Domů
Obnovitelné zdroje
RWE a VW uzavřeli PPA dohodu na dodávky elektřiny z největší německé FVE budované bez dotací
Solární elektrárna EnBW v Leibertingenu. Zdroj: EnBW
Zdroj: EnBW

RWE a VW uzavřeli PPA dohodu na dodávky elektřiny z největší německé FVE budované bez dotací

Německá automobilka Volkswagen uzavřela dlouhodobou dohodu o nákupu elektřiny (tzv. Power Purchase Agreement - PPA) v objemu 170 GWh/r s německou RWE. Elektřina má pocházet z budované největší německé solární elektrárny bez dotací, kterou bude od roku 2022 provozovat společnost Luxcara. 

Podle RWE se jedná o jednu z největším PPA dohod na elektřinu z OZE uzavřených v Německu. Dle této dohody bude společnost vykupovat po dobu 10 let elektřinu ze 172MW solární elektrárny, kterou buduje společnost Luxcara. Elektřina bude následně dodána automobilce Volkswagen.

Budovaná solární elektrárna se bude skládat ze 420 tisíc solárních panelů a bude se jednat o největší solární elektrárnu postavenou bez dotací v Německu.

RWE již v minulosti podepsala několik dlouhodobých PPA dohod na elektřinu z OZE. Například s největším německým železničním dopravcem Deutsche Bahn či se společností Bosch.

Poptávka po PPA dohodách v Německu převýší do roku 2030 nabídku

Podle analytiků z Aurora Energy Research by do roku 2030 měla poptávka po dlouhodobých PPA dohodách na elektřinu z OZE v Německu převýšit nabídku.

Aurora očekává, že by se v tomto období mohla poptávka v Německu pohybovat kolem 38 TWh, zatímco nabídka by měla dosahovat zhruba 33 TWh. Téměř polovinu uvedené poptávky mají tvořit energeticky nároční spotřebitelé, jako jsou velké technologické společnosti či přepravci. Dalších 12 TWh poptávky má přijít od velkých společností, které již nejsou tolik energeticky náročné, ale snaží se snížit svoji uhlíkovou stopu a vylepšit si tak mediální obraz.

Globální trh s PPA dohodami roste

Výzkumníci z BloombergNEF ve svém únorovém reportu 1H 2021 Corporate Energy Market Outlook uvedli, že v loňském roce uzavřelo dlouhodobé PPA dohody na elektřinu z OZE více než 130 společností. Celkový objem uzavřených dohod tak navzdory pandemii COVID-19 vzrostl meziročně o 18 % na 23,7 GW. Ve srovnání s rokem 2018 došlo k nárůstu o 10,1 GW.

Největším světovým trhem s korporátními PPA dohodami byly i v loňském roce Spojené státy americké, avšak nedominovaly takovým způsobem jako v posledních letech. Celkem oznámily společnosti v USA uzavření PPA dohod na 11,9 GW výkonu z OZE, což je o 2,2 GW méně než v roce 2019 a současně první meziroční pokles od roku 2016.

Naopak největší růst byl zaznamenán v oblasti Evropy, Blízkého východu a Afriky, a to z 2,6 GW v roce 2019 na 7,2 GW v roce 2020. Naprostou většinu tohoto růstu má přitom na svědomí Španělsko, kde byly uzavřeny PPA dohody v objemu 4,2 GW, v roce 2019 to bylo pouze 200 MW.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Energetik 007
1. květen 2021, 05:53

Dobrá zpráva pro zaměstnance VW odpadnou noční směny vadou je že nucenou dovolenou si budou vybírat když nebude svítit slunce.

St
1. květen 2021, 08:41

No výborně. Celá EU by si z toho měla vzít příklad a zastavit dotace do OZE. Už je není potřeba dotovat. Jen by mě zajímalo, kde VW bude brát EE když nebude svítit slunce, třeba v noci. Nebo se budou auta montovat za krásného slunečného počasí? A taky by mě docela zajímala ekonomika celého provozu. Na kolik je to všechno přijde včetně záloh. Když se řekne A, mělo by se říci i B. Tj. kolik nyní zaplatí VW za EE a na kolik jej to vyjde do budoucna.

Zapletal
1. květen 2021, 11:56

A už je to tady. OZE bez dotací. Vzhledem k tomu, že jaderná energetika má stále skryté dotace na přední a hlavně zadní palivový cyklus, tak není co řešit. Zazvoní zvonec a jaderné energetice bude konec.

