Domů
Ekonomické analýzy
Nová studie zdůrazňuje hodnotu jaderné energetiky pro zaměstnanost v EU
Nedokončená jaderná elektrárna Satsop v USA, jejíž prostory momentálně slouží jako průmyslová zóna, autor: Tony Webster

Nová studie zdůrazňuje hodnotu jaderné energetiky pro zaměstnanost v EU

Evropský jaderný průmysl v Evropské unii zaměstnává více než 1,1 milionů osob. Podle nové studie společnosti Deloitte tento sektor vytváří více než půl bilionu eur (12 850 miliard korun) na HDP

Podle nové studie od společnosti Deloitte každý instalovaný gigawatt v jaderné energetice v EU vyvolává roční investice ve výši 9,3 miliard eur (239 miliard korun) v jaderných a subdodavatelských odvětvích. Poskytuje stálou a lokální zaměstnanost pro téměř 10 000 osob.

Každý gigawatt dále tvoří na HDP Evropské unie 4,3 miliardy eur (110,5 miliard korun). To znamená, že každé vynaložené euro v jaderném průmyslu vytváří v HDP 5 eur (129 korun). Na každé přímé pracovní místo vytvořené v jaderném průmyslu je dále navázáno 3,2 pracovních míst v hospodářství EU jako celku.

Pro srovnání, průmysl větrné energetiky (instalovaný výkon 160 GWe) podporuje v Evropě pouze 250 000 pracovních míst a vytváří HDP ve výši 36,1 miliard eur (928 miliard korun). V oblastni solární energetiky je přitom jen něco málo přes 80 000 pracovních míst (instalovaný výkon 100 GWp).

Vliv jaderného průmyslu na zaměstnanost v EU. Zdroj: World Nuclear News

„Jelikož jedním z cílů této studie bylo poskytnout údaje o ekonomickém přínosu evropského jaderného průmyslu do roku 2050, mají nyní k dispozici rozhodující činitelé spolehlivou prognózu přínosů, které by vyplynuly z instalovaného výkonu 150 GWe v celé EU,“ řekl Sorin Elisei, senior manažer společnosti Deloitte Romania.

Vliv jaderného průmyslu na HDP v EU. Zdroj: World Nuclear News

Pokud se do budoucna očekává, že jaderná energie bude v roce 2050 představovat čtvrtinu instalovaného výkonu tj. 150 GWe, studie předpovídá, že průmysl bude podporovat více než tři miliony pracovních míst. To představuje dle studie 576 miliard eur (14 802 miliard korun) ročně v HDP. Zvýší daňové příjmy o 110,2 miliard eur (2 832 miliard korun) a poskytne domácnostem příjmy ve výši 490,9 miliard eur (12 615 miliard korun).

„Pokud bude Evropa vážně uvažovat o dekarbonizaci své ekonomiky do roku 2050, bude muset čtvrtina elektrické energie vyrobené v EU i nadále pocházet z jaderných elektráren. Nejen, že to EU umožní dosáhnout svých cílů v oblasti emisí oxidu uhličitého, ale zároveň zajistí, aby měla přístup k energii. Rovněž významným způsobem přispěje k hospodářskému růstu a k vytváření pracovních míst,“ uvedl Yves Desbazeille, generální ředitel společnosti Foratom.

Zdroj úvodní fotografie: European Commission

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
hariprasad
28. duben 2019, 17:34

Tak tohle to je ale masáž. Lepší než v nějakém sanatoriu. :-)

Loudil
28. duben 2019, 17:56

Moc se mi nechce věřit, že by roku 2050 byl v EU instalovaný výkon v atomu - 150 GW = 25 % veškerého instal. výkonu. To znamená, že by atom vyráběl nějakých 35 % veškeré elektřiny. Když víme už dnes, že třeba Španělsko, Belgie, Švýcarsko, Švédsko,Německo - ohlásily postupné uzavření všech svých atomových bloků a vyhlásily - "věčnou bezjadernost". V celé EU se teď staví jen 4 nové bloky /Francie - 1, Finsko -1, Slovensko -2/ a flotila reaktorů ve Francii je beznadějně zastaralá. Roku 2017 se z jádra v EU vyrobilo 830 TWh, což je o 10 % !! méně jak roku 2010 a podíl jádra na výrobě byl asi 25 %. Klesající výrobu nelze zvrátit. Státy EU, které ještě věří v nové budování jádra jsou jen tyto : Slovensko, ČR, Finsko, Británie, Rumunsko, Bulharsko a snad Polsko. A ty už to nezachrání.

