Domů
Jaderné elektrárny
Belgie definitivně odpojila ze sítě jeden ze svých sedmi jaderných reaktorů
Belgická jaderná elektrárna Doel
Zdroj: Lennart Tange / Creative Commons / CC BY 2.0

Belgie definitivně odpojila ze sítě jeden ze svých sedmi jaderných reaktorů

Belgie dnes večer definitivně odpojila ze sítě jeden ze svých sedmi jaderných reaktorů. Je to první krok odklonu od výroby elektřiny z jaderných zdrojů, který by měl být završen v roce 2025, napsala dnes agentura DPA. Proti odpojení reaktoru dnes demonstrovaly před Doelskou jadernou elektrárnou desítky lidí. Na jádro připadá v Belgii zhruba polovina výroby elektřiny.

Třetí reaktor v Doelské jaderné elektrárně byl odpojen od sítě podle plánů po 21. hodině. Podle stanice RTL se jedná o první krok k úplnému ukončení aktivity reaktoru, který byl schopen pokrýt až deset procent belgické výroby elektřiny. Demontáž reaktoru bude podle odhadů trvat deset až 12 let a stát zhruba miliardu eur (25 miliard korun), uvedla agentura Belga.

Reaktor začal fungovat před 40 lety, v poslední době ho ale doprovázely technické problémy. Kvůli mikroskopickým puklinám byl odstaven v roce 2012 a povolení k obnově provozu dostal až v roce 2015.

Část Belgičanů však s odstavením reaktoru nesouhlasila. Několik desítek lidí dnes před Doelskou elektrárnou demonstrovalo za zachování jaderné energetiky. „Nejlevnější způsob, jak vyrábět elektrickou energii, je využití stávajících jaderných reaktorů, a to prodloužením jejich životnosti,“ řekl stanici RTL jeden z demonstrantů. Podle ředitele jaderné elektrárny Petera Moense se na odstavení reaktoru zařízení připravovalo čtyři roky a nelze ho náhle zvrátit.

Ve službě v Belgii zůstává šest reaktorů ve dvou elektrárnách. Odklon od jaderné energetiky chce Belgie uskutečnit do konce roku 2025. Jeden z reaktorů v Doelské elektrárně by ale mohl zůstat v provozu až do roku 2035.

jkh tes

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(37)
Jan Kopecký
24. září 2022, 08:23

V roce 2025 chtějí vyrábět elektřinu jak? Nebo si myslí, že dovezou?

Rejpal
24. září 2022, 22:50

A Německo jich odstaví 6 to už máme 7 bloků za jediný rok. je to 36TWh pryč. Když se vychvalují OZE , tak se píše kolik ta nestabilní elektrárna může zásobovat domácností. Takže teď by chtělo napsal Německo a Belgie odstaví letos bezemisní zdroje , které vyráběli el. energii pro 12 milionů větších domácnosti to je 48 milionů lidí.....

Josef
25. září 2022, 12:48

Německo v jádře vyrábí 4GW a biomasou 5GW, jádro je marginální

Rejpal
25. září 2022, 13:24

Až pochopíte co je výroba a výkon , pak můžete diskutovat.

Josef
25. září 2022, 15:38
Rejpal
25. září 2022, 23:39

A co ten graf říká , máte nějaký výkon za pár dní a i kdyby jste přišel s výrobou v TWh za rok , pak Vám na to řeknu že spálením zeleného stromu žádnou zelenou energii nevyrobíte. Můžete si snadno dopočítat jakou plochu lesa zničí každý rok elektrárna o trvalém výkonu 5GW. Je to plošná devastace krajiny nic více a jestli to považujete za lepší než jádro , když tím argumentujete pak já tím nesouhlasím, mám totiž přírodu rád.

Josef
26. září 2022, 17:21

S Vámi se opravdu špatně diskutuje, osočíte mě, že neznám rozdíl mezi výrobou a výkonem, poté do toho motáte péči o zeleň. Zkuste si nejdříve zjistit fakta a poté diskutovat, takhle jste jen za šaška. Výkon elektráren na biomasu je stabilní celý rok.