Maximus
2. květen 2021, 23:59

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

blaha.p
30. duben 2021, 12:20

toto je ukázkový příklad FVE bez dotací, v budoucnu tyto FVE budou hnací silou rozvoje FVE. Jen tato jediná smlouva znamená, že ročně se nespálí cca 150 000 tun uhlí = cca 5000 vagónů uhlí, krásná práce. Uvidíme, jak dlouho bude trvat než něco podobného uzavře Škodovka a vznikne podobně obrovská FVE i v ČR

Arimatejský
30. duben 2021, 20:48

Škoda nakupuje biometan a biomasu od českých výrobců. FVE si stavi vlastní.

Vinkler
1. květen 2021, 20:53

Polopravda , celá lež. Ta finta je v tom, že RWE spočítá MWh vyrobené EE ve FVE a tu jako prodá VW za smluvenou cenu. Nic se nepraví o tom, že ty elektrony jdou z FV do VW, nýbrž se jedná o čistou účetní operaci. Tedy když FV vyrábí dodává všem do sítě. Když nevyrábí (3/4 roku), tak do VW posílají huhelku, ale tváří se, že tuto huhelku vyměňují jako s jinými spotřebiteli, co jeli ten 1/4 rok na FV. Takže VW nic nešetří. Jen je to PR.

Milan Vaněček
1. květen 2021, 21:09

Pane Vinkler, co je rozhodující: v Německu, v roce 2020 bylo vyrobeno 51% elektrické energie pomocí obnovitelných zdrojů.

Čili nadpoloviční většina (zdroj: Fraunhofer ISE).

A když bude růst i množství OZE elektřiny nedotované ( vyráběné a dodávané na základě PPA) tak to zase bude jen to nejlepší, co si německý průmysl a ostatní spotřebitelé mohou přát.

Tomu se říká úspěšný průběh Energiewende.

Vinkler
2. květen 2021, 19:00

O koze a o voze. Těch 51% nemění nic na tom, že jde a vždy půjde jen o účetní fikci. Tedy dokud nebude 100% ee OZE a trvale celý rok.

Maximus
3. květen 2021, 00:07

Každý do mluví do elektroenergetiky a uvádí argumenty přes energie je buď neodborník, nebo hlupák, který tomuto oboru nerozumí! El.soustava je složitý el.obvod, který ovšem potřebuje pro svoji stabilitu mít k dispozici neustále dostatek el.výkonu. Důvod je prozaický, žádná el.soustava není stabilní a mění v závislosti na zatížení, ale i při přechodových jevech svoje parametry a tudíž požadavek na výkonově zdroje!

Toto nejsou zdroje OZE ani náhodou poskytnout a tak jejich úloha je jen pomocná a mohou jen šetřit palivo, ale není možné na nich stavět základy elektroenergetiky! Takže jste milý pane zcela mimo realitu!

Carlos
3. květen 2021, 00:22

Ano, je to složitý systém, ale máme počítačové systémy pro kontrolu a řízení. Akumulaci si objednáte dnes přes internet, druhý den to možná přijedou zapojit. V ten moment je jedno jestli tam je FVE, nebo jaderka. O zbytek se postará trh a burza.

Milan Vaněček
3. květen 2021, 10:37

To Vaše vyjádření o OZE "mohou jen šetřit palivo", s tím souhlasím. To je současná realita. V Německu už šetří přes 50% paliva (v uhelných a jaderných elektrárnách),

za pár let budou šetřit mnohem více, nejen v Německu ale po celém světě.

Brzy se dočkáte že budou šetřit i palivo automobilové dopravy, ...

A představte si, řada "expertů" zde to nedokáže pochopit. Takovou jednoduchou věc.

Šetří palivo (slunce, vodu, vítr nám dává příroda zdarma, všem) a současně již jsou ve většině vyspělých zemí nejlevnější NOVÝ zdroj výroby elektřiny.

Dvojitý benefit,

jen hlupák to nechce pochopit.

Martin Prokš
30. duben 2021, 14:57

Dobrý den,

Drobná úvaha nad obchodní bilancí podniku kupujícího elektřinu přes PPA.

Jestli to dobře chápu, tak se s někým někdo dohodl, že odebere všechnu vyrobenou elektřinu za definovanou cenu ze solárních elektráren. Potud dobré.

Ale to znamená že VW (odběratel) neví kdy a kolik mu RWE dodá. Neví kterou hodinu a minutu bude kolik, to záleží na počasí a to bude vědět až několik hodin dopředu.

Takže pokud tyto PPA kontrakty pro VW budou více než jen nějaký malý zlomek vší nakupované energie, tak to aby nakupoval podnikovou elektřinu na vnitrodenním trhu se vší jeho proměnlivostí a nejistotama, zda tu elektřinu na příslušnou hodinu na poslední chvíli sežene.

No teda v případě solární elektrárny. Je jasné, že přes noc slunce nesvítí, v zimě také bída, takže všeho všudy 2/3 až 3/4 roku a spotřeby musí pokrýt konvenční energií. Takže budou nakupovat na normální dlouhodobé smlouvy a jen tu max. 1/3 roku holt budou částečně improvizovat na riskantnějších krátkodobých trzích. Navíc v době celopodnikových dovolených, takže ta spotřeba nebude tak velká a tím potřebné objemy nákupů budou menší, takže případně když něco nevyjde, tak to nebude až takový průšvih a v ročním souhrnu se to ztratí.

Ale PR pěkné, to se musí pochválit, tak se ta propaganda má dělat!

Heil Gréta!

Milan Vaněček
30. duben 2021, 16:40

Autor si myslí, že lidi od VW jsou stejně "inteligentní" jako je on. Oni ale narozdíl od pana Prokše svému biznisu rozumí. VW již řadu let (i u nás) buduje třeba obrovské elektrokotle, kde nahřívá vodu pro technologie z ekologických zdrojů. Jednoduchá, levná akumulace.

Jeho dodavatelé elektřiny se musí každoročně posouvat směrem k OZE, od fosilních zdrojů, jádro je samozřejmě fuj.

To že slunce v noci nesvítí, už, na rozdíl od místních expertů, již dávno pochopili.

A samozřejmě, automobilka s novou orientací na elektromobily, musí je vyrábět pomocí čisté energetiky. Zatím jich vyrábí malé procento, ale až bude výroba z VW pouze elektromobily (tak 2040) tak už bude taky brát elektřinu jen z OZE, to jsem si jist. Jinak by si ošklivě pokazil PR (v tom máte pravdu, ale v ničem jiném).

St
1. květen 2021, 08:45

Pane Vaněček docela by mě zajímalo to ohřívání vody z ekologických zdrojů. Mohl by jste to prosím upřesnit. A to jak po technické, tak i ekonomické stránce?

Předem moc děkuji.

Bob
1. květen 2021, 12:20

Pane Vaněček: Mohl byste mi vysvětlit, jak inteligentní byznismeni z VW došli k tomu, že je ekonomičtější ohřívat vodu solární elektřinou z PPA, když (podle vámi) uváděných cen PPA tu vodu mohou plynem ohřát za cca polovinu ceny? Navíc ten plynový kotel tam budou stejně mít, jako zálohu pro dobu, kdy jim z PPA nebude EE dodána. Ledaže by v té době nakupovali na ohřev vody tu drahou a "fuj" elektřinu ze sítě. A to navíc připočtěte ztráty tepla z té akumulační nádrže a odpisy za zařízení navíc (AN, elektrokotle, apod.)

Milan Vaněček
1. květen 2021, 14:59

To se nám tu sešlo expertů, pan St, Bob, všichni asi úspěšnější neź VW, tak se cítí povolaní mu radit.

A ještě jste jim měli říci, ať okamžitě zastaví výrobu elektromobilů, vždyť na nich nevydělávají zatímco na klasických SUV benzinových vydělávají moc.

Když chcete být úspěšný, musíte myslet trochu dopředu, jinak zaniknete.

A vyvarovat se "moudrostí" místních "expertů", ti jsou nepoučitení. A poučovat je a vysvětlovat jim vše, to je ztráta času.

Bob
2. květen 2021, 20:30

Takže od p. Vaněčka jako obvykle žádná odpověď k tématu.

Snad by to mělo smysl, jen kdyby se počítalo s několikanásobným zdražením elektřiny i plynu. Ale to přece podle Vás nehrozí. Vždyť dle Vás bude elektřina se stoupajícím podílem OZE jen zlevňovat. Takže podle Vás dlouhodobé PPA nemá pro VW smysl a měl by si počkat raději na tu levnou elektřinu ze sítě.

Jestli to náhodou nebude jinak, že. Tak jak píše p. Vinkler.

Hlavně PR a fiktivní dodávky přes PPA. V celoroční bilanci sice výroba (prodej přes PPA) se spotřebou souhlasí, ale ve skutečnosti je tam záloha sítí. Aktuální nesoulad vyrovnává síť. V létě a když svítí se přebytky prodají za nízkou (někdy i zápornou) letní cenu a v zimě a když nesvítí (ráno, večer) se stejné množství odebere. I když v zimě je ta elektřina podstatně dražší. A ten rozdíl v ceně se pak rozpočítá mezi všechny odběratele.

