Domů
Jaderné elektrárny
Nová vsázka paliva MOX je připravená pro rychlý reaktor BN-800
Jaderná elektrárna Belojarsk 4; Zdroj: Rosatom
Zdroj: Rosatom

Nová vsázka paliva MOX je připravená pro rychlý reaktor BN-800

Výroba první čistě MOX palivové vsázky ze směsi oxidů uranu a plutonia pro čtvrtý blok ruské Jaderné elektrárny Bělojarsk byla dokončena Těžebním a chemickým závodem (MCC) v Železnogorsku uvnitř Krasnojarské oblasti. Všech 169 palivových souborů převzal provozovatel elektrárny Rosenergoatom a jeho zástupci z VPO ZAES, kteří na místě potvrdili, že zásilka je připravena k odeslání.

Spuštění reaktoru s čistě MOX vsázkou v roce 2022

TVEL, dceřiná firma ruské státní společnosti Rosatom, dodá čerstvé palivové soubory typu MOX pro reaktorový blok Bělojarsk 4 do konce tohoto roku. Zahájení výměny paliva reaktoru BN-800 s výkonem 789 MWe je plánováno na leden 2021. Kompletní zaplnění aktivní zóny palivem MOX bude podle harmonogramu dokončeno začátkem roku 2022, uvedl TVEL.

Reaktor BN-800 byl původně spuštěn s hybridním složením aktivní zóny. Částečně byl reaktor zavezen uranovým palivem z produkce Elemash, výrobního zařízení společnosti TVEL v Elektrostalu, v Moskevském regionu a částečně experimentálními MOX soubory vyrobenými Výzkumným institutem jaderných reaktorů v Dmitrovgradě, který je součástí Uljanovského regionu. MCC zahájilo sériovou produkci palivových souborů v roce 2018. První série 18 palivových souborů MOX byla do reaktoru zavezena koncem roku 2019, přičemž zbytek aktivní zóny byl složen z obvyklých palivových souborů z obohaceného uranu.

Rychlý sodíkem chlazený reaktor BN-800 je druhý takový v Bělojarské jaderné elektrárně (zdroj Rosenergoato).
Rychlý sodíkem chlazený reaktor BN-800 je druhý takový v Bělojarské jaderné elektrárně, zdroj: Rosenergoatom

Palivové pelety jsou vyrobeny z nashromážděné směsi oxidů ochuzeného uranu ze zařízení TVELu a oxidů plutonia získaných při procesu přepracování použitého jaderného paliva.

Snaha o uzavřený cyklus „bez radioaktivního odpadu“

„Počínaje nejbližší výměnou paliva bude reaktor BN-800 zavezen čerstvým palivem MOX. Ve stejný čas bude TVEL spolu s MCC pokračovat ve vývoji technologie výroby paliva MOX,“ řekl Alexander Ugryumov, viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti TVEL.

Plnorozsahový simulátor reaktoru BN-800, zdroj: Rosatom

Výrobní linka MCC k produkci paliva MOX je umístěna v dole 200 metrů pod zemským povrchem a byla vybudována jako součást ruského průlomového projektu „Proryv“ (Průlom), který má umožnit uzavřený jaderný palivový cyklus. Konečným cílem projektu je vyloučit radioaktivní odpad při výrobě energie z jádra.

Reaktor na rychlé neutrony BN-800

Rychlý reaktor BN-800 byl vyveden na minimální kontrolovaný výkon (MKV) poprvé v červnu 2014 a zahájení jeho komerčního provozu bylo plánováno na konec téhož roku. Nakonec ale v prosinci 2014 oznámil provozovatel reaktoru Rosenergoatom, že hodlá ještě použité palivové soubory vylepšit.

