Domů
Plynárenství
Merkelová v Radě Evropy hájila německo-ruský plynovod Nord Stream 2
Instalace potrubí plynovodu Nord Stream 2 v Německých vodách. Zdroj: © Nord Stream 2 / Axel Schmidt
Zdroj: Nord Stream 2 / Axel Schmidt

Merkelová v Radě Evropy hájila německo-ruský plynovod Nord Stream 2

Berlín/Štrasburk 20. dubna (zpravodaj ČTK) – Německá kancléřka Angela Merkelová dnes v Parlamentním shromáždění Rady Evropy hájila projekt německo-ruského plynovodu Nord Stream 2. S Ruskem je podle kancléřky nutné i přes řadu vzájemných sporů hovořit, proto se Berlín rozhodl plynovod podpořit.

„Vím, že panují pochybnosti o Nord Streamu 2,“ řekla ve videodebatě Merkelová o takřka dokončeném plynovodu, proti kterému vystupují nejen Spojené státy, ale také řada evropských zemí.

Kritici poukazují na to, že plynovod zvýší závislost Evropy na ruských energetických zdrojích a posílí ruské mocenské ambice. „Chtěla bych ale poukázat na to, že plyn přes Nord Stream 2, který zatím ještě neproudí, není o nic horší než plyn z Nord Streamu 1 a od toho, který přichází přes Ukrajinu, který míří z Ruska přes Turecko,“ uvedla.

„S Ruskem máme mnoho konfliktů, které naše vztahy zatěžují. Já jsem ale vždy z těch, kdo říkají, že je nutné spolu hovořit,“ řekla Merkelová o problematických vztazích s Moskvou.

A proto se podle ní Německo rozhodlo do projektu zapojit, ačkoli mnozí mají opačný názor.

Zastavit dostavbu Nord Streamu 2 Merkelová odmítla i loni v reakci na otravu předáka ruské opozice Alexeje Navalného, ačkoli Navalnyj byl otráven látkou ze skupiny novičok, kterou vyvinul někdejší Sovětský svaz. Uvedla sice, že jako reakci předem nevylučuje žádnou možnost, bavit se o konkrétních krocích ale odmítla jako o předčasné.

Ilustrační foto

Merkelová dnes řekla, že pokud jde o konflikt na východě Ukrajiny či osud Navalného, podporuje společný postup proti Moskvě. Nynější napětí na Ukrajině je způsobeno i přítomností ruských vojsk u rusko-ukrajinské hranice, uvedla. Zopakovala také, že si dělá obavy o zdraví Navalného, který drží protestní hladovku. Berlín podle ní činí vše, aby se opozičníkovi dostalo potřebné lékařské péče.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
energetik II
20. duben 2021, 18:20

Souhlas. NS II je nutné dokončit. Ať si USA třeba puknou vzteky. Jeden evropský stát chce obchodovat s jiným evropským státem a USA se tomu snaží házet klacky pod nohy. Tomu se jinak říká - "fujtajbl politika". Vzhledem ke krachující dostavbě našich Dukovan možná i my budeme po roce 2030 velmi rádi za plyn z NS II, až budeme muset zuřivě rychle stavět jednu plynovku za druhou ,abychom měli vůbec nějakou elektřinu. NS II je sázka na jistotu !

Ivan Novák
20. duben 2021, 18:47

Na jistotu desetinásobku ... žádné plynovky stavět nebudeme, nýbrž dovážet elektřinu vyrobenou jinde. Proč by tu kdokoli nechával přidanou hodnotu z evropsky unifikovaného produktu, když tím nezíská nic navíc.

Josef
21. duben 2021, 00:05

ale budeme stavět plynové el a pokud se dostanou k moci piráti, pak věřte tomu, že zavedou legislativu na podporu výstavby VTE , budou se snažit, aby se ty vrtule točily všude. Vítr je totiž jediný OZE ,který má u nás celoročně dobrý potenciál výroby a není využívaný může nahradit celý rozvoj jaderného programu, ale za vyšší cenu a zničení krajinného rázu. U moderní 4MW VTE určené pro stavu na souši se samozřejmě vyplatí stavba vyššího stožáru než u 2MW verze ,která byla standardem okolo roku 2008 ,proto je mnohem více míst kde je možné tyto VTE postavit a tím roste technický potenciál větrné energie u nás.

