Domů
Elektromobilita
Každá nová budova ve Spojeném království bude muset mít dobíjecí místo pro elektromobil
Elektromobil Nissan
Zdroj: Kārlis Dambrāns / Creative Commons / CC BY 2.0

Každá nová budova ve Spojeném království bude muset mít dobíjecí místo pro elektromobil

Nové budovy ve Spojeném království od roku 2022 budou muset mít dobíjecí místa pro elektromobily. Povinnost bude platit také pro renovované budovy mající více než 10 parkovacích míst. Vláda chce tak podpořit prodej elektromobilů na úkor benzinových a naftových vozidel, jejichž prodej bude v zemi po roce 2030 zakázán.

Od roku 2022 budou muset mít všechny nové domy postavené ve Spojeném království dobíjecí místa pro elektromobily. Ve svém proslovu ke Konfederaci britského průmyslu to oznámil premiér Spojeného království Boris Johnson. Nová povinnost se bude týkat nového residenčního bydlení, kancelářských budov, ale také obchodních areálů či supermarketů. Kromě těchto nových budov se bude také vztahovat na renovované budovy, které budou mít více než 10 parkovacích míst.

Opatření má podpořit postupný odklon od využívání, respektive především od prodeje naftových a benzinových vozidel. Vláda Spojeného království totiž v listopadu 2020 zakázala prodej nových benzinových a naftových automobilů v zemi po roce 2030. Společně s oznámením zákazu prodeje vláda oznámila záměr investovat 1,3 miliardy britských liber (přibližně 39,4 miliard korun), aby se urychlilo zavádění dobíjecích míst na silnicích a ulicích, ale také v domácnostech.

Klíčové bude zajistit, aby se elektromobilita nestala exkluzivní záležitostí

Vláda očekává, že díky tomuto opatření bude každý rok vybudováno přibližně 145 tisíc nových dobíjecích stanic nad rámec již předpokládaných dobíječek. Podle zpravodajského webu edie.net je počet dobíjecích stanic elektromobilů v zemi nedostatečný a neodpovídá rozvoji flotily elektromobilů.

„Toto je stěžejní okamžik – nemůžeme pokračovat dál tak jako doposud. Musíme naši ekonomiku přizpůsobit zelené průmyslové revoluci,“ uvedl Boris Johnson, premiér Spojeného království.

Podle některých zástupců průmyslu ovšem největší výzvou bude dosáhnout takového rozvoje elektromobility, aby byly samotné elektromobily i dobíjecí stanice dostupné pro všechny a nestaly se exkluzivní záležitostí. Právě po konzultaci s průmyslem vláda Spojeného království přistoupila ke krokům, které mají elektromobilitu učinit dostupnější. Mezi ně patří zjednodušení placení za dobíjení a zaměření se na rychlejší dobíjecí stanice.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Richard Vacek
23. listopad 2021, 13:43

Jak to ti naši předkové dělali, že nemusel být u každé budovy žlab na oves? A jak to naši dědové dělali, že nemusel být u každé budovy stojan na benzín?

Martin
23. listopad 2021, 14:44

Jestli by nebylo lepší rovnou měnit baterii v autě.

Přijede se na "elektro stanici", baterii vycvaknete a vytáhnete, zajde se na pokladnu, tam Vám ji vymění, zaplatíte za nabití, nabitou zpět zacvaknete do určeného místa v motoru a můžete z vesela pokračovat v jízdě.

Celý úkon by zabral stejně času i s placením jako tankování benzínu.

To mě teď jen tak napadlo :-)

Ale třeba by to bylo levnější než platit všude v Evropě biliony dolarů za posílení sítě....

Ivan Novák
23. listopad 2021, 15:27

Háček je v odbornících, kteří by přijeli s baterkou, co je z hlediska EV na konci životnosti, a pomocí mírně placené spolupráce s personálem stanice by odjeli s novou. Služba "obnovím akumulátor" inzerovaná na síti... V rámci např. podnikové flotily by se to srovnalo, ale individuální slušní vlastníci by jen koukali, co filutové umějí.

kolemjdoucí
23. listopad 2021, 15:32

To už se umí, zatím ovšem pouze ve verzi tuk-tuk:

piaggiogroup. com/en/ape-electric

Martin
24. listopad 2021, 13:30

Díky za odkaz. To jsem vůbec nevěděl.

