Domů
Obnovitelné zdroje
První irská aukce na elektřinu z OZE přinesla průměrnou cenu 74 EUR/MWh
Větrné a solární elektrárny
Obnovitelné zdroje - větrné a fotovoltaické elektrárny

První irská aukce na elektřinu z OZE přinesla průměrnou cenu 74 EUR/MWh

Irská vláda schválila začátkem září výsledky první aukce na elektřinu z obnovitelných zdrojů energie (OZE), ve které proti sobě soutěžily solární i onshore větrné elektrárny. Z pohledu instalovaného výkonu ovládly aukci solární projekty s celkovým výkonem úspěšných nabídek ve výši 796 MW, celkový výkon úspěšných onshore větrných elektráren činil 479 MW. 

Podle zveřejněných výsledků první irské aukce na elektřinu z OZE je předpokládaná roční výroba elektřiny z úspěšných projektů 2 237 GWh, z čehož 1 470 GWh činí výroba onshore větrných elektráren a 767 GWh výroba solárních elektráren.

Uvedený objem představuje dle irské vlády zhruba 10 % z potřebného množství elektřiny z OZE, které povede ke splnění cíle v této oblasti, kterým je 70 % elektřiny z OZE do roku 2030. Aby vláda podpořila dosažení uvedeného cíle, plánuje do roku 2025 vypsat minimálně další čtyři aukce.

V proběhlé první aukci uspělo celkem 82 projektů – 63 solárních a 19 onshore větrných elektráren. Celkem by mělo být instalováno přibližně 160 nových větrných turbín a zhruba 1 750 hektarů solárních panelů.

Irská vláda dále uvedla, že schválené projekty přinesou investice v objemu 1,4 miliardy eur a vytvoří 1000 pracovních míst, čímž podpoří zotavení irské ekonomiky.

O 40 % vyšší cena pro FVE než v Německu

Zajímavostí první irské aukce na elektřinu z OZE je dosažená vážená průměrná cena, která činí 74,08 EUR/MWh za všechny projekty a 72,92 EUR/MWh za úspěšné projekty solárních elektráren. Zejména u solárních elektráren se jedná o poměrně vysokou cenu, která je například o téměř 40 % vyšší než vážená průměrná cena v posledním aukčním kole pro solární elektrárny v Německu.

I přes poměrně vysokou dosaženou průměrnou cenu se dle irské vlády jedná o úspěch, který znamená významný pokles nákladů ve srovnání s předchozími schématy podpory. Aktuální schéma podpory je navíc formou tzv. rozdílových smluv (Contracts for Difference – CfD) zajišťujících dosažení pevně stanovené ceny za vyrobenou elektřinu po celou dobu nároku na podporu. V období nižších tržních cen, než je vysoutěžená cena, obdrží výrobce bonus k tržní ceně elektřiny. Naopak v období vyšších cen bude rozdíl výrobce hradit. V období záporných cen elektřiny nebude výrobci hrazen žádný bonus.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(50)
Milan Vaněček
24. září 2020, 14:47

Je vidět že s tím Irové teprve začínají a překvapuje mě, vzhledem k jejich přírodním podmínkám, že nepreferují větrné elektrárny.

Měli by se poučit od Němců.

Pro vaši informaci: v Německu už přibývají projekty FVE bez dotací, s cenou schopnou obstát na volném trhu elektřiny,

A TO UŽ I U MENŠÍCH utility scale elektráren,

velikost 9 MW a 8 MW, přečtěte si to zde:

pv-magazine.com/2020/09/23/subsidy-free-utility-scale-german-solar-farms-could-sell-power-on-spot-market/

Dokonce i Poláci a Dánové mají podobné projekty, bez dotací. Jen v ČR "to néééjde".

Jiří Trn
24. září 2020, 15:10

Pan Vaněček nám u článku o červeném kolečku opět vykládá, jak je to krásný zelený čtvereček.

Bizon
24. září 2020, 16:39

Líbí se mi že tady netlačíte FVE uplně za každou cenu a souhlasím s návrhem že VE se zdají lepší. VE mají obecně lepší koeficient i průběh výkonu v čase, a konkrétně v Irských podmínkách ještě o to víc.

Lubos Vozar
24. září 2020, 15:10

Zijem uz dlhe roky v Galway a aj tu planuju 30 MWp PV farmu, no pri pocasi ktore tu dominuje nejako nedokazem najst zmysel tohoto projektu. Zato Vte sa tu tocia skoro nonstop. :D

Ivan Novák
25. září 2020, 15:43

Taky se divím. Asi snaha o politickou korektnost uvnitř OZE. Nejenže je Irsko mírně severněji než ČR, ale podle Wikipedie je např. v Dublinu průměrný počet hodin slunečního svitu měsíčně 1447, a v Praze 1668, prostě návětří Atlantiku.