Reaktor BN-800; Zdroj: Rosatom

Reaktorový blok byl opět přiveden na MKV v srpnu 2015 a znovu v listopadu 2015. Blok s výkonem 789 MWe byl poté připojen k energetické síti 10. prosince 2015 a jeho komerční provoz provozovatel zahájil 31. října 2016.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
St
1. srpen 2020, 10:31

Pokud se jim to povede, tak to bude bomba. Zmizí další argument proti JE. A to nutnost skladování jaderného odpadu. I když to skladování považují za mírně technický a hlavně politicky nafouklý problém.

Pavel K
2. srpen 2020, 00:08

A financne nafoukle se Vam to nezda? Neulozite jej lacineji, prosim? :-) Psal jste, ze jaderny odpad Vam nevadi, ne? :-)

Bizon
2. srpen 2020, 17:15

Jasně že to je nafouklý problém. Polovina jaderného odpadu pochází z jiných sektorů než z energetiky, a o tom se nikdy nedočtete že by to byl problém.

Energetik 007
30. červenec 2020, 07:23

To je cesta vývoje skoro uzavřený palivovvý cyklus.

MOX palivo bychom si v ČR mohli dělat sami kdyby bylo málo Pu 239 Rumunsko z CANDU v Cerna Voda by nám určitě rádi dodali, když předpokládám že jaderné hlavice z toho nedělají.

Josef
30. červenec 2020, 21:14

Jenže toto není mox palivo jako se dělá ve Francii, Rusko je desítky let před západem ve využití jaderné energie BN-800 je sodíkem chlazený reaktor, který je schopen pálit jaderný odpad spotřeba paliva je proti našim reaktorům prakticky minimální mít takové elektrárny v ČR pak bychom nepotřebovali těžit žádný uran, nepotřebovali bychom ani trvalé úložiště, protože vyhořelé palivo z našich JE by stačilo na stovky let pro tyto moderní Ruské elektrárny. Bohužel patrně budeme kupovat technologie ze západu, které jsou daleko za světovou špičkou jediné co bude opravdu špičkové bude cena...

Energetik 007
31. červenec 2020, 05:22

Vládní zmocněnec pro jadernou energetiku Jaroslav Míl kamarád Standy Grose před tím než se stal ředitelem ČEZu nakupoval uhlí - o jádru neví nic.

energetik
31. červenec 2020, 08:08

Rusové už ovládli hmotu a získávají energii podle vzorce E=mc2 a tedy bez fyzického odpadu?

Nebo je to zase jen nějaký jaderný newspeak?

Energetik 007
31. červenec 2020, 08:39

BN 800 krmí tím co v ČR chtějí dávat pod zem a plánují dostavbu EDU archaickou technologií protože Míl tomu nerozumí

Ivan Novák
31. červenec 2020, 10:05

Přečtěte si, prosím, k tomu něco podrobnějšího. Rusové už před 30 lety zkoumali možnost cíleně redukovat množství středně- a dlouhodobých štěpných produktů vyhořelého paliva ozařováním rychlými neutrony, s výsledkem, že to v průmyslovém měřítku k cíli v potřebném rozsahu a s rozumnými náklady a riziky nevede.

Jaroslav Novák
30. červenec 2020, 08:36

Slušně řečeno: Spolupracujme se světovou jadernou velmocí RF a obnovme dříve vynikající mezilidské vztahy!!!

Pravdivě řečeno: Politici, přestaňte se mazat do vysoce odborného odvětví Jaderné Energetiky a nekompetentními vlivy škodit!!!

Sprostě řečeno: Současní politici, neserte se do energetiky a respektujte zkušené odborníky!!!

Závěrem:ČR nesmí být loutkou cizích mocností (Západu) a nepodléhejme manipulátorům páté kolony!!! Řešme s maximální odpovědností strategické odvětví a v jeho vývoji udržme naše státní zájmy české ekonomiky.

PetrD
30. červenec 2020, 08:59

"Politici, přestaňte se mazat do vysoce odborného odvětví Jaderné Energetiky a nekompetentními vlivy škodit!!!"