Milan Vaněček
28. duben 2019, 19:42

Jen si opravte předposlední větu na "Státy EU které ještě věří v nové budování jádra jsou tyto: (Slovensko, ČR, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Polsko jen s velkým otazníkem)=minulé RVHP a dále jen Finsko (též specifická posice vůči Rusku) a jediná EU vojenská jaderná mocnost Francie.

Britanie už je mimo EU.

Jinak celý článek je jen zoufalé PR pro jádro, ve skutečnosti ale ukazující jak je jaderná energetika velmi nákladná.

Jan Skoupý
29. duben 2019, 09:21

Británie že není v EU ?? jste snad z budoucnosti ?? :-D Británie nevystoupila a ani to nevypadá, že by chtěla vystoupit z EU ..... Nevím co máte proti Finsku, sám jsem tam byl... a co se týče energetiky a teplárenství, tak by se tam měla celá Evropa poučovat...

Jan Veselý
28. duben 2019, 21:23

Super, v Deloitte dokázali, že investice do infrastrukturních staveb stimulují investice i u dodavatelů a zaměstnanost. Spoustu zaměstnanosti, protože ve stavebnictví, a JE jsou velké stavby, je ubohá produktivita práce.

Tom
1. květen 2019, 12:41

"protože ve stavebnictví, a JE jsou velké stavby, je ubohá produktivita práce".

Jasně... A co děláte vy? Taky to stojí a slouží 50-100 let bez větší investice a údržby?

Martin Hajek
29. duben 2019, 01:25

No a? Zelený průmysl nás tímto rohlíkem svého času opíjel každý den. Až se postupně ukázalo, že je úplně suchý a pracovních míst daleko méně, než se čekalo. Tak teď už o tom raději taktně mlčí. A co teprve, když se podíváme, kolik vytvoření jednoho pracovního místa ve fotovoltaice stálo daňové poplatníky a spotřebitele elektřiny peněz. To se jednomu protočí panenky. A vítr není o moc lepší.

vinkler
29. duben 2019, 06:20

Zapomínáte sčítat.

1MW ze slunce, vyžaduje cca 1MW ve větru - když nesvítí, cca 1 MW v plynové elektrárně - když nesvítí a nefouká a 1 MW v bateriích aby plynovky najely. Tj. 1 MW se v OZE staví cca 4-5x. A to je taky stavbařina a pracovní místa.

Vinkler
29. duben 2019, 06:32

No nevyjmenoval jsem 1 MW na vedení to je to 5x.

Milan Vaněček
29. duben 2019, 08:58

Pane Vinkler, je to vtipné ale zcela mimo (Německou a Kalifornskou) realitu. Tam nejsou blbci aby jednali podle Vašeho "návodu".

Realita ovšem začíná být jiná, než si myslíte Vy (nebo pan Hájek či Wagner). Přečtěte si v dnešním idnes o přechodu VW na elektromobilitu. Pěkný, obsáhlý článek, taky je to PR.

Ale když si to domyslíte tak všem fandům uhlí a jádra (kteří by chtěli u nás udržet obrovský průmysl výroby automobilů a především automobilových součástek a tím i zaměstnanost) musí zatrnout.

idnes.cz/auto/zpravodajstvi/volkswagen-elektromobil-herbert-diess.A190418_142544_automoto_fdv

Cituji jen jednu větu: "VW donutí své dodavatele, aby nastavili stejný kurz" (tím je myšlena "zelená výroba", tj energie ze zelených zdrojů (a Němci uhlí a jádro budou tolerovat jen do určitého data-pak už ne), recyklace, jen zelená energie (opět dle německé definice) k tankování, ...

