Energetické systémy Zeppelin CZ – záruka bezpečného provozu českých letišť
„Vzduch je naše moře!“ – bez nadsázky to mohou tvrdit pracovníci divize Energetické systémy společnosti Zeppelin CZ. Těžko budeme hledat letiště v České republice, které by nebylo vybaveno záložním energetickým systémem značky Caterpillar, kterou Zeppelin CZ na území České republiky zastupuje.
Na začátku 90. let bylo na území České republiky 10 armádních letišť a cca 150 „mobilních“ letišť (což není nic jiného, než betonová ranvej uprostřed polí, kam se v případě potřeby vše přiveze). Tehdy Česká republika ještě nebyla členem NATO a prioritní bylo, vybavit naši armádu technikou jiného původu, než z bývalého Sovětského Svazu.
V té době vznikla ve Frýdku-Místku firma Transcon a navrhla řešení infrastruktury letišť formou kontejnerové stavebnice. Jednotlivé kontejnery pak obsahovaly letištní technologie, řídicí stanoviště pro sledování leteckého provozu, zázemí pro obsluhu a také energetický zdroj.
Zákazník požadoval energetický zdroj o dostatečném výkonu, ale zároveň s garantovanou spolehlivostí a mechanickou odolností pro případ změny místa instalace. Technická životnost byla stanovena na minimálně 15 let včetně případné generální opravy.
Volba padla na elektrocentrály Caterpillar, umístěné ve speciálních kontejnerech od firmy Pavelka. Oba produkty nepatří k nejlevnějším, přesto se ukázalo, že tato volba byla velmi prozíravá. Koneckonců o 20 let později použila stejnou koncepci firma ČEZ při instalaci nouzových zdrojů elektrické energie v českých jaderných elektrárnách. Proto také toto konstrukční řešení poměrně rychle získalo certifikaci Odboru vojenského letectví MO ČR, a opakovaně ji potvrzuje.
Protože provoz spalovacího motoru při malém zatížení stroji moc neprospívá, využívá Zeppelin CZ unikátní řešení: v kontejnerech jsou instalovány dvě elektrocentrály Caterpillar. Menší, o výkonu 50 kVA běží při bezletovém provozu. Pokud je třeba kromě navádění zprovoznit i osvětlovací systémy ranvejí, startuje větší agregát o výkonu 200 kVA.
Během let 1994 – 1999 bylo tímto způsobem modernizováno pět vojenských letišť v ČR. Ostatní vojenská letiště byla mezitím zrušena, nebo transformována na civilní provoz. Mobilní letiště byla zrušena úplně. Zdálo se, že slibně se rozvíjející program rychle skončí. Naštěstí se společně s firmou Transcon podařilo najít odbyt v Rusku. Na ruská letiště a heliporty bylo dosud dodáno více než 100 souprav, vše s elektrocentrálami Caterpillar od Zeppelin CZ. A díváme se i dál: v současné době se realizuje první dodávka pro čínského zákazníka.
Výhoda tohoto řešení se projeví i při výstavbě nového letiště, případě při generální opravě řídicí věže nebo dráhy. Po tuto dobu slouží mobilní komplet a po ukončení výstavby nebo generální opravy se převeze na další letiště.
Výhodou kontejnerového řešení je také skutečnost, že pro instalaci není třeba stavební povolení a další náležitosti. Tím se celý obchodní případ zjednodušuje. A pokud k výstavbě opravdového letiště v budoucnu dojde, moduly se prostě převezou na jiné místo.
Řešení Transcon a Zeppelin CZ našlo uplatnění i v „civilním“ leteckém provozu. Dodává elektrickou energii přehledovým radiolokátorům v Brdech, na Vysočině a jinde. Obdobné řešení bude použito i na nouzové řídicí věži na letišti Václava Havla v Praze (Emergency Tower) a na novém letišti ve Vodochodech.
Zeppelin CZ dodává záložní energocentra i samostatně, bez kontejnerů, do klasické zástavby. Dlouhou dobu (prakticky do instalace již zmíněných záložních generátorů v českých jaderných elektrárnách) byla historicky největším kontraktem Energetických systémů Zeppelin CZ dodávka energocentra pro nový objekt Řízení letového provozu v Praze-Jenči. Unikátní řešení, založené na dvou identických energocentrech pracujících v redundanci 1+1, jistě přispělo i k tomu, že tato stavba získala ocenění „Stavba roku 2007“. Dodávka obsahovala dieselgenerátory Caterpillar 3516 o výkonu 2×2250 kVA, záložní zdroje UPS o celkovém výkonu více než 1MVA, vzduchotechniku, palivový systém a další technologie.
Nový Terminál 2, otevřený na ruzyňském letišti v roce 2009, je zálohován čtyřmi elektrocentrálami Cat 3412 (každá má výkon 900 kVA). Po dobu rekonstrukce bylo letiště Praha zálohováno energocentrem NZ2® o výkonu 250 kVA. Toto energocentrum, vyvinuté v Zeppelin CZ, se vyznačuje vysokou spolehlivostí a schopností pracovat v širokém rozsahu okolních teplot. Elektrocentrály Cat jsou i v Ostravě-Mošnově a na dalších českých letištích.
V roce 2010, kdy v rámci společných sil NATO chránily vzdušný prostor pobaltských států české Grippeny, bylo energocentrum NZ2® použito v Litvě v rámci pozemní infrastruktury. A v roce 2005 bylo energocentrum NZ2® zapůjčeno na bratislavské letiště při historické schůzce Bush-Putin. Pracovníci letiště byli s energocentrem NZ2® tak spokojeni, že po skončení mise je odkoupili.
Takže až poletíte nad Českou republikou za hranice všedních dnů, letoví dispečeři vás ohlídají mj. i díky technice od Zeppelin CZ.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se