Tesla představila Model 3, nejdostupnější vůz ze svého portfolia
31. 3. 2016 večer (5:30 našeho času) představila automobilka Tesla Motors svůj v pořadí již čtvrtý vůz – Model 3. Přestože se počítá se započetím výroby až na konec roku 2017, již za první den automobilka nasbírala 130 000 objednávek od nadšených zákazníků. Z důvodu maximální spokojenosti budou po vzoru Ferrari mít přednost již stávající klienti společnosti, tedy vlastníci Modelu S a X. Až takovým fenoménem se Tesla stala za svou třináctiletou existenci.
Na oficiální akci, ne zrovna nepodobné představení produktů společnosti Apple, byly během 22 minut potvrzeny v podstatě všechny spekulace o novém modelu. Pozvaní novináři měli dokonce šanci si v designovém studiu společnosti vůz také krátce projet. Dle tvrzení Elona Muska budou bližší specifikace k dispozici až blíže k výrobě. Ta by podle něj měla započít do konce roku 2017, což po předchozích zkušenostech zní značně úsměvně, publikum na tento výrok také náležitě zareagovalo.
Tesla v podstatě každý rok slibuje, že ten následující již bude vydělávat (ano, kvůli masivním investicím do GigaFactory a nových modelů je i za rok 2015 v červených číslech), ale její jméno a pozice na trhu je značně silná, takže jí zákazníci zkrátka věří.
Důvěra v tvrzení, že díky velmi úspěšnému Modelu S a zabíhajícímu se X má automobilka již vše potřebné vyvinuto, pomáhá množství uskutečněných objednávek a složených záloh. Plán posunout se z loňských 50 tisíc prodaných elektromobilů na 80 až 90 tisíc pro rok 2016 by se mohl naplnit (díky startujícím prodejům Modelu X). S Modelem 3 by se i velmi ambiciózní plán 500 000 prodaných elektromobilů v roce 2020 mohl stát realitou.
Dostupný elektromobil od Tesly = 35 000 USD
Tesla slibovala dostupný elektromobil a na prezentaci potvrdila cenu 35 000 USD před dotacemi, což je na úrovni konkurenčního Chevroletu Bolt (samozřejmě s jiným tvarem karoserie daným městským zaměřením, ovšem i tak s 60kWh baterií), který bude na trhu daleko dříve. Stejně tak lze očekávat druhou generaci Nissanu LEAF a dalších elektromobilů s nižší cenou, což je také důvod, proč si Tesla některé trumfy zatím nechává sama pro sebe.
Dotační programy v jednotlivých státech jsou značně rozdílné, nutno však dodat, že samotný provoz elektromobilu je v porovnání se spalovacími variantami levnější. Model 3 navíc míří do segmentu střední třídy, tedy jako konkurent Audi A4, BMW 3 či Mercedesu třídy C, kde je cenovka přesahující jeden milion korun vcelku běžná a kde je naprostý klid na palubě, vyjma vrcholných modelů RS/M/AMG, žádoucí.
Co vše je v ceně zahrnuto?
Základní verze bude schopna ujet na jedno nabití minimálně 350 km a zrychlit z 0-100 km/h za 6 sekund. Výkonnější verze dosáhne této mety za dobu okolo 4 sekund. Dojezd bude samozřejmě závislý na způsobu jízdy, dobrou zprávou ale je, že se počítá s rozvojem nabíjecích stanic. Objevily se také informace o chystaných verzích, očekávat tak lze dojezd až kolem 500 km a cenu až k 60 000 USD.
Standardem bude také systém Tesla Autopilot, stejně jako kombinace zavazadlového prostoru vpředu i vzadu, díky kterému bude Model 3 nabízet prostor pro zavazadla větší než kterékoliv jiné auto srovnatelné velikosti, což zní jako hozená rukavice do Mladé Boleslavi.
Stejně jako Model S i Model 3 by měl dle tvrzení Elona Muska excelovat v crash testech. Na potvrzení této informace bude nutné počkat až do produkční verze. Shodně s ostatními modely také nepřekvapí možnost ovládání vozidla přes smartphone.
Přestože se jedná o vozidlo střední třídy, měl by být na zadních sedačkách dostatek místa pro tři dospělé cestující. Díky posunutí palubní desky vpřed vznikl větší prostor pro nohy pro cestující na zadních sedadlech. Na palubní desce chybí klasické budíky, nahrazuje je uprostřed umístěný patnáctipalcový displej, který v kombinaci s head-up displayem nabízí veškeré potřebné informace.
Zajímavostí interiéru, který je značně odlišný od předchozích modelů a připomíná spíše autosalonové koncepty, je prosklená střecha. Pravděpodobně bude možné vůz objednat také s klasickou střechou, nebo vysouvací skleněnou po vzoru Modelu S. Jelikož se jedná o plánovaně masově vyráběný a běžný elektromobil, nikoliv luxusní vozidlo jako S či X, byla by absence klasické střechy možnou nevýhodou.
Design exteriéru se drží „teslovské“ tradice s absencí imitace přední masky z Modelu S. Dalšími trumfy by mohly být další karosářské varianty, jak bylo původně avizováno.
Situace se Superchargery
Velmi diskutovanou a na prezentaci potvrzenou informací je možnost bezplatného využívání Tesla Superchargerů (sítě DC nabíjecích stanic automobilky Tesla s výkonem až 120 kW, díky čemuž by i pravděpodobná 60kWh baterie byla nabita na 80 % za 20 minut) i Destination Chargerů. Podle slov Muska by se měl do roku 2017 počet Superchargerů celosvětově zdvojnásobit (na 7200), stejně tak jako počet obchodů Tesla Stores, kterých je aktuálně 220 (bohužel žádný v České republice). Destination Chargerů by měl být na konci roku 2017 čtyřnásobek, tedy okolo 15 000.
