Koronavirus by mohl navždy změnit chování v oblasti dopravy. Poptávka po ropě by mohla klesnout až o 3 mil. b/d
Přepravní výkony celosvětové letecké, silniční a železniční dopravy se významně snížily se zavedením opatření proti šíření onemocnění COVID-19. To se znatelně podepsalo na poptávce po ropě. S postupným uvolněním opatření přijde i opětovný nárůst přepravních výkonů, který bude navíc podpořen současnou nízkou cenou ropy. Je však možné, že chování spotřebitelů by se mohlo strukturálně změnit, a dopady by tak mohly přetrvávat i po odeznění pandemie.
V souvislosti s přetrvávajícím snížením spotřeby ropy i po odeznění opatření na omezení šíření koronaviru lze očekávat, že nejvíce zasaženými budou osobní silniční doprava, lehká nákladní doprava a letecká doprava.
Snížení osobní přepravy vlivem práce z domova a online nakupování
V případě osobní přepravy je klíčovým faktorem snížení dojíždějní do práce, pokud dojde ke strukturálnímu posunu směrem k práci z domova. Po zrušení povinných omezení mohou podniky zpochybnit náklady na kanceláře a nabídnout vyšší flexibilitu mezi prací v kanceláři a prací z domova nebo dokonce motivovat zaměstnance, aby pracovali zcela z domova.
Je zřejmé, že potenciál pracovat z domova je omezen pouze na určité segmenty, protože mnoho zaměstnanců v odvětví průmyslu a služeb nemá prakticky žádnou možnost pro práci z domova.
Podle odhadů Platts Analytics založených na údajích o zaměstnanosti specifických pro jednotlivé země a analýze vzorců dojíždění by se mohl přepravní výkon snížit až o 5 % vlivem nárůstu práce z domova. Z dlouhodobého hlediska by se světová osobní přeprava mohla snížit až o 193 miliard kilometrů do roku 2030.
Kromě dojíždění do práce se v důsledku propuknutí onemocnění COVID-19 snížilo i cestování za účelem nákupu potravin a dalšího zboží. Toto chování může přetrvávat i po zrušení omezení, zejména pokud budou identifikovány úspory nákladů. Online nakupování tak skýtá výrazný potenciál ke snížení celkově ujetých kilometrů. Většina velkých online prodejců navíc začala intenzivněji využívat data a algoritmy k předpovídání chování spotřebitelů a k optimalizaci dodavatelských řetězců.
Mnoho obchodníků má navíc vlastní přepravní flotily, kde existuje tendence přesunu směrem k elektrifikaci. Důkazem může být například partnerství mezi Amazonem a výrobcem elektrovozidel Rivian. Zde tak existuje další potenciál redukce poptávky po ropě. Platts Analytics odhaduje potenciální snížení poptávky po ropě v silniční dopravě kvůli vyššímu podílu práce z domova a změnám nákupních zvyklostí na 1,9 milionu barelů denně do roku 2040.
Letecká doprava
Pokud jde o osobní letectví, z nedávných průzkumů vyplývá, že 40 % cestujících v letecké dopravě cestuje pro pracovní účely. Podniky jsou v současné době nuceny experimentovat se způsoby práce bez cestování. I zde lze očekávat dlouhodobé změny v cestovních politikách, které povedou k vyšší míře virtuální práce s cílem snížit náklady, snížit emise CO2 a celkově zlepšit společenskou odpovědnost.
Letectví má silný vzestupný trend díky rostoucí střední třídě, zejména v Asii. Před zasažením koronaviru společnost Platts Analytics předpokládala dlouhodobý růst poptávky po ropě v letectví na 2 % ročně v důsledku převládajících ekonomických a cestovních trendů. Scénář, ve kterém je růst letectví poloviční oproti původnímu očekávání, by do roku 2040 vedl ke snížení poptávky po ropě o 1,8 mil. barelů denně.
Dopady koronaviru budou nakonec určeny délkou trvání a závažností zavedených opatření. Čím déle budou spotřebitelé a podniky nuceny se přizpůsobovat omezením, tím větší je pravděpodobnost, že se tyto změny stanou strukturálními a dlouhodobými.
Zdroj úvodní fotografie: Flickr, Kubilay Yu
Mohlo by vás zajímat:
Dnes ráno je cena US ropy WTI na 14,90 USD/barel , což je opravdu "husté". A to i přes nedávno dohodnuté snížení těžby o 10 mil barelů denně na celém světě. Jsem zvědav, jak budou US břidliční těžaři prodávat a těžit svou roupu za cenu pod 15 Dolarů.
