Domů
Čistá mobilita
Čpavek místo vodíku: Vědci zkoumají alternativní palivové články
Pohon na palivové články (Fuel Cell)
Pohon na palivové články. Autor: Mercedes-Benz F-Cell

Čpavek místo vodíku: Vědci zkoumají alternativní palivové články

Palivové články se již řadu let nabízí jako alternativní zdroj energie, zejména pro pohon vozidel, který neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého. Jako palivo pro palivové články je běžně využíván vodík, američtí vědci však zkoumají možnost využití čpavku, který by mohl z palivových článků učinit konkurenceschopnou technologii.

Výzkumní pracovníci z americké University of Delaware pracují na technologii, která by umožnila výrobu levnějších a výkonnějších palivových článků, které by se tak mohly stát vhodným zdrojem energie pro pohon vozidel.

Na rozdíl od běžných palivových článků, které využívají k výrobě elektrické energie vodík, se vědci zaměřili na čpavek. Výrobu čpavku za pomoci energie z obnovitelných zdrojů je totiž podle vědců vůbec nejlevnější alternativou k benzinu.

„Jakožto palivo na bázi dusíku je čpavek levnější na skladování a distribuci než vodík a na rozdíl od jiných kapalných paliv při jeho využití nevznikají emise oxidu uhličitého, které je obtížné následně zachytit,“ říká Brian Setzler, jeden z vedoucích studie.

Hlavní překážkou pro využití čpavku namísto vodíku je fakt, že čpavek nereaguje na polymerní membráně, která je srdcem palivových článků. Čpavek je rovněž náročnější zoxidovat než vodík, tudíž čpavkové vodíkové články mají nižší výkon ve srovnání s jejich vodíkovými protějšky.

První z překážek vědci vyřešili použitím palivových článků s hydroxidovou membránou, jejímž studiu se vědci na univerzitě věnují již řadu let. Vědci vytvořili membránu, která dokáže pracovat za vyšších teplot potřebných k rychlejší oxidaci čpavku. Rovněž se jim povedlo identifikovat vhodné katalyzátory, které dokáží působení čpavku odolat.

„S těmito vylepšeními jsme demonstrovali nový prototyp čpavkového palivového článku se špičkovým výkonem 135 miliwattů na centimetr čtvereční, což technologii značně přibližuje k výkonnosti vodíkových článků,“ říká Yun Zhao, vedoucí studie, který pracuje na vývoji čpavkových palivových článků již od roku 2016.

Autor úvodní fotografie: Mercedes-Benz F-Cell

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Dušan Král
23. srpen 2019, 19:15

Dělají jakoby PEM články byly jediným typem palivových článků, což nemůže být vzdálenější pravdě...

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell

Tomáš Poštolka
23. srpen 2019, 20:50

Nejsem moc obeznámen s technologií membrán palivových článků, ale nevznikají náhodou oxidací čpavku oxidy dusíku škodlivé pro lidské zdraví, a to mnohem víc než oxid uhličitý? Nebo se tyto oxidy pak zachytávají jako u běžných spalovacích motorů?

Bizon
24. srpen 2019, 00:57

Je to stejné jako při spalování (třeba X-15 lítala na amoniak), většina produktů hoření je čistý dusík, ale určitý podíl NOx vzniká. Je to jeden z problémů některých těch amoniakových článků. Vysokoteplotní články s membránou z oxidové keramiky (SOFC) ale NOxy upotřebí dál jako okysličovadlo, taky z něj udělají elektřinu, dusík a vodu.

bzum
28. srpen 2019, 09:10

No oproti vodíku vidím problém v tom jak se bude takové množství čpavku skladovat.

Pavel K
28. srpen 2019, 09:56

To jako ze vodik se skladuje snaze jak cpavek? Vazne?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se