Domů
Čistá mobilita
Brzy začne rozebírání historicky první komerční jaderné lodě NS Savannah
Zdroj: San Francisco Maritime National Park Association

Brzy začne rozebírání historicky první komerční jaderné lodě NS Savannah

Společnosti EnergySolution a Radiation Safety & Control Services (RSCS) plánují rozebrání historicky první komerční jaderné lodě NS Savannah. Práce zahrnují demontáž a odstranění reaktorového systému tak, aby zbytek plavidla mohl být použit v muzeu. Informaci přinesl server World Nuclear News.

Loď NS Savannah vážící 22 000 tun byla uvedena do provozu v roce 1959. Jejím hlavním cílem bylo poukázat na možné mírové využití jaderné energie v rámci programu Atoms for Peace vedeného prezidentem Eisenhowerem. Nyní je loď registrována jako národní památka.

Pohonný systém lodi je založen na jaderném reaktoru o výkonu 74 MWt, který byl schopen poskytnout výkon na hřídeli až 16,4 MW. V roce 1964 došlo dokonce k modifikaci reaktoru a zvýšení tepelného výkonu na 80 MW. Palivové soubory v aktivní zóně reaktoru měly obohacení 4,2 a 4,6 % Uranu-235. Loď byla odstavena po 8 letech od jejího zprovoznění. Důvodem jejího odstavení bylo dokončení své mise. Následně došlo k vyvezení paliva z aktivní zóny.

Celkově byla NS Savannah označena jako technický úspěch, který se však ekonomicky nevyplatil. Na lodi jsou stále systémy, struktury a komponenty jaderného ostrova. Loď je nyní zakotvena v Baltimorských přístavech v Marylandu.

První fáze přípravy na rozebírání skončila loni

RSCS zahájilo spolupráci s americkým ministerstvem námořní dopravy (MARAD) v roce 2007 při první fázi přípravy na rozebírání NS Savannah. Tato fáze byla dokončena na začátku roku 2021.

Společný podnik RSCS a EnergySolution (vystupující pod názvem Nuclear Ship Support Services, LLC) nyní zajišťuje druhou a třetí fázi rozebírání plavidla. Dokončení další fáze se očekává v polovině roku 2023. Poskytnutá pracovní licence, která je vydaná do roku 2025, slouží k oprávněnému rozebírání plavidla.

Činnosti při rozebírání NS Savannah zahrnují bezpečnou demontáž pohonů regulačních tyčí, kompenzátoru objemu, tlakové nádoby reaktoru, neutronového stínění, parogenerátorů, primárního potrubí a ostatních komponent primárního okruhu. Všechny tyto materiály jsou označeny jako nízko aktivní odpad. Demontované a rozřezané součásti budou uskladněny v úložišti radioaktivních materiálů společnosti EnergySolution v lokalitě Clive v Utahu.

„NS Savannah je vybavena jedinečným reaktorovým systémem i podpůrnými systémy. Hlavním cílem projektu je bezpečně a přesně rozebrat loď, přičemž si plavidlo udrží maximální integritu a historickou hodnotu,“ sdělil Jay Tarzia, výkonný ředitel společnosti RSCS.

Velín reaktoru v NS Savannah Zdroj: ans.org

Dobré zkušenosti a hlavní problémy jaderného pohonu na moři

Komerční loď s jaderným pohonem NS Savannah ukázala během své relativně krátké doby provozu jak výhody plynoucí z jejího provozu, tak možná úskalí. Mezi hlavní výhody patří zejména nulové emise škodlivin. Mezi hlavní problémy patřila akceptace veřejnosti a mezinárodních přístavů jaderného zařízení v blízkosti pobřeží. Další problémy pak znamenaly vysoké náklady na provoz, které plynuly z jedinečnosti zařízení a také z požadavků na kvalifikaci posádky.

Americké ministerstvo námořní dopravy je držitelem licence vydané americkým jaderným dozorem US NRC. Licence opravňuje společnost k rozebrání a zpracování neprovozovaného jaderného reaktoru a celého systému přenosu výkonu na lodi NS Savannah.

Jakmile začne společnost s činností rozebírání, bude loď pod dozorem US NRC, který bude kontrolovat pracovní podmínky pro udržení bezpečného a zdravého prostředí pro pracovníky a obyvatelstvo v okolí loděnic. Odstranění zbylých systémů a komponent bude následně umožněno bez platnosti licence od US NRC, jelikož se nebude jednat o jaderné zařízení.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Petr
14. duben 2022, 09:01

Předběhla dobu. On ten rozvoj u velkých lodí nakonec nastane - s rozvojem SMR. Až bude za každým městem běžek cluster těchto reaktorů, nikomu už to nepřijde divné.

Tím, že půjde o nějaký bezobslužný, unifikovaný modul bude většína problémů vyřešená, vč. likvidace.

energetik
8. duben 2022, 19:03

Ti s tím nadělají, kdyby to bylo Ruské tak to už leží na dně moře.

I když udělat z toho památník je druhý "nevýhodnější" způsob "likvidace" jaderných odpadků, ten první je nechat to havarovat, naředit po okolí a zkasírovat pojišťovnu.

nikdo
8. duben 2022, 23:59

Četl jste ten článek? nebo čtete jen titulek? Jaderná část bude odstraněna prakticky bude v přístavu loď a vevnitř zbude jen nejaderná část takže se o skladování jaderného odpadu nejedná.

Karásek
8. duben 2022, 20:39

Ekonomický přínos byl vpodstatě nulový a náklady na likvidaci budou astroomické a ještě se chvástali, že to byl úspěch.

nikdo
9. duben 2022, 00:02

A jak asi měli zjistit že tudy cesta nevede? příště to může být třeba loď s větrnými lopatkami u které také zjistí že se nevyplácí neb turbíny jí budou brzdit.

Emil
9. duben 2022, 07:15

Cílem nebyl ekonomický přínos ale prokázat technologickou proveditelnost, jak už to u takových prvních projektů svého druhu bývá u všech technologií. Dalších lodí na jaderný pohon poté vzniklo a stále vzniká ještě plno, kromě řady ledoborců je v provozu i nákladní loď na jaderný pohon Sevmorput, nemluvě o jaderných ponorkách, kterým se těžko mohou ty s konvenčním pohonem rovnat.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se