Jihoafrická republika oznámila záměr výstavby nových jaderných reaktorů
Jihoafrické Ministerstvo nerostných zdrojů a energetiky (DMRE) zahájilo práce na rozvrhu zadávání zakázek pro 2500 MWe instalovaného výkonu z nového jaderného zdroje. Plán zohlední „všechny možnosti“ včetně projektů malých modulárních reaktorů (SMR) vedených soukromými společnostmi a konsorcii, sdělil to ministr Gwede Mantashe na výboru Ministerstva pro nerostné zdroje a energetiku dne 7. května 2020.
Do výboru úřadu ministra jsou jmenováni zástupci Jihoafrického národního shromáždění, aby zajistili parlamentní dohled nad prací vládních resortů. Mantashe a jeho manažerský tým stručně informovali výbor o ročním plánu ministerstva a střednědobém strategickém výhledu prostřednictvím online meetingu. Rovněž zde skupina prezentovala odhadovaný rozpočet ministerstva ve výši 9,3 miliardy jihoafrických randů (cca 12,8 miliard kč) pro tento rozpočtový rok.
„Projekt, kterého země nebude litovat“
Jihoafrický integrovaný plán zdrojů z roku 2019 (IRP 2019), který určuje oficiální energetickou politiku země, byl vydán loni v říjnu. IRP 2019 uvádí, že musejí být zahájeny kroky pro přípravu výstavby nového jaderného zdroje „jako možnosti, které nebude země v dlouhodobém horizontu litovat“. Rozvíjen je také program dohledu nad realizací projektu prodloužení provozu JE Koeberg o dalších 20 let po roce 2024.
„DMRE okamžitě začne s procesem zadávání zakázek pro zajištění bezpečnosti dodávek elektrické energie a zvažuje, zda SMR splňuje požadavky na tempo a rozsah rozvoje, který si země může dovolit. Navíc budou otestovány schopnosti trhu z pohledu nákladů a financování výstavby nového jaderného zdroje,“ sdělilo ministerstvo.
Otázka ceny
IRP 2019 uvádí, že program rozvoje jaderné energetiky v JAR musí být zaváděn „přijatelným“ tempem v modulárním měřítku, na rozdíl od přístupu velkých projektů jaderných elektráren. V odpovědi na otázky výboru Mantashe uvedl, že vláda zkoumá „všechny možnosti“ financování, včetně partnerství se společnostmi nebo konsorcii ze soukromého sektoru.
„Mnoho projektů na výstavbu obnovitelných zdrojů je realizováno privátním sektorem, protože po nich lační energetický trh,“ sdělil Mantashe, který doufá, že stejný princip bude možné uplatnit na jádro.
„Pokud chce společnost nebo konsorcium rozvíjet malé modulární reaktory, musí vytvořit demonstrační blok. My jako stát můžeme s touto společností uzavřít spolupráci, a dokonce můžeme této společnosti udělit oprávnění pro vývoj modulární jaderné elektrárny na bází výstavba-provoz-přesun. Znamená to, že nemusí existovat nutnost financování ze strany státu,“ dodal Mantashe.
Prodloužení provozu stávající jaderné elektrárny o 20 let
Asociace jaderného průmyslu Jihoafrické republiky uvedla, že prezentace ministerstva poskytla „politickou jistotu“, na kterou může průmysl odpovídajícím způsobem reagovat. IRP, která obhajuje výhody rozmanitého energetického mixu země, při zajištění bezpečnosti energetických dodávek, rozhodnutí pro jádro vítá a podle jednatele Asociace, pana Knox Msebenzi, směřuje Jihoafrickou republiku na cestu ekonomického růstu a prosperity.
Jihoafrická republika vlastní dva tlakovodní reaktory, které provozuje státní společnost Eskom. Oba reaktory zahájily provoz v polovině 80. let minulého století a dohromady poskytují přibližně 5 % elektrické produkce země.
Autor úvodní fotografie (JE Koeberg): Bjorn Rudner
Mohlo by vás zajímat:
Já tímto oznamuju záměr, že uběhnu celou B7 a dostanu Nobelovu cenu míru. Jako v případě JAR nejspíše k činům nedojde.
Aby jste se pane Veselý nedivil. Nejen JAR zoufale potřebují EE. Jelikož jim to nikdo nezadotuje, tak se správně rozhodli pro nejlevnější a nejstabilnější zdroj EE. Tedy pro JE.
S úvěrovým ratingem BB a místní utilitou v rozkladu? To bych se fakt divil.
