Domů
Jaderné elektrárny
Část opozice chce vyřadit některé zájemce o stavbu nového bloku Dukovan ještě před tendrem
jaderná elektrárna dukovany
JE Dukovany. Zdroj: ČEZ

Část opozice chce vyřadit některé zájemce o stavbu nového bloku Dukovan ještě před tendrem

Část opozičních politických stran chce, aby byli někteří zájemci o stavbu nového jaderného bloku v elektrárně Dukovany vyřazeni ještě před vypsáním tendru. Po dnešním jednání předsedů parlamentních stran s premiérem Andrejem Babišem (ANO) o otázkách týkajících se jaderného projektu to novinářům řekli předsedové Pirátů, TOP 09 a ODS. Babiš ani generální ředitel ČEZ Daniel Beneš podle nich s návrhem nesouhlasí, argumentují přitom především možným prodražením zakázky.

Šéf ODS Petr Fiala po schůzce uvedl, že jedním ze základních principů je, že stát musí mít možnost vyřadit případně ze soutěže uchazeče, u kterých shledá bezpečnostní nebo strategické riziko. „Byli jsme ujištěni, že takové záruky obsahuje jak rámcová dohoda, tak to předpokládá celý ten proces. Po této stránce můžeme být spokojeni,“ řekl. „Otázka samozřejmě je, a tam shoda nepanuje, kdy se ty bezpečnostní záruky mají uplatnit. V zásadě ten rozpor je o tom, jestli tu bezpečnostní pojistku uplatnit na začátku soutěže, nebo v jejím průběhu,“ podotkl.

Předseda Pirátů Ivan Bartoš uvedl, že jeho strana chce, aby stavbu nerealizoval ČEZ, ale stát. Případná provozní podpora by pak podle něj měla být kompenzována čistě státem, nikoli občany v platbách za elektřinu. Také on potvrdil, že diskuse se vedla mimo jiné o tom, kdy vyřadit dodavatele, které Česko nechce. „My jsme toho názoru, že by se tak mělo stát na začátku, dokonce to řekl i pan (vládní zmocněnec pro jadernou energetiku Jaroslav) Míl. Názor pana premiéra byl poměrně jiný. Na tom by se měl najít politický konsenzus, protože není nic horšího než jít do takto velkého tendru s nejistotou politické shody na tomto zcela zásadním problému. Je to i o férovosti celé soutěže,“ uvedl Bartoš.

„Pro TOP 09 je zásadní, aby takto strategickou zakázku tady nedostavovali ani ruští, ani čínští dodavatelé. To je klíčová věc, kterou považujeme za naprostou prioritu. Dobrá je paralela s armádními zakázkami. Také nechceme vyzbrojovat naši armádu zbožím, které pochází od našich nepřátel. Naopak chceme, aby dodavateli zboží byly firmy a státy, které patří do okruhu našich spojenců. To je podobná situace,“ doplnila šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

O stavbu jaderného bloku v Česku se podle dostupných informací aktuálně zajímá pět firem – ruský Rosatom, francouzská EDF, jihokorejská KHNP, čínská China General Nuclear Power a severoamerický Westinghouse.

Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) na konci května uvedl, že vláda a ČEZ do konce června podepíšou o stavbě bloku takzvanou rámcovou a prováděcí smlouvu. Obě smlouvy na konci dubna schválili ministři. Vedle zastřešující dohody jde o smlouvu, která definuje územní povolení k umístění stavby i výběr dodavatele do roku 2024. Stát v ní podle dřívějšího vyjádření Havlíčka dává možnost společnosti ČEZ odprodat mu celý projekt.

Místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani v pondělí řekl, že podpis smluv se posunul na polovinu července. Zástupci opozice dnes uvedli, že Babiš slíbil, že termín je možné ještě posunout tak, aby mohli zástupci opozice smlouvy prostudovat. Dostali je k dispozici minulý pátek.

Možnou stavbu nového jaderného zdroje v Česku několik předcházejících let brzdily nejasnosti o způsobu financování, konkrétní obrysy začíná dostávat projekt až v posledních měsících. Dlouhodobě se proti stavbě nového jaderného zdroje v ČR staví ekologové. Stavět by se podle dřívějších informací mělo začít v roce 2029, blok by měl být uveden do provozu v roce 2036.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Energetik 007
1. červenec 2020, 10:27

Především by měli vyřadit:

Westinghause, Totschiba posílá jadernou divizi do bankrotu..