Takhle jak to popisují, to vypadá až moc jednoduše :-)

jozka
23. listopad 2021, 15:42

Zkouselo se, neujalo se. Majitele EV nejsou zvykli platit. Na auto dotaci, dobijeci infrastrukturu vyzaduji po ostatnch (staty, obce, firmy) a kdyz je nekde nabijeni zdarma, jsou pomalu se ochotni se servat. Predstava, ze by meli mit energii zdanenou jako stavajici PHM je pro ne rovna kradezi.

Prehanim? Ani moc ne...

Tom
23. listopad 2021, 17:58

A co dotace na spalovací auta. Závislost na ropě, poškozené zdraví. Hluk a puch v ulicích.

Mimo to, chtěl bych vidět jak by dopadlo rozdávat benzín zadarmo, to by možná i někoho ušlapali.

jozka
23. listopad 2021, 19:21

...a ze tech dotaci na spalovaci auta bylo, ze?

Zavislost na rope. Mam pro vas velke tajemstvi. Bez ropy nebudou ani EV. Sdilejte nez to smazou!

Tom
24. listopad 2021, 08:42

Jsem rád, že to nejdůležitější jste nevyvrátil- poškozené zdraví. Špatně jsem to formuloval. Jasně, že přímé dotace to nejsou. Jsou to tzv. externality. Například celoživotní léčba jednoho astmatika. Zkuste to vyčíslit..

jozka
24. listopad 2021, 09:01

Nevyvracel. Co chcete vyvracet na vyfabulovanem vypoctu plnem Pisvejcovych konstant?

Martin Prokš
24. listopad 2021, 12:43

Dobrý den,

Ad to poškozené zdraví zavedením automobilismu.

Co vím, tak efekt výrazného rozšíření nejdříve parostrojní železnice a posléze automobilového průmyslu, bylo:

- výrazný úbytek infekčních nemocí ve městech

- snížení výskytu deformací a nemocí vlivem nedostatku vitamínů

- snížení podvýživy

a to hlavně u dětí ve městech.

Když už si chcete hrát na demagoga, tak vězte že to může hrát i ta druhá strana.

Tom
24. listopad 2021, 18:00

Takže mi jako chcete tvrdit, že čím blíž u silnice žiji, tím mám zdravější prostředí? Nejspíš si postavím chatu u dálnice a budu tam jezdit na ozdravný pobyt.

Čím blíž silnici, tím víc případů astmatu:

zpravy.aktualne.cz/domaci/vedci-cim-bliz-silnici-tim-vic-pripadu-astmatu-u-deti/r~i:article:606814/

jozka
24. listopad 2021, 18:53

Korelace/kauzalita...

Hodne stesti pri prokazovani. Kdyz pominu, ze jde o 13 let stary clanek o jeste starsim vyzkumu z US.

hlpb
24. listopad 2021, 09:02

Není pravda, že se to neujalo. Čínská automobilka Nio (mimochodem se jí přezdívá čínská Tesla) výměny vybitých baterií za nabité dělá několik let. Celá výměna trvá cca 10 minut, zajede se do speciální boxu a vše proběhne automaticky. Takto už proběhlo více jak 1,5 milionů výměn. Výhoda je, že dle potřeby si můžete vyměnit velikost baterií. Když pojedete na dovolenou vyměníte si baterii 100 kWh, po příjezdu z dovolené si vyměníte menší, kterou používáte ve městě. Letos na podzim se Nio začalo prodávat v Norsku, příští rok budou následovat další trhy.

richie
25. listopad 2021, 16:06

ano, na prvy pohlad to vyzera zaujimavo .. ALE

- od r.2018 maju postavenych az cca 500 stanic (vs cca 65tis benziniek v cechach)

- ako uz bolo spomenute - je to viazane na jednu presne definovanu platformu (jedna znacka/par modelov) - co moze byt obmedzenie pre rozvoj/navrh dalsich modelov

a ked vidim ako prebiehala len unifikacia nabijacich systemov (co je len s prizmurenim oci otazka konektoru) ...