Dostupnost Superchargerů v USA je excelentní. Při pohledu na mapu stanic v Evropě je vidět poměrně jasná linka mezi západní a východní Evropou, což se ale letos začíná měnit. V ČR roste Supercharger v konfiguraci 6 stojanů Tesla Supercharger a 6 stojanů E.ON CHAdeMO/CCS u Vystrkova u Humpolce na 90. km dálnice D1, druhý bude k dispozici v Praze na Vídeňské. Tím se také potvrzuje spekulace o možnosti stavby nabíjecích stojanů na čerpacích stanicích společnosti Benzina.
Na Slovensku se již nabíjecí stanice Tesla Supercharger nachází nedaleko Zvolenu, kde potvrzuje strategii Tesly stavět rychlonabíjecí stanice ne v centrech měst, nýbrž na jejich spojnicích u strategických dálnic. Další nepříliš vzdálená stanice ve východní Evropě se chystá v polské Poznani.
Záběry z prvních testovacích jízd Tesly Model 3
Mohlo by vás zajímat:
Ze na trhu neni nic podovneho? Je, BMW i3, velikosti, dojezdem i cenou. Jeli jsme v nem a bude se mi velmi tezko rozhodovat mezi BMW i3 a Teslou 3, uz jen tim, ze BMW tu ma, na rozdil od Tesly, zavedeny servis
Tesla 3 neni ekvivalentem BMW i3 ani nahodou, pokud by melo jit o ekvivalent primo u BMW, bylo by jim 3 GT, ktere se ale nedela ani s pohonem 30e, natoz ciste elektricke.
Gratuluju, tohle je minimálně o úroveň kvalitnější novinářská práce než od placených profesionálů, třeba z iDnesu.
P.S.: Teď mám fakt problém, kde sehnat mega na T3, tohle bych fakt chtěl.
Dekuji za pochvalu :)
Kde sehnat milion? No je treba pocitat take s tim, ze znacne usetrite na servisu a "palivu", zustatkova hodnota elektromobilu na mobile.de je z meho pohledu take zatim znacne vysoka, nebot trh elektromobilu z druhe ruky neni nasycen a dalsi veci jsou mozne chystane poplatky za pouzivani spalovacich aut, takze ciste dle mne se tato investice vyplati daleko vice nez napriklad Passat TDI, ktery se na stejnou cenu dokaze dostat take s prehledem.
Jedinym problemem Tesly jsou pro mne jejich interiery s absenci stredoveho tunelu, v tom jsem velmi konzervativni a proste BMW ci Jaguary jsou pro mne uplne nekde jinde, coz napriklad u Modelu S povazuji za velkou slabinu, ale prime srovnani zatim nemam.
Tesla je firma, která fakticky prodává svojí značku tak , že nabízí lidem, kteří mají hodně peněz, aby je koupí jejich špičkového vozu podporovali a tím zajistily přechod světa na Elektromobilitu. Je to úžasný investiční záměr , protože kromě Tesly žádná jiná el. auta , která by se skutečně vyrovnala co do užívání klasice prostě nejsou. Pokud se Tesle podaří skutečně prodávat auto s reálným dojezdem 350 km s cenou pod milion, bude si Teslu se stejného důvodu jako dnes kupovat i velmi široká střední třída v USA a západní Evropě. U nás je milion příliš vysoká hodnota , aby si ho lidé s hrubým příjmem okolo 50 tisíc korun měsíčně mohli koupit a bohatších lidí je u nás málo. Cena auta ,které se u nás bude masově prodávat musí být okolo půl milionu a proto nemá Tesla o náš trh zájem.
Souhlasím, je to prostě "disruption from above" (© Tony Seba), mobily taky začínaly jako frajeřina pro přeplácené frikulíny z Wall street a City. Dneska, o 20-25 let později, jej má kdejaký černoch v buši. Digitální fotografování začínalo jako superdrahý špás pro vojenskou špionáž a dnes je to funkce dodávaná zdarma jako součást jiného přístroje.
Fandím tejto technológi, aj keď Tesla ma nemilo prekvapila s umiestnením jediného displeja do stredu prístrojovky. Udivuje ma ale filozofia umiestňovania nabíjacích staníc všeobecne. Pokiaľ sa toto globálne nevyrieši, elektromobil bude nadosmrti len raritou pre "eko" zbohatlíkov. Je predsa jasné, že dohoda s rafinériami (majiteľmi existujúcich) čerpačiek o umiestnení elektro stojanov na každej z nich vyjde lacnejšie ako budovanie novej siete. Predsa nieje normálne, aby som kvôli nabitiu auta musel odbočiť z trasy čo len 100km. Logicky ho chcem nabiť po ceste na najbližšej čerpačke, nie?
A jaké jsou náklady na to (palivo) v km?
Okolo 16 kWh/100 km. Pro mě 0-40 Kč/100km (můj zaměstnavatel umožňuje v práci nabíjet zadarmo, pěkný benefit).
U Tesly bych cekal kolem 20, ale lze se podivat na spritmonitor.de a pak pocitat s tarifem C27d ci D27d a napriklad 150 Kc mesicne jako pausal za nabijecky CEZu a mate naklady na palivo, ktere jsou proti benzinu opravdu mizive, nehlede na nizke servisni naklady :)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se