Domů
Jaderné elektrárny
Povolování nových jaderných zdrojů může být rychlejší, umožní to změna zákona
Vizualizace AP300 SMR, zdroj: Westinghouse Electric Company
Zdroj: Westinghouse Electric Company

Povolování nových jaderných zdrojů může být rychlejší, umožní to změna zákona

Jednodušší a rychlejší povolování výstavby nových jaderných reaktorů v Česku má umožnit novela atomového zákona, která začíná platit v úterý 1. července. Rychlejší procesy se mají dotknout i malých modulárních reaktorů. Jaderná energie má být podle současných plánů státu spolu s obnovitelnými zdroji hlavním zdrojem českého energetického mixu. Stát proto připravuje stavbu nových reaktorů i malých modulárních bloků.

Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) uvádí, že novela odráží aktuální vývoj v jaderné energetice a zavádí požadavky vyplývající z evropských předpisů. "Cílem změn je nejen zvýšení efektivity regulace, ale i posílení bezpečnostních standardů při výstavbě či provozu jaderných zařízení, nakládání s jadernými materiály a zdroji ionizujícího záření," uvedl úřad.

Novela zavádí jako jeden z nových institutů žádost o předběžnou informaci směřovanou k SÚJB. Jejím smyslem bude požadovat vysvětlení či konzultaci, jak by úřad rozhodl. Vláda tuto novinku vysvětluje tím, že rychlý nástup nových technologií přináší řadu odborných a technologických nejistot. Proto je potřebné, aby ještě před příslušným řízením bylo možné vyjasnit, zda informace, podklady i technologie a zařízení budou vyhovovat. Úřad pak sdělí, zda bude požadovat například další podmínky nebo podle jakých hledisek bude žádost posuzovat.

Malé modulární reaktory NuScaleMalé modulární reaktory NuScale Zdroj: Oregon State University, oregonstate.edu

Další novinkou je možnost schválení výjimky z požadavků zákona rozhodnutím SÚJB. Zákon již některé výjimky umožňuje, možnost změny kategorie pracoviště nebo zdroje ionizujícího záření. Žádost k úřadu bude muset uvádět relevantní důvody a naplnění předpokladů stanovených zákonem.

Nové jaderné bloky mají vzniknout v Dukovanech, kde je má vybudovat korejská společnosti KHNP. První blok v Dukovanech by měl být hotový v roce 2036. Stavba nových jaderných bloků v Česku by měla být největší tuzemskou zakázkou. Náklady při aktuálně preferované výstavbě dvou reaktorů v Dukovanech při současných cenách činí 407 miliard korun.

Malé modulární reaktory hodlá provozovat elektrárenská firma ČEZ například v Tušimicích na Chomutovsku, kde by jich mohlo fungovat až šest. Nahradí výrobu elektřiny v hnědouhelné elektrárně Tušimice II. Se zprovozněním prvního bloku se počítá v roce 2038. Do roku 2034 by měl vzniknout malý modulární reaktor také v Temelíně.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Ivan Novák
29. červen 2025, 08:04

Na urychlení bych zatím moc nespoléhal. Novela umožňuje, aby se účastníkem řízení SUJB nestal jen žadatel, ale každý, kdo bude chtít a přečte si Aarhuskou úmluvu. Nebo tomu nerozumím, to je jistě taky možné.

Roman Kosařík
30. červen 2025, 09:37

Takže lze v řízení očekávat "Vodu z Tetčic"? Do Dukovan to mají co by kamenem dohodil, tohle si Patrik nenechá ujít.

Petr Vojvo
29. červen 2025, 08:26

Kdo to postaví? Kde na to vezmeme?

Nepříjemné otázky.

Miloslav Černý
29. červen 2025, 08:37

Jestliže se nemáme obejit bez jádra tak jenom v podobě SMR a to nikoliv nahromadit v jedné lokalitě, ale rozprostříd to co nejvíc v blízkosti průmyslových aglomerací pro využití tepla nejenom na elektřinu a pokud možno bezpečněji do podzemních prostor pro větší zabezpečení. Vyřadit z provozu velké jádro je snašší než výceroro malých SMR. Terorismus nelze podceňovat, ale v tomto turbulentně neklidném světě bude se ho třeba obávat stále více. Všechno ale s mírou s ohledem na rozvoj OZ v celém svém rozsahu, který budou hrát stále větší roli, ať chceme nebo ne.

Petr Vojvo
29. červen 2025, 14:11

Nemalou polložkoou u jádra je zabezpečení a civilní ochrana. To neprojde.

