Domů
Akumulace energie
Historický milník: Globální poptávka po bateriích loni poprvé přesáhla hranici 1 TWh
Pohled do velkého bateriového úložiště společnosti Solar Global v obci Prakšice nedaleko Uherského Hradiště, které bylo spuštěno na konci loňského roku. Zdroj: www.solarglobal.cz
Zdroj: Solar Global

Historický milník: Globální poptávka po bateriích loni poprvé přesáhla hranici 1 TWh

Globální trh s bateriemi se s pokračujícím poklesem cen bateriových jednotek rychle rozvíjí a poptávka v loňském roce poprvé překonala hranici 1 TWh. Výrobní kapacita na druhé straně po letech investic dosáhla kapacity 3 TWh a v příštích 5 letech by mohla vzrůst na trojnásobek, pokud budou realizovány všechny oznámené projekty. Vyplývá to z analýzy Mezinárodní energetické agentury (IEA) zveřejněné začátkem března.

Mezinárodní energetická agentura uvedla, že globální prodeje elektromobilů vzrostly v loňském roce meziročně o 25 % na 17 milionů kusů, díky čemuž došlo k dosažení uvedené hranice poptávky po bateriích. Růst poptávky po elektromobilech je hnán mimo jiné poklesem průměrných cen bateriových jednotek, které loni poprvé v historii klesly pod 100 USD/kWh.

"Důležitou hnací silou tohoto poklesu jsou levnější minerály. Ceny lithia klesly z historických maxim dosažených v roce 2022 o více než 85 %. Pokles cen podporuje také rychlý rozvoj bateriového průmyslu," uvedla agentura.

Podle zveřejněných dat dosáhla v loňském roce celková globální výrobní kapacita dodavatelů baterií hodnoty 3 TWh. Většina z těchto kapacit se přitom nachází v Číně, když podle IEA byly tři čtvrtiny loni prodaných baterií vyrobeny právě zde.

Dominance Číny a nástup USA

I přes současnou dominanci Číny dochází k rozvoji výrobních kapacit také v dalších regionech.

"Korea a Japonsko jsou již nyní klíčovými hráči v globálním bateriovém průmyslu, jsou domovem pro významné výrobce baterií a specializované dodavatele zaměřené na NMC baterie. Obě země mají omezenou výrobu na domácí půdě, ale mají řadu investic v zahraničí," dodala IEA.

Nejvíce zahraniční výrobní kapacity mají korejské společnosti s celkem 400 GWh výrobní kapacity. Druhé je v této oblasti Japonsko se 60 GWh a třetí Čína s 30 GWh.

Výrobní kapacity pro baterie v Číně, EU a zbytku světa v roce 2024 a výhled pro rok 2030 podle země původu výrobce. Zdroj: IEA

Rozvoj bateriového průmyslu zrychlil také ve Spojených státech amerických, kde došlo za poslední dva roky díky daňovým úlevám pro výrobce baterií ke zdvojnásobení výrobní kapacity na 200 GWh. Dalších 700 GWh výrobních kapacit je přitom ve fázi výstavby.

"Kolem 40 % stávajících výrobních kapacit v USA je provozováno nebo vybudováno zavedenými výrobci baterií v úzké spolupráci s automobilkami. Rozvoj domácích výrobních kapacit pro bateriové komponenty postupuje pomaleji a většina poptávky po anodách a katodách je tak stále uspokojována pomocí importů," dodala agentura.

Zlomový okamžik pro Evropu

Evropský ekosystém dodavatelských řetězců pro bateriová úložiště je podle IEA stále poměrně zranitelný. Jedním z problémů je mimo jiné přetrvávající nedostatek specializovaných zaměstnanců. Bankrot evropské bateriové naděje Northvolt pouze potvrzuje nekonkurenceschopnost ve srovnání s asijskými výrobci.

Mezinárodní energetická agentura nicméně uvedla, že stále existují cesty, jak v Evropě vybudovat více konkurenceschopný bateriový průmysl. Prvním krokem by měla být silná domácí poptávka, která dá výrobcům baterií jistotu odbytu a čas na odladění výrobních procesů.

"Za poslední dva roky ztratili korejští výrobci, kteří jsou dlouhodobě největšími výrobci baterií v Evropě, téměř čtvrtinu svého tržního podílu v Evropské unii, když jim poklesl z téměř 80 % v roce 2022 na 60 % v roce 2024 mimo jiné v důsledku rostoucího úspěchu LFP baterií vyrobených v Číně," uvedla IEA a dodala, že některé korejské společnosti již začaly investovat do výroby LFP baterií v Evropě, aby lépe čelily konkurenci ze strany čínských výrobců.

Čínští výrobci baterií budou podle agentury v mezidobí navyšovat svůj podíl na prodejích baterií v Evropě, a to i díky novým partnerstvím. Projekty jako společný podnik společností Stellantis a CATL však mohou urychlit rozvoj využití LFP baterií v regionu, zlepšit evropský bateriový ekosystém a potenciálně i snížit nákladovou mezeru mezi Evropou a Čínou.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Milan Vaněček
21. březen 2025, 09:55

Rozvoj bateriové akumulace už nikdo nezastaví. Pokles cen podle learning curve, terawattové každoroční přírůstky. Bude podobně úspěšná a přinese ješte více změn do využívání elektřiny ve světě než fotovoltaika.

A jejich kombinace=nepřekonatelná síla.

A přiznejme si, že už každý zahrádkář to ví a přechází na baterky při údržbě svých zahrádek....

richie
21. březen 2025, 14:08

ad Milan Vaněček 21. březen 2025, 09:55

"Rozvoj bateriové akumulace už nikdo nezastaví. "

drzme im palce

"Pokles cen podle learning curve, terawattové každoroční přírůstky."

uvidime, zatial drvivu vacsinu vyrobnej kapacity "zozerie" automotive

" Bude podobně úspěšná a přinese ješte více změn do využívání elektřiny ve světě než fotovoltaika."

apage satanas .. alebo inak - pripravte sa na nasobne koncove ceny elektriny (nie len silovka, ale aj s distribuciou)

A jejich kombinace=nepřekonatelná síla - bez komentara ;)

A přiznejme si, že už každý zahrádkář to ví a přechází na baterky při údržbě svých zahrádek....

a akou myslienkovou akrobaciou ste dospeli k porovnaniu vyuzitia nieco v domacich spotrebicoch voci energetike??

a par cisel z clanku - najprv k tej uzasnej learning curve a predstave nakladov na EE s akumulaciou ".. poklesem průměrných cen bateriových jednotek, které loni poprvé v historii klesly pod 100 USD/kWh"

alebo

"..Podle zveřejněných dat dosáhla v loňském roce celková globální výrobní kapacita dodavatelů baterií hodnoty 3 TWh. Většina z těchto kapacit se přitom nachází v Číně,.."

nemecku by potrebovalo uz vcera mat instalovanu kratkodobu akumulaciu ~3TWh len na pokrytie intraday vykyvov (s obmedzenim, ze uz nepreklenie dva dni nedostatocnej vyroby nahodnych zdrojov) - teda rocna globalna vyrobna kapacita len pre potreby nemecka .. hmm .. ale ~85%spotrebuje automotive, teda pre minimalne potreby nemecka bude rezervovana globalna vyroba najblizsej patrocnice .. a co zvysok sveta?

hellokitty
21. březen 2025, 15:09

3TWh na den? to im vystaci aj na dva dni

richie
22. březen 2025, 09:56

ad hellokitty 21. březen 2025, 15:09

"3TWh na den? to im vystaci aj na dva dni"

tak teraz ste prekvapil, necakal som ze prave vas budem musiet upozornit, ze je rozdiel instalovana a pouzitelna kapacita a taktiez pracovny rozsah, kedy musite mat dostatocnu kapacitu nie len na vybijanie (doplnanie nedostatku), ale aj na okamzite kratkodobe prebytky .. ale budem sa tvarit, ze to bol len pokus trochu si rypnut (pricom dobre viete ze to bola blbost)

Baton David
21. březen 2025, 19:49

na YT můžete najít dokument kde vysvětlí polopaticky jak náročné je vyrobit akumulátor o kapacitě 1TWh a jak je to náročné ekonomicky a pak také jak moc málo 1TWh je. Pro tuzemskou energetiku už by to byl akumulátor zajišťující spotřebu na jednotky dní, pro energetiku většího státu jako třeba Německo už to nedá ani celý den.. počítáno bez baseloadu. Na druhou stranu se do hry začná dostávat technologie akumulace založená na sodíku, cenově a kapacitně je na-ion podobné lifepo, a může předvest svůj potenciál na srážení ceny, lithiové akumulátory už nemají kam zlevňovat. Vhodná technologie bateriových uložišť - na-ion, a vhodná technologie baseloadu - voda, jádro, vte offshore a může se pomalu začít uvažovat o odstavování uhelných zdrojů a zavádění nějakých srandiček jako jsou zdroje co dodávají pouze když se jim zrovna cce

Jan Veselý
22. březen 2025, 17:46

Akumulátor s kapacitou 1 TWh plánujete proč? V reálu všichni normální lidi plánují baterie akumulátorů různé velikosti na různých místech pro různé účely.

Milan Vaněček
22. březen 2025, 18:27

Už v roce 2030 budou vidět baterie všude. To už bude cena těch drahých (pro auta) mezi 30-50 USD/kWh a pro očekávaných 300 milionů elektromobilů (levnějších než auta na benzin) na silnicích bude třeba 30 TWh baterií.

V energetice budou baterie ještě levnější (váha/výkon zde nerozhoduje, důležitá je dlouhá životnost) a bude jich násobně více.

Předpovídat zde není těžké, protože většina toho bude vyrobena podle čínských plánů v Číně. Bude to podobné jako už je to s fotovoltaikou. Stačí sledovat pokrok na Internetu.

To zpoždění rozvoje baterií vůči fotovoltaice, které bylo cca 15 let se stále zkracuje a v roce 2030 už to bude jen cca 5 let či méně.

Jan Kopecký
22. březen 2025, 08:18

Pane Vaněčku, tapetujete tu diskuse první větou už hodně dlouho - on někdo něco takového "zastavuje" či se o to snaží? Jinak je to na úrovni vět typu "Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak". Budoucnost je totiž z principu neznámá.

Milan Vaněček
22. březen 2025, 10:40

Když děláte celý život ve vědě a současně se zajímáte o aplikace a máte na ně patenty, tak trochu víte, kam se daný segment technického pokroku ubírá a co bude za 5 či 10 let.

Ale Váš názor Vám neberu, je dán Vaší životní zkušeností...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se