Přebytek LNG v Evropě se může v průběhu zimy zvětšovat, jelikož doposud velmi mírná zima v Asii snižuje asijsko-tichomořskou poptávku. Poptávka v Číně může být navíc dále utlumena v závislosti na výhledu tamní ekonomiky.

„Zahájení zimní sezóny [v Asii] bylo velmi, velmi mírné,“ komentovala situaci Anne Katrin Breviková, ředitelka výzkumu LNG v Refinitivu. Dodala, že současné odhady dovozu LNG do regionu by tak mohly být až příliš optimistické.

Nejistá poptávka po LNG v Asii by tak mohla způsobit, stejně jako v průběhu letošního roku, že náklady LNG poputují do EU namísto do Asie.

„Pokud bude [počasí] i nadále velmi mírné s minimálním využitím LNG na spotovém trhu, mohli bychom zaznamenat více plovoucích úložišť. Takže sledujte teploty v Asii,“ nabádá Breviková.

Otazník u čínské poptávky po LNG

Situace by se přitom mohla dále zhoršit v závislosti na poptávce LNG v Číně, která v roce 2018 dosáhla rekordní úrovně 75 miliard m³. Obchodní válka s USA dle Brevikové posunula čínské priority a čínská vláda již netlačí tolik na přechod z uhlí na plyn, ale zaměřuje se na řešení zpomalování tamní průmyslové produkce.

Navíc bude v prosinci letošního roku uveden do provozu plynovod Power of Siberia (Síla Sibiře), který by měl v roce 2020 dopravit z Ruska do Číny 5 miliard m³, do roku 2025 by se přepravované množství plynu zvedlo až takřka na 38 miliard m³, což dále utlumí poptávku po LNG.

Také dovoz LNG do Jižní Koreji by mohl být dle Brevikové nižší, než se očekávalo. Důvodem je, kromě zmíněného mírného začátku zimní sezóny, spuštění nového jaderného reaktoru, který byl uveden do provozu v srpnu letošního roku.

Ceny LNG pro lednový kontrakt se na asijském JKM pohybovaly okolo 5,7 USD/MMbtu, zatímco na nizozemském TTF se pohybovaly okolo 16,73 EUR/MWh (přibližně 5,4 USD/MMbtu).

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *