Čepro: Výstavba LNG terminálu na Litoměřicku by trvala dva roky
Chystaná možná výstavba terminálu na zkapalněný zemní plyn (LNG) v Hněvicích na Litoměřicku by trvala dva roky. Náklady se odhadují až na 500 milionů korun, a to v závislosti na použitých technologiích. O případné stavbě by rozhodovala vláda. ČTK to dnes řekl mluvčí státního distributora paliv Čepro Marek Roll. Kapacita terminálu má být 2000 až 3000 metrů krychlových LNG.
O možné stavbě LNG terminálu na Litoměřicku informoval ve středu na konferenci sněmovního hospodářského a bezpečnostního výboru o bezpečnosti v energetice provozní ředitel a člen představenstva Čepra František Todt. V Hněvicích má Čepro již nyní sklad, patří mezi nejvytíženější.
Začátkem května řekl premiér Petr Fiala (ODS) po jednání s německým kancléřem Olafem Scholzem, že Česká republika bude s Německem jednat o společném využití terminálů na zkapalněný zemní plyn, které chce německá vláda kvůli snížení energetické závislosti na Rusku vybudovat.
„Jde o ideový záměr založený na infrastruktuře a možnostech společnosti – železniční terminál, pozemky, přístav na Labi, schopnosti firmy v oblasti logistiky a obchodu. Máme přehled o souvisejících LNG technologiích na trhu. Jedná se o investiční záměr v oblasti navýšení energetické bezpečnosti ČR, kde rozhodnutí o realizaci projektu náleží vládě ČR,“ řekl dnes ČTK Roll.
Překladiště LNG v Hněvicích je jedním z možných kroků Čepra pro zvýšení strategické bezpečnosti. Mezi další patří růst skladovacích kapacit pohonných hmot, výstavba produktovodu mezi Loukovem na Kroměřížsku a Sedlnicemi na Novojičínsku, zvýšení kapacity vleček skladů Hněvice, Loukov a Šlapanov a příprava na personální posílení železniční dopravy společnosti.
Česko stejně jako ostatní evropské státy chce být energeticky nezávislé na Rusku poté, co ruský prezident Vladimir Putin nařídil invazi na Ukrajinu. Energetická závislost na Rusku se tak stala bezpečnostním rizikem. Výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská uvedla, že do Evropské unie bylo loni dodáno dosud nejvyšší množství LNG, a to 77 miliard metrů krychlových. Plyn je zkapalňován po vytěžení, aby mohl být díky až 600krát menšímu objemu snadněji dopravován pomocí tankerů nebo cisteren.
Státní distributor paliv Čepro loni zvýšil meziročně zisk před zdaněním na rekordních 2,065 miliardy korun z 2,04 miliardy v roce 2020. Jeho stoprocentním vlastníkem je ministerstvo financí. Je jedním z největších průmyslových podniků v České republice. Provozuje síť 1165 kilometrů produktovodů, má 650 skladovacích nádrží, jejichž kapacita je 1,76 milionu metrů krychlových. Společnosti náleží přes 200 čerpacích stanic EuroOil po celé ČR, která je z hlediska počtu stanic třetí největší a z pohledu prodejů pohonných hmot čtvrtá nejvýznamnější v ČR. Síť EuroOil je největší český distributor pohonných látek v České republice.
Mohlo by vás zajímat:
Egypští faraoni budovali pyramidy, tak proč by nemohli naši politici budovat LNG terminály?
LNG ve vnitrokontinentální zemi?
Jako po Labi že by k nám něco doplulo a tady se to zplyňovalo? Po řece která je splavná jen pár měsíců v roce a i tak projedou jen ploché čluny s malým ponorem a malou výškou?
Nebo že by se to vozilo po železnici vagónkama? (Pak ale proč se mluví o městech na řece a přístavech?) Kolik cisteren by asi muselo být na nějakou smysluplnou dodávku? A náklady na chlazení objemově malých, ale za to velkýc počtů cisternek? A bezpečnost u vysokého počtu malých cisteren kodrcajících se po železnici s náplní silně podchlazeného silně hořlavého zkapalněného objemu.
Jsem trochu (no dobrá trochu větší) skeptik.
Fialovi kamarádi zbohatnou na stavebních zakázkách, to je nejdůležitější .. možná jeho nadaci i dají pár milionků na boj za práva žen v Barmě
Toto je už druhý článek o LNG terminálu u nás
u toho prvního článku je diskuzní příspěvek pana petra který to spočítal
petr
11. květen 2022, 19:33
Asi 250 vagonů s LNG by stačilo pro zajištění denní spotřeby zemního plynu ČR při nejvyšší spotřebě. Tedy nalézt přístav, kde lze přečerpat LNG z lodi do vlaku. Tedy cca 8 - 10 vlaků denně to není moc...Vzhledem k tomu, že by se průběžně plnily zásobníky, při kapacitě 2,6 mld m3 pak počet vlaků ve špičce klesne o cca 30 - 40 %... jenom používat mozek
Mě osobně by přišel vhodnější společný terminál se Slováky na Dunaji který by mohl plyn zplyňovat a vtláčet do plynovodní sítě.
biztweet.eu/article/1416-na-dunaji-planuju-postavit-lng-terminaly-vramci-europskeho-projektu
Ono se to vše vytříbí , až se budou počítat dukáty. Investoři nebudou cpát peníze do něčeho co dlouhodobě není rentabilní . A válka nebude na věky a rusáci nezmizí . Pak třeba za pár let bude jinej problém a rusáci budou největší kamarádi a spojenci co budou ten plyn tlačit za pětinovou cenu . Zásadně záleží na němcích zda budou chtít konkurovat nebo je zničí současné ceny (a nás s nimi)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se