Domů
Ropa
Rystad Energy: Globální poptávka po ropě dosáhne vrcholu v roce 2026

Rystad Energy: Globální poptávka po ropě dosáhne vrcholu v roce 2026

Ropa
10 komentářů
21. duben 2021, 16:39
ČTK

Rychlé zavádění elektrických aut po celém světě pravděpodobně způsobí, že globální poptávka po ropě dosáhne svého vrcholu o dva roky dříve, než se původně očekávalo. Největší norská energetická konzultační společnost Rystad Energy dnes odhadla, že celosvětová poptávka po ropě bude kulminovat už v roce 2026, a to na 101,6 milionu barelů ropy denně. V listopadu ještě předpovídala, že na vrchol, který měl podle tehdejšího odhadu činit 102,2 milionu barelů denně, se dostane v roce 2028.

Ještě před vypuknutím pandemie Rystad odhadoval vrchol poptávky na rok 2030. V době tohoto vrcholu měla poptávka činit 106 milionů barelů denně.

„Zavádění elektrifikace v dopravě a dalších sektorech závislých na ropě zrychluje a je nastaveno na postupné snižování ropy dříve a rychleji, než v naší předchozí prognóze,“ uvedl Rystad.

Kromě obrovského zájmu o elektromobily předpokládají všechny scénáře Rystadu, že poptávka po ropě bude v celé další řadě sektorů postupně vyřazována, nahrazována nebo recyklována, uvedla agentura Reuters.

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) očekává, že letošní poptávka po ropě dosáhne 96,7 milionu barelů denně. Proti loňskému roku by se tak zvýšila o 5,7 procenta.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Josef
21. duben 2021, 22:07

Elektromobilita v osobní dopravě to patrně asi nezvrátí, protože ta stará auta nepřestanou jezdit , naopak nucený přechod povede k tomu, že nová auta podraží, ale ojetiny ztratí cenu, protože limitace životnosti baterie je okolo 12ri let jakou pak cenu bude mít 9 leté auto, které stálo původně 1,3 milionu korun ? Amortizace 120 000kč ročně nebo ještě více je příliš. cestování EV je stejně levné jako elektřina z OZE.... Z toho usuzuji, že mnozí majitelé auta se spalovacím motorem se jich nebudou chtít zbavit, prostě proto, že ta auta jsou ve výsledku mnohem levnější než EV. 10 leté auto se koupí poměrně levně a můžete ho provozovat dalších 10 let, přitom auta vyrobená v roce 2011 mohou být moderní bezpečné a velice dobře vybavené vozy. Přitom EV z roku 2011 je šrot.

pr
25. duben 2021, 07:11

Kolik EV z roku 2011 vlastníte když tvrdíte, že již z nich máte šrot? Mohl byste popsat o jaké vozy se jedná?

To co jste napsal je blábol hodný Nobelovy ceny za literaturu.

Dva vozy z roku 2011 totiž vlastním. A toho, který by mi chtěl do očí o nich tvrdit, že jde o šrot bych rád potkal. Tady jste pravda v bezpečí a plácat můžete jakékoli své ideologické nesmysly.

Juan
22. duben 2021, 09:34

Podíl EV na celosvětové flotile je zanedbatelný a v nejbližších 5 letech rozhodně nevzroste na tolik aby ovlivnil poptávku po ropě. Tak rychlý přechod na elektromobilitu je nereálný(Simon Michaux).

Je pravda, že poptávka po ropě ani těžba neroste, nýbrž stagnuje a bude dále klesat (Gail Tverberg- Fossil Fuel Production Is Reaching Limits in a Strange Way)

Ceny např. WTI od r.2008 jdou dolů, přesně jak předpověděl The Hills Group(2014) v modelu ETP. Ale pravým důvodem omezení poptávky není rozvoj elektromobility nýbrž prohlubující se hospodářská krize a zákony termodynamiky(Berndt Warms- Peak Oil und Peak Car sind Vergangenheit Auswirkungen des Zweiten Hauptsatz)

Od r.2014 jsou úroky centrálních bank téměř na nule a umělý růst HDP je způsoben rostoucím zadlužováním. Na každý dolar růstu je třeba minimálně 3 dolarů nových dluhů( viz Tim Morgan - Surplus enenergy economics-#193. Nothing for money) kde říká doslova:

We can’t make this hard reality go away by pouring ever more and ever cheaper liquidity into the system. All that monetary loosening really does is to create financial ‘claims’ that the economy cannot meet.