Petr
24. září 2022, 10:16

Belgie má instalovaný výkon jaderek 6 GWh. Stejný výkon mají ve větru a slunci (dohromady 11 GWh). V plynu mají 7 GWh, v přečerpávačkách a biomase okolo 1 GWh. Aktuálně 1/3 výroby posílají do Francie a Nizozemska.

Richard Vacek
24. září 2022, 10:21

Bohužel ten vítr a slunce jim dodávají dle stránek iea 5x méně energie než jádro.

Maly Jarda
24. září 2022, 11:44

Belgie , centrum EU a pseudostát bez národa založený Brity aby oslabili Francii a Holandsko(polovina lidí tam žijících jsou Francouzi, druhá polovina Holanďani, "Belgičani" tam nejsou žádní)

.. takže co jiného od "belgické" vlády čekat než ničení vlastních lidí a celé Evropy

Petr
24. září 2022, 14:54

Česko, stát založený kvůli nápadu Masaryka, Beneše a Štefánika…

Maly Jarda
24. září 2022, 15:10

Česko-Slovensko .. neboli stát Čechů a Slováků .. to je dost rozdíl než pseudostát bez národa

hellokitty
24. září 2022, 19:34

nie su to Francuzi a Holandani ale Valoni a Flamovia

Maly Jarda
25. září 2022, 14:52

Valoni jsou Francouzi, , Vlámové jsou Holanďani, Belgičani v Belgii nejsou

JVr
26. září 2022, 08:42

Vždy jde jen o to, do jak daleké minulosti se koukáte, v ČR také nejsou žádní Češi, jen Slovani, Germáni a možná nějací ti Keltové ;)

Ta Belgie už existuje téměř 200 let není to dost dlouho, abychom jim říkali Belgičané?

J.Tolím
24. září 2022, 11:50

Bezva komentář pane Malý Jardo.

Milan Hora
24. září 2022, 13:38

Elektřiny je v Evropě nedostatek a její cena stoupá. Proč mají naši spotřebitelé a daňoví poplatníci platit zelenou hloupost a víru Belgii, Německu a šlendrián Francouzské neúdržby JE? Evropští politici volají po jednotě. Co je to za evropskou jednotu, když některé státy mohou ve jménu své víry svou energetickou politikou beztrestně navyšovat ceny a další (Česko, Maďarsko, Polsko) musí stavět ty samé JE, které oni odstavují?

Petr
24. září 2022, 14:56

Jaderná energie ze starých elektráren je drsně drahá. Belgie už teď disponuje násobně větším instalovaným výkonem z jiných zdrojů.

Emil
24. září 2022, 15:16

Další pěkná blbost, Petře, prodlužování provozu jaderných elektráren je spolu s vodními elektrárnami nejlevnější způsob výroby elektřiny vůbec a instalovaný výkon vůbec nic neříká o tom, kolik ty zdroje skutečně vyrábí a kdy.

Rejpal
25. září 2022, 01:46

Zaplacené JE dávají velmi levnou energii. Třeba Dukovany tam stojí elektřina asi 65 haléřů . V Temelíně 1kč.

energetik
25. září 2022, 09:49

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Nesmysl, to není konečná cena. Ani jedna elektrárna nemá vyřešenou recyklaci odpadů a emisí s toxickými radionuklidy. A ta kolaborace zdejších atomteroristů s teroristickým státem Ruᛋᛋkem nás vyjde všechny ještě hodně draho.
.

Emil
25. září 2022, 09:52

Samozřejmě že to je konečná cena včetně likvidace odpadů, rádobyenergetiku.

energetik
25. září 2022, 19:09

Ještě bych zapomněl na nutnou zálohu JE, kvúli které musí ČEPS neustále škemrat o tržní výjimky protože JE nechce nikdo zálohovat. A co nám potom účtuje v systémových poplatcích. Takže si k ceně elektřiny z Temelína musí připočíst ještě systémové poplatky.