Bojkas
24. listopad 2021, 11:38

Zkoušela to i Tesla, ale uznali, že je to hloupost. Zvlášť pak, že by musela mít baterie standardizované baterie, takže bez prostoru pro inovace, na každé auto by muselo být několik baterií, což by bylo dražší než posilování sítě a vytažení 16A 230V zásuvky před dům. Navíc, když si pořídím auto, chci se o něj starat, chci se starat o baterii, doma si ji šetrně nabíjet a hlavně, vyhnout se neustálým návštěvám nějakého specializovaného místa. No když se o tu baterii budu starat, logicky bude mít lepší parametry, než baterie, která se nabíjí rychle a je bůh ví v jakých podmínkách venku. Už teď můžete koupit v Číně EV s 20kWh baterií za 5000 euro, takže ceny baterií letí dolů. Osobně nemám obavu, že by ekvivalent elektrické Octavie v roce 2025, nestál do 700k.

Michael Sanitrnik
25. prosinec 2021, 21:10

Špatné peníze vytlačují dobre peníze. Platilo to v době plnohodnotných peněz (tj. Zlatých, stříbrných a dalších, které nesly deklarovanou hodnotu) a jmenuje se to Greshamův zákon. Stejně tak by v tom vašem modelu časem začaly převládat špatné baterky nad těmi dobrými. Majitel nové baterky by samozřejmě nechtěl přijet s dobrou a odjet s nějakou na konci života. Leda by baterie byly úplně majetkově oddělené od vozidla a všechny by vlastnila jedna firma. Pak by bylo jedno v jakém stavu baterii přijmu a odevzdám protože bych si vzdy kupoval jen tu energii a vstup nebo výstup ze systému by nebyl závislý na tom jakou baterii mám resp. odevzdám

Bojkas
24. listopad 2021, 11:28

A co sklep na uhlí, také neměli?

Milan
23. listopad 2021, 15:07

Socialismem k "lepším" zítřkům.

Petr prochaska
23. listopad 2021, 18:04

Je někde specifikováno jaké má mít dobíjecí místo parametry?

Pokud ne, tak klidně stačí 16A*230V = 3,7 kW, což je v nákladech jeden kabel do garáže a jeden jistič, tj. podobné náklady jako na připojení pračky, tzn. náklady za pár korun. Pro menší nájezdy to stačí.

Normální motorový proud je 3*16A*230V = 11 kW, tzn dražší jistič a dražší kabel.

Další možností jsou wallboxy, wallboxy jsou chytré, že nabíjí jen v okamžiku, kdy je v domácnosti malá spotřeba, tak aby nebyla překročena kapacita hlavního jističe. Ty stojí i desítky tisíc.

Tomas Urbanek
24. listopad 2021, 12:29

pokud chcete vami zaplacenou elektrinu darovat tak ten "jeden kabel a jistic" asi staci. pokud ale nechcete dotovat sousedy a kolemjedouci z vlastni kapsy, musite instalovat kompletni nabijeci stanici s oddelenym uctovanim. a pochybuju, ze to bude pro stavebniky uplne zadarmo.

minimalne u nas by to dopadlo tak, ze ne zrovna levnou stanici zaplatite vcetne navyseni prikonu pripojky a instalace a revize a pak bezuplatne prevedete na provozovatele. ze. :-)

Petr prochaska
24. listopad 2021, 14:16

Jistič se dá vypnout dle potřeby nebo se tam dá dát zásuvka se zámkem. Navýšení hlavního jističe, to už něco stojí.

Dušan
25. listopad 2021, 15:34

Takže tí najväčší ekológovia čo nechcú žiadne vozidlo majú smolu .... budú platiť "výpalné" pre tých čo sa radi budú rozvážať na drahom EV ....

To je fakt "ekologické" .....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se