Dramatické na modelu ETP je, že předpovídá neustále klesající cenu ropy - což nakonec znemožňuje producentům pokračovat v jejich obchodním modelu. Zároveň ekonomika jako celek nemá kupní sílu, aby mohla výrobcům platit "více" nebo dostatečně. To vše se děje proto, že v těžené ropě je méně "přebytečné energie", která může méně pohánět ekonomiku a sloužit méně komplexně - což je věc, kterou resp.nechtějí mnozí pochopit. Zdá se, nedokážou posoudit několik problémů najednou. Mají tendenci soustředit se na jeden, nanejvýš dva problémy a ostatní zlehčují či ignorují. ( Ugo Bardi- The Seneca effect-The Tunnel Vision Problem)

JD
22. duben 2021, 11:56

Podíl EV je zanedbatelný zatím. Podstatné je, že roste exponenciálně:

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/future-of-mobility/electric-vehicle-trends-2030.html

Dosažení vrcholu znamená zastavení růstu. Pro růst spotřeby jsou důležité prodeje nových aut a ne ojetiny, jak píše Josef. S ojetinami jen bude jezdit někdo jiný, nebo budou někde stát a stárnout.

U těch Deloitte je zajímavá korelace s predikcí globálního tržního podílu u prodeje ICE, které dosáhnou vrcholu také v letech 2025 - 2026. Následně budou prodeje ICE klesat.

To v podstatě souhlasí s druhým bodem zlomu Bloombergu.

Jinak zhruba dvě třetiny spotřeby ropy tvoří doprava. Takže o ropě rozhodne především elektrifikace dopravy. Na té se pracuje nejen v segmentu osobní dopravy, ale i nákladní a veřejné a dokonce i u zemědělských strojů, stavební techniky apod.

Janko Hrasko
22. duben 2021, 21:21

Vite, ono vase uvahy borti prosty fakt,ze celej svet neni jenom evropa plus zapadni svet.

Jenom v Indii ceka a touzi po svem prvnim aute cca 400 mil lidi, v Cine dalsich 250 - 300 mil lidi. A to jsem z asie vyjmenoval jenom dve krajiny... Kolik jich ceka ve zbytku asie, africe a jizni americe? A realne, kolik procent z tech lidi si tam koupi auto na elektrinu?

Predstava, ze tyhle megamiliony aut budou na elektrinu je blahova. Navic evropa pujde se svym automobilovym prumyslem do kopru-cele tyhle trhy moc rada obsadi cina, usa a japonsko, ktere budou mit vic rozumu nez my tady.

Je pravda, ze elektrifikace zacina i u nakladni dopravy. Ale ruku na srdce, fakt verite tomu,ze do 10 let bude alespon 10% vsech tankeru, megalodi, nakladaku, traktoru a letadel na elektrinu?

Plus poznamka. To neskutecne navyseni elektriny v doprave si vyzada obrovske presuny rudy a jeji spracovani. Na co asi tak pobezi ty stroje a motory nutne k tezbe? S

A vsiml jste si jednu vec? V momente, jak prestanete dotovat nove elektroauta, nebo danema a poplatkama umele nezvysite cenu aut na benzin nad cenu eletroaut, tak ty elektroauta prakticky nikdo nechce?

JD
23. duben 2021, 00:34

Když si otevřete ten odkaz, tak tam máte čísla za Čínu, která elektromobilitu táhne nejvíce. V roce 2030 by tam mělo být 50 % prodejů EV.

Pro Indii je elektromobilita také prioritou, protože je příliš závislá na dovozu ropy (ročně za více než 100 mld. USD). Ale tam jdou cestou více druhů pohonů. A také ne každý si tam může dovolit vyměnit kolo, motorku apod. za automobil. Předpokládá se tam rozvoj elektromobility i na dvou nebo třech kolech.

rostakosta
23. duben 2021, 09:57

Ja nepopiram, ze Cina se snazi, ale ignorujete realitu a fyzikalni zakony.

Cinsti soudruzi si na papir namalujou co chteji, presne jak Brusel. Oproti Bruselu ale ti Cinane vedi, ze je to jenom z jejich strany blaf. Cina dela obrovske pokroky, ale ani oni nemaji na masovou produkci EV. I u nich, akonahle prestanete dotovat EV, tak se v podstate neprodavaji.

Kdyz by to Cina s EV myslela vazne a skutecne verila tem blabolum, tak proc by investovala tolik energie a stovek miliard dolaru do hledani novych nalezist ropy a zajisteni dodavek na desetileti dopredu? Vzdyt uz o 8 let tam bude kazde druhe prodane auto EV. Nedivejte se prosim na to, co vam Cinane malujou na letacky, ale na to, co skutecne delaji.

Kazdopadne, s jednou veci souhlasim. Cinane se fakt snazi a vedi,ze kdyz chteji cistej vzduch v Pekingu a jinych mega mestech, tak musi neco delat. Otazne je, jestly zdileji predstavu evropanu o tom, ze spinavej vzduch produkuji jenom auta na benzin. A ze jestly neni vhodnejsi stravit dalsich 10 let resenim vetsich znecistovatelu, nez resit auta.