A také je velmi zajímavé že provozovatel Dukovan svým provozem nevzdělal ani na náhradu stávajícího zdroje a škemrá u státu aby mu postavil další elektrárnu. Takže to evidentně prodává pod cenou aby mohl likvidovat konkurenci.

Což bylo běžné i po spuštění Temelína když šla energie do zahraničí za nižší cenu než za kolik byla prodávána v ČR. Občané ten provoz museli dotovat aby se ten přebytek dal prodat v zahraničí. Po liberalizaci trhu ta dotace Temelína přešla do položky systémové služby a tím se hradí jeho záloha..

"V současné době nakupuje ČEPS regulační zálohu v celkovém souhrnném objemu cca 1645 MW (jedná se o součet kladné i záporné regulační zálohy). Regulační zálohu tvoří tyto služby výkonové rovnováhy (dále jen „SVR“) aFRR+, aFRR-, mFRR15+, mFRR15- a mFRR5. Služba výkonové rovnováhy FCR (automatická regulace frekvence) regulační

zálohu netvoří, jelikož aktivací FCR nevzniká regulační energie. Služba FCR není předmětem žádosti o výjimku dle odst. 9 čl. 6. Nařízení. Hodnota 1645 MW je dána zejména povinností ČEPS pokrýt největší potenciální incident, ke kterému může v elektrizační soustavě ČR dojít. Tímto incidentem je výpadek bloku jaderné elektrárny Temelín s výkonem cca 1080 MW. Pokud by k takovému výpadku došlo, je nezbytné jej okamžitě nahradit kladnou regulační zálohou."

Emil
25. září 2022, 19:58

To jste opět úplně vedle, rádobyenergetiku. Disponibilní zdroje, mezi které patří i blok Temelína, za odchylku normálně platí, za odchylku občasných zdrojů platíme my všichni.

Na náhradu stávajícího zdroje si provozovatel vydělal už několikrát, tento výdělek je však používán na látání děr ve státním rozpočtu a nikoliv na náhradu stávajícího zdroje.

energetik
25. září 2022, 22:30

Emil

dokument na webu ERÚ s názvem "Odůvodnění žádosti o výjimku podle čl. 6 odst. 9

nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/942 ze dne 5. června 2019 o vnitřním trhu s elektřinou (dále jen „Nařízení)"

tvrdí že nemáte pravdu a že mám pravdu já.

PS. začerněná obchodní tajemství si můžete zobrazit při označení černé plochy myší :-)

Emil
26. září 2022, 06:59

Dokument nic takového netvrdí.

energetik
25. září 2022, 19:18

Emil

Ano, to jsou klasické bláboly, lži a dezinformace projaderných aktivistů. A energetická krize, kterou způsobili, jim ještě dodává na sebevědomí. :-D A k tomu stále ještě kolaborují s nepřátelským teroristickým státem. Bylo dost času na zpřetrhání vazeb u v roce 2014 kdy byl napaden jeden s Evropských států a potom také naše muniční sklady při kterých byly zavražděni dva lidé. A místo toho zde ještě prosazovali tento teroristický stát jako dodavatele dalších reaktorů a dělali mu výběrové řízení na míru. Nelze to tedy nazvat jinak než kolaborací, která bohužel stále přetrvává.

Emil
25. září 2022, 20:10

Ano, ty klasické bláboly, lži a dezinformace protijaderných aktivistů jste hezky vyjmenoval, jen vám tam vypadla dvě písmenka, takže jste místo "proti" napsal "pro", což se může snadno stát...

Richard Vacek
25. září 2022, 07:36

Ale vždyť se podívejte, že ten násobně větší INSTALOVANÝ výkon dává násobně méně roční výrobu než jaderné elektrárny. A jak to u OZE bývá, tak dost nevypočitatelně.

Ivan Švančara
25. září 2022, 08:09

on sa pozera do manualu a tam vidi opak. Zarobene ruble za sirenie hluposti ho nepustia.

energetik
25. září 2022, 19:31

A také to stojí násobně méně než jaderné elektrárna a to i provoz. Investoři si to na rozdíl od vás umí spočítat.

