Domů
Teplárenství
Město Zlín se zapojilo do soutěže o koupi Teplárny Zlín
Teplovod Mělník-Praha

Město Zlín se zapojilo do soutěže o koupi Teplárny Zlín

Teplárenství
34 komentářů
6. listopad 2020, 15:10
ČTK

Město Zlín se zapojilo do soutěže o koupi Teplárny Zlín, kterou vlastní společnost Sev.en Energy. Město jako jeden ze zájemců o koupi postoupilo do druhého – závěrečného kola prodeje, sdělil dnes ČTK v tiskové zprávě mluvčí radnice Tomáš Melzer. Skupina Sev.en Energy nechtěla prodej zlínské teplárny na dotaz ČTK komentovat.

„Teplárna Zlín byla od roku 2011 součástí společnosti Alpiq Generation (CZ) s.r.o., kterou skupina Sev.en Energy v srpnu 2019 odkoupila od jejího předchozího vlastníka, švýcarské skupiny AlpiqAG, a poté přejmenovala na Teplárna Kladno s.r.o. Závod teplárny Zlín byl z hlediska strategie a portfolia podnikání vyhodnocen ve skupině Sev.en Energy jako nestrategické aktivum. Ze společnosti Teplárna Kladno s.r.o. tak byla k 1. 4. 2020 vyčleněna Teplárna Zlín s.r.o. do samostatné, stoprocentně vlastněné dceřiné společnosti, která je nyní na prodej,“ uvedl Melzer.

Teplárna je umístěna v průmyslovém areálu bývalých Baťových závodů. Vyrábí teplo pro zhruba 18.000 zlínských domácností a firem.

„Teplo je strategickou surovinou stejně jako voda. Našim cílem je, abychom i v budoucnu zachovali pro občany Zlína centrální zásobování teplem za rozumnou a předvídatelnou cenu. V případě, že soutěž nevyhrajeme, budeme mít zájem s případným novým majitelem teplárny spolupracovat, abychom tohoto našeho cíle dosáhli,“ uvedl zlínský primátor Jiří Korec (ANO).

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
pr
6. listopad 2020, 22:06

Pokud by se nepodařila koupě městem je to pro ovčany důvod ke změně systému vytápění. Držím jim pěsti ať již prodej dopadne jakkoli. Jen to chce od zástupců města férový a dobře propočítaný přístup jaký je finanční strop s ohledem ke zmíněnému riziku následného úprku. Mnoho štěstí.

Josef
6. listopad 2020, 22:55

Měli by se odpojit v každém případě pokud to neudělají tak z nich akorát budou cucat peníze nevím jakou cenu má tedy teplárna Zlín, ale odhaduji okolo 650kč /GJ. Což je podobné jako když topíte elektrokotlem. Dálkové teplo je neekonomické a ve většině případů není ani ekologické.

PetrV
6. listopad 2020, 23:48

Teplárna je v Otrokovicích. Baťa převážel uhlí z Ratíškovic Baťovým kanálem. To byl hlavní důvod stavby.

Teplárna je stará. Bohužel teplárenské uhlí dochází a i trasy.

Elektrokotel musíte mít v blízkosti elektrárnu. Napadá mne jen vodní nebo PP elektrárna, ale nový VVTL plynovod cca 10 km do Otrokovic.

Střední Morava má nedostatek ee. Jeden zdroj M15+ by se tam hodil. 18 000 domácností, to bude obdoba PPE Prostějov.

Carlos
7. listopad 2020, 00:51

Pletete se, teplárna o které je řeč by měla být ta ve Zlíně, v Otrokovicích je pak další ze které vede parovod do Fatry Napajedla.

Tady by možná mohlo být zajímavé vymyslet ten unbundling a jak propojit efektivně soustavy a jak zajistit konkurenci a další věci kolem toho.

Baťák se, pokud vím, stavěl ze dvou důvodů, doprava uhlí a závlahy, nevím jestli to říkám přesně, ale Baťa platil komory, kanál a jezy země Moravskoslezská.

Energetik 007
7. listopad 2020, 07:27

Zlín obchodní centrum AAA 782 Kč/GJ, 93% uhlí, 0,85% ZP,5,63% biomasa.

To může koupit jen ten kdo si neváží ceny peněz tedy obec.

Energetik 007
7. listopad 2020, 07:27

Zlín obchodní centrum AAA 782 Kč/GJ, 93% uhlí, 0,85% ZP,5,63% biomasa.

To může koupit jen ten kdo si neváží ceny peněz tedy obec.

Jaroslav Novák
6. listopad 2020, 22:25

Teplo=KI Kritická Infrastruktura patří do majetků měst a obcí,stejně jako VODA + LESY + doprava + sociální péče + ......! Hlavně stát a města dokáží vyvést společnost z krize investicemi do KI a zdrojového zajištění, pouze čeští pomatenci privatizují monopolní odvětví cizákům, zkuste si od Paříže nebo Mnichova koupit vodárnu, .....tak volají chocholouška!!!Mnichov má podíl i na JE ISAR, všechny sítě, kolektory, dopravu aj.!!!

Carlos
6. listopad 2020, 23:58

Pro vás je tuším taky všechno kritická infrastruktura. Zeptám se jinak, nechtěl byste zase všechno znárodnit? Třeba i záhumenky? Krást "nadbytečné" metry domů?

A jenom pro zajímavost. vměšování státu do obchodního prostředí vedlo po 4. k výkonové nedostatečnosti. (Odstavování MVE, malých tepelných elektráren (např. Hučák) atd.) Stejně tak to vměšování se znamenalo že infra byla ve finále tak zhuntovaná že se nedalo jinak než prodat.

A jinak, monopoly jsou zlo, to pravidlo je známé od vzniku moderní ekonomie, pokud má teplárenská infrastruktura do budoucna nějak fungovat, je třeba začít hledat způsoby jak omezit monopoly tak aby k nim jedinou (a mnohdy levnější) alternativou nebyly jen domoví kotelny. Dá se to u elektřiny, dá se to u plynu, musí to jít nějak i u teplárenství. Vymyslet na to HW a SW bude to jednodušší.

PetrV
7. listopad 2020, 00:26

Ano, ČVUT má návrh Teplatoru demo. V EDU je spousta paliva. Jen mít těžkou vodu, která je na výrobu drahá. Samotná teplárna není efektivní, lepší je mít kogeneraci nebo trigeneraci.

Carlos
7. listopad 2020, 00:52

Teplator je co prosím? Reaktor pro výrobu tepelné energie?

Emil
7. listopad 2020, 07:56

Teplator je český koncept malého modulárního reaktoru, moderovaný a chlazený těžkou vodou. Je určený pouze k výrobě tepla, teplota vody na výstupu je 90°C. Jeho zvláštností je schopnost využívat použité palivo z reaktorů VVER-440. Palivové soubory jsou uložené v tzv. kalandriích, podobně jako třeba u reaktorů CANDU.

Bizon
7. listopad 2020, 13:58

Vím že je to jen detail nebo nedorozumění, ale samotné palivové soubory jsou uloženy v tlakových trubkách jako to mají produkční reaktory nebo RBMK. Kalandrie je celá ta nádoba s moderátorem a řídícíma tyčema kterou ty tlakové trubky s palivem prochází.

Emil
7. listopad 2020, 14:28

V prezentaci to autoři sami nazývají jako "calandria":

"The fuel channels are made from zirconium as mentioned earlier. They are hexagonal shaped because of neutronics properties. These fuel channels are placed in calandria. The calandria is filled with heavy water, the total volume of heavy water in calandria is around 30 m3. The calandria is surrounded by a graphite reflector from all sides. Heavy water flows inside the fuel channels and the total volume of D2O in the primary circuit is approx. 26 m3. The channel outlets are infourrows above eachother. All of the channel outlets are aggregated in the upper collector. This collector is an anulus around the TEPLATOR calandria."

https://www.jadernedny.cz/data/folders/JD_Zeman-f23.pdf

Teplator má ale pracovat při atmosférickém tlaku, takže rozdíly oproti kalandriím z CANDU tam samozřejmě budou velké. Spíš jsem tím chtěl říci, že jde o nezávislé palivové kanály, které je dokonce možné měnit kontinuálně za provozu.

Carlos
7. listopad 2020, 20:45

Emile, je to celkem zajímavý koncept, jenom má jeden problém, 90°C se nedá použít moc pro dálkový rozvod tepla, tam je myslím třeba 130°C, leda že by se ten zbytek dodával z plynu, ale to je pak o ničem ta jaderná část, respektive v zimě bude třeba zvedat teplotu plynem nebo něčím jiným o minimálně 40°C www. ptas. cz/data/folders/priloha-c-1-pripojovacich-podminek-f13. pdf atr.3)

Emil
7. listopad 2020, 21:13

Carlosi, přepsal jsem se, teplota vody na výstupu je 98 °C, ne 90 °C - viz předchozí odkaz. Je to určené pro přímou dodávku do teplovodů CZT, kde je, pokud se nepletu, teplota v rozmezí 95 - 110 °C.

Carlos
7. listopad 2020, 22:58

Emile, těch 8 stupňů rozdílu je vedlejších, ten reaktor bude mít sice v létě schopnost pracovat samostatně, utáhnout CZT, ale v zimě bude tak jako tak potřebovat pomocný zdroj, další stupeň, pokud se mrknete do toho co jsem dával jako odkaz, tak tam je i pro teplovodní rozvod teplota 110°C. To je mimo možnosti reaktoru. Provoz za atmosferického tlaku jej bohužel limituje a to dost hloupě. Kdyby ten systém pracoval na 4-5 atm., tedy s přetlakem 3-4 atm. Chápu že to bude náročnější na schválení atd. ale je to v rozmezí běžných materiálů a sortimentu.

