Domů
Legislativa EU
Reforma EU ETS se v Evropském parlamentu zadrhla, zákaz spalovacích motorů jde dál
Zdroj: Guilhem Vellut / Creative Commons / CC BY 2.0

Reforma EU ETS se v Evropském parlamentu zadrhla, zákaz spalovacích motorů jde dál

Evropský parlament se neshodl na společném návrhu ohledně reformy evropského trhu s emisním povolenkami, který je hlavní součástí loňského balíčku Fit for 55. Shodli se naopak na 100% snížení emisí z nových vozů od roku 2035, což v praxi znamená zákaz prodeje spalovacích vozů.

Klíčové jednání Evropského parlamentu ohledně reformy systému obchodování s emisním povolenkami (EU ETS) skončilo nezdarem. Evropští poslanci se neshodli na úpravě návrhu, především na navrhovaném snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030.

Hlavní návrh, připravovaný výborem pro životní prostředí, pouze mírně zvýšil klimatické cíle navrhované Evropskou komisí, a to na snížení emisí o 63 % oproti úrovním z roku 2005. Některé návrhy mířily až na 67% snížení, proto byl hlavní návrh považován za kompromisní řešení. Přesto se na něm poslanci neshodli a zamítli jej v poměru 340 ku 265 hlasům.

Problematickým bodem byl, kromě cíle snížení emisí, také tzv. Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM, v češtině mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích či přeneseně uhlíkové clo). Proti tomu se ozvali především představitelé průmyslových podniků prostřednictvím lobbistů, kteří před klíčovým hlasováním parlamentu zvýšili tlak na europoslance, aby hlasovali v zájmu pozvolnějšího poklesu přidělování bezplatných emisních povolenek.

Jak uvádí agentura Reuters, jedná se o poměrně ojedinělé zamítnutí návrhu. I to svědčí o tom, o jak politicky důležité téma se jedná. Zejména v době vysokých cen energií je pro politiky stále složitěji odůvodnitelné, že hlasují pro návrh, v jehož důsledku budou zvýšeny evropské klimatické cíle a velice pravděpodobně dojde ke zvýšení cen emisních povolenek. I ty se ve svém důsledku podílejí na cenách elektřiny pro domácnosti.

Ojedinělé zamítnutí by mohlo zpozdit termín dokončení zákona, který chce EU dokončit ještě letos, aby mohl platit od roku 2023. I proto předseda parlamentního výboru pro životní prostředí, který bude návrh přepracovávat, uvedl, že se pokusí dosáhnout nové dohody do 23. června.

Reforma EU ETS neprošla, praktický zákaz spalovacích motorů ano

Naopak shody dosáhli europoslanci na praktickém zákazu spalovacích motorů do roku 2035, který je založen na 100% snížení emisí nových automobilů. Přestože se tedy nejedná o výslovný zákaz, v praktickém důsledku se o něj jedná.

Některé pozměňovací návrhy měly tento cíl oslabit na 90 %, nicméně nakonec nebyly úspěšné.

Návrh nicméně ještě není definitivní, jedná se pouze o další krok v legislativním procesu. Středeční hlasování potvrzuje pozici parlamentu pro nadcházející jednání se zeměmi EU o konečné podobě zákona.

Potřebujete být v obraze ohledně legislativy?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti legislativy a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Návrh nařízení vlády o příspěvku na úhradu nákladů za energie
14. srpen 2022, 22:44
Návrh nařízení vlády o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo
14. srpen 2022, 22:43
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Ladislav Novák
13. červen 2022, 13:57

Cenzurou odkaz na článek neprošel, tak ještě jednou alespoň výpis, kdo jak hlasoval v EP pro zákaz výroby aut se spalovacími motory:

... Celkem pro návrh hlasovalo 339 z 612 přítomných europoslanců, proti bylo 249. Pro návrh ve středu zvedli ruku i čtyři čeští europoslanci. Konkrétně Markéta Gregorová, Marcel Kolaja a Mikuláš Peksa (všichni z Pirátů) a Luděk Niedermayer (TOP 09). Europoslanec Stanislav Polčák (STAN) se při hlasování zdržel. Ostatní přítomní čeští europoslanci hlasovali proti, konkrétně to byli čtyři z ODS (Jan Zahradil, Alexandr Vondra, Evžen Tošenovský a Veronika Vrecionová), dva z KDU-ČSL (Michaela Šojdrová a Tomáš Zdechovský), dále čtyři z hnutí ANO (Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Martin Hlaváček a Ondřej Knotek), dva z SPD (Hynek Blaško a Ivan David), komunistická poslankyně Kateřina Konečná a dále Radka Maxová (zvolena za hnutí ANO). ...

Ladislav Novák
9. červen 2022, 09:53

S Green Dealem je to jako s blbostí...

říká ekonom a místopředseda poslanecké sněmovny Jan Skopeček (ODS)

Ladislav Novák
13. červen 2022, 01:13

EKONOMIKA: Pytel zelených blech

Milan Smutný napsal:

Ideologická zelená zaslepenost slavila uplynulý týden v Evropském parlamentu dílčí vítězství. Progresivistická levice 7. 6. prosadila, že po r. 2035 se nebudou smět vyrábět a na trhu registrovat nové vozy se spalovacími motory. ...

(Článek obsahuje m.j. přesný výčet, jak hlasovali čeští poslanci v EP...)

https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/ekonomika-pytel-zelenych-blech.A220612_202115_p_ekonomika_nef

Jan Veselý
9. červen 2022, 10:12

Jo, Skopeček přiznal, že je zarputilý lůzr . Ještě, že jsem je nevolil.

Ladislav Novák
9. červen 2022, 10:14

Poznal jste se v jeho výroku? :-D

Milan Horak
9. červen 2022, 12:04

Zelené šílenství dosáhlo dalšího vrcholu. Bohužel, odneseme to všichni.

Martin
9. červen 2022, 13:57

Mám dotaz.

"100% snížení emisí z nových vozů od roku 2035" znamená, že se nebudou moci vyrábět ani hybridy?

Rejpal
10. červen 2022, 00:49

No to je ve hvězdách ono totiž záleží jak se to bude počítat pokud to bude prvních 100km , tak můžete mít klidně PHEV , které ujede přes 100km na baterii což v roce 2035 nebude žádný problém. Pokud ale mají být emise nulové pak takové auto už nekopíte. Racionální by byla samozřejmě první varianta , kdy auto by šlo nabíjet ale nemělo by omezený dojezd kapacitou akumulátoru. Nicméně do by nebylo dost zelené takže patrně se půjde cestou čisté elektřiny a nebo kombinaci s využitím vodíku - což bude cenově výhodné asi jako dnešní nákup TESLY.

Jiří Kelnar
10. červen 2022, 13:07

Hybrid vodík + baterie určitě ano. I když vlastně vodík má stejně už dneska klasickou baterii Li-ion baterii pro vyrovnání výroby a rekuperace, takže to hybrid je. A dlouhé dojezdy třeba u kamionů se taky plánují pomocí o něco větších nádrží a větších baterek s možností externího dobíjení.

I když vzhledem k tomu, že Tesla Model S se začal prodávat před 10 lety, jako první modernější EV, tak se opravdu nebojím, že by někdo mimo opravdového fandu 8,10, 12 válcových motorů měl tendenci za 13 let si kupovat auto se spalovacím motorem. Ten cyklus inovací se o dost zrychlil a EV se hodně posunuly.

Ladislav Novák
10. červen 2022, 17:35

A kdo ta auta bude vlastně kupovat (kromě státních úřadů a nejbohatších zákazníků podporovaných obrovskými dotacemi ze státní pokladny)? ;-)

Jirka94535
9. červen 2022, 14:09

Bráno do důsledku nebudou se vyrábět žádné.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se