Ředitel Siemens ČR: Rozšíření elektromobilů začne s autonomně řízenými vozy
Rozvoj aut na elektřinu půjde ruku v ruce s rozvojem autonomních aut, tedy těch, které bude řídit počítač a nikoli člověk. Podle generálního ředitele Siemensu Česká republika Eduarda Palíška jde vývoj nesmírně rychle dopředu. A hlavní nástup elektroaut se dá očekávat podle něj právě ve chvíli, kdy se začnou v provozu ve větší míře objevovat autonomní vozy a mobilita se stane službou, řekl Palíšek v rozhovoru pro ČTK na strojírenském veletrhu v Brně.
Elektromobilita i autonomní vozidla mají ekonomické opodstatnění a všechny věci, které se ekonomicky vyplatí, se podle Palíška dokážou rychle prosadit.
„Ve chvíli, kdy bude mobilita služba, ztratí další generace potřebu vlastnit auto, které bude zabírat celý den někde místo, a využít ho na několikaminutový přesun z místa A do místa B. To je ekonomický nesmysl,“ řekl Palíšek.
Siemens je jednou z mnoha společností, která se elektromobilitě věnuje, a nabízí ucelenou řadu nabíjecích stanic a také velkokapacitní bateriové úložiště. V době elektromobility bude potřeba řešit výkyvy v poptávce během dne.
„Úložiště v době přebytku může elektřinu ukládat a v době velké poptávky vracet do sítě,“ uvedl Palíšek.
Jeho tip, kdy se autonomní vozidla stanou běžnou součástí našich životů, je rok 2025.
„Vývoji se věnuje řada firem, některé se o výsledky ani nedělí a nevíme o nich. Automobilky se s tím musejí vypořádat, ale každá pracuje na tom, aby v roce 2020 nabídla nějaké elektroauto. Ve chvíli, kdy autonomní auta na elektřinu začnou jezdit, bude vývoj výrazně rychlejší a zkrátí se inovační cyklus. Dnes je životnost auta zhruba deset let. Když bude jezdit třeba 20 hodin denně, opotřebuje se mnohem rychleji,“ řekl Palíšek.
Vývoj autonomního řízení je dnes podle něj ve stavu, kdy auto bez řidiče dokáže jet po definované trase a brzy už dokáže projet požadovanou trasu bez ovlivnění řidičem.
Zdeněk Meitner dr
Mohlo by vás zajímat:
OT Jaký výkon mohlo asi přenášet toto stožárové monstrum? https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/484822-balon-se-sesti-lidmi-se-v-nemecku-zamotal-do-dratu-vysokeho-napeti.html Tam mohlo téct až 5GW ne? To už je slušný výpadek v síti.
V mobilitu jako službu nevěřím. Lidé jsou stále pohodlnější a pohodlnější, stále více jich denně jezdí svým autem do práce, ke známým, na dovolenou ,vyhodit odpadky, vyvenčit psa, koupit cigára v trafice, ..... atd .Můj známý je tak líný, bydlí na vesnici, že i odpadky do popelnice /100 metrů/ a nákup cigaret /200 metrů/ řeší jedině jízdou autem. Pokud má své auto před domem, pak to zvládne za minutu. Odkud mu ovšem na vesnici pošlou ono "autonomní elektroauto" , když bydlí 12 km od většího města ?? a chce jen vyhodit odpadky ?? To tedy pak budou fantasticky "zašvihané silnice" !! Aby můj známý vyhodil pytel odpadků, tak za ním pojede autonomní auto 12 km tam a 12 km zpět = 24 km. Kdyby jel svým autem, tak ujede 200 metrů. Statisíce lidí denně !! dojíždí do Prahy za prací svým autem. Jak jim budou přistavována denně utonomní auta i na malé vesnice ?? A kdo ode mne přebere nepoškozené elektroauto zpět, abych neztrácel čas ?? Co když si vezmu dýku a pro zábavu v něm rozřežu sedačky ? Po mně pojede auto pro dalšího zákazníka a dalšího a až auto někdo konečně zkontroluje ,tak může být večer a jak se zjistí, kdo z 8 lidí užívajících tento den auto vlastně sedačky prořízl ?? To v něm bude stále zapnutá kamera, která mne bude detailně sledovat a nahrávat i zvuky, jestli nemám náhodou větry či v autě nesouložím s nějakou prostitukou ?? Můj známý pravidelně jezdí autem venčit své neposlušné tři psy ,nedává je do kufru ,ale na hadr na zadní sedačce. Psi se tak v autonomním autě v klidu vykálí, vymočí ,pustí spousty chlupů a možná i prokousnou volant. Pak se bude zjišťovat, kdo to udělal.