Dosavadní relativně malý Pinst. VTE si vysvětluji tím, že jde o malou síť, slabě provázanou jinam, dělalo by to bengál. Vzpomínám si, že se zde nedávno zde psalo o nápadu položit přenosový kabel Francie-Irsko, ale to byl asi spíše virtuální trest Angličanům za Brexit než reálný záměr.

Ivan Novák
25. září 2020, 20:33

Oprava: ročně. V tabulkách Wiki jou i jednotlivé měsíční průměry. Vyvinul se mi názor, co chci sdělit, zapomněl jsem tomu přizpůsobit nadpis.

Yossi
30. září 2020, 10:42

Propojení FR-IE (tzv. Celtic line) není jen nápad, je to projekt, který běží, mělo by to být tuším 700 MW, s termínem pro dokončení 2025. Je dokonce na seznamu prioritních projektů EU.

Kamil Kubů
24. září 2020, 15:29

Tohle jsou zajímavá data, protože podmínky v Irsku jsou srovnatelné s námi. To je vidět třeba z očekávaného kapacitního faktoru pro soláry, který nedosahuje ani 11%.

Rovněž je z toho vidět, že pro dosažení cíle v oblasti podílu OZE na výrobě EE ve výši 70% chtějí mít instalovaný výkon cca na úrovni dvojnásobku špičkové zátěže celé sítě. A to již dnes vyrábějí nějakých 30%. Takže na těch zbylých 30% to budou muset zečtyřnásobit.

Celé je to bude bambilion peněz a koncový uživatel se levné elektřiny nedočká, když je strike price nastavena někde na 75€/MWh.

blaha.p
25. září 2020, 09:35

tak mnohem lepší je pro ČR srovnání s Polskem, že. A i v Polsku, světe div se, už vznikají FVE zcela bez dotací viz odkaz níže, během 10 let bude energie ze Slunce v Evropě v období od března do září zcela dominovat.

https://www.solarninovinky.cz/65-mwp-baywa-postavi-v-polsku-obri-solarni-farmu-zcela-bez-dotaci/

Kamil Kubů
25. září 2020, 11:40

Z čeho usuzujete, že srovnání s Polskem je lepší než s Irskem? Dělat srovnání na základě jediného projektu ne rozdíl od vcelku široké aukce v Irsku může být ošidné.

Titulek článku trochu modernisticky přehání. 65 MWp byla obří instalace možná tak před deseti lety. V dnešní době gigawatových instalací v příhodných podmínkách je tohle drobeček.

PPA kontrakt na prodej energie z FVE, jehož detaily nejsou známé, nic neříká o finální ceně a tudíž důvodu schopnosti realizovat projekt bez dotací ani o schopnosti uplatnit se na denním trhu s energií ani o vlivu na finální cenu pro koncové zákazníky.

Tu větu o dominanci fotovoltaiky už nemusíte víckrát opakovat, myslím, že všichni co sem chodí diskutovat už ji znají nazpamět.

Milan Vaněček
25. září 2020, 16:11

Kamile, je důležité srovnávat se především s našimi sousedy. A když poláci mohou stavět bez dotací, proč ne my? Mnichovská BayWa s celosvětovou působností

baywa-re.com/en/about-baywa-re/

staví po celém světě a již postavila mnoho velkých FVE bez dotací.

Umí to. U nás ČEZ čeká, až přijdou peníze z EU na rekultivaci uhelných regionů, že v podkrušnohoří něco postaví (ale samozřejmě, ČEZ pouze s bohatými dotacemi). Tak to si ještě pár let počkáme.

Ale co je nejvíc pozoruhodné jsou ty 2 odkazy co jsem dal v prvém komentáři: v Německu umí firmy stavět i středně velké FVE (8 a 9 MW) bez dotací a bez předem zajištěných PPA. To je úžasný pokrok, před 10 lety by to vypadalo jako naprostá fantasie (pro ty nezasvěcené).

Kamil Kubů
26. září 2020, 10:08

Pane Vaněčku, odpověď je jednoduchá. Záporné úrokové sazby a příznivá pravidla odpisů OZE investic. A navíc měkká pravidla pro připojení do sítě. Co víc si můžou přát.