Milan Vaněček
2. květen 2021, 21:37

Bob by měl vědět, že Němci vyrábějí mnohem více elektřiny z větru než ze slunce (a to především v zimním období). A samozřejmě, PPA budou rychle přibývat i z elektráren větrných, podobně jako to už teď je to v Dánsku.

Bude to mít jádro moc těžké, až se v zimě roztočí ty všechny větrníky nejen na pevnině, ale i v Severním a Baltském moři.

A hlavně to stihnou postavit mnohem dříve než to jádro (tedy v EU zcela URČITĚ). Pak už v EU bude nové jádro fungovat jen se silnou, velmi silnou (francouzskou) vládní dotací.

Bob
3. květen 2021, 19:26

Pane Vaněček:

Jestli neumíte číst, tak se alespoň podívejte na obrázek. Tam uvidíte, že se jedná o PPA ze solární elektrárny. Takže do toho nepleťte VtE.

Martin Prokš
3. květen 2021, 07:50

Dobrý den,

Cena kličkujícího králíka udělena a obdržel ji - áno pan Vaněček. Kam mám poslat pytlík mrkve?

1) Lidé od VW svému obchodu rozumí skvěle, důkazem jest i ta výše uvedená PR akce.

2) Co má co společného akumulace do teplé vody s automobilkou? Automobilka potřebuje hlavně svítit, hýbat s výrobní linkou, hýbat s roboty, provozovat IT. V létě když vám FVE vyrábí a můžete akumulovat, tak teplou vodu použijete max. na sprchy zaměstnanců. V zimě kdy by jste potřeboval topit vám FVE nedá prakticky nic.

3) 170GWh/r znamená při 365dnech a 24h průměrný příkon 19MW. No dobře, ona ta FVE dává max. tu 1/3 roku, tedy 58MW, ale ani to neplatí protože nepravidelnost a špičkovost výroby FVE. Ale nechť, na celý VW je 58MW jak nic. Kolik má příkon jedna pobočka, např. Mladá Boleslav? Nevím, ale tipnul bych tak 100-200MW. A co vše spadá pod VW, jak velký má běžně příkon celý VW? Nedivil bych se kdyby měl k 1GW úhrně. Nějakých 58MW je pro něj plivnutí přesně jak jsem předpokládal původně.

4) Ale ono stejně je to tak, že PPA je jen účetní sumární trik za celý rok. VW má s RWE slouvu o dodávkách a jako jeden z bodů je, že papírově odebere za sjednanou cenu vše z té FVE. A jak si to vybalancuje RWE vnitřně v každém momentu je věc RWE - je dost velká a má dost zdrojů i zákazníků aby to v pohodě vybalancovala. Fakticky RWE všechny své zdroje i zákazníky má připojené do jednoho velkého rybníka (el. soustavy) a kolik kdo fyzicky dodává komu nelze ani poznat protože je to vždy mix všeho. Technicky se celková výroba musí rovnat celkové spotřebě, lokálně nesmí dojít k přetížení uzlů a vedení. Dokud se tohle daří, tak jsou všichni happy a zbytek je účetnictví.

Milan Vaněček
30. duben 2021, 16:57

A nejnovější přehled průměrných cen v PPA (slunce a vítr) v letošním roce je následující:

od 34 EUR/MWh (z FVE ve Španělsku nebo z VtE v Dánsku) po 50 EUR/MWh.

V Německu je to pak 48 EUR/MWh.

Maximus
3. květen 2021, 00:18

Dělám do elektroenergetiky už drahně let, např. pracuji i kolem zdrojů FVE, naposledy na Moravě to byla FVE 10 MWe a tak mám o tom docela přehled. A doma jsem si jen tak pro radost postavil malou FVE systém Grid free pro snížení zatížení ze sítě ČEZu. Rovněž mám dvě tepelná čerpadla. Z vašich příspěvků je cítit, že jste asi velký fanatik zdrojů OZE. Ale vy jste nepochopil základní princip práce a fungování el.soustavy a tak vám uniká základní problém, zdroje OZE nejsou schopny zajistit stabilitu el.soustavy a jsou neregulovatelné a hlavně nespolehlivé. Kolik si myslíte, že nyní vyrábí v ČR zdroje FVE elektřiny? Odpovím vám celkem přesně, je to pěkná nula!

AP
4. květen 2021, 10:43

V článku chybí základní informace: výkupní cena EE z FVE postavené bez dotací. Záměrně, protože jinak tento PR článek by ztratil efekt.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se