ČEZ vybaví síť čerpacích stanic KM-Prona dobíjecími stanicemi elektromobilů
Řetězec čerpacích stanic KM-Prona, který v Česku provozuje 50 pump, je postupně začne ve spolupráci s polostátní energetickou společností ČEZ vybavovat stojany pro rychlé dobíjení elektromobilů. V první vlně je v plánu vybudování 12 stojanů na pěti místech. Firmy to uvedly ve společné tiskové zprávě.
„Pokud bude náš partner spokojen s fungováním stanic z aktuální první vlny, rádi bychom na základě rozšířené spolupráce v další vlně během následujících zhruba dvou let osadili dalších deset až 12 nejvytíženějších lokalit KM-Prona dobíjecími stojany. Protože by šlo ve většině případů o lokality osazované vyšším počtem stojanů a koncipovaných jako ultrarychlé dobíjecí huby, pohyboval by se celkový počet stanic v řádu vyšších desítek,“ řekl ČTK mluvčí ČEZ Martin Schreier.
V první fázi řetězec podle jednatele Vladimíra Minaříka osadí dobíjecí stojany ve Velké Úpě na Trutnovsku, Zásmukách na Kolínsku a kolem dálnice D11 v Hodkovicích nad Mohelkou na Liberecku, Liberci a Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku. „Za vzorovou lokalitu považujeme čerpací stanici u Mnichova Hradiště. Tady řidičům elektroaut nabídneme dobíjení na osmi stojanech, kde díky nasazení tzv. dělené technologie lze z jednoho konektoru jednorázově nabíjet dvojnásobným výkonem, tedy až 360 kilowattů (kW),“ uvedl ředitel útvaru elektromobilita ČEZ Tomáš Dzurilla.
Během přestávky na občerstvení řidič díky stojanu o výkonu 180 kW doplní většinu kapacity baterií svého auta zhruba za deset minut a získá energii na dalších zhruba 150 kilometrů jízdy. V praxi tak při načerpání v Liberci dojede třeba do Chomutova nebo opačným směrem do České Třebové. Každá stanice nabízí dobíjecí konektory vhodné pro dobíjení všech značek a typů elektroaut.
ČEZ v rámci vize Čistá Energie Zítřka plánuje do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.
V České republice loni vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektromobily. Spolu s tím o desítky procent vzrostl počet dobíjení i spotřeba energie, sdělili v lednu ČTK velcí provozovatelé dobíjecích stanic v ČR. Ke konci loňského roku bylo v Česku podle statistik úřadů přes 2400 dobíjecích stanic. Jejich počet by měl postupně stoupat i letos, trendem jsou hlavně ultrarychlé dobíjecí stojany. Kromě ČEZ patří mezi další významné provozovatele firmy E.ON nebo Pražská energetika.
Rozsah dobíjecí infrastruktury v Česku tvoří i přes poslední nárůst jen nízké procento celkového podílu v EU. V unii co do počtu dobíjecích stanic vévodí Německo a Nizozemsko. Vzhledem ke stále nízkému množství registrovaných elektromobilů je ovšem podle odborníků tuzemská síť pro dobíjení zatím dostačující.
Mohlo by vás zajímat:
Hlavně ať to finančně funguje v normálním režimu jako benzínka.
Tedy žádné aplikace a různé speciální kartičky, ale prostě připojím, zastrčím běžnou kreditní/debetní kartu, nabiju a jedu.
Když si kupuju benzín nebo třeba rohlíky, tak na to taky nepotřebuju žádné speciální aplikace ale jen běžnou kreditku.
Znám to. Používáme ve firmě sdílená EV. Zaměstnavatel nám zřídil služební platební karty. V této kombinaci obstojí asi jen Lidl, kde si můžu ve svém soukromém účtu přidal služební kartu pro nabíjení. Po nabíjení mám hned k dispozici doklad ke konkrétnímu nabíjení. Říkám si, zda se mi to jen nezdá, zda jsme fakt v 21. století.
Spíše bych to viděl u nákupních středisek typu Tesco, Globus Ikea Kaufland. a podobně. Než nakoupím nabiji auto - i časově to dobře vychází.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se