AREVU více jak 10 zpoždění..3x předražení

A zařadit CANDU, který je na přírodní uran a je v Rumunsku (sami si dělají palivové tyče)

Emil
1. červenec 2020, 10:47

To jste trochu zaspal dobu, Toshiba už dva roky Westinghouse nevlastní.

Energetik 007
1. červenec 2020, 11:45

Každých pár let mění majitele v současnosti něco s původem v Arábii - to jako něco takového může rozumný člověk zařadit do seznamu..

Emil
1. červenec 2020, 11:55

Tím majitelem "v současnosti něco s původem v Arábii" máte na mysli kanadský penzijní fond "Brookfield Business Partners"?

Energetik 007
1. červenec 2020, 12:36

Napojený na Saudi Arabia podívejte co za pochybné společnosti to vlastní. Těm bych svěřil výstavbu pergoly ale JE rozhodně nee...

Emil
1. červenec 2020, 12:56

Já žádné pochybné společnosti nevidím. Napište konkrétně, které společnosti jsou pochybné a proč, a jaký mají vlastnický podíl. S odkazem na zdroj.

Energetik 007
1. červenec 2020, 13:33

Prostě George Westinghouse je pojem , tahle partička globálních ekonomů i kdyby se Saudy neměla nic společného prostě ne.

energetik II
30. červen 2020, 19:15

Takže už je tu to, co jsem dávno očekával. Naše politické strany se nyní začnou hádat , zda vyřadit Rusy a Číňany. Nastanou nekonečné politické tahanice a z našich politiků se stanou prvotřídní šaškové. Tendr se bude nekonečně prodlužovat už na samém začátku. A vše půjde nakonec "do kytek", tak jako to dopadlo už s prvním výběrovým řízením. Nyní už opravdu začínám pochybovat, že nový reaktor v Dukovanech bude opravdu stát. Jsme "papežštější jak sám papež". Například Británii nevadí, že nyní stavěné dva reaktory Hinley Point - C ze 30 % financuje Čína a má s Čínou rovněž podepsanou dohodu o stavbě dvou čínských reaktorů Hualong One v lokalitě Bradwell - B. Británie se Číny nebojí, někteří naši politici jsou ovšem z Ruska a Číny "vyděšení jak chrousti".

Rosta
30. červen 2020, 19:34

No, ono nemecky mercedes si postavil cez embargo u moskvy krasnu novu fabriku. Ale nasi liberalni demokrati isli ukrizovat sefa madety, ze chcel do toho hnusneho ruska vyvazat jogurty. Nemci robia biznis a medzi nami, celemu vychodu sa smeju.

Lubos Vozar
1. červenec 2020, 10:30

S Ruskom vo velkom nadalej spolupracuju mnohe dalsie zapadne aj americke spolocnosti. Siemens, Baker-Hughes, GE, Shell, Caterpillar, Air Products, Fluor, co len tak zhlavy vytiahnem. V Moskve stale najdete Mc Donnald, KFC ci predajne slavnych modnych domov. Tak isto zapad nadalej nakupuje suroviny z Ruska.

Takze by som skor povedal, ze vychodna europa je velmi naivna a neinfomovana, pretoze sankcie sa dotykaju relativne malej casti ekonomiky. To len my premudreli na vychode vidime vsetko cierno-bielo.

energetik
30. červen 2020, 20:10

Pokud to mám být státem prosazovaná takzvaná "strategická investice" tak se stát musí chovat strategicky, to se nedá nic dělat, tak je to správné tak to má být. Nele stále měnit názor říkat co se zrovna hodí.

St
30. červen 2020, 20:27

Ať se na mne nikdo nezlobí, ale politici by to takových věcí by neměli vůbec co kecat. Jednak tomu vůbec nerozumí a hlavně mohou napáchat hodně škody. Už jen stačí co se stalo s naší vodou, kde jsme dojnou krávou pro cizí firmy, které se nám jen smějí.

Každopádně by měla rozhodovat nezávislá komise na základě technických a hlavně ekonomických hledisek. Politika a hlavně politikaření by zde nemělo mít místo. Ale chápu, že v naší politice je veliké množství lidí, kteří milují obzvláště suché víno.

Carlos
1. červenec 2020, 11:41

Pokud nechcete aby byla jaderná elektrárna výsostné politikum, tak ať do toho nestrká prsty a frňák vláda a nechá to na soukromém sektoru. Pokud do toho strká frňák, tak je třeba začít hodnotit i politickou rovinu a ta jak pro Rusko i Čínu dost mizerná.

