Šest dánských společností oznámilo vytvoření partnerství za účelem vybudování obřího zařízení pro produkci „zeleného“ vodíku poblíž Kodaně. Po dosažení plné plánované velikosti zařízení v roce 2030 by elektrolyzéry s celkovým příkonem 1,3 GW měly při využití elektřiny produkované z obnovitelných zdrojů vyrábět přes 250 tis. tun „zeleného“ vodíku ročně, čímž by dle společností došlo k roční úspoře emisí CO2 ve výši 850 tis. tun.
Mezi společnosti stojícími za jedním z největších projektů tohoto typu ve světě patří společnosti Orsted, A P Moller-Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS and Copenhagen Airports.
První fáze projektu, která by měla být dokončena v roce 2023, zahrnuje vybudování 10MW elektrolyzéru. V rámci druhé fáze má být příkon elektrolyzérů navýšen na 250 MW do roku 2027 a následně na 1 300 MW do roku 2030.
Zařízení má být vybudováno poblíž Kodaně a produkovaný vodík má být využit jako palivo v autobusech, nákladních automobilech, lodích a letadlech.
„Aby se udržitelná paliva stala více konkurenceschopná, musí se výrobní technologie stát dostatečně vyzrálou, musí být budována v průmyslovém měřítku a musí projít podobnou cestou snižování nákladů, jaká byla v poslední dekádě pozorována u technologií využívajících obnovitelné zdroje energie, jako jsou offshore větrné elektrárny, onshore větrné elektrárny a solární fotovoltaické elektrárny,“ uvedly společnosti v tiskové zprávě.
Společnosti dále uvedly, že projekt má potenciál nahradit 5 % fosilních paliv na letišti v Kodani do roku 2027 a až 30 % do roku 2030.
„Pokud bude zaveden správný politický rámec, může být tento projekt zásadním krokem směrem k produkci udržitelných paliv v Dánsku, což dále upevní pozici Dánska jako globálního lídra v oblasti technologií a obchodních modelů pro udržitelnou budoucnost,“ dodal výkonný ředitel společnosti Orsted Henrik Poulsen.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.