Stát má v elektromobilitě najít příležitosti,míní bývalí ministři
Podle bývalých ministrů průmyslu Martina Kuby (ODS) a Milana Urbana (ČSSD) by stát měl v případě elektromobility hledat příležitosti a ne se stavět do role oponenta. Uvedli, že trend v autodopravě je zřejmý a Česko je malá země na to, aby jej zvrátila a neměla by jen čekat, co se stane. Podle Kuby není připravena energetika, podle Urbana může být z Česka, pokud bude vyčkávat, Detriot, jenž je symbolem úpadku automobilového průmyslu v USA. Řekli to dnes na konferenci o budoucnosti dopravy na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Současný ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že stát má strategii do roku 2030 pro zajištění infrastruktury. „Očekává se, že v roce 2030 bude jezdit v Česku 250.000 elektromobilů, takže by mělo být 25.000 veřejných nabíječek. Musíme to urychlit, protože povolení pro jednu nabíječku trvá rok a půl,“ řekl Havlíček. Stát chystá i infrastrukturu pro ty, kteří by jezdili elektroautem, jež si bude elektřinu samo vyrábět z vodíku. Zatímco například Volkswagen směřuje vývoj ke klasickým bateriím, Toyota jde cestou výroby elektřiny z vodíku.
V infrastruktuře by měl podle Urbana stát podpořit také nabíjecí stanice v městských či krajských institucích. Stejně jako Kuba i další odborníci zmínili, že velká část aut, někteří odhadují 80 procent, se nebude nabíjet u rychlonabíječek, které jsou obdobou současného čerpání nafty či benzinu, ale doma či v práci. „Pak nezáleží na tom, jak rychle se nabije, ale bude se nabíjet prostě v době, kdy stojí,“ uvedl Kuba.
Podle Urbana by měl stát také odstraňovat mýty a předsudky, které kolem elektromobility panují a sám by měl jít příkladem a nakupovat elektroauta pro své instituce. Havlíček opáčil, že stát je v tomto obezřetný, aby nedopadl jako při zavádění a podpoře solárních elektráren. Dodal také, že stát rozhodně nehodlá jít cestou dotací na nákup aut. „V Norsku kvůli tomu začalo deset procent lidí jezdit autem místo MHD,“ řekl Havlíček.
Podle Kuby elektromobilita a diskuse o ní zapadá do kontextu čistšího světa. „Civilizace už má splněná očekávání a teď se zabývá tím, jak má svět okolo vypadat. Je však potřeba auta nabíjet z čistých zdrojů, jinak by to smysl nedávalo,“ řekl Kuba. Podle něj v první vlně rozšíření budou elektromobily druhými auty do rodin a měla by se pohybovat ve městech a příměstském prostoru, kde auta se spalovacími motory vadí nejvíce. Poslanec Petr Třešňák (Piráti), který se elektromobilitou zabývá, předpokládá, že by elektroauto mělo být první do rodiny. „Může sloužit každodenní dojížďce, a větší auto na delší cesty, například na dovolenou, bude možné si půjčit jako sdílené,“ řekl Třešňák.
Urban zmínil také potřebu zachytit trend elektromobility v průmyslu. „Němci nám tlačí staré výrobní programy a nové si nechávají. My nové směry nereflektujeme a tváříme se, že neexistují. Musíme najít a chytit příležitosti posunout se, chce to strategii, abychom udrželi konkurenceschopnost,“ řekl Urban.
Mohlo by vás zajímat:
Čas a vývoj zastavit nejde. Obnovitelna energie to vyhraje zcela jistě. I jaderná energie múže mít význam pouze přechodný nikoli z ekonomického, ale hlavně z bezpečnostního hlediska, které nepůjde nikdy 100 procen. zaručit.
Elektrický Golf nejde na odbyt v Nemecku ani pri cene dízlového ....
Niektorí to už vzdali:
Energia sa potrebuje i na výrobu automobilu a elektomobil ju DOKÁZATEĽNE minie neporovnateľne viac ...
Takže by nebolo už vhodné trochu viac rozmýšľať ako podporovať tento "zázrak" ktorý je bez prinútenia a obmedzení nepredajný ?
A až opadne prvotní nadšení a cesta půjde směrem k vodíku, také bude hurá akce "zrušte elektro, kupte vodík"? Bude dost výkonu v síti, až si rodiny v panelácích navečer připojí svoje drobky, aby dojeli ráno do práce? A až se bude jezdit jen na elektřinu, jaká bude její cena? A co těmi penězi dotovat hromadnou dopravu a dát jí zdarma? Busy zdarma, příměstská vlaková zdarma. To by možná ustájilo spoustu spalováků. Možná víc, než předražená auta, která nikam nedojedou, nepůjdou jednuduše nabít a jejich ekoligii výroby a likvidace zatím pro samé nadšení nikdo moc nemedializuje.