Energetik 007
21. duben 2021, 07:48

Souhlas - plynové motory výroba skoro nula, plynové turbíny skoro nula.

Respektive PBS turbíny do 10MW a TEDOM motory do 10MW ale vlastní výroba 250kW.

Plynové motory jsou stejně k ničemu nákladný a náročný servis a nic nevydrží.

St
21. duben 2021, 18:25

To je pane Novák ta horší varianta. V té lepší si paroplynové elektrárny postavíme samy. Je dost firem, co něco takového umí.

Po pravdě řečeno je mi z toho co se děje v poslední době více než smutno.

Omega
20. duben 2021, 18:51

No a je to tu. USA přikáže, BIS dodá, vláda zruší dostavbu JE.

A ostatní státy EU nás ústně podpoří, ale v reálu se na nás vykašlou.

Prostě nepůjdou proti svým zájmům jen aby se zalíbili. Tak hloupí jsme jenom my.

Josef
20. duben 2021, 21:11

No tak samozřejmě, co jste čekal jiného. Jednak tomu většina lidí nevěří a jednak pokud Rusko na nás udělá ekonomické sankce a ti naši pitomci jsou schopni toho dosáhnout, pak nás s radostí na Ruském trhu nahradí naši spojenci. Vyvážíme tam za 100mld korun ročně. Přijít o ten vývoz znamená pokles HDP o 2% a ropu a plyn od Rusů musíme brát stejně a to oni vědí. ČR se dostala do situace z které může být během 10 let bilion korun ztráta jen na dovozu a další stovky miliard na energetice. Desítky mld. díky tomu že nedostaneme včas vakcinu sputnik. Přitom Rusko přijde cca o 10 mld korun jako zisk se stavby JE a to jen v případě, že jí Rosatom nepostaví někde jinde. Vládu máme proto, aby jednala v zájmu ČR, Zeman dobře věděl proč chtěl odvolat šéfa BIS, on na rozdíl od jiných myslel daleko dopředu, protože na rozdíl od těch naivků ví jak to chodí.

St
21. duben 2021, 18:28

Tak nějak pane Omega. Babiš a spol sice vytřískal pár politických bodů, odvrátil na chvilku od sebe pozornost, ale lidé nejsou hloupí. Moc dobře si uvědomují, že celý ten příběh je přitažený na vlasy. Ale i kdyby to byla pravda, tak by to byl krásný argument jak od ruské strany získat pořádnou slevu.

Každopádně nás tato šaráda bude stát spoustu peněz. Když ten blok dostavíme, tak bude podstatně dražší, než kdyby to dělali Rusové či Číňané.

markusaurelius
20. duben 2021, 19:16

Bravo ,, Tetičko,, mám ale starost o ,,dědouška bideta,, jestli to rozchodí...

Lukas
20. duben 2021, 22:04

Konečne aj Frau Merkel povedala niečo normálne. Čoskoro môžu nemci čakať nejakú lstivu pomstu z USA. Bidet to zas nerozchodí a potkne sa niekde, určite to zo stoličky zdvihlo aj toho rišavého kocúra.

Európa si nemôže nechať diktovať od USA, tým ide iba o biznis a schovávajú sa za demokraciu, no správajú sa horšie než diktátor.

energetik II
21. duben 2021, 09:19

Kauza Vrbětice zůstane pro veřejnost patrně navždy tajná.Dnes jsem se například dočetl, že zmíněná bulharská firma odmítá, že by někdy v roce 2014 i potom plánovala dovézt z ČR nějaký vojenský materiál. Jak tedy měly ruské bomby vybuchnout v Bulharsku opravdu nevím. A česká firma Simex prohlásila, že žádné lidi s ksichtem atentátníků nezná a do areálu je nikdy dobrovolně nevpustila.