Rusko si nás maluje ve vojenských doktrínách jako nepřítele, zkouší zasahovat do našich vnitřních věcí a dělá ostudu (si) ohledně té kauzy ricin.

Čína se pak začíná chovat jako nespolehlivý partner, který vyhrožuje a vydírá. Nechávat stavět něco co stát prohlásil za strategickou záležitost (proč nechápu, jediný důvod shledávám tak v zaseklém myšlení politiků) by byla hrubá strategická chyba. Navíc z projektů, byť uhelných, elektráren ve světě je vidět že dodávky nejsou bezproblémové.

Láďa
30. červen 2020, 21:45

Myslím že politika do toho patří. Podle zpráv tady na tom serveru Čína už z politických důvodů vyhrožovala Anglii že nemusí stavbu Hinley Point dokončit. Tedy zpět na zem a rozum do hrsti nejde o pár korun.

energetik
30. červen 2020, 23:50

To je marný, to jaderní aktivisté nepřijmou je evidentně ani ekonomika toho jaderného tunelu nijak moc nezajímá a účelově prezentují nesmyslná a lživá data. Ale potom to uvítají jako výmluvu na politickou situaci a důvod proč to nešlo jak slibovali a budou dělat ještě více ublížené (od politiků, ekologů, Rakušanů, Němců, OZE a všech okolo) a natahovat ruku pro další dotace. Ale že falšovali rentgenové snímky na kopírce tak to bylo OK, ani Drábová se na nic nezmohla a přitom je k tomu nikdo s ekologů, ani politiků atd .... nijak nenutil.

St
2. červenec 2020, 21:48

Pane Energetik, když máte takový strach z jaderného tunelu, tak doufám, že Vás také trápí to jak nás vysávají koncerny co se týče vody. O solárních baronech ani nemluvě. Jinak s tím falšováním napiště prosím o co se jedná. Předem děkuji.

Carlos
2. červenec 2020, 22:33

Klam Argumentační, typ: "Vy zase bijete černochy."

Teď tu není na pořadu dne řešit to že si někdo prodal vodu někomu. Ani to že parlament byl neschopný, nebo jak si do relativně obstojného zákona poslanci přilepili limit poklesu podpory, ani to jak ji prvně skokově zvýšili a pak pro zákon měli problém snížit když ceny začaly padat. V Německu to měnili asi 3x za jeden rok.Teď se tu vláda chystá k letošnímu megaschodku ještě ohrozit veřejné finance zárukou za JE.

Vy jste neslyšel o tom falšování a mizerných snímcích které málem vedly na totální odstavení Dukovan? Je to asi 4-5 let dozadu, stály 3 ze 4 reaktorů a kdyby se odstavil i ten poslední, tak elektrárna znovu nenajede, protože by nebyl k dispozici zdroj tepla pro ohřátí primárního okruhu odstavených bloků. Najížděcí kotle na mazut byly prodány v 90. do Přerova.

energetik
2. červenec 2020, 22:41

Jasně že mne trápí všechny, minulé, současné a hlavně ty budoucí. A rozhodně nejsem z těch, co by tím minulým obhajoval a ospravedlňoval přípravu dalšího.

A co se týče vody umím se osamostatnit aniž bych potom přes daně musel přispívat konkurenci na vodárnu.

Umím se osamostatnit dokonce i v elektřině, ale tady už to bohužel vypadá že budu přispívat konkurenci na elektrárnu která mě navíc bude nezodpovědně škodit a ohrožovat na životě a zdraví.

Ohledně falšování snímků svarů v Dukovanech byla nedávno dost velká aféra. Byl jste mimo, nebo se děláte blbým? Nevěřím, že se to až tak dobře podařilo jaderné loby ututlat a vymazat lidem z paměti i když u těch méně bystrých a zaslepených jaderným nesmyslem možná ano. Konkurence např. solárníci přišli z různých absurdních důvodů o licenci aniž by někoho ohrozili na zdraví nebo životě, ale v případě státem vydržovaného ČEZu se nedělo prakticky nic, úřednici spali, ani symbolická a výstražná pokuta nebyla.