Přečtěte si článek, je dost podrobný.

Takže to je reálný tlak pro ČR a výrobce aut a součástek v ní: přejít na PPA (power purchase agreement) od obnovitelných zdrojů. To znamená, už žádné státem vynucené dotace do FVE a VtE a dalších... ale naopak, soutěž výrobních podniků v automobilismu aby si nasmlouvaly dlouhodobé kontrakty čisté energie.

To bude realita, obrovská ekonomická síla velkých koncernů v EU i ve světě - to už je realita nyní.

Tož tak. Nespekulujme a dívejme se realisticky.

Jan Veselý
29. duben 2019, 09:43

A pořád to vyjde levněji než 1 MW oněch kouzelných a všespásných JE. Nehledě rychlost výstavby, dodržování rozpočtů, škálovatelnost a možnosti regulace produkce.

Martin Hajek
29. duben 2019, 16:42

Pane Vaněčku, když si člověk čte ty plány VW, tak mu skutečně zatrnout musí. Zejména pokud si uvědomí, že baterky jsou již dlouhodobě nasmlouvané z Asie a za této situace klesne přidaná hodnota autoprůmyslu v EU o 50 až 70 %. Implikace nechť si každý domyslí sám a připočte si k tomu ztráty eráru ze zdanění pohonných hmot. Máte kliku, že už jste v důchodu. My, co do něj nepůjdeme za 20 let, protože žádný nebude, jsme na tom hůře.

Milan Vaněček
29. duben 2019, 17:06

Tak co s tím uděláte???

Carlos
29. duben 2019, 21:47

Pane Vaněčku,

letadlový penzijní systém a jeho reforma má zásadní problém, dokud to nepadne, demografická situace není příznivá pro ten systém, ale je jště méně příznivá pro jeho hlubokou reformu a potřebné kroky, jako třeba přenesení větší odpovědnosti na lidi samotné, jenže pokud máte populaci ve tvaru obrácené pyramidy, tak je to problém, protože se Vám více vyplatí stavět volební program v neprospěch mladších lidí, kteří tvoří menší voličskou základnu než starší. Víte tady je potřeba velká strukturální změna, nejenom toho samotného systému, ale i myšlení, bohužel současná situace i situace v blízké budoucnosti půjde dost proti tomu.

Milan Vaněček
30. duben 2019, 08:30

Carlosi, to byl dotaz na zkušeného lobystu pana Hájka. Jinak Bismarckův průběžný systém je jediný fungující pensijní systém v Evropě co vydržel i vydrží politické a válečné změny.

A i ten blbej Husák věděl, že musí něco udělat aby se rodily děti. Třeba "jeho" půjčka 50 tisíc (odpovídá nynějším 3/4 milionu) s 1% úrokem pro mladé rodiny nebyla marná.

Ale dostatek bytů v Praze zatím neuměl vyřešit nikdo v historii i současnosti, a ani nevidím důvod proč by v Praze měly bydlet třeba 2 miliony obyvatel, když se v Praze prakticky nic nevyrábí. Jen sem tečou miliardy protože tu mají velké firmy svá sídla. Produktivní jsou tu prakticky jen vzdělávací a zdravotní služby.

Martin Hajek
30. duben 2019, 20:24

K panu Vaněčkovi - neudělám s tím už vůbec nic, kostky jsou vrženy. Evropská rada (včetně ČR a Německa) již schválila autodestruktivní cíle snížení emisí osobních aut do roku 2025 a 2030, které lze splnit jen masivním rozvojem elektromobilů. Správná strategie byla uvalit cla na dovoz baterií z Asie, investovat masivně do výzkumu a vývoje a dohnat asijskou konkurenci a teprve potom začít tlačit elektromobilitu přes kvóty, což není nic jiného než křížová dotace. Německo a V4 má zaděláno na masivní průšvih, který jsme si odhlasovali.

