5. říjen 2015
Aktuální výroba v ČR
Brzy začne rozebírání historicky první komerční jaderné lodě NS Savannah

Společnosti EnergySolution a Radiation Safety & Control Services (RSCS) plánují rozebrání historicky první komerční jaderné lodě NS Savannah. Práce zahrnují demontáž a odstranění reaktorového systému tak, aby zbytek plavidla mohl být použit v muzeu. Informaci přinesl server World Nuclear News.
Loď NS Savannah vážící 22 000 tun byla uvedena do provozu v roce 1959. Jejím hlavním cílem bylo poukázat na možné mírové využití jaderné energie v rámci programu Atoms for Peace vedeného prezidentem Eisenhowerem. Nyní je loď registrována jako národní památka.
Pohonný systém lodi je založen na jaderném reaktoru o výkonu 74 MWt, který byl schopen poskytnout výkon na hřídeli až 16,4 MW. V roce 1964 došlo dokonce k modifikaci reaktoru a zvýšení tepelného výkonu na 80 MW. Palivové soubory v aktivní zóně reaktoru měly obohacení 4,2 a 4,6 % Uranu-235. Loď byla odstavena po 8 letech od jejího zprovoznění. Důvodem jejího odstavení bylo dokončení své mise. Následně došlo k vyvezení paliva z aktivní zóny.
Celkově byla NS Savannah označena jako technický úspěch, který se však ekonomicky nevyplatil. Na lodi jsou stále systémy, struktury a komponenty jaderného ostrova. Loď je nyní zakotvena v Baltimorských přístavech v Marylandu.
První fáze přípravy na rozebírání skončila loni
RSCS zahájilo spolupráci s americkým ministerstvem námořní dopravy (MARAD) v roce 2007 při první fázi přípravy na rozebírání NS Savannah. Tato fáze byla dokončena na začátku roku 2021.
Společný podnik RSCS a EnergySolution (vystupující pod názvem Nuclear Ship Support Services, LLC) nyní zajišťuje druhou a třetí fázi rozebírání plavidla. Dokončení další fáze se očekává v polovině roku 2023. Poskytnutá pracovní licence, která je vydaná do roku 2025, slouží k oprávněnému rozebírání plavidla.
Činnosti při rozebírání NS Savannah zahrnují bezpečnou demontáž pohonů regulačních tyčí, kompenzátoru objemu, tlakové nádoby reaktoru, neutronového stínění, parogenerátorů, primárního potrubí a ostatních komponent primárního okruhu. Všechny tyto materiály jsou označeny jako nízko aktivní odpad. Demontované a rozřezané součásti budou uskladněny v úložišti radioaktivních materiálů společnosti EnergySolution v lokalitě Clive v Utahu.
„NS Savannah je vybavena jedinečným reaktorovým systémem i podpůrnými systémy. Hlavním cílem projektu je bezpečně a přesně rozebrat loď, přičemž si plavidlo udrží maximální integritu a historickou hodnotu,“ sdělil Jay Tarzia, výkonný ředitel společnosti RSCS.
Dobré zkušenosti a hlavní problémy jaderného pohonu na moři
Komerční loď s jaderným pohonem NS Savannah ukázala během své relativně krátké doby provozu jak výhody plynoucí z jejího provozu, tak možná úskalí. Mezi hlavní výhody patří zejména nulové emise škodlivin. Mezi hlavní problémy patřila akceptace veřejnosti a mezinárodních přístavů jaderného zařízení v blízkosti pobřeží. Další problémy pak znamenaly vysoké náklady na provoz, které plynuly z jedinečnosti zařízení a také z požadavků na kvalifikaci posádky.
Americké ministerstvo námořní dopravy je držitelem licence vydané americkým jaderným dozorem US NRC. Licence opravňuje společnost k rozebrání a zpracování neprovozovaného jaderného reaktoru a celého systému přenosu výkonu na lodi NS Savannah.
Jakmile začne společnost s činností rozebírání, bude loď pod dozorem US NRC, který bude kontrolovat pracovní podmínky pro udržení bezpečného a zdravého prostředí pro pracovníky a obyvatelstvo v okolí loděnic. Odstranění zbylých systémů a komponent bude následně umožněno bez platnosti licence od US NRC, jelikož se nebude jednat o jaderné zařízení.
Mohlo by vás zajímat
3. září 2021
9. září 2021
15. září 2021
23. září 2021
3. listopad 2021
22. září 2021
27. říjen 2021
Komentáře (6)
Předběhla dobu. On ten rozvoj u velkých lodí nakonec nastane - s rozvojem SMR. Až bude za každým městem běžek cluster těchto reaktorů, nikomu už to nepřijde divné.
Tím, že půjde o nějaký bezobslužný, unifikovaný modul bude většína problémů vyřešená, vč. likvidace.
Ti s tím nadělají, kdyby to bylo Ruské tak to už leží na dně moře.
I když udělat z toho památník je druhý "nevýhodnější" způsob "likvidace" jaderných odpadků, ten první je nechat to havarovat, naředit po okolí a zkasírovat pojišťovnu.
Četl jste ten článek? nebo čtete jen titulek? Jaderná část bude odstraněna prakticky bude v přístavu loď a vevnitř zbude jen nejaderná část takže se o skladování jaderného odpadu nejedná.
Ekonomický přínos byl vpodstatě nulový a náklady na likvidaci budou astroomické a ještě se chvástali, že to byl úspěch.
A jak asi měli zjistit že tudy cesta nevede? příště to může být třeba loď s větrnými lopatkami u které také zjistí že se nevyplácí neb turbíny jí budou brzdit.
Cílem nebyl ekonomický přínos ale prokázat technologickou proveditelnost, jak už to u takových prvních projektů svého druhu bývá u všech technologií. Dalších lodí na jaderný pohon poté vzniklo a stále vzniká ještě plno, kromě řady ledoborců je v provozu i nákladní loď na jaderný pohon Sevmorput, nemluvě o jaderných ponorkách, kterým se těžko mohou ty s konvenčním pohonem rovnat.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.