Domů
Jaderné elektrárny
Areva přiznala falšování dokumentace u součástí pro jaderné elektrárny
EPR Flamanville

Areva přiznala falšování dokumentace u součástí pro jaderné elektrárny

Francouzská jaderná společnost Areva čelí skandálu po úterní kontrole Francouzského úřadu pro jadernou bezpečnost. Úřad potvrdil nesrovnalosti ve 400 součástech, které společnost vyrobila pro jaderné reaktory od roku 1965. Okolo 50 z těchto součástí je v současně provozovaných francouzských jaderných elektrárnách. Informoval o tom britský deník The Telegraph.

Francouzský úřad pro jadernou bezpečnost (ASN) uvedl, že nesrovnalosti byly uvedeny v auditu, který byl po Arevě požadován v návaznosti na odhalení závažné anomálie v tlakové nádobě pro EPR reaktor jaderné elektrárny Flamanville.

„Tyto nesrovnalosti spočívají v úpravách či opomenutích v dokumentacích,“ uvedl ASN v prohlášení.

Odhalení přišlo několik hodin po té, co skutečnost přiznal generální ředitel Arevy. V oznámení přiznal zfalšování 400 dokumentů, které posuzují, zda součásti vyhovují požadovaným standardům.

Pochybnosti nad dokumenty, které dokládají kvalitu součástí určených pro novou generaci jaderných reaktorů EPR, jsou značným znepokojením pro Francii, Velkou Británii, Finsko i Čínu.

Vizualizace jaderné elektrárny Hinkley Point C. Zdroj: www.edfenergy.com
Vizualizace jaderné elektrárny Hinkley Point C. Zdroj: www.edfenergy.com

Zatímco ve Velké Británii ještě nedošlo ke konečnému rozhodnutí o výstavbě dvou EPR reaktorů Hinkley Point C, Finsko nedávno požádalo o provozní licenci pro EPR reaktor v Olkiluotu a Čína hodlá reaktor Taishan  spustit na začátku roku 2017. Spuštění francouzské Flamanville je plánováno na rok 2018.

V případě nesplnění normy se upravila dokumentace

Areva zahájila interní audit na konci roku 2015. Podle francouzského deníku Les Echos společnost kontrolující dokumentace uvedla následující poznatky týkající se celé řady parametrů:

„Pokud hodnota přesáhla požadovanou normu, písemné zprávy v některých výrobních dokumentacích byly údajně upravené. To byl případ asi u 400 dílů,“ uvedla společnost kontrolující dokumentaci.

ASN si od Arevy urychleně vyžádala seznam dotčených součástí a analýzu dopadů na bezpečnost ovlivněných jaderných zařízení.

Úvodní fotografie: Pierre-Alain Dorange

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Tomáš N.
5. květen 2016, 06:44

Ale proč me už nepřevapují takové zprávy?

Ani ty co jsou vydávány s bezpečností našich JE a i ty cvičení jsou jen jako bodík ve fér plánu.

Je to jako s diselgate, jen ať se nic nestane a ať na todopředu nikdo nepřijde!

Milan Vaněček
5. květen 2016, 09:19

Ano, jaderná energetika byla zatlačena do kouta požadovaným zvyšováním bezpečnostních norem, podobně jako klasické automobily tlačí do kouta stále přísnější emisní normy.

A vypadá to že to chce řešit podobně jako VW.

energetik
5. květen 2016, 16:45

Tak když není bezpečná tak bohužel, máme doma hovno z toho že bydlíme v emisní zóně jaderných elektráren. Dobrovolně jsme to riziko nepřijali, bylo nám vnuceno pro zisk několika málo vyvolených.

nikdo
7. květen 2016, 17:46

Je tu ale jeden zasadni rozdil zatimco auta od VW uz par let jezdi tak reaktory EPR spusteny nebyly takze je narozdil od VW moznost napravy pred vznikem skody.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se