Palivové články se již řadu let nabízí jako alternativní zdroj energie, zejména pro pohon vozidel, který neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého. Jako palivo pro palivové články je běžně využíván vodík, američtí vědci však zkoumají možnost využití čpavku, který by mohl z palivových článků učinit konkurenceschopnou technologii.

Výzkumní pracovníci z americké University of Delaware pracují na technologii, která by umožnila výrobu levnějších a výkonnějších palivových článků, které by se tak mohly stát vhodným zdrojem energie pro pohon vozidel.

Na rozdíl od běžných palivových článků, které využívají k výrobě elektrické energie vodík, se vědci zaměřili na čpavek. Výrobu čpavku za pomoci energie z obnovitelných zdrojů je totiž podle vědců vůbec nejlevnější alternativou k benzinu.

„Jakožto palivo na bázi dusíku je čpavek levnější na skladování a distribuci než vodík a na rozdíl od jiných kapalných paliv při jeho využití nevznikají emise oxidu uhličitého, které je obtížné následně zachytit,“ říká Brian Setzler, jeden z vedoucích studie.

Hlavní překážkou pro využití čpavku namísto vodíku je fakt, že čpavek nereaguje na polymerní membráně, která je srdcem palivových článků. Čpavek je rovněž náročnější zoxidovat než vodík, tudíž čpavkové vodíkové články mají nižší výkon ve srovnání s jejich vodíkovými protějšky.

První z překážek vědci vyřešili použitím palivových článků s hydroxidovou membránou, jejímž studiu se vědci na univerzitě věnují již řadu let. Vědci vytvořili membránu, která dokáže pracovat za vyšších teplot potřebných k rychlejší oxidaci čpavku. Rovněž se jim povedlo identifikovat vhodné katalyzátory, které dokáží působení čpavku odolat.

„S těmito vylepšeními jsme demonstrovali nový prototyp čpavkového palivového článku se špičkovým výkonem 135 miliwattů na centimetr čtvereční, což technologii značně přibližuje k výkonnosti vodíkových článků,“ říká Yun Zhao, vedoucí studie, který pracuje na vývoji čpavkových palivových článků již od roku 2016.

Autor úvodní fotografie: Mercedes-Benz F-Cell

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *