Volgogradská větev ruské společnosti AEM-Technology JSC doručí první tlakovou reaktorovou nádobu pro reaktorový design VVER-TOI (digitálně optimalizovaný reaktor). Reaktorovou nádobu společnost přepraví na staveniště Jaderné elektrárny Kursk 2, kde bude poprvé použita pro nový design jaderného reaktoru. Hydraulické testy reaktorové nádoby pro první reaktor Kursk II byly dokončeny v prosinci minulého roku.
Nová generace jaderných reaktorů III+
Reaktor VVER-TOI s výkonem 1 255 MWe je generací energetických reaktorů III+ a využívá zkušeností z provozu staršího projektu VVER-1200. Design nabízí vylepšená bezpečnostní opatření, včetně zvýšené úrovně bezpečnosti vůči extrémním vlivům a schopnosti odolat zemětřesení. Výrobní blok bude vybaven moderním řídicím a diagnostickým systémem. Stavební práce na prvním bloku byly zahájeny v dubnu 2018 a na druhém bloku v dubnu 2019. Kurský region se nachází v západním Rusku na soutoku řek Kur, Tuskar a Sejm.
Vyšší odolnost vůči přírodním katastrofám
„Hlavním rozdílem mezi VVER-TOI a předchozím designem reaktorů VVER-1200 je především „typizace“ prostředí využitím informační technologie,“ řekl Andrej Nikipelov, ředitel Atomenergomash. „Bez ohledu na to, kde bude jaderná elektrárna postavena, developeři a výrobci komponent budou moci používat jednotnou IT bázi založenou na stávajících osvědčených řešeních a přizpůsobit si je pro každý konkrétní projekt.“
VVER-TOI vyvinutý Gidropress Design Bureau vylepšuje design VVER-1200 pomocí navýšeného instalovaného výkonu, zlepšuje technické a ekonomické ukazatele a zvyšuje odolnost vůči extrémním externím vlivům a přírodním katastrofám, uvedl Rosatom.
Hydraulická pevnostní zkouška při tlaku 24,5 MPa
Nová tlaková reaktorová nádoba je vyrobena z bezniklové oceli a skládá se ze čtyř svařovaných dílů. Nádoba reaktoru VVER-1200 je složena ze 6 dílů. Váha této komponenty činí přibližně 340 tun. Hydraulické testy nádoby byly provedeny tlakem 24,5 MPa, což je 1,4 krát více než bude její pracovní tlak.
„Vytvoření jakéhokoli nového technologicky vyspělého produktu, natož reaktoru nové generace, je vždy důležitým úkolem,“ řekl Igor Kotov, ředitel AEM Technology. „Na jednu stranu, v případě VVER-TOI, a vybavení pro něj, jsou jeho základní konstrukční řešení již docela dobře známa a mnohokrát využita ve výrobě. Na druhou stranu, z pohledu jaderného inženýrství, znamenají jakékoliv změny ve výrobě nového produktu řadu rozhodnutí ohledně adaptace nového procesu. A to jsou poměrně dlouhé a složité procesy,“ dodal.
Celkem 1 800 km dlouhá trasa
Reaktorová nádoba VVER-TOI bude přepravena po silnici k Cimljanské přehradní nádrži a poté přes vodu po řece Don a Volha do přístavu ve městě Voroněž.
Zde bude opět naložena na vozidlo a dovezena do města Kurčatov. Cesta se dohromady skládá z 1 500 km vodní trasy a 300 km po silnicích přes 9 mostů.
Zdroj úvodní fotografie (první lití betonu JE Kursk II-1 v roce 2018): Rosatom
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.