Domů
Evropská Unie
Agentura ACER přijala rozhodnutí směřující k jednotnému trhu s regulační energií v EU
European Parliament - Evropsky parlament - EU - Zdroj: Flickr, Guilhem Vellut
Zdroj: Guilhem Vellut / Creative Commons / CC BY 2.0

Agentura ACER přijala rozhodnutí směřující k jednotnému trhu s regulační energií v EU

Agentura ACER vydala minulý týden tři nová rozhodnutí týkající se trhu s elektřinou. Dvě z nich se týkají platforem pro výměnu regulační energie ze záloh pro regulaci výkonové rovnováhy. Třetí rozhodnutí se týká harmonizované metodiky pro oceňování regulační energie. Nový systém zavede jednotnou marginální zúčtovací cenu regulační energie.

Evropská Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) vydala v úterý tři rozhodnutí týkající se implementace platforem pro výměnu regulační energie ze záloh pro regulaci výkonové rovnováhy (FRR) v Evropské Unii. Rozhodnutí agentury ACER mají za cíl integrovat všechny národní trhy s regulační energií do jednotného trhu EU. Tímto krokem by se mělo, dle ACER, dosáhnout lepší bezpečnosti dodávek, dosáhnout snížení nákladů pro koncové odběratele a snížení množství vypuštěných uhlíkových emisí.

„Jednotný trh s regulační energií umožní členským zemím EU sdílet zdroje využívané provozovateli přenosových soustav, k vyrovnávání výroby a spotřeby,“ uvedl ACER v úterý.

Zpravodajský portál S&P Global Platts informoval, že dvě ze tří rozhodnutí agentury ACER se týkají regulační energie ze záloh pro regulaci výkonové rovnováhy s manuální (mFRR) a automatickou (aFRR) aktivací (ve dříve používaném názvosloví, odpovídají tato označení podpůrným službám minutové zálohy a sekundární regulace). Třetí rozhodnutí potom stanovuje harmonizovanou metodiku pro oceňování regulační energie z obou procesů.

Sdílení má přinést výhody

Na základě vydaných rozhodnutí jednotliví provozovatelé přenosových soustav musí vytvořit a do 30 měsíců zprovoznit dvě evropské obchodní platformy. Tyto platformy umožní všem poskytovatelům regulační energie soutěžit na celoevropské úrovni. Tím se podle ACER dosáhne lepšího tržního prostředí napříč členskými zeměmi EU. Provozovatelé přenosových soustav již před časem začali s pracemi na platformách v rámci dvou projektů: MARI (pro výměnu mFRR) a PICASSO (pro výměnu aFRR).

V praxi by tak nabídky kladné regulační energie a záporné regulační energie od všech poskytovatelů regulační energie v EU měly být dostupné na těchto dvou platformách. Všichni provozovatelé přenosových soustav si budou moci vybrat nejvýhodnější nabídku za účelem aktivace k zajištění výkonové rovnováhy.

Díky zavedení jednotného trhu s regulační energií by tak měli  provozovatelé přenosových soustav ušetřit a získat ještě lepší dostupnost služeb výkonové rovnováhy. Všechny nabídky aktivované na evropských platformách pak budou odměněny marginální cenou (která se rovná ceně nejdražší aktivované nabídky). Agentura ACER zvláště v tomto ohledu vidí velký krok dopředu, jelikož většina provozovatelů přenosových soustav v současné době platí za regulační energii nabídkovou cenu.

Autor úvodní fotografie: Guilhem Vellut

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Martin Prokš
3. únor 2020, 10:16

Dobrý den,

Je mi jasné, že tisková zpráva je omezená rozsahem a do úplných detailů jít nemůže.

Nicméně mi vrtá hlavou to, že regulační energii je třeba vyrobit (či ze sítě odčerpat) v segmentu, kde je nerovnováha. Je k ničemu vyrobit regulační energii ve Finsku, když ji potřebují v jižním segmentu ve Španělsku.

V tomto smyslu mi celoevropská platforma, která bude mít obchodně tendenci vyrovnat ceny reg. energie napříč celou Evroupou, přijde poněkud problematická. Přeci jen Evropa je v tomto smyslu už významně velká a na tu vzdálenost ty propoje nejsou až tak předimenzované. Aby to nevytvořilo v delším horizontu jiný typ problémů. Respektive abychom nepřišli na to, že nejdříve za velké peníze a s velkým nasazením vytvoříme jednotný trh s regulační energií a za dva roky ho budeme za další dlouhé peníze fragmentovat na jednotlivé obchodní zóny dle fyzického členění sítě a fakticky skončíme na velmi podobném obchodním modelu jako je teď...