Takže jediné vysvětlení je , že atentátníci vlezli do areálu dírou v plotě, patrně v noci, vypáčili dveře dvou skladů, unikli kamerovým systémům i strážným, přesně věděli kde najít zboží pro Bulharsko, vypáčili bedny a uložili do nich Semtex s časovačem, perfektně za sebou zahladili všechny stopy a nepozorovaně zmizeli.

Ptám se tedy, už padlo obvinění na české stráže skladů i vedení firmy Simex, které podle všeho r.2014 zcela selhaly ?????

Pavel
21. duben 2021, 09:44

Vidím že si zde dala dostaveníčko naše ruská 5. kolona a tetelí se blahem nad pokračováním paktu Molotov- Ribbentrop, pardon NSII. Chápu že hrdé ruské srdíčko potěší, že brzy padne poslední překážka k okupaci východní Ukrajiny. Gratuluji soudruzi!! Světový mír bude opět posílen tanky s invazním pruhem.

No, myslím že Ukrajinci už pocítili kudlu v zádech od svého slovanského bratra před sedmi lety a jsou mnohem lépe připraveni. Putina místo velkého mejdanu na Krymu čeká opravdová válka a RF vystřízlivění ze snu o novém CCCP další pád do bídy, mezinárodní izolace a kopání hrobů pro vlastní děti. Je mi jich líto, ale zaslouží si to, je to spravedlivé.

Eda
21. duben 2021, 10:50

Zajímavé je, jak se názor na jadernou energetiku většinou potkává s nákloností k rusku.

No vlastně, ono to tak "zajímavé" není. Mediální scéna je prostě obsazená profesionální vrstvou diskutérů.

Pavel
21. duben 2021, 11:32

Ano, taky mě zprvu překvapilo množství zdejších komentářů jak vystřižených z Rudého práva. Moje vysvětlení je, ta ruská soldateska se prostě upíná k tomu poslednímu co Rusku zbylo. A to jsou jejich nukleární bomby a reaktory. A SputnikV :) Prostředek poslední záchrany impéria. Prostě taková nacistická V2. Bohužel mnohem strašnější. Tímto se omlouvám všem slušným diskutujícím.

St
21. duben 2021, 18:39

Pane Pavle, jak již jsem řekl, spousta lidí je zde velice erudovaných nejen co se týče energetiky a má veliký přehled. Proto je jimi velice složité manipulovat. Prostě používají svou hlavu a mají i své bohaté životní zkušenosti, takže to se jim servíruje horem dolem berou se značnou rezervou.

Ať se Vám to líbí nebo ne, tak v současné době je Rusko špička v jaderné energetice. A pokud by zde začali stavět nové bloky JE, tak bychom tím jen získali. Nejen, že bychom získali stabilní zdroj relativně levné EE, ale také by došlo k ohromnému zapojení našeho průmyslu. Což v případě ani Francouzů, Američanů ani Korejců nehrozí. A o láci jejich projektů se také nedá mluvit.

Když už nic, tak je více než hloupé předem vyřadit ze hry Číňany i Rusy. I kdybychom jsme si je nakonec nevybrali, měli bychom krásnou páku na snížení ceny. Takto se ostatní mohou jen smát jak jsme hloupí.

Martin
21. duben 2021, 10:56

Daj sa vysetrit, tomu co si napisal nerozumie asi nikto okrem teba.