Fajn souhlasím s vaší výzvou politikům, ať se do toho politici nemíchají. Nechť se tedy najde soukromý investor, který bez politiků postaví novou JE klidně i s RF.

Že není? Žádný soukromý investor nic taskového neudělá. Čili jediná šance, jak stavět JE, je přes politická rozhodnutí.

P.S. ČR se rozhodla, že chce být součástí západu, všichni někdejší vazalové od Ruska utekli, a dobře vědí proč.

Carlos
30. červenec 2020, 09:36

Ano, ČR má hrát větší roli na západě, toho se ale dosahuje aktivním přístupem k jednáním v EU.

Definujte státní zájem české ekonomiky. když jsem se díval naposledy, tak většinu ekonomiky tvoří nestátní firmy. Státní buď vaří pivo, dělají díru do rozpočtu neschopností určit správně cenu provozu vlaku v tendru, nebo zkouší vyrábět proud, a ani to jim nejde moc efektivně.

P.S. Až Rusko přestane mít v oficiální doktríně NATO a tedy i nás za nepřátele, tak bude klid. Do té doby ne.

Josef
30. červenec 2020, 21:35

Pane Carlosi, pokud to nevíte státy Nato napadli Rusko v moderní době celkem 4x, nejdříve Francie, pak Německo, Rakousko,my a další státy , pak Polsko, pak opět Německo, Slovensko, Rakousko, Finsko, Maďarsko (2sv. válka). NATO dnes kromě Finska a Rakouska tvoří tyto státy NATO Hlavní zájem USA v Evropě je udržovat Rusko- Evropský konflikt , který tady zajišťuje USA vliv. Rusové žádnou válku nechtějí, není to jejich zájem ,kdyby chtěli tak za 2 dni jsou v Helsinkách nebo na Ukrajině jenže k čemu by jim bylo Finsko nebo zdevastovaná Ukrajina nepřipojili si ani Kazachstán a zničit si odběratele surovin v západní Evropě nedává smysl. Naopak Rusko jako zdroj surovin je velmi dobrý cíl pro různé západní státy. Čína si na rozdíl od západu buduje s Ruskem dobré vztahy což je výhodné pro oba státy. Ono je totiž dobré vztahy mezi státy, pokud obecně výhodné, protože spojence potřebují malé i velké státy.

Carlos
30. červenec 2020, 23:02

Napoleona už dobře zavál prach, toho sem netahejte.

Do války s Rakouskem Rusko vstoupilo dobrovolně, taky se na pomoc Srbsku mohlo vykašlat.

Pokud vím, tak to byli Bolševici, kteří napadli Polsko.

A za tu 2. světovou si sověti z velké části mohli taky sami.

Kdyby Rusko něco zkusilo proti Finsku, tak si může být jisté že to nezůstane bez odpovědi, takže to ani zkoušet nebude. V ten moment by se dostali do naprosté mezinárodní izolace a i přes nečlenství v NATO by byly po napadení Finska proti němu zahájeny kroky a pravděpodobně i vojenské operace.

Kdyby se Rusové opravdu nechtěli válku, tak si nebudou dávat do oficiální vojenské doktríny NATO jako nepřítele. Podívejte se, Indie, Rakousko, Brazílie, Japonsko, Jižní Korea... nikdo nemá NATO ve své vojenské doktríně jako nepřítele, Rusko zcela zbytečně má. Ať to vyškrtne, přestane si hrát na velmoc, kterou není, přestane blbnout s imperialismem a možná se s ním nějak domluví.

Pokud by se Rusko začalo chovat více jako Evropský stát, ne jako banda ožralých kozáků, a udrželo by to delší dobu, tak možná se s ním začnou země bavit jinak. Jenže to není. Rusko by se také muselo hodně otevřít ekonomicky, ale to co by se pak stalo Rusové nepřenesou přes jejich propagandou o velikosti naplněná srdce. Znamenalo by to že poměrně dost jejich firem půjde do háje protože na trhu neobstojí kvalitou ani cenou. Znamenalo by to prohloubení sociálních problémů atd. Musely by se zmodernizovat celé oblasti, doly, elektrárny, hutě... Umíte si představit kolik peněz by se do Ruska muselo nalít aby mohlo fungovat normálně? Vemte si že si EU neporadila dodnes ani s poslednícm rozšířením, kdy jsou dokonce konvergenční snahy sabotovány politiky těch zemí za hýkání jejich voličstva.