St
3. červenec 2020, 13:07

Ale je to podstatné. Kolega neustále tu bojuje proti jadernému tunelu, proti tomu kolik nás to stojí peněz. Tak jsem chtěl vědět zdali mu nevadí jaké zisky z naší vody plynou do zahraničí. Zdali mu není jedno, že nás tady někdo odírá stejně ne-li hůře jak v případě OZE.

Co se týče falšování, tak po pravdě řečeno moc o tom nevím. Jistě nás tu velice rád poučíte. Opakování matka moudrosti.

Co se týče schodku státního rozpočtu, tak je to velice nemilá věc. Ale po pravdě řečeno jak by jste nynější situaci řešil?

Jaroslav Studnička
30. červen 2020, 21:42

Původ VVER 440 a VVER 1000 nikomu nevadí a VVER 1200 vadí?

Pro výběrové řízení je opravdu lepší mít 5 nabízejících než 3, alespoň třeba pro první kolo.

Nebude vyřazením Rosatomu a CGN hrozit nějaká arbitráž?

Upřímně, raději bych blok od Rosatom než od EDF.

energetik II
1. červenec 2020, 07:06

Ano, to bych si velmi přál !! Tedy aby po vyřazení Rosatomu a CGN po zásahu TOP-09, ODS a KDU přišla nějaká mezinárodní arbitráž , která ČR předepíše k náhradě třeba 2 miliardy Kč. Ty bych pak nechal zaplatit těmto straničkám , miliardy by je úplně zruinovaly a straničky by zanikly. Politická atmosféra u nás by se tak vyčistila od věčných remcalů.

Martin Pácalt
2. červenec 2020, 08:01

Ty "straničky" jak vy říkáte, vládní odpovědnost nenesou a ani nemají většinu ve sněmovně. Nese ji váš oblíbenec Babiš a spol., ale on je tak kluzký, že po něm ta odpovědnost steče a bude to po něm a Zemanovi žehlit někdo jiný. Nikdo jiný tady po listopadu 89 neohýbá pravidla hry tak jako oni.

Osobně bych nechal Číňany sehrát užitečné idioty a vyškrtnul je po tendru a dal ji "padej, padej". Zkrátka si s nimi vytřít zádel jako to oni dělají celkem pravidelně jiným.

Carlos
1. červenec 2020, 11:33

Nemyslím si že by vyřazením měla hrozit arbitráž, minimálně ne finanční, nanejvýš nějaké zpoždění, ale to si nemyslím. Pokud se tedy neprovalí že je smlouva o smlouvě budoucí.

Tady nejde ani tak o ty reaktory a technologii samotnou jako o geopolitiku. Rusko má nás jakožto členy NATO a EU podle oficiální vojenské doktríny za nepřátele. Lidová Čína se pak chová jako lidová Čína a s tím co předvádí je to tak na postupné omezení kontaktů. Jaderná elektrárna vzhledem k době stavby, a dalším věcem vytváří jakési vazby, které mohou zasahovat do politiky. A proto je třeba brát ohled i na toto. Pokud vás nějaká zem označí za nepřítele, pak se u vás její diplomaté chovají jako ve špatné grotesce, vyhrožuje protože město nakládá se svým majetkem dle vůle voličů, tak zadávat zakázku jeho státní firmě je blbost.

Jaroslav Studnička
1. červenec 2020, 12:00

Pane Carlosi, v hodnocení situace v Rusku a Čině máte sice pravdu, ale reálný svět funguje jinak.

S Čínou obchoduje vesele celý svět...

S Ruskem taktéž. Německu v žádném případě nevadí spolupráce s "nepřítelem" na Nord Stream II, naopak pro ně toho "nepřítele" dělá náš spojenec za velkou louží.

Netvrdím, že postoj prezidenta Zemana k Rusku a Číně je v pořádku, ale zároveň není v pořádku postoj např. primátora Hřiba.