Jan Veselý
26. září 2020, 11:43

Záporné úrokové sazby má německý stát, ne soukromí investoři. Oni nedostávají cash ze státního, jako to Babiš slíbil ČEZu. Ale máte pravdu, hodně pomáhá férové právní prostředí, dodržování smluv a konsistentní státní politika, ne jako tady v Čechystánu.

petr
24. září 2020, 15:40

75 euro je reálná cena bez dotací, tedy jak to má být...

ovšem za tyto peníze je možné postavit i JE, pokud to uděláme bez odklonů a nesmyslů ovšem s rozdílem provozu i v noci, tedy kdykoliv...

hezké odpoledne všem

energetik
25. září 2020, 07:37

75 euro bylo možné postavit JE někdy v roce 2014 kdy to požadoval ČEZ a nebylo mu to dáno, teď už rozhodně ne, pokud se tedy bude dbát na nějakou minimální bezpečnost. A i kdyby, to někdy šlo a vyházelo to zhruba stejně, tak raději tu skutečně čistou a bezemisní z OZE než tu emisní z JE a zbytečné ohrožení bezpečnosti a energetické soběstačnosti.

taky energetik
25. září 2020, 22:03

A v noci a zimě budeme svítit doma svíčkama...Super nápad. Až většina Evropy přejde na OZE, bude v noci při bezvětří elektřina z JE vyvažována cenou zlata. Stejně tak v letních měsících při nelidských vedrech a opět při bezvětří...Díky ztrátám v panelech při vysokých teplotách není největší účinnost v létě, ale na jaře a na podzim...

Jan Veselý
26. září 2020, 11:46

Doporučuji si něco nastudovat o proměnlivosti spotřeby elektřiny a o tom, proč existují špičkové a pološpičkové elektrárny. Aspoň nebudete příště za hlupáka.

Emil
26. září 2020, 12:12

Já vám zase doporučuji nastudovat pravidla slušného chování, aspoň nebudete příště za hulváta.

Milan Vaněček
26. září 2020, 13:40

"slušňák E T ztrácí nervy. Všichni jaderníci jsou vyděšeni z té řady příkladů zde v diskusi (podpořených seriozními odkazy, ne jejich "dojmologií").

Prostě v naší oblasti obchodování elektřinou přibývá zpráv o budování nových čistých bezodpadových bezemisních zdrojů BEZ DOTACÍ. Jsou to FVE a VtE.

To je realita.

Emil
26. září 2020, 15:13

... a příspěvek pana Veselého bude asi jeden z té řady.

Rostislav Žídek
26. září 2020, 00:11

No jenomze tech 75euro se pocita na produkci kterou dodaji pres den.

A kde mate naklady na stabilizaci site, a na akumulaci denniho cyklu a to neuvazujeme vubec o akumulaci sezonni.

Nastesti v nemecku ty aukce vychazeji levneji. A tak trosku vsichni spolehame jeste na to ze vyznamne slevni i baterky... Jinak by ta budoucnost OZE byla fakt temna.

Jaroslav Novák
24. září 2020, 22:41

FVE na 1750 ha brambor by nakrmilo 525 000 lidí po celý rok a JADERKY by dodala EE celému Irsku, pokud nebude foukat a ještě zataženo, celý týden, neteče voda, není co jíst, syrové kuře je nepoživatelné, co zbývá????? není komu se dovolat, a nejde ani ČT, aby nám poradila...... CHYTŘÍ Věněčkové potřebují prožít Black OUT po 24 hodin v Praze !!!

Carlos
25. září 2020, 08:28

A chytří Novákové potřebuj zažít až jim někdo zorá číču u JE a odpojí od sítě dobrý gigawatt, nebo až tak odpálí vedení nějací teroristi (už se stalo jednou na Ukrajině)

Myslím že Irové si umí dost dobře spočítat jak to udělat aby nemuseli jíst syrová kuřata. A s těma erteplama... Irové s tím mají nedobré zkušenosti na ně spoléhat.

Jaroslav Novak
25. září 2020, 08:44

zeleni IDIOTI už vládnout Lesum 30 let jsou zničené, EE pěstují z BPS na OP a 1 jablko stojí 10 Kc, více idiotu u moci=konec civilizace!!!!!!! to je cíl psychopatu

a jejich prodejnách kurev v médiích !!!

PetrD
25. září 2020, 11:26

No, já pamatuju zničené Jizerky a Krušné hory od kyselých dešťů z neodsířených tepelných elektráren.

Bohužel i po tom, si lesníci mysleli, že nejlepší je hory opět osázet smrky, které zde ale tradičně rostly málo. Ve skutečnosti s masivní výsadbou smrků začali skláři v době boomu v 19 století.

Za to zelení opravdu nemohou.

Jan Veselý
25. září 2020, 11:51

Silně mi to připomíná jednu klasickou komedii. Klesají mzdy, stoupají ceny? Fantomas! Včera nešla voda? Fantomas! Vyhynuli dinosauři? Fantomas!

