Domů
Jaderné elektrárny
Havlíček: Tendr na Dukovany do konce roku nebude, máme 4 varianty
Jaderná elektrárna Dukovany

Havlíček: Tendr na Dukovany do konce roku nebude, máme 4 varianty

Výběrové řízení na nový jaderný blok v Dukovanech do konce roku vypsáno nebude. Stálý výbor pro jadernou energetiku dnes za účasti opozice diskutoval čtyři možné varianty, které do konce ledna proberou šéfové parlamentních stran a následně se rozhodne. ČTK to po jednání řekl vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Mezi zmíněné varianty podle něj patří scénář, kdy bude pozváno do tendru všech pět aktuálních zájemců, druhou variantou je pozvat tři zájemce bez Ruska a Číny. Další variantou je pak takzvaný model 3+2, kde by se Rusko a Čína mohly účastnit v konsorciích, ale nebyly by vůdčí. Čtvrtou variantou je odložení výběrového řízení až po sněmovních volbách v příštím roce.

Dostavba bloku v JE Dukovany
Ilustrační foto

Sám Havlíček označil za nejpřijatelnější model 3+2. „Je to varianta, kdy bychom s dítětem nevylili i vaničku, zabezpečili bychom nějaký kompetitivní tendr, podařilo by se nám snížit cenu a současně bychom ochránili bezpečnostní zájmy státu,“ řekl ČTK Havlíček. Možnou účast Ruska a Číny v tendru kritizovala část opozice. Argumentovala mimo jiné právě bezpečnostními aspekty.

Mezi možnými uchazeči dukovanského tendru jsou podle dostupných informací ruský Rosatom, čínská společnost CGN, severoamerická společnost Westinghouse, francouzská EdF a jihokorejská firma KHNP.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
Lumír
10. prosinec 2020, 00:10

Tendr by se neměl zbytečně uspěchávat ani ho zbytečně prodlužovat. Ale čekáním na příští volby si jenom podřežeme pod sebou větev. Příští vládní garnitura už nebude schopna se dohodnout ani něco zajistit.

Energetik 007
10. prosinec 2020, 06:18

Vyřazeni by měli být naopak Westinghouse a Areva pro opakovanou neschopnost nesplnit termín a náklady. Westinghouse pro finanční nestabilitu.

Korejci zase neplní záruky do budoucna kvůli konci JE v Jižní Korei - skončí jako jaderná divize Siemens.

energetik
10. prosinec 2020, 06:58

Souhlasím s variantou č.4 a pevně doufám že po volbách bude tento nesmyslný jaderný tunel odložen na neurčito.

Pro variantu 3+2 by tedy stačilo aby si Rusko nebo Čína našla v ČEZku nějakého "bílého koně" na kterého si založí firmu např. RosatomCZ a všichni se budou tvářit že to dělá firma z ČEZka.

Jan Veselý
10. prosinec 2020, 10:43

Souhlas, jen bych nezůstával u jednoho odložení. Ještě pár dalších odložení na "po volbách" a ono postupně umře samo.

Energetik 007
10. prosinec 2020, 12:04

Výrobci pro jaderný průmysl jsou buď ve stádiu klinické smrti nebo patří:

ŽĎAS - CTIC

Škoda JS - Gazprom bank

Doosan - Korea

Brush SEM - Velká Británie

Pitt
13. prosinec 2020, 23:55

Komentáře zde jsou úžasné. Jaderníci. Chcete to jádro vůbec a nebo tady pouze kopete za Rosatom? Přečtěte si ještě jednou zprávy, pochopíte to. Rusko a Čína, pokud by byli v tendru, tak pouze aby zatancovali a byly získány kompetitivní nabídky. Že by tady něco stavěli, nehrozí.