Mě se koncept reaktoru o výkonu 49.999MW na těžkou vodu velmi líbí, líbil by se mi ještě víc s thoriovou vsázkou a podkritický s řízením urychlovačem, ale má právě ten problém že neumí uvařit páru, ORC to sice krmit může, ale účinnost utrpí (lbgmoravia. cz/technologie/premena-odpadniho-tepla-na-elektrinu-nebo-chlad/orc-organic-rankine-cycle-p48/) Což už je horší, navíc při vyšší teplotě by se snad i nechala použít klasická parní turbína. Vím že je to trochu mimo původní určení, ale mít tuto možnost by nebylo od věci.

Emil
7. listopad 2020, 23:45

Carlosi, já bych řekl, že těch 110°C je horní hranice:

"Voda v teplovodech dosahuje max. 110°C a tlaku 1,6MPa. V některých případech je teplota snížena na 95°C a tlak na 0,6MPa. To umožňuje přímé napojení spotřebitelských zařízení bez nutnosti využívat předávací stanice."

www. mojeenergie. cz/cz/teplarenstvi-dodavka-energie

Účel Teplatoru je podle mě ten, aby bylo všechno co nejjednodušší a tím pádem nejlevnější, proto atmosférický tlak, proto tam nejsou dvě skupenství vody, tj. žádné parogenerátory, žádný turbogenerátor atd. Všechno kompaktní, jednoduché, levné (až na tu těžkou vodu), ale účel to splní. Jedna vsázka použitého paliva z Dukovan, pro které jiné využití nemáme, by dokázala bez jakýchkoliv emisí vytápět menší město celou topnou sezónu. To mi připadá z ekologického hlediska geniální.

Carlos
8. listopad 2020, 01:26

Emile, máte do jisté míry asi pravdu s tím k čemu je to určené a i s dalšími věcmi kolem toho, ale přijde mi trochu nešťastné že by měl být v provozu jenom po dobu topné sezóny, to by mohlo výhodu ceny omezit. Každopádně to chytré je, otázka ale zase třeba jak mají řešenou výměnu paliva, jestli podobně jako CANDU nebo KS150, nebo jako VVER.

Další problém s tím trochu vidím s výkonem je hodně vysoký na soustavy v okresních městech. Tak je to pořád ještě třeba o blokových kotelnách a nějaká ucelená soustava CZT nemusí existovat. Někdy, přijde mi, se i vedení těch společností nějak míjí tím co by měly dělat a spíš konzervují stav, rozhodně to nevypadá že by byla snaha zákazníky udržet nebo snad získat nové. Takovou změnu by ten reaktor vyžadoval.

Ale možná s tím jsou trochu s křížkem po funuse, respektive než by z toho něco bylo bude to nahrazeno jinými zdroji a technologiemi.

Emil
8. listopad 2020, 08:50

Výměna paliva může probíhat za provozu, takže teoreticky může běžet celoročně. Samozřejmě někdy být odstávka musí, jako u každého zdroje.

Ivan Novák
8. listopad 2020, 11:15

Co, obávám se, ten nápad limituje, jsou radioaktivita a mechanické vlastnosti použitého paliva, které dosáhlo projektového vyhoření. Plynné a těkavé štěpné produkty už nejsou zachyceny v materiálu keramiky UO2, nýbrž se tlačí volně uvnitř povlakových Zr trubiček, které samy jsou blízko konce své životnosti - trochu s tím zahýbat při manipulacích, několikrát ohřát a ochladit, a roztěsní se. Toto by bylo nutné vyloučit pomocí výzkumu a experimentů, které tu nikdo neprovede ani nezaplatí. Horká laboratoř je v ÚJV, ale za málo peněz nebudou riskovat, že si ji úplně zasviní. A vézt tam Castor z Dukovan a nějak z něj pak vyndat palivový článek, na to tam zařízení nejsou vůbec.

Uměli to v Norsku, v Haldenu, ale pro jinak konstruované články, a jádro tam už opustili. Teď možná tak v tom Idahu...

Emil
8. listopad 2020, 13:03

Pane Nováku, je zmapované, jakých úrovní vyhoření dosahují jednotlivé palivové soubory v meziskladech. Je tam velké množství paliva, které nedosahuje vyhoření, na jaké bylo licencované. Cílem je tedy využít toto palivo a přitom se pohybovat ve stanovených limitech.