Ono to "manželství z rozumu" s lidovou Čínou také nebude trvat věčně, oni si číňani tu Sibiř zkusí dříve či později obsadit a přičlenit. A Rusku se to líbit nebude a bude problém.

Josef
30. červenec 2020, 23:52

Rusko může za 2 světovou samo, jak vidím máme tady malého nácka co nezná historii 30 tých let, jinak by věděl, že Rusko se snažilo jednat o koalici s Francií a Anglií proti Německu tyto 2 státy to ovšem odmítly dělali všechno proto, aby nasměrovali Hitlera na východ zejména podpisem tzv. Mnichovské dohody. Německo tehdy bylo ještě spojencem nacionalistického Polska, které se rádo likvidace ČR zúčastnilo a Slováci šli rovnou s Hitlerem. Rusko tehdy masivně zbrojilo a oddalovalo válku co to šlo, Stalin byl totiž velmi schopný politik...

Bizon
31. červenec 2020, 09:17

Stalin oddaloval válku a spolčil se s Německem hlavně proto že při čistkách vyvraždil většinu schopných důstojníků, potřeboval čas na obnovu svojí bojeschponosti.

Ale nic proti tomu. Každá země má svoje zvyklosti. A všechny velmoci jsou stejní hajzlové. Kdo jsou "ti hodní" a "ti zlí" rozhoduje prakticky jen to čí propagandou jste v mládí indoktrinován. Já jsem taky vyrostl jako americký troll, ale pochopil jsem že člověk nemůže věřit skoro ničemu, bez kritického myšlení je z vás jen tupá ovce/člen sekty.

Carlos
31. červenec 2020, 09:19

Kdo nechal na svém území cvičit Wehrmacht? Kdo se s Hitlerem rozdělil o Polsko? Ty dva pekelné mocnosti na tom co nastalo mají poměrně vyrovnané zásluhy.

Jan Veselý
30. červenec 2020, 09:41

Souhlasím, ať proti nám (EU) gosudar Vladimír Vladimírovič, Slunéčkou nejjasnější přestane vést hybridní válku!

Bizon
30. červenec 2020, 13:15

Velmoci mezi sebou soupeří o vliv od nepaměti, celý termín "hybridní válka" vnímám spíš jako naši západní propagandu. Pro NATO je zase oficiálně nepřítelem Rusko, nepochybuji že i my proti nim vedeme hybridní válku. Hlavně mají 14x menší výdaje na zbrojení než my, vojensky proti západu nemají šanci. A pokud budeme stabilní zdravá společnost tak nemají šanci ani s tou "hybridní válkou".

Prostě nevidím důvod proč s nima částečně nespolupracovat když jsou snad jediná země na světě která provozuje rychlý reaktor s uranovým cyklem. Německo od nich bralo plyn celou studenou válku bez problémů.

Jan Veselý
30. červenec 2020, 14:15

Hybridní válka je po staletí ověřený způsob boje slabších proti silnějším. Cílem je vnitřní oslabení a rozvrat silnější strany. Proto existují pitěrské trollhauzy, infiltrace vlivových instuticí (viz NRA v USA) ruskou rozvědkou, podpora všelijakým křiklounům a demagogům, vyvolávání mediálních skandálů, ...

Nemám nic proti obchodnímu styku s Ruskem. Ale vezměte na vědomí, že během výstavby, což je kolik? 10 let?, jste závislí na blahovůli ruského státního podniku. Během té doby se Ruský stát kvůli něčemu urazí (známe ne?) a začne "trestat opovážlivce" přes onu stavbu. Turci by mohli o téhle zkušenosti s ruskou jadernou výstavbou vykládat.