Předpovědi výroby z OZE jsou daleko jistější a spolehlivější než provoz JE.

ČEPS stále marně shání dodavatele kteří by trvale drželi roztočenou zálohu Temelína a tak stále škemrá o tržní výjimky.

Systémové poplatky = záloha Temelína.

Díky rozvoji OZE tyto poplatky i se silovou elektřinou klesali do vypuknutí války.

Cena systémových služeb bez DPH:

2008 147,81 Kč/MWh

2009 141,01 Kč/MWh

2010 155,40 Kč/MWh

2011 155,40 Kč/MWh

2012 144,00 Kč/MWh

2013 132,19 Kč/MWh

2014 119,25 Kč/MWh

2015 105,27 Kč/MWh

2016 99,71 Kč/MWh

2017 93,94 Kč/MWh

2018 93,63 Kč/MWh

2019 76,19 Kč/MWh

2020 77,12 Kč/MWh

richie
25. září 2022, 21:46

radobyenergetik dnes dava jednu blbost za druhou .. sama dezinformacia ci polopravda

aj v poslednom prispevku Předpovědi výroby z OZE jsou daleko jistější a spolehlivější než provoz JE.

- ano jedina istota v predovedi vyroby OZE je ze v noci nebudu dodavat FVE

- vsetky ostatne predpovede vyroby OZE su tak iste a spolahlive, ze nemecko (ktore uz by to za tie roky malo mat vychytane) ma takmer kazdy den problem s rannymi a vecernymi spickami, ked im takmer pravidelne chyba 10~20% vykonu (teda bud nemaju dostatocne zalohy za OZE, alebo ich nemaju dostatcne zazmluvnene, alebo je to predpovedania "spolahlive")

a co sa tyka CEPS .. ano kvoli potencialnemu vypadku 1GW musia mat zalohu 1,6GW .. samozrejme .. a potencionalny vypadok 2GW FVE sa nerata (alebo neodhadnuty peak) ..

energetik
25. září 2022, 21:54

richie

náhlý nečekaný výpadek 2 GW FVE je u nás vyloučen, takovou velkou FV elektrárnu na jednom místě a připojenou do jednoho místa zde nemáme.

Emil
25. září 2022, 22:16

Další dezinformace od tohoto rádobyenergetika. Od roku 2012 je instalovaný výkon OZE prakticky stejný, takže je zjevné, že za pokles ceny systémových služeb na polovinu nevděčíme rozvoji OZE. Skutečnou příčinou je zapojení ČR do systému IGCC (International Grid Control Cooperation) v roce 2012, který se od té doby postupně rozrůstal o další členy, což zákonitě vedlo k poklesu ceny systémových služeb.

hellokitty
26. září 2022, 09:57

len nejake udaje za prvu polku roka hej

Celkem bylo v prvních šesti měsících v Česku připojeno 9 354 elektráren s celkovým výkonem 74,8 MW. Oproti prvnímu pololetí roku 2021 se jedná téměř o 200% nárůst.

toto cislo je este celkom male, podanych ziadosti je viac, ale nie su kapacity, takze pokial by sme mali viac specialistov na solary (myslim hlavne revizakov a elektrikarov, nie pokladacov na strechu), tak by sme vedeli kazdy rok pridat aj 250MW v solare iba v mikrozdrojoch

richie
26. září 2022, 13:58

a este jedna perla..citujem:

Díky rozvoji OZE tyto poplatky i se silovou elektřinou klesali do vypuknutí války.

to je taka blbost/klamstvo/neznalost .. tie poplatky nemali vobec nic co do cinenia s rozvojom OZE, maximalne s cenou plynu a stavbou modernejsich a efektivnejsich paroplynov..

energetik
27. září 2022, 16:50

richie

V Německu se od roku 2008 do roku 2013 instalovaný výkon obnovitelných zdrojů zdvojnásobil a cena podpůrných služeb klesla o 40 procent.

Později s rozvojem OZE začala klesat i u nás, ale pokles se už zastavil, tím jak se zde zastavil rozvoj OZE a po zapojení ČR do systému IGCC.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se