Společnost Shell označuje vodík jako nejlepší možnost dekarbonizace lodní dopravy. Komerční využití vodíku v lodní dopravě je v současné době běh na dlouhou trať a lze jej očekávat nejdříve za pět až deset. Pro překlenutí této doby se jako nejlepší alternativa jeví LNG, které je k dispozici v potřebných objemech.
Energetická společnost Shell odhalila plány na podporu vodíkových palivových článků na cestě k dosažení cílů dekarbonizace v roce 2050. Spolešnost věří v LNG, jako palivo na překlenutí doby mezi vodíkem a konvenčními palivy na bázi ropy.
„Věříme, že kapalný vodík bude zvýhodněn oproti jiným potenciálním palivům s nulovými emisemi pro lodní dopravu. To nám dává větší pravděpodobnost úspěchu,“ uvádí zpráva Decarbonising Shipping: Setting Shell’s Course.
Mezinárodní námořní organizace si stanovila za cíl snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů o 50 %. Do roku 2030 chce zlepšit účinnost tohoto odvětví nejméně o 40 % a do roku 2050 o 70 %.
„Shell pravděpodobně bude rozsáhle studovat zkapalněný vodík. To z hlediska nákladů vyžaduje velmi vysoké investice a pravděpodobně to bude vyžadovat vývoj trvající pět až deset let, než se objeví komerční využití. Zkapalněný vodík potřebuje značnou infrastrukturu, jak na straně zkapalnění, tak na straně zplyňování, stejně tak samotná přeprava. Do roku 2030 by se mohl zkapalněný vodík vyskytovat v lodní přepravě již ve větším měřítku,“ uvedl Marc Rechter, generální ředitel vývoje vodíkových projektů v Resilient Group.
Společnost Shell je zapojena do několika klíčových projektů po celé Evropě včetně projektu NortH2. NortH2 je největším ohlášeným ekologickým vodíkovým projektem v Evropě, Shell na něm spolupracuje se společnostmi Gasunie a Groningen Seaports.
Podle plánů by měly být vybudovány offshore větrné elektrárny s celkovým instalovaným elektrickým výkonem 3 až 4 GWe. Ze získané elektrické energie by mělo být možné vyrobit až 800 000 tun vodíku ročně do roku 2030.
Zdroj úvodní fotografie: Shell
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.