energetik II
1. červenec 2020, 12:17

TO : Carlos

Nejprve by se mělo určit, kdo má zájem na zvyšování napětí mezi Čínou a třeba ČR . Naše zahraniční politika uznává jenom jednu Čínu. Je tak velmi podivné, když pan Vystrčil = předseda senátu, odletí na Tchajwan jednat s místní prezidentkou. Tchajwan uznává už jen poslední hrstka státečků ostrovních + z latinské Ameriky. A stále jich ubývá. Takže pan Vystrčil razí cestu, která se ukazuje stále více jako zbytkem světa odmítaná. A pokud jde třeba o vyvěšování vlajky Tchajwanu ,to je jen další cílená provokace. Je to podobné, jako nadávat USA za vyvraždění Indiánů a uloupení jejich půdy. Navrhuji vybrat u nás nějaký den , kdy se bude vyvěšovat indiánská vlajka a kdy budeme nadávat na USA za jejich genocidu. A také vybrat den, kdy budeme na radnicích vyvěšovat vlajku Palestiny, neboť se právě Izrael chystá anektovat s podporou USA 30 % území Západního břehu a kdy budeme nadávat na Izrael. Naši někteří politici jsou směšní. Čína je největší obchodní partner takových demokratických zemí, jako je Německo ,Austrálie, Jižní Korea nebo i celá EU. Jen my se této spolupráci budeme stranit a stále vymýšlet nové naše ublíženosti a provokace. Vina leží na naší straně, nikoli na straně Číny. Jak by se asi tvářil kdysi pan Masaryk, kdyby třeba z USA přiletěla r. 1936 delegace na území ČR ,ovšem navštívila by pouze ! Liberec - Reichenberk , kde by vedla přátelská jednání s Konrádem Henleinem a s německými podnikateli by US firmy uzavíraly kontrakty ? Tedy "za zády" Prahy ??

energetik II
1. červenec 2020, 12:34

Ještě doplním, jak by měla správně ona návštěva Číny panem Vystrčilem vypadat. Delegace "Vystrčil + podnikatelé" by měla přistát v Pekingu , kde by proběhla jednání s nejvyššími čínskými představiteli a firmami. Poté by se část delegace podnikatelů sama odebrala na Tchajwan, kde by uzavírala nové kontrakty. Vystrčil by si mezitím mohl prohlížet Čínu a svézt se jejich rychlovlakem rychlostí 350 Km/h, když u nás může jen do Pendolina se 160 km. Poté by se opět celá česká delegace spojila od letěla domů. Všichni by byli spokojení :

1. Čína by byla ráda, že ČR i v praxi potvrzuje existenci jedné Číny

2. Čeští podnikatelé by byli rádi, přivezli by si objednávky jak ze samotné Číny, tak i zTchajwanu

A jak to dopadne nyní ??

1. Čína nasraná, ale Vystrčil se bude chvástat jako geroj

2. Čeští podnikatelé nasraní, budou mít jen půlku objednávek, Čína jim totiž bude klást překážky

Jen pro zajímavost. Počet obyvatel Tchajwanu = 25 milionů, Číny = 1.400 milionů. Tedy Tchajwan je počtem obyvatel zhruba Rumunsko , Čína zhruba tři Evropské unie /už bez Británie/. Koho to bude více bolet je nasnadě, zda nás nebo Čínu.

Carlos
1. červenec 2020, 13:02

Loudile,

tak ať se lidová Čína přestane chovat jak se chová.

Taiwan jsme rozebírali několikrát, v první řadě to je lidová Čína u koho se dá říct že se odtrhl.

Za další se dá brát že Taiwan byl po 45. roce terra nullius.

Za další obyvatelstvo Taiwanu nikdy nepovstalo proti vládě stažené po obsazení (Nankingu?) komunisty, to se dá označit za souhlas s jejím ustavením tak jak je.

Za další ta válka neskončila ani mírem ani příměřím. Válka skončila zastavením bojů z obou stran. Z toho lze udělat dva výklady, buď obě strany respektují současný status, nebo válka není ukončena a nadále trvá, pak je ale legitimní pro nedohledatelnost příčiny komunikovat s oběma stranami. Nehledě na to obě nárokují stejné území, takže otázka dělení Číny není na stole. V Pekingu můžou udělat dvě věci, buď přijmout že vzniklo takové uspořádání a Taiwan je nezávislý a přestat se předvádět, nebo se dále chovat jako malé děti a ne jako mocnost. Současným chováním se mohou postupně dostat do izolace.

A četl jste o tom jak se mění vztah zemí k Číně během posledního půl roku? Že se třeba Austrálii ten obchod s ní už tak moc nelíbí a možná jej bude omezovat?

energetik II
1. červenec 2020, 17:57

TO : Carlos

Austrálie je země závislá na exportu uhlí, železné rudy, zemního plynu, obilí, masa, ...atd. Je na tom velmi podobně jako Rusko = 80 % jejího exportu tvoří suroviny. Nejvíce těchto jejich surovin odebírá Čína. Pokud bude chtít Austrálie o svého největšího odběratele přijít, tak klidně může. Brazílie bude do Číny ráda dodávat více železné rudy, Indonésie zase uhlí, .... atd.