P.S. Nedovedu si představit, že by se po každé jízdě nemusela dělat nějaká "přejímka" auta provozovatelem. Já s ním pojedu na nákup do Tesca, tam ho na parkovišti nabourám a komu ho pak předám ?? Novému zákazníkovi ? Už nabourané a on pak bude mít problémy ?? Co když si to auto půjčím k cestě na svou chatu v horách, kam se sunu po úzkých lesních cestách a autonomní auto samo spadne do škarpy až se bude samo vracet z lesa ? Přišijou mi tuto škodu, když se auto poškodí samo ?? Dokáže to záznam kamery ?? Dnes jezdí po ČR asi 4 miliony osobních aut. Jak obrovský bude muset být dispečink, který se bude o tyto služby starat ? I když se auto dokáže samo nabíjet ,tak někdo v něm musí vyměnit baterii, vyluxovat, umýt okna, zařídit technickou, vyměnit poškozené části, třeba žárovky, .... to všechno si nyní řeší majitel auta na své náklady. Opravdu bych chtěl v praxi autonomní auta zažít. Pokud by byly ony 4 miliony dnešních osobáků nahraženy 4 miliony autonomních , pak chci vidět tu obří masu lidí, co bude tuto službu zajšťovat. Tedy provozovat 4 miliony aut.
Ve zkratce.
Ano v masových autonomních autech pro veřejnost bude vždy puštěná vnitřní kamera minimálně jedna a mikrofon nejspíš taky.
Mám z Vás pocit, že pořád jen vymýšlíte, proč něco nejde a nepůjde. Ale Vaše fantazie je tak omezená, že vymýšlíte jen nesmysly a dávno vyřešené problémy.
Tak mi tedy odpovězte, je-li to už dobře vyřešeno, jak bude ono autonomní auto ode mne někdo přebírat, když s ním pojedu do práce na malou vesnici o 200 obyvatelích a v této vesnici už bude na auto čekat další zákazník. Ten tam naloží na zadní sedačky dvě pubertální děti a poveze je do školy. Ony během jízdy žiletkou zezadu rozřežou sedadla ,puberťáci to dělají i ve vlaku. A pak při vystupování objedou auto korunou, protože mají vztek na tátu, že jim nenapsal omluvenku z tělocviku. Ven asi kamera z auta nevidí. Viník tedy zůstává nenámý, auto si firma od lidí nepřebírá ,jen se spoléhá na kamerové záznamy.
Příští zákazník si bude stěžovat nebo bude při nástupu vyplňovat krátký dotazník (Je interiér v pořádku? Smrdí v autě něco? Je v něm nepořádek? ...) a provozovatel snadno dohledá viníka. Car2Go.
Nechtěl bych tedy ráno v 05.40 rozespalý , v zimě, někde na sněhu, vyplňovat po tmě jakýsi dotazník, že auto přebírám v pořádku. Když pospíchám do práce nemám čas na dotazníky.
Také by mne velmi zajímalo, zda budou sdílená auta v různých kvalitách. Dnešní ředitel s platem 200 000 Kč měsíčně, který má své hýčkané osobní BMW X 6 za 2 miliony asi nebude chtít používat elektroauto typu Felicie, kde před chvílí jel popelář, pošťačka, dojička krav, řidič trolejbusu či ukrajinská uklizečka z práce. V takovém autě je pak všechno : špinavé, omakané, obyčejné, malé a "smrdí to tam bezďákama".
Co takhle použít vynález z železnice z 19. století? První, druhá a třetí třída ve vlaku.
Spadne cena na zapůjčení tak drasticky, když dnes je cena denního zapůjčení malé Fabie kolem 600 Kč a za týdenní dovolenou na horách dám min. 4000 Kč ?? Pokud jedu na týden na hory svou Fabií, tak mne stojí benzín jen kolem 600 Kč a jinak nic neplatím.
Vám tu Fabii někdo daroval? Někdo cizí Vám platí pojištění, servis a údržbu? Elektromobil má o 1-1.5 Kč/km nižší palivové náklady. Do toho rozdílu se při velkém nájezdu můžou vejít i ostatní náklady.