Jaroslav Studnička
9. prosinec 2020, 16:23

Souhlasím, varianta 3+2 se jeví z politického hlediska jako dobrý kompromis. No, uvidíme koncem ledna

Veselkapb
9. prosinec 2020, 18:15

Toto řešení je hodno jen těch našich "troubů", kteří o tom budou rozhodovat, a kteří jak se zdá, ani nemají představu o co jde. Rosatom a Čína (CGN), do roku 2028, kdy je možno očekávat zahájení stavby (pokud se do té doby vůbec něco rozhodne) postaví každý desítky nových bloků, ti zbývající kromě neschopnosti dostavět ty současné ani jeden nový. WEC JE už dále fakticky nestaví, má pouze projekt a postavit si to budete muset sami. Navíc stavba (neprobíhá standarně na staveništi, ale se skládá ze stavebních bloků o hmotnosti desítek možná i stovek tun včetně technologie, které se vyrábí mimo staveniště, otázka je kde a kým (?) a s jakými náklady by se dopravovaly na stavbu, kde se vše finalizuje. KHNP postavila 4 bloky v zahraničí (APR 1400) a skončila, neb v doma v Koreji už další stavět nemůže.

Navíc jak si to vlastně Ti "vyvolení" tedy představují. Že Rosatom, nebo Čína dá celý svůj projekt např.někomu z EU nebo Nato a ten nám to bude stavět??? Zatím to funguje opačně, že EU firmy z Francie a Německa dodávají řídící systém a část sekundáru pro projekt Rosatom. To je realita.

Můžeme jen závidět Maďarům Orbána a Finům jejich rozhodnutí, kdy po zkušenostech s Areva a nyní EdF si pro další JE vybrali Rosatom. Finové byly první, kteří i na současné JE Loviisa podepsali kontrakt s Rosatom na palivo do konce životnosti JE. A další výhoda je , že v případě Rosatom mohou být připravování operátoři, fyzici, dodavatelská a vědecká sféra ČR plně k budoucí dispozici a plně budou nabírat zkušenosti s dalším provozem v ETE (projektově se to liší jen málo, palivo a aktivní zona je prakticky stejná). Výkon bloku v ETE je 3120MWt (cca 1100MWe) nového bloku 3200MWt . Tak o čem je řeč. Navíc model Pakš předpokládá financování výstavby i dodavatelem (významné) a postupné platby až během provozu. To zajišťuje, že když se začne stavět musí se dodržet harmonogram jinak dodavateli naskakují vysoké ztráty. To nikdo jiný, z potenciálních dodavatelů, kromě dohození úvěrů komerčních bank-já Vám zajistím úvěr- není schopen. Takže všechno toto, pokud na to dojde, bude základem, že to nepostavíme ani za dvojnásobek ceny (bankovní náklady mohou být zdrcující na konečnou cenu) jako od Rosatom a i pan Vaněček nakonec možná bude mít pravdu, že to bude dražší než OZE.

Jaroslav Studnička
9. prosinec 2020, 19:00

Souhlasím s vámi. Nicméně reálně vypadá, že příští vláda bude taková, která by při účasti Ruska a Číny jako EPC, celý tendr zrušila.

Jan Veselý
9. prosinec 2020, 20:52

Víte, ono to mohla být vyloženě ložená záležitost pro Rosatom. Z čistě technického hlediska, když už si chce někdo koupit jaderný reaktor, Rosatom by asi nabídl nejlepší podmínky. Problém je, že ruská diplomacie se vůči Česku chová vyloženě jako slon v porcelánu, chová se k Česku jako k nepříteli. To má český stát dát největší státní zakázku v historii někomu takovému?

H
10. prosinec 2020, 18:16

Zato naši experti jako např. Novotný se k Rusku chovají jako praví gentlemani.

Jan Veselý
10. prosinec 2020, 18:28

Třeba Novotný byl typická ukázka. To, co udělal, tj. pommíček padlým Vlasovcům, s tím nemám nejmenší problém. Byly to chudáci, oběti doby. Pan Lavrov, jeho Zamini a ruská média se zachovala jeho stádečko slonů v porcelánu, značně nevhodně a neúměrně velikosti "problému".

