Domů
Německo
Do Německa dorazil první plovoucí LNG terminál
FSRU Independence, dodaná v březnu 2014 do litevské Klaipedy. Zdroj: Wikimedia Commons / AB Klaipėdos Nafta/ CC BY-SA 4.0
Zdroj: Wikimedia Commons / AB Klaipėdos Nafta/ CC BY-SA 4.0

Do Německa dorazil první plovoucí LNG terminál

Německo
2 komentáře
26. listopad 2022, 09:07
Jan Budín

Do Německa ve čtvrtek z Norska dorazil první plovoucí LNG terminál. Terminál, nacházející se v průmyslovém přístavu Lubmin, je z technického hlediska možné zprovoznit již příští týden. Před uvedením od provozu však potřebuje získat potřebná povolení. V tiskové zprávě to uvedla společnost Deutsche ReGas, která terminál buduje.

Do Německa dorazila první loď určená k přeměně zkapalněného zemního plynu (LNG) zpět na plynné skupenství. Tato specializovaná loď označovaná jako plovoucí skladovací a znovuzplyňovací jednotka (FSRU) připlula na německý ostrov Rujána v Baltském moři, poté pokračovala do průmyslového přístavu Lubmin.

Před zprovozněním bude instalován adaptér, který FSRU propojí s plynovodním potrubím na pevnině. Dovozní terminál LNG pro FSRU "Neptune" bude mít roční kapacitu 4,5 miliardy metrů krychlových (bcm). Z technického hlediska by podle společnosti mohl být v provozu k 1. prosinci.

"Všechny potřebné komponenty jsou nyní v regionu, aby bylo možné terminál LNG brzy technicky dokončit. K uvedení do provozu může samozřejmě dojít až po získání všech potřebných povolení," uvedl předseda představenstva společnosti ReGas Stephan Knabe.

Kromě soukromě připravovaného projektu plánuje Německo v krátkodobém horizontu pronajmout pět FSRU a později vybudovat také jeden nebo více pevných terminálů na pevnině. Výstavba prvního státem financovaného LNG terminálu byla dokončena 15. listopadu a jeho FSRU by měla dorazit v polovině prosince. První dodávka LNG je plánována na polovinu ledna 2023.

"Jedná se o hlavní stavební kámen pro zajištění našich dodávek energie v nadcházející zimě," uvedl po oznámení dokončení stavby ministr hospodářství Robert Habeck.

Náhrada ruského zemního plynu

Válka na Ukrajině donutila Německo diverzifikovat dodávky plynu od ruských dodávek. Německo má dobře rozvinutou síť plynovodů a je napojeno na dovozní terminály v sousedních zemích, ale v současné době nemá vlastní přístav, který by přímo přijímal LNG. Klimatičtí aktivisté plány Německa na přímý dovoz LNG kritizují a Greenpeace tvrdí, že to ohrožuje klimatické cíle země i Evropy.

Připravované německé LNG terminály budou v následujících letech klíčové pro náhradu dodávek ruského zemního plynu. Dva státem provozované plovoucí terminály by měly být uvedeny do provozu koncem prosince nebo začátkem ledna. Další tři terminály pak mají být uvedeny do provozu do konce roku 2023.

Podle ministerstva energetiky jsou náklady na plovoucí LNG terminály v současné době odhadovány na 6,56 miliardy eur, což je o 3,6 miliardy eur více než bylo uvedeno v rozpočtu z roku 2022. První tři terminály by měly Německu zajistit mezi 15 a 20 bcm ročně. Podle agentury S&P Global budou zpočátku využívány na nižší kapacitu, a Německo by tak za jejich využití mohlo v roce 2023 dovézt 9 až 11 bcm zemního plynu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Ivan Švančara
26. listopad 2022, 19:14

citujem: “ Klimatičtí aktivisté plány Německa na přímý dovoz LNG kritizují a Greenpeace tvrdí, že to ohrožuje klimatické cíle země i Evropy.”

to nemaju v Nemecku dost blazincov?

Turby
27. listopad 2022, 13:31

Hlavni blazinec je v Bruselu a detasovana oddeleni pro mimoradne zavazne pripady ma kazda ze zemi v sidle vlady.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se