Ovšem firma , která poskytuje elektromobily musí také koupit tento vůz za stejnou cenu jako já, jen bez daně. A také jako já na mém voze musí řešit opravy ,technické, pojištění,...atd.Když budou elektroauta tak výhodná, tak si jistě většina obyčejných lidí koupí také elektroauto a tím výhoda nízkých jízdních nákladů půjčeného auta odpadá. Když má člověk něco svého v garáži, tak tomu věnuje péči, když ovšem bude vědět, že používá cizí auto z půjčovny , tak s ním bude jezdit jako s - "cizí kobylou". Tím porostou stále náklady na údržbu. Jezdím s Fabií, stála mne 287 000 Kč, mám záruku 5 let. Pokud bych si půjčil stejnou Fabii v půjčovně , tak dám 600 Kč/den = za rok 219 000 Kč. Za dva roky = 440 000 Kč. Ročně ujedu 10 000 Km = spotřebuji 500 litrů benzínu za 15 000 Kč, za pojištění dám 4000 Kč . Už po roce a půl budu s půjčeným autem silně v mínusu ! A to budu ovšem jenom v pozici "nájemníka", nic mi patřit nebude. Jsem rád, že mi patří můj byt a že nejsem v roli nájemníka. Sdílené služby považuji za návrat komunismu.
Firma z Fábií najezdí 10x více, to elektromotoru nevadí, ale cena vozu se rozpočítá do 10x více kilometrů. A rozhodně se nebude jezdit za 600 Kč/den, resp. 18 000 Kč/měsíc. Na to by se jim každý vykašlal.
Dnes autopůjčovny při zapůjčení auta vyžadují doklad totožnosti /občanku, pas/ a řidičský průkaz. Kdo z úředníků pojede v samořiditelném autě do mého zapadlého bydliště v Prasečí Lhotě v Bruntálském výběžku , aby tam ověřil, že mi není jen 14 let a nechci své spolužáky odvézt na noční diskotéku ? To bude tak dokonalá evidence obyvatel, že to budou ověřovat na dálku podle kamery v autě ?? A co když si půjčím v hospodě občanku od nějakého dospělého opilce za 4 piva a ukážu ji do kamery ? Řidičák jistě do samořiditelného auta nepotřebuji, nicméně 13 letý kluk s opilými kamarády můžou půjčené auto v noci pěkně zdevastovat ! Jsou nezletilí, půjde pak nárada škody po rodičích ??
Appka v mobilu s povinnou identifikací skutečného věku při registraci. Řídí stroj, ať si jezdí kdo chce kam chce, třeba ve 14 letech. Kamera v autě osobu zaznamená pro případ problémů.
Takže 10 leté dítě může v rámci Schengenu odjet z Prahy do Španělska ?? prohlédnout si Barcelonu ?
Technicky vzato, může, už dnes. Lístek na vlak/autobus mu prodají, já v 10 letech už dojížděl do školy a všechny lístky jsem si kupoval sám. V případě AV by bylo pro policii (až ho budou rodiče hledat), lépe dohledatelné.
Pokud za mnou samořiditelné auto samo nepřijede do místa bydliště jako to dnes dělá taxík, tak se na to můžu - "z vysoka !!" Jak se pak lidé z vesnic ráno dostanou do města, kde pracují, aby si samořiditelné půjčili -"Na cestu do oné práce"??? Co když nebudu chtít právě jet 15 km ale 250 Km ?? , mám právo na přistavení 100 % nabitého, abych hned nemusel ztrácet čas na dobíjecí stanici ??
Doporučuju si něco nastudovat o Uberu a podobných službách. To už dnes dávno je, že si člověk přivolá vůz appkou v mobilu, kde si zadá kam jede. Vše ostatní je PNJ.
Bydlím tedy 20 km od Prahy a denně tam jezdím za prací. Denně vykonám jen 2 jízdy, tam a zpět. Pokud si přivolám ráno auto, tak pro mne musí na vesnici odněkud přijet , dovézt mne do Prahy ,odpoledne zase z Prahy zpět na vesnici. Pak z vesnice jede zase "někam". Těžko asi bude mít ono auto někdy ráno v 6.00 hod. zákazníka, kterého by vezlo z města na vesnici o 200 obyvatelích , aby bylo vytíženo. Takže mi vyvraťte ,že to přinese další obří nárůst zbytečného provozu na naše už tak přecpané cesty a dálnice. Bude to stejné jako s dnešními taxíky. Když se v 04.00 nechám z Prahy z vinárny dovézt taxíkem třeba do Řitky, tak tam asi taxán hned neuloví dalšího zákazníka a bude se muset vracet zpět prázdný na svůj štafl.