S Rusy jsem byl celkem dost v osobním i profesionálním styku a nemám s nimi problém, spíše mi je jich líto. Problém je v tom, že tahle země (s krátkými přestávkami) vede imperialistickou politiku vůči svému okolí a fakticky i celému světu. Je jedno, jestli jí zrovna dělá samoděržavný car, generální tajemník nebo prezident do odstranění.

V případě BN-800 jsem toho názoru, že ta technologie nemá v ČR co dělat, mít na jednom místě páru, roztavený sodík a radioaktivní "polévku" v něm je návod na katastrofu. To ať je někde v tajze za Uralem nebo nejlépe na jiné planetě.

Energetik 007
31. červenec 2020, 09:09

Je bez tlaku a chladitelný samotíží.

Jaroslav Novák
30. červenec 2020, 11:32

Stav do kterého se, doufám, se nesmíme propadnout, je když budeme mediálně létat na Mars, a doma se nám rozpadají mosty, na železnici jezdí vlaky proti sobě, praskají přehrady, necháváme sežrat lesy parazity (250 let Boubín škůdcům odolal), tak v takovém bor.de.lu přežívat nelze, pouze další rozpad je jistý, až přestane fungovat koloběh vody, kam utečou naši hloupý politici , kteří katastrofu svým nekompetentním rozhodnutím způsobili??? To je jasná otázka Kam zmizí??? Na Floridu, jako Koloťuk??? Převod tepla na elektřinu bez vody nelze zajistit, parní stroj zatím nelze nahradit!!!!!!!!!!!!!

Carlos
30. červenec 2020, 11:47

Četl jste jak to bylo s těmi vlaky proti sobě,nebo se slonem na pošťákovi? V jednom případě místo čekání jel, v druhém měl jet podle rozhledových poměrů (na autobloku se po zastavení a vyčkání na červenou smí), tedy tak do 30km/h, ale rozpálil to na nějakých 70 km/h.

Lesní apokalypsu zapříčinila hlavně změna ve smrkové plantáže v minulém století a poměrně husté lesy kde rostou telegrafní sloupy a ne stromy.

Stirlingovy motory, plynové okruhy, eventuálně spalovací motory a turbíny, to všechno umí teplo na mechanickou práci převádět, z exotičtějších věcí jsou tu MHD generátory... Když chcete trollit, tak trollte alespoň s přehledem.

Jaroslav Novák
30. červenec 2020, 21:51

diskutujete-li s idiotem déle jak 30s, diskutují idioti 2!!! Stihl jsem to!!!

Pavel K
31. červenec 2020, 10:10

Neslo by toto zarizeni postavit misto (a tim padem z penes urcenych na) trvaleho uloziste jaderneho paliva?

Nebo popisovane vlastnosti, jsou jen pohadkou a jaderneho odpadu (nejen z JE) by nas nezbavilo?

Bizon
31. červenec 2020, 15:50

Jasně že by to šlo. Jsou i jiné reaktory schopné ještě líp dopálit dnešní jaderný "odpad" např. podkritické s urychlovačem. Navíc rychlé reaktory umí breedovat palivo z ne-štěpného ochuzeného uranu(kterého je 99%). Bohužel jaderná technologie se od 70. let prakticky neposunula, všechno je to drahé, složité a zdlouhavé samo o sobě, a díky regulacím je to ještě dražší, složitější a zdlouhavější než kdysi, takže není politická vůle.

A kromě politického rizika je tu hlavně ekonomika. Nakopat nový uran, obohatit, a "odpad" zakopat pod zem je prostě levnější než re-processing. Prachy až na prvním místě, udržitelnost je sekundární (tak to je skoro ve všem, polovina recyklace je podle mně dodnes jen klamavá reklama která hraje na city, nebo PR.)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se