Vy jste si taky svého Fantomase už našel, že?

Carlos
25. září 2020, 13:36

Když jsem se díval naposledy tak Soutok droasovaly Lesy ČR a ne zelení.

P.S. Nekupujte si předražená kusová jablka a kupte si normálně síťku/pytlík na váhu, vyjde to levněji.

Jan Veselý
25. září 2020, 13:54

Já aktuálně dostal od strejdy tašku Spartanů. Nejlepší jabka na celém světě i vesmíru.

xoor
25. září 2020, 08:56

A co myslíte, když postavíme větrné farmy v severním moři Německa, povedou od každé farmy dráty až na jih německa/česka nebo to budeme koncentrovat do 1-2 rozvoden, ze kterých to pak pošleme dál. Nebude zde stejné riziko útoku se stejným potenciálem?

Jaroslav Novák
25. září 2020, 10:11

Vypadá to na řízenou destrukci Evropy přes nedostatek EE, které se nelze ubránit jinak, než všelidovým odporem, pokud je ještě čas!!!!!!!

Carlos
25. září 2020, 13:48

Na rozdíl od JE to nikdo soudný nebude zapojovat jen do jedné/dvou rozvoden, navíc krom mořských instalací to ani nedává moc smysl. Pokud bude existovat nějaká rozumná podpora OZE u nás, tak nevidím důvod proč by jich většina nemohla být napojená na sítě <=110kV. Takže bude daleko složitější způsobit takový velký výpadek výkonu. Naproti tomu Dukovany spolu s Dalešicemi jdou přes jednu rozvodnu.

xoor
25. září 2020, 17:38

Chcete mi říct, že linky <=110kW zvládnou ty desítky GW výkonu v offshore co mají němci naplánováno?

Jste dobrý optimista.

Milan Vaněček
25. září 2020, 18:56

Místo dohadů o tom kdo zaplatí připojení off shore VtE, kdy budou bez dotací, ...

je lepší si přečíst studii, založenou na faktech z realizovaných VtE v severním moři zde:

energypost.eu/europe-could-have-subsidy-free-offshore-wind-by-2023/

Jak už píši několik let zde na webu, již okolo (resp před) 2025 už bude elektřina z VtE a FVE utility scale převážně bez dotací.

Pak si snad naše různé plánovací komise uvědomí, co je to moderní a levná výroba čisté, bezodpadové a bezemisní elektřiny.

Carlos
26. září 2020, 15:38

Xoore, kdybyste se podíval pořádně, tak před těmi 110kV je psáno u nás.

xoor
26. září 2020, 22:11

Jako obvykle kličkujete.

Já reagoval na tu vaši připomínku, že JE potřebuje velkou rozvodnu a že ta rozvodna je vlastně teroristicky potencionální objekt stejně jako JE. Já kontroloval, že plánované desítky GW VtE v severním moři se musí koncentrovat do několika rozvoden a dotáhnout do středu evropy. Je to ten samý případ.

energetik
25. září 2020, 10:37

K čemu jim bude 1750 ha brambor zamořených toxickými jadernými emisemi? Ani sladkou vodu z Fukušimi nechce nikdo pít a musejí si vlévat do oceánu. Nabízel jsem sycení CO2 a dodávku místním atom věřícím, ale najednou se všichni rozprchli.

Jaderná energetika dokáže a několikrát již dokázala zničit daleko větší prostor než 1750 ha. Ani například naši divočáci ze Šumavy se díky takzvané "bezemisní" jaderné energetice nesmí jíst a likvidují se v kafilerních.

Jaroslav Novák
25. září 2020, 11:19

Psychicky nemocná dospívající dívka se stala loutkou fanatiků zelené lobby. V OSN do očí říká politikům, že jsou hloupí, oni kývou hlavami a nadšeně tleskají(někdy může mít i Greta pravdu). Ve Švédsku nikdo neřeší její záškoláctví a ve vedlejším Norsku kradou děti rodičům za pohlavek. Ulicemi prochází zmanipulované davy řvoucí proti fosilním palivům, proti jádru. Ale drtivá většina používá auta, používá elektřinu a na talíři má jídlo, které by neměli,kdyby byla půda zastavěna solárními panely a elektrická energie na příděl, protože by nebylo dost pro všechny. Tyto zelené manipulace opět vytvářejínové penězovody a další miliardy mizí z rozpočtů zemí i EU.

Není cílem depopulace EVROPY?????

Přicházejí nás černí muži vojenského věku chránit????????

Co způsobí nedostatek EE??????????