Přes mou rodnou obec přešla v roce 1945 fronta. Na hřbitově jsou vedle sebe tři pomníky padlým - jeden pro sovětské vojáky, jeden pro německé vojáky, jeden pro místní rodáky, o všechny se někdo stará. Všichny jména na pomnících patřila obyčejným chlapům (a pár ženám), které zabily světovládné sny několika megalomanů. A je správné aspoň tuhle památku na ně uchovat.

blaha.p
9. prosinec 2020, 20:54

Rusko ani Čína Dukovany stavět určitě nebudou (nechce to celá opozice + ČSSD + část ANO) chce to (Zeman část ANO + komouši + SPD), jestli se má vůbec nějaká JE stavět, bude to muset být někdo jiný, jinak se žádná JE u nás nepostaví. Zeman za pouhé dva roky končí a jeho zdravotní stav se rychle horší, a pokračování stávající vlády po volbách je velice nepravděpodobné tzn. jakákoli nová vláda by tendr bez vyloučení Rusáků a Číňanů okamžitě po volbách zrušila. Jelikož toto rozhodnutí přesahuje jedno volební období, musí se na tom shodnout vláda s opozicí.

Vladimír Šťastný
10. prosinec 2020, 12:43

Řekněte mi, pane Blaho, alespoň jeden racionální důvod, proč by u nás nemohli postavit jaderný blok Rusové? Máme tu už šest jaderných bloků ruské provenience provozovaných už několik desítek let, bereme od Rusů jaderné palivo, technologie běží spolehlivě bez poruch, tak o jakém nebezpečí pořád lidé jako vy, melete?

Hawkie
10. prosinec 2020, 15:12

Souhlasím, někteří lidé s nenávistí k Rusku na mě budí dojem jako svazáci nenávidějící USA. Stejně nekriticky, stejně iracionálně (tedy, pokud oddělíme Rusko od SSSR)

Já sice vnímám Rusko jako určité bezpečnostní riziko - byť, jak jsem psal v jiných komentářích, tak ani USA nepokládám za prosté bezpečnostních rizik- ale při zvážení všech pro a proti:

1/ Reputace Rosatomu je dobrá

2/ Máme zkušenosti s jejich systémy (nevím, ale jakio to pro VVER je relevantní.

3/ Dobrý obchod, dobří přátelé, politici kalící vody ať se jdou vycpat. Navíc

4/ Spíš okopáváme kotníky my Rusům než naopak. Bohužel, vadí mi toto jednání, neb ho pokládám za kontraproduktivní...

blaha.p
10. prosinec 2020, 16:32

no nejde tak ani o mě, ale Rusko definuje státy NATO jako své nepřátele. Ale podstatné je, že před Ruskem varují všechny zpravodajské služby, i bezpečnostní experti ministerstva vnitra.

Co je ale ještě mnohem důležitější, na tomto se musí shodnout velká část politického spektra. Jestli, že je pro celou opozici nepřekročitelná podmínka, že Rusko a Čína nebudou stavět nový blok JE, musí to ANO respektovat. Vzhledem k aktuálním preferencím, je každým měsícem jistější, že tato vláda po příštích volbách nebude ve vládě pokračovat, tzn. že když teď tato vláda otevře tendr a povolí Rusko a Čínu, další vláda tento tendr stejně příští rok zruší a už se nikdy nic nepostaví.

Většina stran a obyvatel chce stavbu nového bloku JE, na tom je všeobecná shoda, ale stavba Ruska a Číny už je pro velkou část stran absolutně nepřípustná. A razí názor, jestli stavět s Ruskem nebo Čínou, tak to raději nic. Myslím, že je pro všechny důležitější, aby se ten blok postavil a pořád je na výběr USA, Francie, J.Korea. Jedinému komu to není jedno je Zeman, ale ten už za dva roky bude pryč. Tak ten zas může být ukradený stranám.

Hawkie
10. prosinec 2020, 17:53

S tou politickou domluvou máte jistě pravdu. Otázkou je, čím je počínání opozice motivováno (tipnu: USD u jedné části a brainwashingem u druhé, u kolegy emeritního prezidentského kandidáta dr. H. přistupuje naprostá fachidiocie).