Je úsměvné říkat, že se odtrhla Lidová Čína od Tchajwanu , když občanskou válku v letech 1945-49 vyhrál Mao Ce- tung a Kuomintangci plavali na ostrov Tchajwan jako nějaké vodní krysy, aby si zachránili holé životy. Čas pracuje proti Tchajwanu , ekonomika Číny roste a poroste třikrát rychleji , protože roste z nižšího základu a tak ekonomická, vojenská i politická síla Tchajwanu ve srovnání s Čínu bude menší, a menší a menší až bude skoro NULA. Tchajwan je ostrov velikosti zhruba naší Moravy. Tchajwan se tak stane znovu součástí kontinentální Číny de Facto i bez války.

Vůbec jsem nepostřehl, že by se postoj světa k Číně měnil. Jde jen o bláznivého Trumpa a pak některé naše ublížené figurky, které pořád nechápou současnou světovou realitu.

Západní svět se už jednou, po roce 1949 pokusil vyloučit Čínu ze světového obchodu a společenství. Nevyšlo to. Čína během tohoto "vyloučení" vyvinula jaderné zbraně, jaderné ponorky a vypustila návratové družice. Dnes už je to zhola nemožné. V posledních měsících nejrychleji roste obchod Číny se státy ASEAN, které nahradily USA v roli největšího čínského obchodního partnera , úzké vtahy má Čína s 200 milionovým Pakistánem, 80 milionovým Iránem, Afrikou, Ruskem atd. atd. Ten, kdo by chtěl Čínu dostat do izolace se do ní dostane nakonec sám.

St
2. červenec 2020, 21:52

Pane Carlos. Čína se chová úplně stejně jako USA. Tvrdě, bezohledně si jde za svým a jde ji jen a jen o zisk. O nic jiného. Akorát to nehalí do vznešených slov o demokracii, lidských právech atd.

Carlos
2. červenec 2020, 23:50

Ne, St, Čína se nechová jako USA, chová se jako komunistická totalita stavící na orientální filosofii. USA Vám dovolí celkem snadno přistoupit na trh aniž byste musel do země přenést technologie a znalosti produktu, nehrozí Vám tam že přijdete o duševní vlastnictví. Stejně tak v USA je systém, který si s Vámi nemůže dělat jen tak co chce (pomiňme extrémní případy tajných služeb). A dalo by se asi sepsat obrovské množství věcí proč Čína není jako USA. Už jenom zakládací filosofie je naprosto jiná!

Loudile,

Austrálie je dost bohatá a na světě je dost rozvíjejících se zemí aby mohla diverzifikovat a o ČLR se nijak speciálně nezajímat. Víte, on svět není jenom o penězích, ale i o jiných věcech. A sám jste se tu toho několikrát dožadoval, pokud se pamatuji, ohledně soběstačnosti.

No pokud nepřevezmete kompletně kontrolu nad územím spravovaným předchozí vládou, ta dál existuje a vy se prohlásíte novou vládou a vyhlásíte si novou zemi, tak jste se odtrhl. A když jsme u toho tak k tomu ústupu došlo až po tom co si Mao vyhlásil nezávislost. Za další minimálně od 47. roku vykonávala Čínská republika správu nad Taiwanem.

Po tom co Čína předvedla letos se na Taiwanu budou jo hodně snažit aby se s ní měli společného co nejméně.

Trump možná je trochu podivín, ale po tom co lidová Čína předvádí se s ní přestanou země a společnosti bavit. Ne ze dne na den, ale postupně.

St
3. červenec 2020, 13:13

Pane Carlos, žijte si svůj demokratický sen o tom jak USA jsou hodné, spravedlivé a po světě šíří jen samé dobro a demokracii. Jen se jim to díky tomu zlému Rusku a jiným satanům nepovede jako třeba v Libyi, Iráku či Sýrii. Ani Afgánci nejsou USA vděčni za to všechno dobrodiní co jim prokázali.

Jinak pokud vím jak se Čína chová k duševnímu vlastnictví, tak proč tam ty všechny západní firmy lezli? Nyní se diví, že je Číňané schlamstly i z chlupama. Když pro ně dělali za hrstku rýže, tak bylo všechno v pořádku, ale když Číňané začínají vystrkovat růžky, tak už to v pořádku není....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se