Uber Pool - vážený zákazníku, dostaneš 30% slevu, když vozidlo, kterým pojedeš vezme po cestě další lidi. Takže většina lidí pojede do/z práce "maršrutkou", mikrobuskem, který nahradí 2-10 aut na silnici.
Spousta lidí navíc nejezdí třeba vlakem, protože je pro ně nepohodlné a pomalé dostat se na nádraží, tj. pro okolo Pražáky například do Říčan, Rudné, Brandejsa, Buštehradu, Roztok, Českého Brodu, apod. Z těchto míst jste do 20-30 minut v centru.
Osobně, ale vůbec nevidím tak velkou souvislost mezi autonomními a elektrickými vozy. Google nakonec prakticky nasadil velké benzínové hybridy.
A menší elektrická auta se budou dát prodávat i za půl milionu, což není žádná nepřekonatelná částka pro masové pokračování osobního vlastnictví.
Souvislost je jasná, psal o ní i pán od Siemense. Autonomní vůz bude služba, něco jako taxi. Auto nebude jezdit 4% času jako dnešní auta, ale >50% času. Při tak vysokém nájezdu má mnohem vyšší váhu cena paliva a cena údržby oproti pořizovací ceně (o 1 Kč/km nižší palivové náklady s nájezdem >200 000 km/rok).
Pán ovšem předpokládá, že elektrické vozy se prosadí až společně s autonomním řízením. To, co se teď děje v USA naznačuje něco jiného. Tesla model III je už tam 5. nejprodávanější model osobního auta a ze všech modelů osobních aut generuje nejvyšší obrat. A to má Tesla hlavní problém v tom, že není schopna uspokojovat poptávku a musí dále škálovat výrobu nahoru.
Pokud takové autonomní elektroauto najede ročně 200 000 km, tak ho na Silvestra vždy hodí do šrotu. = Každý rok nové auto. Pokud bude stát 500 000 Kč = za 10 let pořizovací cena = 5 milionů. Je zajímavé domnívat se, že bez řidiče /dnešního taxikáře/ bude toto autonomní auto superlaciné. Pochybuji. Leda by se tam něco dělalo podvodně jako to dělá Uber.
Proč? Elektromotor to dává úplně v klidu. A takový provozovatel si ochotně připlatí za festovnější konstrukci, aby se nemusel tolik věnovat údržbě.
Prostě stejný systém jako má hromadná doprava, vlaky, tramvaje, metro, trolejbusy, autobusy, letadla mají takové nájezdy/provozní dobu zcela běžně a vydrží desítky let.
No s těmi "desítkami let" životnosti jste to poněkud přehnal. Pokud by se tyto stroje neměnily za nové modely, pak by se z nich staly stará monstra. Srovnání za 30 let vyjížděly ze Škodovky v Boleslavi : Favorit, Felicie, Fabie , řada I,II.II. To vše 1990-2018. A už je tam další nový model. Nechtěl bych se třeba 40 let natřásat ve stejném autobusu IKARUS a oceňovat - "jeho životnost". Mám rád nové modely, úsporné, moderní, rychlé, ...
Pendolina už jezdí po světě od roku 1994, Jumbo Jety od 1968, ...
Když tyto ceny dáme do dnešních relací, tak se ujetím oněch 200 000 km ročně musí ono auto za 500 000 Kč firmě zaplatit , protože z něj bude šrot. Půjčovat se tedy musí min. za 2,50 Kč/km , ovšem bez zisku pro firmu, bez nákladů na dobíjení, bez nákaldů na servis, logistiku celé firmy, ...atd. Vychází to tedy minimálně !! k nějakým 5 Kč/km. Já se svojí benzínovou Fabií dnes jezdím za 4,6 litru /100 km = 130 Kč/100 km. Nevím, proč bych si pak půjčoval autonomní. Každý kilometr jízdy autonomním by mi z kapsy vytáhl min 4 Kč = 287 000 Kč za mou novou Fabii : 4 = 70 000 ujetých km. Udržovaná Fabie po ujetí 70 000 km má dnes hodnotu asi 80 000 Kč.