Pokud se pokusím (doporučeno vynikajícími válečníky) podívat na věc očima druhé strany, tak některé země sdružené v NATO podnikají kroky, které Rusko vnímá jako nepřátelské (Ukrajina, základny a cvičení v Pobaltí, pokus připravit Rusko o základnu na Krymu) a tak "pokud něco kdáká jako kachna a létá jako kachna, bude to asi kachna" z toho plyne, že NATO je nepřítel. Ale intenzita nepřátelství není taková, aby zamezila kvetoucímu obchodu. Obchod je nejlepší způsob, jek zabránit válce. A bohatí lidé neradi do války.

Pro mě je problém v apriorním odmítání Rosatomu. Dobrá technika, dobrá cena, u nás zavedená firma, o 1-2 parníky před ostatními. A jak už jsem několikrát psal, tak bezpečnostní rizika nejde pořádně odhadnout ani na 10 let dopředu. Já osobně mám obavu z americké presidentky Kemaly H.

Ondra
10. prosinec 2020, 18:31

Rusko nedefinuje NATO jako nepřitele ale jako nebezpečí. Hádejte koho asi tak vidí jako hlavni nebezpečí NATO? A btw fakt si myslíte že kdyby bylo NATO (USA) obrovskej nepřítel tak by Rusko vesele dodávalo uran pro nepřátelský jaderný elektrárny jako to dělaj teď? Na zavěr preventivně dodávám že nejsem žádnej rusofil.

blaha.p
10. prosinec 2020, 20:16

Rusko má za největší hrozbu NATO, NATO má za největší hrozbu Rusko. My jsme v NATO, tak je asi všem jasné, za který team hrajeme. Samozřejmě, že se o tuto zakázku přetahují mocnosti. To že se Rusové JE umí, nemusíme vůbec diskutovat, ale vždy to má více pohledů. Opozice Rusko a Čínu odmítá a přes to nejede vlak, ale chce postavit JE, ANO chce postavit JE a je jí celkem jedno, kdo to postaví. ČSSD chce JE, ale spíš nechce Rusko a Čínu. Zeman a komanči chtějí JE a Rusko.

Ať se na to dívám z jaké chci strany, Rusko má slabší karty, Zeman pomalu končí a kovid ho uvěznil na hradě, komunisti, jestli na jaře nepoloží vládu, tak se s velkou pravděpodobností ani nedostanou do sněmovny, do samé ČSSD. Jestli má JE vůbec být postavené, musí vzniknout dohoda mezi 80% hlavními politickými silami = ANO a opozice na vyloučení Ruska a Číny z tendru. Ale to nevadí, myslím, že hlavní je, aby se JE postavila, ne aby jí postavila konkrétní země. Pořád zbydou 3 firmy, to je slušný.

Hawkie
10. prosinec 2020, 21:01

Pro blaha.p v 16:32

Za pár let může být všechno jinak, vím, že se opakuji. Co třeba víme o J. Korei?

A co se týče politické reprezentace, tak jaderná energetika a kdo postaví elektrárnu, nebylo tématem minulých voleb.

A pro mě je ještě důležitější, aby elektrárna fungovala než aby se jen postavila. Mimo jakžtakž Korejce jsou amíci a frantíci něco, co bych fakt nechtěl, aby stavělo něco tak zásadního. Ty info o obou firmách nebudí právě důvěru, rizika nedokončení/předražení stavby jsou z mého pohledu příliš veliká.

blaha.p
11. prosinec 2020, 05:48

Hawkie to máte naprostou pravdu, že za pár let může být vše úplně jinak, můžeme klidně počkat, jak se to vyvine. Ale rozhodnutí chtějí politici udělat teď, a aktuální vztah s Ruskem jeho účast zcela vylučuje. Je jasné, že se spěchá hlavně kvůli Zemanovi, po jeho konci, zmizí největší motor nového bloku. A zastánci JE mají strach, že po volbách se vše odloží, a pak za další rok zmizí i Zeman a podpora jádra se rozplyne. Hlavně by se v lednu měla vyjasnit jedna věc, jestli je pro podporovatele JE důležitější samotná stavba, nebo to aby to stavěli Rusáci.

