Domů
Energetika v ČR
Průzkum: Rozvoj jaderné a obnovitelné energie podporuje v ČR přes 70 % lidí
Jaderná elektrárna temelín
Zdroj: ČEZ

Průzkum: Rozvoj jaderné a obnovitelné energie podporuje v ČR přes 70 % lidí

Podpora jaderné energetiky a obnovitelných zdrojů v Česku je nadále vysoká. Podle průzkumu z letošního května preferuje rozvoj jaderné energetiky 70 procent Čechů, ještě o něco vyšší podporu, konkrétně 76 procent, má rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Vyplývá to z průzkumu agentury IBRS. Podpora rozvoje jaderné energetiky a obnovitelných zdrojů ve společnosti začala podle agentury výrazně růst v důsledku energetické krize a války na Ukrajině od podzimu 2022.

„Stejně jako v minulých letech je hlavním důvodem podpory rozvoje jaderné energetiky a obnovitelných zdrojů obava ze ztráty energetické soběstačnosti. Veřejnost oba tyto energetické zdroje chápe jako vzájemně se doplňující a vyjadřuje stále častěji podporu oběma,“ uvedl jednatel agentury IBRS Miloš Rybáček.

Jaderná elektrárna Dukovany
Ilustrační foto

Obavy ze ztráty energetické soběstačnosti podle průzkumu, kterého se zúčastnilo přes 500 respondentů, sice v poslední době mírně klesají, stále je však přiživuje válka na Ukrajině. Jako hlavní příčinu obav ji uvedlo přes 65 procent dotázaných. V případě ztráty soběstačnosti se většina, zhruba 59 procent, lidí obává prudkého růstu cen. Podpora uhelných zdrojů, které stále tvoří významnou část tuzemského energetického mixu, je podle agentury navzdory těmto obavám na třech procentech.

Růst podpory jaderné energetiky je patrný po celé Evropě, podle agentury IBRS to ukazují výsledky průzkumů zahraničních institucí z posledních týdnů například ve Švédsku, Belgii nebo Estonsku, kde nadpoloviční většina oslovených lidí podporuje výstavbu nových zdrojů nebo prodloužení stávajících jaderných bloků. Důvody jsou stejné jako v Česku, tedy zejména snaha o posílení energetické bezpečnosti a zajištění levnější energie.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Jiří Švarc
3. červen 2024, 13:10

Zajímaly by mě hlavně průniky, co tu čtu diskuze, tak mi to přijde jako:

Podpora OZE 76 %

Podpora JE 70 %

Podpora OZE nebo JE 90 %

Podpora OZE a zároveň JE 1 %

Ivica Bojič
4. červen 2024, 12:35

Já mám rád třeba jádro i OZE. ?

Petr
4. červen 2024, 14:44

Jste procentní menšina.

Jan Veselý
3. červen 2024, 14:16

Podpora je fajn, v Česku má jaderná energie vysokou občanskou i politickou podporu dlouhodobě. Ale stejně se ohledně nové výstavby už někdy od roku 2008 jenom žvaní a produkují lejstra a skutek utek. Problém je úplně jinde.

Petr Zelený
3. červen 2024, 15:25

Ano, problém je v nekompetentní Evropské komisi. Stát bez souhlasu komise nemůže navýšit základní kapitál ČEZu o bilion Kč (postupně třeba během dvaceti let) a postavit za to jaderné elektrárny, jakkoli by to bylo nejlepší řešení. Byla by to neoprávnění státní podpora. Německu ale mnohem větší dotace na mnohem větší nesmysly schvaluje ... Proč třeba emisní povolenky nejde použít na navýšení ZK ČEZu na stavbu JE a vyhazují se za blbosti typu sdílení elektřiny, a zelená úsporám ? Budou sice teď volby, ale nevěřím, že to bude mít velký význam na změnu kurzu. Chtělo by to nový volební program - do roku 2050 - 200 nových bloků

Jan Veselý
4. červen 2024, 06:34

Aha, "zlá Evropská komise". Tady už se vlastní lenost a neschopnost háže na někoho jiného. S orgány EU lze vyjednat leccos, jen musíte chtít jednat a hledat cestu.

Stejně tak vám nic nebrání lobbovat u politických stran a frakcí o přijetí toho "do roku 2050 - 200 nových bloků". Proč to neděláte, určitě s tím všichni vyhrají volby?

Já vím proč. Fňukání a házení viny na ostatní je mnohem jednodušší.

Petr prochaska
4. červen 2024, 08:31

K čemu je lobbing u politických stran a frakcí? Vždyť eurokomisaři nesmí zastupovat zájmy svých zemí a "jsou povinni prosazovat výhradně zájmy unie". (Citace z wikipedie o evropské komisi.)

Ta podle Vás nezlá Evropská komise mimo jiné nedávno rozhodla, že většinu elektřiny z nových bloků nepůjde prodávat na dlouhodobý kontrakt, ale pouze krátkodobě, aby OZE dostali přednost. Ve výsledku jsou pak nové JE ještě větší ekonomický nesmysl.

Emil
4. červen 2024, 08:43

Evropská komise nerozhodla, že většina elekřiny z nových bloků půjde prodávat pouze krátkodobě, rozhodla pouze o tom, že většina elektřiny z jednoho nového bloku musí být prodávána na burze, kde se dlouhodobé kontrakty úplně běžně uzavírají a v tiskové zprávě je možnost prodávat přes futures výslovně uvedena. ČEZ stejně ani dosud žádné významné množství elektřiny neprodává na delší dobu než tři roky dopředu, což může bez problémů dělat dál i u nového jaderného zdroje.

Návratnost investice do nového jaderného zdroje touto úpravou nijak dotčena není, ani nijak neomezuje výrobu zdroje, nešiřte hoaxy laskavě.

Milan Vaněček
5. červen 2024, 15:58

Tentokrát souhlas s Emilem, je to tak. V tom tkví to nebezpečí pro ČR. Dukovany 2 postavíme za naše peníze. Naše peníze půjdou 15 let do betonu a oceli, abychom vyráběli pro SPOLEČNÝ trh EU elektřinu (jen 30% výroby bude možno smluvně, za nižší/vyšší cenu prodat přímo v ČR.)

Aby se naše peníze vrátily, musí být elektřina na burze v EU po roce 2040 dostatečně drahá. Řekněme v současných cenách 2024 tak 120-150 EUR/MWh (v roce 2040 pak navíc+inflace).

Záleží na tom jak vláda nastaví CfD. Musí ho nastavit tak, aby se JE za 30 let zaplatila. Jinak to nejde.

No a když bude v dekádě 2040-50, i později elektřina na burze v ročním vyrovnání levná, pod vládou nastavenou hodnotou, tak budeme my, občané ČR navíc ještě doplácet ČEZu aby dostal zpět svoji investici a "pomáhat" tomu aby ostatní členové EU měli levnou elektřinu (i za naše peníze).

Když bude elektřina v EU po 2040 naopak drahá, tak na tom ČEZ hodně vydělá (při levné a rychlé výstavbě) a část zisku vrátí vládě. Ale občané i EU průmysl budou umírat při těch vysokých cenách elektřiny...

Přátelé jádra budou doufat ve velmi levnou a rychlou výstavbu.

Ostatní si mohou říci: "mysleli to dobře, dopadlo to jako obvykle" a zaplatit historicky největší tunel v tomto století...

Emil
5. červen 2024, 17:03

I tentokrát nesouhlas s Vaněčkem, není to tak. Dukovany 2 nepostavíme za "naše peníze" (a už vůbec ne za Vaněčkovy peníze) ale z úvěru jako se staví všechno ostatní. "peníze půjdou 15 let do betonu a oceli" je další Vaněčkův ničím nepodložený výmysl, v ČR (na pražské burze) je samozřejmě možné prodat veškerou vyrobenou elektřinu a nikoliv jen 30 % výroby, stejně jako to dělá dnes, kdy 95 % elektřiny prodává v ČR. I cifry "120-150 EUR/MWh" si Vaněček cucá z prstu a jsou v rozporu s tím co říká ČEZ i vláda, obě strany mají nepochybně mnohem lepší informace o cenách než Vaněček. Tím pádem je irelevantní i Vaněčkovo obvyklé strašení tunelem, umíráním a podobnými nesmysly.

Milan Vaněček
5. červen 2024, 20:54

A kdo ručí za ten úvěr? Jako obvykle, Vaněček říká pravdu.

Emil
5. červen 2024, 20:58

Ne, Vaněček jako obvykle neříká pravdu. Ručit za úvěr je něco úplně jiného než "stavět z našich peněz".

Milan Vaněček
5. červen 2024, 21:57

Proškolte se z finanční gramotnosti

Emil
5. červen 2024, 22:44

To navrhuje ten pravý...

Petr Zelený
4. červen 2024, 10:01

Jde o to, co je správné, ne co je populistické. Podívejte se jak populistická energetická politika v Německu ještě podporovaná z Ruska dopadla ... Byly nějaké notifikace pro jaderné elektrárny kromě Dukovan ? Proč asi nebyly, protože to komise blokovala po dlouhá léta. Je nutné vysvětlovat, co je správné a to dělat

Vítězslav Novák
5. červen 2024, 15:24

Rád bych viděl, kde jste vzal tu "podporu z Ruska".

Já viděl naprosté odmítání ze strany EK maďarsko-ruské dohody o stavbě Paks 2.

Vítězslav Novák
5. červen 2024, 15:34

Pravda, Maďarsko si dokázalo Paks 2 na EK vyvzdorovat. To jsou ovšem Maďaři a mají Orbána. Kdyby se splnil sen naší MPA a v Maďarsku zvítězila opozice spojující extrémisty od ultraprava po ultralevo a zpět, vedená hrdým antisemitou, dopadlo by to jinak.

My, bohužel, Orbána nemáme.

Petr
4. červen 2024, 14:46

Projaderný populismus má v Česku zelenou. Absurdní, jak jaderní věřící ignorují fakta a nahrazují je dogmaty.

Vítězslav Novák
5. červen 2024, 15:30

V Česku má zelenou protijaderný populismus - a to už od 90. let, kdy se do sdělovadel prakticky nedostalo nic, co by nebylo proti dostavbě Temelína. Toho Pithartem zkripleného polovičního Temelína. Dokonce i RTVS byla nakonec nucena přiznat, že ČT používala nepovolených triků, jako podvědomé manipulace.

Je s podivem, že většina veřejnosti se nenechala dogmatismem Zelených Khmérů zmanipulovat a i v době největší protijaderné masáže (placené z větší části z Rakouska) neklesla nikdy podpora JE pod 60%. Přičítal jsem to očkováním "sérem na propagandu", kterého se nám dostalo dost. Bohužel mladí jím už očkováni nejsou...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se