Jiří Svoboda
29. červen 2025, 21:48

Malé reaktory jsou neekonomické , proto se stavějí ty velké.

Ale s teplem máte pravdu vytápění je problém ČR potřebuje další 2 lokality pro nové JE jednu určitě na severní moravě a druhou někde v severní části čech.

Miloslav Černý
29. červen 2025, 23:34

To, že jsou drahé je dáno malou seriovostí, což může být výzvou pro větší seberealizaci. Pak už jsou vidět jenom další výhody, mnohokráte zde probrané.

Emil
30. červen 2025, 06:16

U velkých reaktorů je to taky dáno malou seriovostí, což může být výzvou pro větší seberealizaci. Pak už jsou vidět jenom další výhody, mnohokráte zde probrané.

Miloslav Černý
30. červen 2025, 13:28

Rozhodně ne tak velkou jako u SMR. Snašší výstavba včetně uvedení do provozu s možností většího zabezpečení a s větší efektivitou při využití odpadniho tepla při jednodušší regulaci ve spojení s OZ jsou větší nedosažitelnou devizou.

Emil
30. červen 2025, 13:47

Ta "snašší" výstavba je jen teorie, větší zabezpečení a jednodušší regulace není ani teorie, to je pouze marketing.

Miloslav Černý
30. červen 2025, 15:31

Vaše odpověď je děravá podle mě jak cedník a pro mnohé více zainteresované je to o to snadnější ujasnění si celé souhrnné záležitosti, o tom nakonec tyto stránky jsou.

Emil
30. červen 2025, 16:12

Děravá jak cedník je právě vaše odpověď. Když je to ujasnění o to snadnější, jak tvrdíte, tak klidně celou souhrnnou záležitost ujasňujte, nikdo vám nebrání. Zatím jste neujasnil vůbec nic, jen jste jako obvykle napsal své dojmy bez jakéhokoliv ujasnění o co se opírají. :-)

koumák
30. červen 2025, 07:27

Dukovany začínaly na 440 MW, nové SMR mají mít cca 400MW, to není tak málo. A nové lokality nebudou potřeba, SMO se budou umisťovat tam, kde byly uhelné Elektrárny. konkrétně v MS kraji to budou Dětmarovice.

Nezapomínejte, že k provozu JE potřebujete mít dostatek vody. To byl například důvod posledního prodloužení stavby Mochovců III.- museli dostavovat další retenční havarijní nádrž.

Jan Veselý
30. červen 2025, 08:26

V Dětmarovicích? Ha, ha. Tam je to dost hustě osídlené území s rozptýlenou zástavbou, niva Olše, která se ráda vylívá, na okraji velkého, poddolovaného území, na železničním koridoru, na polské hranici, ...

koumák
30. červen 2025, 09:25

Ano, V Dětmarovicích, zkuste google.

koumák
30. červen 2025, 09:28

"ČEZ vytipoval pro malé modulární reaktory místa v Dětmarovicích a Tušimicích". článek tady z 27.2.2023, pane Veselý.

Jan Veselý
30. červen 2025, 10:11

Tak tomuhle tipu fakt nevěřím. Fakticky je to takové jejich přání.

Ivan Novák
30. červen 2025, 13:19

Naprosto výjimečně souhlasím s p. Veselým. Resp., za peníze lze zabezpečit všecko, ale v těch Dětmarovicích by to bylo po čertech drahé. Podobně jako AP1000 na Slovensku v Jaslovských Bohunicích.

Karel Valenta
30. červen 2025, 11:21

Jan Veselý 30. červen 2025, 08:26

Pane Veselý, i když jsem velký zastánce JE, tak si myslím totéž a z výše popsaných důvodů jsou Dětmarovice pro JE-SMR nevhodné.

Jan Veselý
30. červen 2025, 12:09

Jako, já věřím, že ČEZu to dává technický smysl - velký kus technologie tam je, lokalita je jejich, mají napojení na CZT, ...

Ale oni nejsou jediní, kdo má právo do toho mluvit. A doba, kdy strana a vláda poručily a Karvinná (ta dvě "n" jsou správně) zmizela z povrchu povrchu zemského, aby se Fryšták následně stal Karvinou (teď už s jedním "n"), ta už je dávno pryč. Myslím, že dnes už by jim tam neprošla ani nová uhelná elektrárna, natož jaderná.

Tenhle "holub" není na střeše, spíše je někde na hranici stratosféry.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se