Jaroslav Novák
9. prosinec 2020, 21:21

ČEZ vlastní PD ETE12 a mohl by ji využít+opci na další bloky ETE34 shodné stavby i technologie: výrobnídokumentace+výroba+PD+montáž+paliva+najíždění+provoznízkušenosti+servis+ND atd. cena cca 300 mld.Kč, domácí dodávka českého energetického průmyslu i stavebnictví a pod kontrolou MF+FÚ+IBP+SÚJB vyřeší problém bezpečnostních rizik, lokalita velmi připravena a do 60 měsíců komerční zprovoznění, poté přejít na Dukovany56 a v r. 2030 jedou 4x1100MWe osvědčené bloky VVER1000 ....!!! Chceme svítit nebo obchodovat??? Tak vyzvěme všechny odborníky k jednání a kritéria jsou 1)bezpečnost JE = to co dobře funguje a spolehlivě běží zopakovat

2)dodržet HMG zakázky v čase +domácí dodavatelé (z 90%)

3)financování bez kurzových výkyvů

4)příprava odborníků a provozní personál

5)stavbu ETE34 zahájit 2022 a do r. 2030 zprovoznit 4 bloky

Tak by měla jednat NÁRODNÍ vláda ČR v ENERGETICE ČR+STŘEDNÍ EVROPY

blaha.p
10. prosinec 2020, 16:55

žijete si "hezký" virtuální svět, ale můžu vám sdělit, že jste totálně mimo. Nic z toho se nestane, ČR nemá ani peníze ani stavební kapacity postavit za 8 let jeden blok na tož 4. Jen pro představu odhadovaná cena jednoho bloku, a to je hodně podstřelená, je nyní cca 230 miliard s úroky, reál bude k 300 miliardám. Upoceně s obrovskými problémy, jako jinde v Evropě dostavíme jeden blok v roce 2038-2040.

energetik II
9. prosinec 2020, 22:28

Začíná typická česká "politická přehazovaná" , pro Maďarsko či Finsko Rusko nebezpečné není ,pro Česko zase je ! V Anglii má Čína dohodu na svůj Hualong v lokalitě Bradwell a už tam spolufinancuje s Francouzi stavěný Hinkley Point - C + dále Sizewell- C. Turecko, člen NATO právě staví 4 bloky VVER od Rosatomu. Rusko se nejeví "nebezpečné" ani pro další země : Indii, Čínu, Egypt, Uzbekistán, Irán, Bangladéš, Bělorusko, ....Jsme prostě jenom typičtí čeští Švejkové a šaškové. Začínám věřit, že žádný pátý reaktor Dukovan už nikdy nebude. Ve stavbě je právě 10 kusů nabízených čínských Hualongů. Všechny budou už léta sloužit, než by se u nás roku 2029 poprvé koplo do země. Staví se za 3 mld. US, tedy za 70 mld. Kč. Je tohle málo ??

Jan Veselý
10. prosinec 2020, 10:53

Tohle lavírování je jen známkou toho, že je politické vedení země pod protichůdnými tlaky. Na jednu stranu jsou tlačeni, aby ta stavba byla (atomoví strejcové, lobbing cizích vlád), na stranu druhou se jim nechce do obří investice, která na hony smrdí finančním průserem.

Jaroslav Novák
9. prosinec 2020, 23:39

socioekonomické dopady musí být rovněž zohledněny, a pokud neodpovědné vedení státu bude jednat a odkládat, tak dílo JE jenom prodražují. pokud CEZ objedná 4 shodné bloky, lze dosáhnout cenu i za 400 mld. Kč. Otevřenost a racionalita je základem úspěchu. Věřit českým dodavatelům je projev národní identity!!! Obnova našich schopností v energetice je zásadní úloha české investice do JE v ČR.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se