No , bydlím poblíž školy .Ráno tam vyhodí autobus, co veze děti z vesnic tak 30 žáků ve věku 10 až 15 let. Autobus je nacpaný, děti stojí a drží se tyče. Těch autobusů přijede několik. Pokud bude sdílené elektroauto tak : skvělé, laciné, čisté, rychlé, dochvilné,...atd, jak tvrdíte, tak pak by tyto děti byly hloupé, kdyby se tlačily v autobuse. Pojedou sdílenými elektroauty , místo jednoho 12 m dlouhého autobusu se na už tak přecpaných cestách náhle objeví kolem 20 dalších aut , každé dlouhé 3 m ,s mezerami jde o šňůru kolem 100 metrů.Děti jedou z 10 různých vesnic. Já sám ráno jezdím do práce MHD. V autobuse se mnou jede tak 30 lidí. Často gastajbajtři z Rumunska, Bulharska, Ukrajiny,... často i smrdící bezdomovec. Nic příjemného. Pokud dostaneme nově možnost k jízdě levným, čistým, rychlým, pohodlým elektroautem, tak jistě z MHD přesedláme. Ovšem opět platí :Místo jednoho 12 m dlouhého autobusu pojede kolem 30 samostatných aut. Šňůra o délce 100 metrů. Pokud přistaví elektromikrobus, kdo z něj bude vyhazovat onoho neplatícího bezdomovce ?? Revizoři zaniknou. Když do elektromikrobusu naleze 12 lidí, kdo bude jeho přistavení platit ? Já jedu sám ! Nechci mikrobus ! Vyhlídky na totálně ucpaná města jsou tady !! Už dnes jsme přitom ucpaní na 220 % !!
V lidech je hluboce zakořeněná vlastnost - ukázat, že jsem úspěšný, že jsem bohatý, že na to mám. Proto třeba tolik drahých velkých SUV na silnicích, které tak 80 % jejich majitelů vůbec nepotřebuje. Stačila by jim Octavia. Lidé mají raději byt vlastní, jak půjčený, tedy nájemní. A o ceny dopravy dnes vůbec nejde. Všichni lidé ve velkých městech ČR = Praha, Brno, Plzeň ,Pardubice,.... kteří denně jezdí autem do práce jezdí mnohem dráže, než kdyby jeli MHD. Roční karta na MHD je za 4000 Kč. Pokud třeba v Praze ujedu denně tam a zpět do práce 20 km, je to za měsíc 440 km, = spotřeba asi 40 litrů = asi 1200 Kč. Za rok , po odečtení dovolené asi 13 000 Kč. Když se započtou ostatní náklady = sjetí gum, nemrzka do ostřikovačů, škrabky, ...atd. = 16 000 Kč . Člověk jezdící autem do práce jezdí 4 krát dráže jak MHD. Přesto miliony Čechů dnes a denně do svého auta ráno usedají. Cena dopravy tedy má roli podřadnou. Když budu vlastnit luxusní sportovní BMW za 3 miliony Kč, tak určitě nepojedu vyzvednout dítě ze školy nějakým sdíleným elektroautem či taxislužbou UBER, abych lidem ukazoval, že patřím ke společenské spodině.
Dosud byl počet aut na cestách omezen počtem řidičů. Nyní se tedy budou motat všude možně i auta bez řidičů a tedy zákonitě musí pořádně dál zhoustnout doprava. Příklad : Kdybych jel svým autem z práce, tak jedu pouze vzdálenost z bodu A do bodu B. A =práce, B = bydliště. Když si ovšem objednám auto bez řidiče do bodu A, tak tam přijede samo z nějakého bodu - C /možná 5 km navíc/ a když z něj doma v bodě - B vystoupím, tak patrně nebude mít ihned zákazníka zpět a pojede zase do bodu - C samo. = Další kilometry. Rozhodně bych tvrdě odmítl nějaké "slučování zákazníků" = mým směrem jedou další lidi, tedy auto ke mně přijede a v něm už budou sedět dva cizí chlapi s taškama a nákupem a budou se chtít vykecávat o nesmyslech, jako kdybych bral nějaké stopaře. Když tam bude sedět ženská, tak mne může navíc obvinit z pokusu o znásilnění, když jí nedám na ruku 10 000. Nikdo neví, zda by tam neseděl nějaký zfetovaný ožrala , který právě cestuje z vinárny. Přistavit mi po šichtě takové auto s nějakým připitým pobudou, asi bych ho zkopal vzteky !
No , aby mne v autě, když pojedu s manželkou někam na dovolenou natáčela kamera i se zvukem, tedy aby mne někdo mohl sledovat jako Velký bratr, to neberu !! Já se s manželkou bavím v autě o osobních i intimních věcech, finančních záležitostech, těžko to chci dát někomu k dispozici. Mohl by mne později těmito materiály vydírat.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se