Milan Vaněček
30. duben 2019, 20:51

Z hlediska Německa a firmy VW elektromobilitu chápu. Čína je pro ně více než miliardový trh a ta elektromobilitu vyžaduje (stejně jako například Kalifornie). Myslím (doufám) že to zvládnou.

Z hlediska obyvatele Prahy jsem rád že v dlouhodobém horizontu ubude smradu a alergií z výfukových plynů. Když vozím vnučku do školy jsem překvapen, jak často v mém okolí už teď vidím Teslu či jiné elektromobily (BMW).

Z hlediska naší technologické připravenosti na výrobu elektromobilů v ČR ale podobně jako Vy moc radosti nemám, je zatím mizerná. Tam by to chtělo nasměrovat peníze a vzdělávání.

Martin Pácalt
29. duben 2019, 18:34

Rozdíl mezi stavebnictvím a např. strojírenstvím je ten, že se nikdo nepozastavuje např. nad tím, že jezdí 2000 stejně barevných Oktávek v Česku, ovšem málokomu se líbí sídliště s 50 stejnými domy(také alespoň částečná tovární výroba). Dobře to uměli ve Zlíně ve 30tých letech, ale po celé zemi bych takovou výstavbu nechtěl. Takže díky Bohu za to, že se dnes dům vymýšlí skoro od základu (vyjma katalogových domů mizerné architektonické kvality) a je v oboru silná individualita výstavby (relativně nízká produktivita). To je ale mimochodem jedním z parametrů, které dělají hezkými a příjemnými pro život staré domy a starší čtvrti, protože je vymýšlel architekt a tedy byl "uboze produktivní".

Silná stránka stavebnictví je ale v tom, že vytváří hodnoty na desítky let, kdežto po FVT panelu 20let starém a nebo po benzinovém autě téhož stáří ani pes neštěkne.

Zkuste tu myšlenku vaši rozvést, protože osobně mi zní jako ubohá.

Martin Pácalt
29. duben 2019, 18:39

A ještě dodám, že silniční asfaltový povrch je pro auta všude víceméně stejný, kdežto stavebnictví řeší pokaždé jiné geologické podmínky.

Carlos
29. duben 2019, 20:29

Jenže celý architektonický návrh je jenom dílčí část a u infrastrukturních staveb tak jako tak značně upozaděná, přesto vládne poměrně značná neefektivita.

JAN
29. duben 2019, 09:48

Možností regulace --> vypnuto /zapnuto ?? ....

Petr
29. duben 2019, 10:20

Oproti pověrám velmi vysoká, většina jaderek umí snížit výkon na polovinu, a z hlediska plánování se dá velká část vypnutí a výměn paliva naplánovat na ideální měsíce v roce.

Ale není to až tak důležité, jelikož jádro zná své místo a hodlá dodávat v EU jen 25%, ve vybraných státech podle jejich už zajištěného přístupu k regulačním vodním elektrárnám max. 75%. To je něco jiného než OZE fanatici, co doufají ve 100% co nejrychleji, nejraději by to přikázali všem, a regulaci podle nich vyřeší nějak budoucnost nejspíš za ještě násobně větší další dotace.

Milan Vaněček
29. duben 2019, 10:39

Petře bojujete se slaměným panákem (OZE fanatici), 100% OZE lze dosáhnout lokálně (některá města či státy), globálně během 50 let ne.

Ale co je realita v ČR je státní plán ASEK plánující další nárust jádra, nad 50%. To by byla ekonomická sebevražda ČR, s tím je potřeba něco udělat.

A místo státních dotací a investic vytvořit státní předpoklady pro soukromé investice (do OZE či do Vašeho jádra), ale BEZ vynucených dotací.

No a v tomto směru pracují i německé globální firmy jako VW či Siemens. Stát (Německo) na ně tlačí ( a současně je podporuje) a oni zas tlačí na ty slabší státy (jako ČR), své subdodavatele.