No asi takto:
Nemyslím si, že by se do budoucna něco radikálně změnilo. Spousta lidí co nyní sedí doma se jistě už těší, až budou moci zase cestovat, jak pro svou zábavu, tak i pracovně. Ano hodně věcí se dá řešit přes telefon, email z pohodlí domova. Ale přímý kontakt se zákazníkem či osobní návštěva nějaké destinace nejde ničím nahradit.
TO : St
Budoucnost ano, ale kdy ?? Budou létat Češi na dovolenou do Španělska jako dosud ? Snad od příštího roku ? Nebo do Moskvy či Paříže ?, kde coronavirus řádí jako divý ? A nebo z Evropy do New Yorku, kde nyní pohřbívají oběti Corona po stovkách denně ? Komu a kdy se tam bude chtít zase letět ? Není lepší letos v létě chodit štreky po Šumavě či Krkonoších než "pokoušet osud" v Barceloně či New Yorku ? Asi ano.
Tak to máte pravdu, že spousta lidí bude raději sedět na zadku než někde trajdat po světě. Chtěl jsem říci, že za nějakou dobu se svět zase dá do pořádku. Letadla budou létat, lidé cestovat, prostě se nic nezastaví tak, jak hlásá článek. Otázkou je jen, jak dlouho to bude trvat, kdy bude k dispozici účinná vakcína a kdy se k dané pandemii přizpůsobí zdravotnictví.
Tak to nebude, práce z domova je totiž výhodná pro zaměstnavatele i zaměstnance - ten první ušetří na nájmech a investicích do budov a ten druhý peníze a čas.
Záleží na tom jestli management se bude chtít vzdát mikromanagementu.
Toto nikdo nerozporuje. Ale pokud pracujete v týmu, tak je více než dobré se setkávat osobně. Pokud pracujete pro zákazníky, tak je více než přínosné mít s ním osobní kontakt. A ten přes skype či email nezískáte.
Dobrý den,
Je to případ od případu, ale plošně nevěřím že se na domácí práci přejde.
Jsem například konstruktér a momentálně pracuji z domova přes VPN. Překvapivě pro mě to jde, pracuji v CADu téměř stejně efektivně jako bych seděl u výkonné pracovní stanice. Kapacita sítě je dnes neuvěřitelná, když to porovnám jak pomalu to šlo před 20ti lety na fakultě z koleje v Podolí na unix. mašině v Dejvicích, fantastický rozdíl. Plus pohodlí domova.
Nicméně v okamžiku kdy potřebujeme něco probrat s technology, výpočtáři, na něčem se poradit ve více lidech, udělat oponenturu konstrukčního řešení, probrat něco se zákazníkem, zaběhnout na dílnu... tam jsou veškeré videokonference a chaty tak strašně těžkopádné. Je neuvěřitelné jak strašně důležitá je mimika, neverbální komunikace, možnost prostě popadnout tužku a načmárat něco na papír nebo flipboard, popadnout do ruky modýlek z 3D tiskárny a ukázat to na něm, prstem prostě ukázat a o tomhle místě se bavíme, tímhle směrem působí síla, zde a tam se to má tendenci kroutit...
Takže stejně prakticky obden jezdím do práce karanténa nekaranténa.
Hodně by pomohla si myslím virtuální realita. Ale o level lepší než dnes, něco jako kvalitní virtuální konferenční místnost, kde by byli konferencující jako 3D živé objekty s možností přirozeného pohybu byť v omezeném prostoru. Kvalitní mimikou, možností kreslit a psát do prostoru / definované tabule, mít možnost brát do ruky předpřipravený model exportovaný z CADu, ... prostě aby se více setřel rozdíl mezi fyzickou přítomností a virtuální realitou.
Nicméně stejně alespoň občasná přítomnost pak je nutná, hlavně v momenté kdy projekt přejde do výrobní fáze, to se pak na dílnu běhá skoro denně a to žádná virt. realita nepomůže.
A pro zaměstnavatele držet kancelář se všema nákladama jen pro obdenní využití - to už ti lidé tam mohou být denně. Vyjde to nákladově na stejno a je lepší komunikace, dostupnost lidí a lepší přehled že se někdo nezašívá.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se