Ceny uhličitanu lithného na čínském trhu vzrostly v posledním roce o 253 %. Důvodem růstu je zejména vyšší poptávka po bateriích v akumulátorech v automobilovém průmyslu. Svůj podíl na tom má i společnost Tesla, která již eviduje přes 400 000 objednávek na nový Model 3.
Uhličitan lithný je hlavním prvkem pro výrobu lithiových baterií v elektromobilech, jejichž význam v poslední době roste. Na zvyšující poptávku po uhličitanu lithném reagují i ceny lithia, které se v posledních týdnech v Číně vyšplhaly až k $23 000 za tunu. Prudký nárůst v poslední době je způsoben mimo jiné i výrazně převyšující poptávkou Číny nad vlastní produkcí.
Mimo to je počet producentů této suroviny omezen pouze na pět států (Austrálie, Čína, Argentina, Bolívie a Čile) a je omezen i co do počtu společností, které se produkcí lithia zabývají. Pouhé tři společnosti ovládají 90 % těžby lithia mimo Čínu. Podle údajů z roku 2014 dosáhla těžba lithia v pěti největších státech pouze 35 000 tun.
Ceny lithia v Číně Zdroj: investorintel.com, Core Consultants
Ceny lithia nejsou jediným určujícím faktorem
Do konce loňského roku ceny lithiových baterií výrazně klesaly, otázkou v dalším období bude, jak se cena hlavní suroviny na bateriích projeví. Ceny lithia totiž zaznamenaly výrazný růst až na přelomu roku 2015/2016.
Výslednou cenu baterií ovlivňuje řada dalších faktorů. Například efektivita recyklace baterií se v posledních letech zvýšila, díky čemuž je možné z baterií znovu použít většinu součástí z niklu, kobaltu nebo železa.
Pokrok zaznamenalo i efektivní využívání materiálů, což snižuje množství lithia, které je potřebné k výrobě baterie a pohonu elektromobilu.
Příkladem může být elektromobil Chevy Spark EV, který využívá baterie od LG Chemicals. Baterie o stejné kapacitě potřebovala v roce 2014 celkem 226 lithiových článků, zatímco v roce 2015 to bylo jen 192 článků. To přestavuje úsporu během jednoho roku přibližně 15 %.
Těžba lithia je možná i v České republice
V České republice se zásoby lithia nacházejí pod českým Cínovcem, kde by se mohlo nacházet až 6 % světových zásob této suroviny. O těžbu se již zajímá australská společnost European Metals. Podle Jaromíra Starého z České geologické služby je ložisko impozantní co do množství kovů, ale ruda je poměrně chudá.
Zatímco v případě cínovce je obsah lithia cca 0,2 %, celosvětový průměr se pohybuje mezi 0,4 – 0,8 %. I tak je podle Starého ekonomická návratnost ložiska nezpochybnitelná.
Pane Voříšku, když už píšete odborný článek, měl byste se aspoň seznámit se základy předmětu, o němž píšete. Tvrzení, cituji: „Samotné lithium ztrácí s počtem vykonaných cyklů svou původní kapacitu, a proto není vhodné k opětovnému použití v elektromobilech, ale je možné jej znovu zužitkovat v jiných odvětvích.“
děkuji a omlouvám se za kapku drsné upozornění - kdyby byl někde po ruce dostupný váš e-mail, nepsal bych to veřejně; bohužel komentáře nejdou ani editovat po té, co člověk trochu vychladne
Mě to taky ťuklo do očí ale doufal jsem, že tam je něco, co nevím. Jako čistota lithia (jeho sloučenin), která může při recyklaci klesat a odstranění příměsí je drahé.. Nebo jaká byla původní myšlenka?
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.