Jan Skoupý
29. duben 2019, 10:51

100% OZE ve městech střední evropy ?? těžká utopie...

Vinkler
29. duben 2019, 10:59

Pane Vaněčku já si nedělal legraci. Vy mluvíte o spotřebě- věřím vám, ale já o výrobě.

Můžete očekávat, že se to co píšete, bude realizovat jen v denních nebo větrných hodinách?

Loudil
29. duben 2019, 10:30

Po Fukušimě je to s jádrem celosvětově špatné. Cena za reaktor vyrostla příliš vysoko, doba stavby taky. Jen pro srovnání. V rámci iniciativy Nové hedvábné stezky postavila Čína Pakistánu supermoderní uhelnou elektrárnu Sahiwal. Výkon - 1.320 MW, doba stavby - 1 rok 10 měsíců , cena - 1,8 mld. USD, ročně vyrobí - 9 mld. KWh. To jsou ve srovnání s atomem čísla z říše pohádek. Podobně výkonná atomová elektrárna ve Finsku Olkilluoto se staví už 14 let za cenu zhruba 5 krát vyšší a stále ještě neběží. Když přestal atom stavět Západ , tak se ruský ROSATOM dal do stavby jaderných elektráren v rozvojovém světě. Mrazí mne přímo v zádech, když čtu, kde už se staví ,či kdo má vážný zájem. Namátkou : Turecko, Egypt, Bangladéš, Sudán, Uzbekistán, Nigérie,..... Čína staví atomovky v Pakistánu a Korea v Arabských emirátech. Co spojuje všechny tyto státy ?? Ve všech působí fanatické islámské skupiny , které hledají každou příležitost k hromadným masakrům jinověrců či nevěřících. Nevetřou se tito fanatici do obsluhy elektráren ?? Myslím si, že ano. Poslední sebevražední atentátníci ze Srí Lanky měli i vysokoškolské vzdělání z Austrálie , ti co zničili Dvojčata 2001 si udělali pilotní průkazy na velká dopravní letadla. Tedy také žádní blbci. Já bych to nedal.

Jan Skoupý
29. duben 2019, 10:48

Jenomže vy tadyk srovnáváte jablka s hruškama, ano stavba uhelky je rychlejší než JE, to je logické z hlediska technologií a bezpečtnostních systémů. Musíte ale vzít potaz, že se stavbou elektrárny v Pakistánu a stavbou ve Finsku je težký rozdíl, hlavně co se týče legislativy.... asi nebude těžké pro danou vládu říct, tadyk to bude stát a hotovo... toho zde u nás asi těžko dosáhnete.... a to je těžký problém i u stavby JE, ta se dá postavit v pohodě za 5 let... jen ta legislativa a právní úkony nutné ke stavbě bohužel zaberou podstatný čas...

Jinak Olkilluoto se staví tak dlouho, protože se jednalo o úplně novou JE využívající technologii EPR a s výstavbou si EDF, bohužel dobře nevedla... Nemůžete srovnávat stavbu nové EPR a klasickou VVER, a to např. v provedení Korejců či Rusů....

Mimo to ve výstavbě JE, z hlediska bezpečtnostních prvků není lepších projektů než od ROSATOMU.....

Loudil
29. duben 2019, 11:04

Kdysi se stavěly /před Černobylem a Fukušimou/ atomovky často pod 4 roky a cena také nebyla drastická. Třeba rok 1974 , byla zahájena stavba dnes už neuvěřitelných 38 nových reaktorů a k síti připojeno také neuvěřitelných 26 nových reaktorů. Tehdá se ve světě každý měsíc !!!! začaly stavět v průměru 3 nové reaktory a 2 byly připojeny nově k síti. Dnes je to pomalu celoroční výkon. Letos zatím za první třetinu roku tuším pouze Korejci připojili jeden svůj nový reaktor a to už máme třetinu roku za sebou. V atomu je to bohužel dnes skutečně bída.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se