Jen běhejte, třeba se vám to, díky tomu, v hlavě trochu přerovná. V rozhodnutí JAR je pragmatismus i moudro. Pokud chci investovat do zdroje EE, pak by to měl být takový zdroj, který je robustní, stabilní, pracující 365 dní v roce/24 hodin denně, který málo ovlivnitelný vlivy zvenčí. Můžete mi uvést ještě nějakou alternativu k JE, která by toto splňovala?
Spíš ptákometrická soutěž.
Pokud chcete investovat do energetického systému (což je mnohem důležitější než zdroj), kteý přinese maximální užitek co nejrychleji. Situaci v JAR přesně neznám,ale pokud tam není kvalitní centrální síť, JE to moc nevtrhne a bylo by lepší mít síť distribuovaných zdrojů.
Navíc JAR by měla mít ještě stále využitelný prostor pro další fotovoltaické elektrárny nad současnou kapacitu, které nebudou potřebovat větší zásahy do flotily vodních elektráren. Samozřejmě, bylo by třeba určit jaké největší fluktuace jsou při souběhu FVE a VtE, ale myslím že by tam v rámci dne měla být docela dobrá stabilita která asi nezpůsobí prudký pokles produkce obou zdrojů zároveň.
JAR je dost na jihu a myslím si že by pro ni mohly být vhodné i solárně-termické elektrárny s akumulací, které nevygenerují do budoucna nebezpečný odpad a využívají dusičnatých solí pro přenos tepla, které se jinak používají jako běžné průmyslové hnojivo. Takže havárie by nemusela být extrémní problém. Taková elektrárna by mohla udělat to stejné co JE, jednalo by se pravděpodobně o snáze rozmístitelná zařízení a navíc bez velkých politických ryzik jinak spojených s JE.
Podle mne tu hrozí že se JAR zamíchá do něčeho čemu by se dalo říkat schéma závislosti, je celkem dobře zdokumentováno jak si Čína různými "rozvojovými" projekty získává moc nad vládami v Africe. Navíc JAR má jisté politické a sociální problémy, které vedly k tomu že loni odmítli odsolovací zařízení (zdarma) od jihoafrické společnosti a místo toho raději politici štvali lidi z Kapského Města proti farmářům s vlastními zdroji vody. (Politicky snad stáli proti v Kapském Města vládnoucí straně) A samozřejmě muselo být přikročeno k zavedení přídělu vody hluboko pod hygienickým minimem.
V JAR mají hlavně ten problém, že jejich státní energetická společnost (ESKOM) je dlouhodobě v rozkladu, nejsou schopni dokončovat stavby elektráren (obrovská blamáž s výstavbou uhelných elektráren), stíhá ji jeden úplatkářský skandál za druhým a fakticky zkrachovala. Jediné, co fungovalo, byla výstavba FVE a VtE, protože jí dělali soukromí investoři, kteří s ESKOM uzavřeli dlouhodobé a oboustranně výhodné PPA.
Teď se bude ESKOM dělit na tři části (výroba, přenos a distribuce), myslím, že se následně bude liberalizovat výroba, aby se přilákal zahraniční kapitál, zoufale potřebují nové elektrárny a co nejrychleji. Nic z toho nenahrává nějaké jaderné výstavbě. Nakonec to bude obligátní kombinace VtE+FVE+plyn a možná nějaké uhlí.
Pragmatismus a moudro nemají s výstavbou JE moc společného a v JAR teprve ne. Oni potřebují hodně nové elektřiny a rychle. Toho budou schopni docílit jen otevřením trhu zahraničním investorům, kteří si financování projektů zařídí sami a uzavřou dlouhodobé smlouvy o dodávkách. Takže buď tam investoři ze "Západu" nebo východní Asie postaví kopec FVE+VtE+plynových elektráren (možná nějaké uhlí) nebo nebudou mít nic. To má, mimochodem, celkově mnohem lepší provozní charakteristiky, lepší ceny a dá se to postavit rychle.
Jediná jejich naděje na JE je, že se Vovka Putin pořádně praští přes kapsu a jaderku jim přes Rosatom zafinancuje. Jenže takových slibů už po světě bylo rozdáno a cena ropy ryje držkou v zemi.
pardon *rizik.
Je divné, že i v JAR vycházejí OZE zdroje tak finančně nevýhodně. Dle wiki "Renewable energy in South Africa" předpokládají, že budou cenově konkurenceschopné v roce 2030. A to tam mají solární zisky dvojnásobné oproti nám.
To je špatný odhad vlády JAR z roku 2014. V reálu, alespoň u FVE, už toho dosáhli.
A to i přes to, že jim projekty prodražuje riziko, že to podnikání dělají v JAR, a kurzové riziko (FVE koupí investor za dolary, ale placený je v randech).
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se