Jiří
3. únor 2020, 13:43

Myslím, že všem je to jasné. Je treba nastavit taková pravidla, aby jen nizkouhliková a především nejaderná energie vycházela jako jediná správná! To je smyslem těchto pravidel! Pokud by tato pravidla nebyla, pak by jádro vycházelo nejlíp, ale to přece zelený úděl nemůže připustit!

Carlos
3. únor 2020, 19:57

No nevím, kdyby se muselo pojistit normálně komerčně a stejně tak si muselo zajistit financování bez státní podpory. To by si to každý dost rozmyslel do toho jít.

Kamil Kubů
3. únor 2020, 16:01

"...by tak měli provozovatelé přenosových soustav ušetřit .... Všechny nabídky aktivované na evropských platformách pak budou odměněny marginální cenou (která se rovná ceně nejdražší aktivované nabídky)"

Nemáte tam náhodou chybu? Jak mohou ušetřit, když se všem bude platit nejvyšší nabídnutá cena? Nemělo by to být nejnižší?

I když i tak je to s prominutím blbost. To jako všichni dodavatelé dostanou za regulační energii stejné peníze a stačí k tomu aby nějaký šmudla nabídl k odběru energii z dynama na svém rotopedu?

Emil
3. únor 2020, 17:58

Já to chápu tak, že poskytovatelé regulační energie nabídnou každý nějakou svou cenu, nabídky se seřadí od nejlevnější po nejdražší, pak se podle poptávky aktivují postupně jednotlivé nabídky od té nejlevnější, dokud se poptávka nenasytí. Pod poslední aktivovanou nabídkou se udělá čára a použije se ta nejvyšší cena nad čarou.

Mirek
3. únor 2020, 16:42

Pokud tomu dobře rozumím, tak třeba Německo a jiné státy budou machrovat, že se bez jádra obejdou a že jim postačí OZE. Základní výkonové zabezpečení jejich el. soustavy budou povinně zajišťovat jiné státy, že?

Jan Veselý
3. únor 2020, 17:31

Ne, to nařízení se týká otevření trhu s regulačními službami. Takže na něm bude moct vydělávat každý, kdo chce a může. Rozhodně nikdo nebude mít povinnost zachraňovat Německo.

Carlos
3. únor 2020, 20:07

Základní zatížení neexistuje! Je to jen období nízkého odběru :D každopádně to není na státech, ale na obchodnících aby si podle svého známého diagramu a nějakých pravděpodobnostních kouzel nakupili výkon na celý den. Kde to koupí nám oběma může být šumák. Jestli existuje nějaká základní výroba, která se musí nějak v síti řešit, tak je to výroba z průběžných vodních elektráren a eventuálně hůře regulovatelných tepláren, ale jinak se dá asi všechno tomu podobné dostatečně regulovat. Prostě u vody jsme omezení minimálními zůstatkovými průtoky a akumulační kapacitou zdrží, která není zpravidla bůh ví jaká.

Ondra
3. únor 2020, 21:07

No to ste teda vymyslel asi novej terminus technicus protože "období nízkýho odběru" nezná ani google. Jestli se Vám nelíbí base load tak bych spíš volil něco ve smyslu hodnota minimálního zatížení sítě. Base load není žádný sprostý slovo je to mezinárodně užívanej termín - prostě nejnižší hodnota zatížení sítě (obvykle na bázi kalendářního roku) a je úplně jedno kterej energetickej zdroj ho pokrývá.

Na trhu je to samozřejmě něco jinýho (jednoduše rovnej profil dodávky) ale taky to není nic zlýho - standardizovanej produkt kterej neskutečně usnadňuje obchodování. A zase nikde není řečeno že ho musej prodávat jen jaderky nebo uhelky. Když to obchodník/výrobce prodá tak to klidně může pokrejt pomocí OZE+akumulace+plyn. Nebo klidně jenom OZE (velký vodní elektrárny/biomasa/geotermální zdroje).

A když čtu komentář od Mirka tak o základním zatížení ani vůbec nepíše. Je tam "základní výkonové zabezpečení" a u článku o systémovejch službách by spíš člověk chápal že tím myslí právě toto. Takže asi tak :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se