Které odvětví bude vypnuté, pokud nebude dostatek elektřiny????????

Je příprava novely Krizového zákona až po zkonfiskování občanských aktiv možná?????

Žijeme ještě v právním státě odpovědných politiků??????????

Na tyto otázky hledejme odpovědi!!!!!!!!

Jan Veselý
25. září 2020, 12:03

Omlouvám se za toho Fantomase. "Psychicky nemocnou" dívky si neberte do huby, když vám hrabe úplně stejně jako Petru Cibulkovi.

Rostislav Žídek
26. září 2020, 00:27

Greta ma pravdepodobne nejvyssi CO2 stopu ze vsech deti jejiho veku na teto planete. Tomu rikam jit prikladem :)

Jan Veselý
26. září 2020, 11:54

Jako Švédka že středostavovské rodiny? Pochybuju.

A jestli její činnost vedle k zavření alespoň jedné uhelné elektrárny, tak to více než dostatečně stalo za to.

Tady se, Rostislave, hraje o miliardy tun CO2 ročně, tady emise nějaké Grety nehrají žádnou roli.

Rostislav Žídek
26. září 2020, 00:20

protoze jiny odpad neexistuje (... ten jaderny je alepson zakonem dana povinnost uskladnit tak at neni videt)

https://www.bloomberg.com/news/features/2020-02-05/wind-turbine-blades-can-t-be-recycled-so-they-re-piling-up-in-landfills

Bizon
26. září 2020, 15:08

Dobrá připomínka. Směju se když někdo vychvaluje laminát/karbon a hned nato začne mluvit o recyklaci. Kompozity jsou super, ale už z principu svojí kompozitní strukturou jsou jedním z nejhůře recyklovatelných materiálů vůbec!

Milan Vaněček
26. září 2020, 15:45

Ale jde to recyklovat, v USA je na to i továrna, vyrábí z toho stavební vodě vzdorující konstrukčni desky, už jsem zde dříve dával na to odkaz. ????

Bizon
27. září 2020, 00:13

Je to možné. Neříkám že to nejde recyklovat, jen že je to náročné.

Jan Veselý
26. září 2020, 11:48

Zkuste si něco najít o agrofotovoltaice. Třeba to, jak lidem z Fraunhoferova institutu rostly brambory líp pod FV panely než bez nich.

Milan Vaněček
26. září 2020, 15:49

Lepší příklad agrovoltaiky jsem tu uváděl s odkazem nedávno. 1 GW solární elektrárna v Číně jako agrovoltaika přeměňující poušť na obrovské pole kde pěstují goju.

Petr
29. září 2020, 09:02

No vidíte takové krásné příklady po světě jste našel, ale přesto nejvíc bojujete za nesmyslné evropské dotace pro usazení solárů v nevhodném Česku stějně jako Irsku, které tak kradou panely pro při nedeformovaném trhu logičtějšímu nasazení v Africe atd.

Rostislav Žídek
26. září 2020, 00:38

Neni to tak davno, co jsem na tomto webu slysel ze odklon od uhli se nedela kvuli ekonomicke vyhodnosti, ale kvuli ochrane klimatu.

Tato logika dost nahrava tomu proste dal stavet alespon v nejake mire JE. Ano, pravdepodobne nejde o nejlevnejsi zdroj EE. Ale v tento moment se zda ze pouze dalsim vyvojem jadra lze docilit stabilni site za rozumne penize a zaroven zajisteni nocniho base load.

Nikdo nerika at smerujeme k 80% z jadra, nebo tak neco.

Ale mit alespon 30% mi prijde celkem rozumne. V lete jak budou prebytky z OZE se pak muze krasne delat servis a naopak v zime usetrime GWh ktere by bylo nutne akumulovat do baterek , PVE, H2 nebo cehokoli co je ted k dispozici.

O tom to prece je? Nevyhazovat primarni energii oknem pri ruznych neefektivitach a transformacich.

K cemu by bylo nahradit Uhli za Zemni plyn? Protoze tam ta produkce z OZE prozatim vede.

Bizon
26. září 2020, 15:15

Vidím to naprosto stejně! Kdyby opravdu šlo o emise, CO2 nebo počet mrtvých na MWh, tak bychom místo JE měli odstavovat uhlí! Potřeba base-loadu je jednoznačná, a taktéž souhlasím že aspoň 30% nám určitě neuškodí, právě naopak...

Michal
29. září 2020, 08:12

To se jim to soutěží takové ceny, když to dělají bez garance stabilních dodávek 24/7 ale jen když zafouká/zasvítí, pak by byly reálnější spíš 400eur/MWh bez parazitování na reálné energetice.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se