Indie... Tady nemam ani slov. Byl jste tam? Indove vam slibi cokoliv. Predstava, ze v nejake Kalkate je alespon kazde 40te auto EV je proste scifi. Jdete tam, vemte si to nejlepsi EV dnes a skuste tam jezdit v jejich 40 stupnich hned od rana. Kde to budete nabijet? Vite, kolik casu tam stravite v kolonach? A predstava, ze Indove za 10 let budou rychlejsi jak sovietsky svaz s industrializaci je proste s prominutim blbost.

Podivejte, mne se EV auta libi, jsem jejich fanda. A mozna v nich skutecne lezi budoucnost. Ale prosazovat je spusobem, jak to dela evropa je blbost. V podstate cely pohled Bruselu na ekonomiku je blbost. Tady jeste zijeme jenom z toho, co se vybudovalo za poslednich 150 let a sami to dobrovolne presouvame jinde a doslova to tady doma likvidujeme. Pritom nas to zivy. Predstava, ze budeme pupkem sveta, kdyz nebudeme mit prumysl a vsechno tady budou jenom sluzby je blbost.

A to nemluvim o detailech,ze tady v evrope mame nejcistsi vzduch za mozna 300-400 let(myslim mesta)..

JD
23. duben 2021, 14:46

@rostakosta

Elektromobilita se rozvíjí globálně a ne jen v Evropě. Nemá smysl přesvědčovat někoho, kdo nechce být přesvědčen a hledá v tom nějaké konspirace.

U té Indie je ještě jedna podstatná věc. Tam se předpokládá velký rozvoj ve sdílené ekonomice (i vzhledem k demografii). Takže ne všichni tam půjdou cestou vlastnictví auta. A když si spočítáte celkové náklady na vlastnictví auta oproti nákladům na jízdy ve sdílené ekonomice, tak je to jasnější. Zákazníci si o tom rozhodnou.

"Predstava, ze budeme pupkem sveta, kdyz nebudeme mit prumysl a vsechno tady budou jenom sluzby je blbost."

Musíme mít především něco, po čem bude poptávka a kvůli čemu sem buď budou přicházet investice, nebo s čím se dá prorazit do světa.

Příklad:

Chcete sem nalákat třeba Adidas, aby tu postavil továrnu a vyráběly se tady boty. Máme dlouholetou tradici v obuvnictví a jméno Baťa. Jenže cena naší práce není konkurenční vůči ceně práce třeba v jihovýchodní Asii. Takže se výroba obuvy přesouvala tam.

A lidé začnou brblat, jak to všechno bylo dříve lepší, a měli jsme tu výrobu obuvy, a byla práce, a měli jsme průmysl atd.

Ale víte jako to nakonec dopadne ?

Takhle:

https://3dprint.com/162252/adidas-smart-factory-3d-printing/

Adidas postavil automatizovanou továrnu na 3D tisk bot tady vedle v Bavorsku a nahradil práci tisíců lidí někde v Asii 160 lidmi u nich doma. A tomu nemůže konkurovat cena pracovní síly ani u nás, ani v Asii.

Co s tím ?

Tak můžeme tady dál vzpomínat na časy zašlé slávy, na naší průmyslovou tradici, a na to, kolik lidí jsme měli v obuvnických oborech, a jak se tady všechno vybudovalo za posledních 150 let, a jak jsme měli továrny a doly a ocelárny atd.

Anebo se nad tím zamyslet a položit si otázku, jestli náhodou nebude poptávka po strojích na 3D tisk bot, pokročilé technologie pro automatizované továrny atd.

Zemědělství se v delším horizontu také do značné míry automatizovalo a dnes už je v něm zaměstnáno jen pár procent obyvatelstva. A to se začínají objevovat elektrické autonomní zemědělské stroje, precizní zemědělství pomocí internetu věcí, dronů a pokročilé datové analýzy, a vertikální zemědělství atd.

Nejen průmysl čeká něco podobného.

pr
25. duben 2021, 07:22

Ptáte-li se kolik z čekajících číňanů a indů si koupí elektromobil tak odpověď je - všichni, kterým bude výrobci elektromobilů umožněno. Elektřinu na pohon si totiž dokáží vyrobit sami. Ropu si vyrobit neumí. Dodnes jsou prodejní autosalony co se týká elektromobilů prázdné. Vše co se vyrobí se okamžitě prodá. Existují čekací doby i na předváděcí vozy. Takže Vaše plky o nedostatku zájmu o elektromobily jsou k smíchu. Pravda je, že fabriky nestíhají EV vyrábět což má pro zákazníka negativní vliv na cenu.

Janko Hrasko
22. duben 2021, 21:02

Donry den pane Juan.

To co pisete mne hodne zaujalo. Mate prosim k tomu nejake zdroje k precteni? Nejlepe v cestine nebo slovenstine:-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se