Bizon
8. listopad 2020, 14:37

Bojím se že pan Novák má dobrou pointu, nikomu se nebude chtít převážet použité svítící kazety mezi reaktory=/ Ale pořád to může jet na čerstvé, ne?

To mi přípomíná když jsem si při poslední návštěvě Řeže vyprosil možnost "pohladit si" jaderné palivo, týpek hned říkal: "kdyby jelo minutu v reaktoru, tak jste už mrtvý" :D

Emil
8. listopad 2020, 15:02

Ano, pořád to může jet na čerstvé, dokonce tam v tom případě nemusí být ani těžká voda. "Svítící palivo" se ale stejně musí převážet, jen je ten převoz jednosměrný a ne obousměrný. A navíc to v mých očích ztrácí to kouzlo :-)

Carlos
8. listopad 2020, 15:57

Uvažovat o vsázce čerstvého palivo je sice asi legitimní, ale dělat z toho reaktor na běžný obohacený uran není zrovna ono. postrádá to pak tu výhodu. V takovém případě by bylo možná lepší zůstat u těžké vody, použít neobohacený uran a eventuálně přidat thorium a udělat z toho termální množivý reaktor. Pořád tu ale máme ten problém s teplotou, nevyváženým odběrem a nízkou eventuální účinností výroby EE. Navíc tu je problém s nevyrovnaným odběrem tepla mezi obdobími, to by se také muselo nějak řešit, trochu se divím že výrobníky chladu na tepelný pohon nejsou více ze strany tepláren propagované.

Energetik 007
7. listopad 2020, 04:57

Těžkou vodu vyrábí v Drobeta Turnu Severin u Dunaje.

PetrV
7. listopad 2020, 07:48

Reaktor úplně ne, odebírá to teplo z vyhořeleho paliva. Je to nové. Je to obdoba meziskladu jaderného paliva, kde zbytkové teplo odebíráte těžkou vodou u zužitkujete přes výměník na topení. Stálý výkon je zaručen, ale pro odběrovou špičku potřebujete další zdroj, třeba elektrický. Toho ale podstatně méně. V současnosti při použití odložených kazet v EDU by to vystačilo na 30 let na cca 10ti místech v ČR.

Emil
7. listopad 2020, 08:01

To není pravda, je to reaktor, kde normálně probíhá řetězová štěpná reakce. Uvažovaný tepelný výkon je 50-200 MW, ten rozhodně neposkytne zbytkový tepelný výkon vyhořelého paliva. Navíc tento reaktor umožňuje použít i čerstvé palivo s nízkým obohacením.

Bizon
7. listopad 2020, 13:42

Jj, je to normální reaktor (zatím jen návrh). Moderovaný grafitem a těžkou vodou takže super neutronová ekonomika, proto zvládá nízko obohacené palivo. Bohužel těžká voda je hodně drahá, u Candu je to docela solidní podíl ceny celého reaktoru.

Emil
7. listopad 2020, 14:10

Těžká voda je drahá, na druhou stranu se ušetří za palivo, které je prakticky zadarmo, aktivní zóna má kompaktní rozměry, takže těžké vody je potřeba relativně málo. Když k tomu připočteme, že je to způsob výroby tepla bez emisí skleníkových plynů a provoz se obejde bez tvorby vyhořelého jaderného paliva, tak je to v podstatě OZE :-)

Energetik 007
7. listopad 2020, 08:23

Teplárenství je v těžké krizi Křetínský, Tykač, Dienstel a Švýcaři....z toho vytáhli a prodali co mohli zbyla jen ohlodaná kost a tak to prodávají.

Privatizace zisků a socializace ztrát.

Vyhlásí stav nouze přeruší dodávku tepla a nikdo je za to nebude moci penalizovat.

Jaroslav Novák
7. listopad 2020, 21:02

až z PT vydrbá Veolia co se dá, tak Pražáci teprve poznají cizí pány v KI=teplárenství, +20 stupňů bude luxus, fanatici liberalismu to důchodcům doplatí??? Možná vytvoří Carlos a spol. FT (Fond Tepla).

Carlos
8. listopad 2020, 15:28

A vy jste pro změnu fanatik etatismu. Teď jsme si kvit.

Energetik 007
9. listopad 2020, 08:37

Pražáci poznají co zač je ČEZ jako dodavatel tepla pro Prahu.

EMĚ I pouze 4 bloky cca 650MWt, EMĚ II, III odstavují v 2022-23.

Výstavba fluidního kotle zrušena, spalovna a plynový kotel se taky nějak posouvají do 2023 to rozhodně nestihnou.

PetrV
8. listopad 2020, 05:23

U teplatoru v zimě topení, v létě chlazení. Obdobně to mají na Letišti Praha jen s tím rozdílem, že používají jako palivo zemní plyn. A taky nevyrábějí ee, což je zlotřilost...:-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se