Viléme, i auto na vodík je elektromobil, ale místo velkých baterek tam má palivový článek a vodík na výrobu elektřiny pro svůj pohon.
Ty baterie budou stále potřeba i v energetice a ten vodík se bude stále víc vyrábět z přebytků elektřiny ve FVE a VtE.
Jinak levná veřejná doprava to je OK, kdyby byla zcela zadarmo tak je potřeba dát ubytování a práci našemu stotisíci bezdomovců, jinak zaberou všechny vlaky ....
Tak to si připravte ~20 miliard Kč/rok jen pro Prahu a přibližně stejně pro další MHD a příměstské vlaky. A jak s tím jednou začnete, jste v pasti, v rozpočtu budete muset každý rok ty prachy najít.
Pár výhod vozů na elektřinu:
- prakticky vám tam manželka ani těžké vozíky nezničí manuální spojku, není tam,
- pohyb po městě je mnohem hbitější - kroutící moment poměrně velký, akcelerace tomu odpovídá i přes větší pohotovostní hmotnost vozu,
- v zimě je sice kratší dojezd, topení ale hřeje okamžitě (dieseloví milovníci si počkají 20-30minut),
- pokud vám trochu záleží na vaší osobní spotřebě energie, pak vězte, že spalovací motor za sebou bez užitku nechává asi 65% energie paliva ve formě spalin (které jste zaplatil státu s DPH a spotřební daně),
- po každé návštěvě servisu násobně menší faktura za opravy - není tam tolik k pokažení, provozních kapalin "půlka".
Nevím jak vy, ale jako druhé auto do rodiny bych jej bral už teď.
Oprava: formulace o manuální spojce je nepřesná. Není tam třecí spojka.
S tou energií bez užitku si nevyberete, buď ji nechá za sebou spalovací motor, nebo tepelná elektrárna. Výsledek bude přibližně stejný. Okrajové případy, které přes den doma nabíjejí a jezdí jen po večerech od jara do podzimu, zanedbávám.
Hbitost pohybu po městě je limitována trochu něčím jiným, než akcelerací vozu.
Kdy konečně lidé příjdou k poznání, že vypouštět gigawatty výkonu (terawatthodiny energie) na ohřev okolního vzduchu či vody je NESMYSL (třeba jaderky 4GW výkonu vyrábí elektřinu, 8GW výkonu jde u nás pánu Bohu do oken, klasické uhelné elektrárny obdobně)???
Tu energii bychom měli využívat.
I proto podporuji high tech elektromobilitu, fotovoltaiku a větrné elektrárny.
Nebo alespoň prozatimně kogeneraci elektřiny a tepla.
Emile přečtěte si anoncované Kurzy.cz že ČEZ už připravuje půl GW fotovoltaiky okolo 2021.
To je jen nepatrný začátek.
Říkám Vám to pořád, světový trend malá ČR neobrátí.
Já jsem to četl, ale na rozdíl od Vás jsem to četl celé, resp. jsem si z té zprávy na rozdíl od Vás nevybral jen to, co se mi hodí. Ono se tam totiž píše i toto:
"Výstavba solárních elektráren by mohla těžit ze vzniku Českého Modernizačního Fondu, který by měl být financován z prodeje emisních povolenek a měl by přinést přes 120 mld. Kč, jež by měly být použity i na rozvoj obnovitelných zdrojů energií."
Takže co přesně jste tímto článkem chtěl dokumentovat, že mi pořád říkáte?
Jen to že koumáci v ČEZu si to co zaplatí na povolenkách na uhlí si zase stáhnou zpět v dotacích na FVE.
U nás tlak na fotovoltaiku bez dotací, fotovoltaiku na skladových a továrních halách ještě dlouho (tak do 2025) nebude.
Jak byste si takový tlak na fotovoltaiku bez dotací představoval? Já bych čekal, že bohatě stačí nízká cena vyrobené elektřiny, a není potřeba žádný tlak, natož 120 miliard z emisních povolenek.
Já taky ale když Vám budou ještě navíc dávat dotace, tak Vám to zvýší zisk. To je realita, pro to se lobuje.
Bude to přesně ve chvíli, kdy někdo přijde s něčím, co jde realizovat efektivněji a tedy levněji. Ne dříve.
Emile, souhlas. A to právě teď nastává pro fotovoltaiku i vítr v řadě zemí světa. A s dalším zlevňováním se to rozšíří skoro všude.
Tam to ale nezaplatíte vy celé jako u pumpy ;-). Tu elektrárnu využívají vedle domácností i průmysl a nebo státní správa. A ten zdroj nemusí být jen uhelný nebo plynový.
Řeč ale není o tom, kdo co zaplatí, ale o tom, jestli Vám záleží na Vaší osobní spotřebě energie a kolik se jí vypustí bez užitku. Nakonec to samozřejmě zaplatíte Vy celé tak jako tak, i když to není vidět. Je potřeba si uvědomit, že vyšší cena benzínu je dána hlavně jeho vyšším zdaněním. A jaký jiný významný zdroj tedy máte na mysli, kde podobné ztráty nejsou?
Jádro+VE+PVE+ alespoň částečná kogenerace tak, jak to směřuje např. u Temelína. Z OZE zdrojů fotovoltaika pro denní odběry.
Jádro má ty ztráty podobné jako uhelné nebo plynové zdroje, a ty ostatní způsoby výroby jsou u nás marginální, takže s celkovou účinností moc nepohnou. PVE víc spotřebují než vyrobí, takže ty celkovou účinnost výroby ještě snižují. Proti kogeneraci není co namítat, ale vyrobí se jí u nás jen asi 13% elektřiny, když započtu ještě fotovoltaiku, vodní a větrné elektrárny, tak mi pořád vychází, že z více než 80% se elektřina vyrábí se ztrátami podobnými jako má ten spalovací motor, plus je potřeba započítat ztráty při přenosu, nabíjení, vybíjení apod.
OK, tak na chvíli to vezmu vaší optikou. Nevěřím tomu, že spalovací motor má lepší emise než uhelná elektrárna se všemi filtry a řídící technikou. A to jádro a voda jsou sice podobné účinnosti, ale jasně nízkoemisní (mám na mysli všechny emise , hlavně ty karcinogenní a alergenní, nejen CO2). Z toho mi vychází (s postupným útlumem uhelné energetiky) celostátní znečištění čím dál nižší, lokální znečištění s přechodem na (částečnou) elektromobilitu okamžitě lepší a čím dál lepší. A jestli je nějaký čínský výrobce baterií s prominutím prase, které vyrábí špinavou technologií, přitom může vyrábět čistěji, je to jeho zátěž a jeho příspěvěk , ne zákazníka v Evropě.
Mojí optikou se celou dobu bavíme o energii bez užitku, kterou za sebou zanechává spalovací motor. Já Vám oponuji, že podobný poměr energie bez užitku za sebou zanechává i elektromotor. Snahu do diskuse teď zamíchat emise, ještě k tomu karcinogenní, si neumím vysvětlit jinak, než jako klasický whataboutismus.
V tom případě považuji za dost kuriózní, že tu od Vás nikde nevidím ani čárku o všehoschopné solární lobby, která si vylobbovala dalších 120 miliard, zatímco o jaderné lobby tu můžeme číst týden co týden, aniž by si zatím vylobbovala jen zlomek této částky.
Pardon, reakce na pana Vaněčka o vlákno výš.
Myslel jsem to tak, že i když bychom došli z hlediska účinnosti k tomu, že jsou ty elektrárenské zdroje (motor/uhelka nebo motor/JE)téměř stejné, vždy se mi pomocí dalších kritérií jeví elektromobilita výhodná.
nerozumím, kde se vzal "whataboutizmus", to se vám jeví nepřesně, ale prostě jen výsledek toho , jak se debata vyvinula.
Schluss. Ende.
Vy jste napsal, že to chvíli vezmete mojí optikou a vzápětí jste začal jste psát cosi o emisích. Já ale o emisích nenapsal ani čárku, tak nechápu, jakou mojí optiku myslíte. Já pouze vyvracel jeden z Vašich bodů, který s emisemi žádnou souvislost nemá.
Pokud znáte Švejka, nebudete to brát zle. Akorát pozor, dá se to vyložit dvojmo:
"Wenn die Leute auseinander gehen, da sagen sie Auf Wiedersehen".
To zni hezky, ale kdyz vam znici baterii za 250 OOO v zimnim obdobi ,kdyz specha ke kadernikovi,tak vam udela radost,nemluvim o servisu,ktery tu jeste neni.Je mnoho zen ,ze neumi vymenit ani kolo a dojedou zpet salinou, CHce na to mit bunky.....
Napovězte mi, hypoteticky bráno, jak by se jí to mohlo povést, zničit baterii?
Penez ze na uctech miliardaru prebytek,staci nejake vykyvy na burze a nemohou spat.Takto investovane penize do ekologie by byly ucinejsi,stejne k vuli temto lidem je stav zeme tam kde je.Kazdy dostane dva kubiky hliny a nic si sebou nevezme....
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se