Aj tak, ukrajina je taky marny stat, horsie nez Somalsko, ich vlady ci uz boli pro Ruske, alebo prozapadne, vsetko neschopne nieco len urobit s aktualnou situaciou. Ukrajina je take novodobe eldorado kazdej jednej vlady co tam pride :D

Pavel
21. duben 2021, 11:22

Martine moc si s tím hlavu nelámejte, nemá to cenu. Z vašeho vyjádření o Ukrajině a srovnání se Somálskem je zřejmé, že vaše kognitivní schopnosti byly už dávno eliminovány ruskou propagandou. Je to bohužel nevratný proces. Vám už zbývá jen mávátko a jednoduše zapamatovatelná hesla. Ten text je určen lidem, kteří dokáží soucítit s tisíci oběťmi konfliktu živeným Kremlem. To se vás opravdu netýká.

hellokitty
21. duben 2021, 13:37

mozno si skuste na tu Ukrajinu zajst, napr. do Kyjeva, aby ste pochopili, ze je to modernejsie mesto ako u vas v Rimavskej Sobote :)

St
21. duben 2021, 18:34

Pane Pavle, musím Vás zklamat. Zde není žádná ruská 5. kolona, ale lidí, kteří umí používat svůj mozek, lidé kteří mají značné technické vzdělání, takže není snadné je opít rohlíkem. Když se oháníte paktem Molotov Ribbentrop, doufám, že stejně Vám leží v žaludku to, že Poláci podepsali nemlich stejnou dohodu a urputně se bránili tomu, aby nám SSSR přišel na pomoc. Jako jediný. Naši dlouholetí spojenci nás v naivní víře, že zachrání světový mír, předhodili Hitlerovi.

Pokud mluvíte o okupaci Ukrajiny, tak Vám jistě také leží na srdci osud Katalánska, nebo osud Kosova, které bylo Srbsku ukradeno.

Nikdo netvrdí, že SSSR i současné Rusko je vzorem cnosti a demokracie. Na druhé straně a nyní mluvím za sebe mi silně vadí to, že jak jsem dříve lezli do zadnice SSSR nyní lezeme USA. A obojí je špatné.

Eda
21. duben 2021, 19:59

Lidé kteří umí používat svůj mozek naštěstí vědí, že na českém internetu jsou pod články profesionální diskutující kteří mají propagovat ruské zájmy.

St
21. duben 2021, 21:22

Nějak jsem si nevšiml. To, že někdo hned neskočí na špek vládní propagandě přeci hned neznamená, že je profesionální diskutující. Jak už jsem řekl, tento server je specifický tím, že je zde spousta lidí s vynikajícím technickým vzděláním, erudicí, kteří se řídí fakty a fyzikou a ne ideologií či zbožnými přáními.

Netvrdím, že Rusové nemají své PR agentury, které jim pomáhají vylepšovat jejich mediální obraz. Ale na druhou stranu, kdo něco takového nedělá.

Eda
21. duben 2021, 22:05

Tento server je specifický tím, že je přesně terčem téhle ruské propagandy. Jak taky jinak když se zde jedná o jadernou energetiku.

St
24. duben 2021, 20:03

Pane Edo, opravdu tento server není terčem ruské propagandy. Jak už jsem psal většinou jsou tu myslící lidé, kteří pochopili, že ne vše co nám servírují média je pravda a snaží se používat svůj rozum. Hledat odpovědi na své otázky. Dám příklad. Mnohá média prezentují selhání rusů při výstavbě JE v Maďarsku, kde jim je vyčítán obrovský časový skluz. Ale už nikdo neřekne, že ten skluz je vyvolán požadavky EU na Maďarsko, že Rosatom nemá jak ovlivnit vydání stavebního povolení a dalších nezbytně nutných razítek pro provoz. A takových příkladů by se dalo najít více. Pokud zde lidé diskutují tak argumentují a své argumenty podkládají odkazy na zdroje či výpočty. Což u mnohých chybí.

St
21. duben 2021, 18:23

Co jiného má dělat? Moc dobře ví, že bez ruského plynu by Němci byli nahraní. Pálit uhlí nechtějí, jaderky nechtějí a soláry ani fofrníky jim dost EE nevyrobí a ani je nezahřejí. Takže se bez plynu neobejdou. A jelikož skopčáci umí počítat, tak nejlepší dodávky zemního plynu v současné době nabízejí Rusové.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se