Domů
Jaderné elektrárny
Rusko se připravuje na produkci další série jaderných ledoborců. První má vyplout v roce 2027

Rusko se připravuje na produkci další série jaderných ledoborců. První má vyplout v roce 2027

FSUE Atomflot, dceřinná společnost Rosatom, a stavitel lodí Zvezda LLC podepsaly smlouvu na stavbu jaderného ledoborce třídy Lídr. Ledoborec poháněný dvěma jadernými reaktory bude schopen prorazit led o tloušťce přesahující 4 metry. Uvedení do provozu prvního ledoborce je plánováno na rok 2027.

Loděnice společnosti Zvezda LLC jsou jediným dodavatelem projektu Rosatom. Podle podmínek smlouvy se očekává, že první plavidlo třídy Lídr bude uvedeno do provozu v roce 2027.

Jaderný ledoborec třídy Lídr bude vybaven dvěma nejmodernějšími jadernými reaktory RITM-400, vyvinutými společností Rosatom. Oba reaktory dodají ledoborci elektrický výkon 120 MWe, což lodi umožní překonávat led o tloušťce více než 4 metry.

„Uvedení tohoto jaderného ledoborce do provozu nám umožní zaručit bezpečný a pravidelný provoz ve východní části Severního ledového oceánu, celoroční plavbu ve vodách severní trasy Severního moře a nové možnosti vytváření komerčních tras s vysokou zeměpisnou šířkou,“ uvedl Mustafa Kashka.

Hlavními charakteristikami konstrukce jaderného ledoborce projektu 10510 jsou elektrický výkon 120 MWe na hřídeli, maximální rychlost 22 uzlů (41 km/h) na volném moři, délka 209 metrů, šířka 47,7 metrů, maximální průnik ledu 4 metry a výtlak přibližně 69 700 tun.

Kromě dvou reaktorů RITM-400 se jeho hlavní energetické vybavení skládá z parní turbíny vybavené čtyřmi turbogenerátory každý o elektrickém výkonu 37 MWe. Elektrický pohonný systém je vybaven čtyřmi vrtulovými motory každý o výkonu 30 MWe.

Před projektem 10510 vznikly tři ledoborce třídy LK-60 s názvy Arktika, Sibir a Ural. Ledoborce mají výtlak 33 540 tun, délku 163,3 metrů, šířku 34 metrů, maximální průnik ledu 3 metry a maximální rychlost 22 uzlů (41 km/h) na volném moři. Ledoborce jsou vybaveny dvěma jadernými reaktory RITM-200, které dodávají 60 MWe na hřídel pomocí turbogenerátorů a tří motorů.

Zdroj úvodní fotografie: Rosatom

Komentáře

(1)

St

27. duben 2020, 13:51

Tak ať se dílo povede. Škoda, že není více takových lodí. Bylo o dost exhalací na tom světě. Tady je člověk, který si z auta odstranil filtr pevných částic, některými považován div ne za vraha a přitom nákladní lodě spalují ten nejhorší bordel, který zbude v rafinériích při výrobě nafty a jiných ropných produktů.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.