Domů
Jaderné elektrárny
Rolls-Royce plánuje provoz malých modulárních reaktorů již v roce 2030
Vizualizace elektrárny s SMR Rolls-Royce. Zdroj: Rolls-Royce
Zdroj: Rolls-Royce

Rolls-Royce plánuje provoz malých modulárních reaktorů již v roce 2030

Malé modulární reaktory představují novou technologii nejen v oblasti výroby elektřiny. Společnost Rolls-Royce je ve Spojeném království plánuje nasadit již do roku 2030. 

Společnost Rolls-Royce nyní téměř dokončila fázi studie proveditelnosti vývoje svého návrhu malého modulárního reaktoru (SMR). Další kroky jsou zaměřeny na zajištění investic (květen 2021), obecné hodnocení projektu (GDA) u dozorných orgánů Spojeného království (2024) a komerční nasazení (2030), sdělil Paul Stein, vedoucí technologie v Rolls-Royce.

Při debatě s delegáty na Westminster Energy Forum, které se zabývalo vlivem provozu jaderných zařízení v rámci snižování emisí,  Stein vyzdvihl konsorcium Rolls-Royce jako vedoucího v projektu britského SMR.

Plán

První fáze je nyní u svého konce, Ta se týkala studie proveditelnosti a návratnosti investic. V této fázi jsme pracovali s britskou vládou, abychom přenesli veškeré myšlenky na papír. Druhá fáze je společnou investicí vlády Spojeného království, členů konsorcia i třetích stran. Ti jsou pro projekt velmi důležití, neboť přináší kapitál. Jsou to lidé věřící v dobrou věc i návrh zařízení. Ke druhé fázi se reálně dostaneme v květnu letošního roku. Náš plán je dokončit GDA v roce 2024 a elektřinu z prvního SMR dodávat již v roce 2030,“ uvedl Paul Stein.

Podle Steina se jedná o realistický a málo rizikový program. Konsorcium a výběr návrhu standardního tlakovodního reaktoru společnosti podle něj nabízí skvělou exportní příležitost a SMR mohou pomoci  při dosažení cílů nulových emisí do roku 2050 nejen Spojenému království.

Jeden z klíčových faktorů tohoto návrhu je využití digitálního partnerství, takže se hned od začátku zaměřujeme na model hybridního licencování. Na začátku vyrábí všechny elektrárny pouze britské konsorcium, ale později, se zájmem okolních zemí, mohou být některé části vyráběny i jinde. Změna velikosti elektrárny byla uvažována již od samého počátku vývoje.

Paul Stein, vedoucí technologické kanceláře ve společnosti Rolls-Royce
Paul Stein, vedoucí technologické kanceláře ve společnosti Rolls-Royce Zdroj: Rolls-Royce

Svět nyní využívá fosilní paliva v hodnotě 4 bilionů dolarů ročně. Fosilní technologie by měly být nahrazeny obnovitelnými zdroji. Jaderný průmysl podle společnosti navíc nabízí šanci mnohem rychlejší náhradu fosilních technologií za pomoci technologií modulárních reaktorů.

Využití

Jeden britský SMR bude schopen napájet přibližně jedno velké město. Reaktor bude možné využívat nejen k výrobě elektřiny, ale i v jiných odvětvích, kde bude díky němu snižována závislost na fosilních palivech. Společnost předpokládá využití SMR při výrobě speciálních syntetických leteckých paliv s nulovými emisemi, či výrobě vodíku.

Krása přístupu SMR je v ceně této technologie pro průmyslové aplikace. Jeden závod napájený SMR bude schopen vyrábět 170 tun vodíku, nebo až 280 tun speciálního syntetického paliva s nulovými emisemi za den, dodal.

Mezi další aplikace britského SMR patří vytápění, či chlazení domovů i odsolování mořské vody.

Koeficient využití instalovaného výkonu elektrárny se nyní předpokládá na úrovni 90 %. Přitom bude elektrárna dosahovat úrovně bezpečnosti a zabezpečení reaktorů generace III+.

Náklady

Náklady na výstavbu jednoho britského SMR nyní společnost odhaduje na 1,8 miliardy liber (cena pro alespoň 5. nebo pozdější projekt). Cena vyráběné elektřiny by poté byla 40 až 60 liber za MWh při uvažování 60letého provozu. Díky novému přístupu ke sdílení nákladů a novým výrobním metodám při zachování standardní technologie reaktoru jsou náklady na toto zařízení významně redukovány. Přibližně 90 % nákladů na projekt SMR bude totiž utraceno ve výrobních závodech, takže na staveniště budou dopraveny hlavní prvky, které se pouze sestaví.

Kromě členství v britském konsorciu společnost Rolls-Royce nedávno podepsala memorandum o porozumění s americkou společností Exelon. Ta bude provozovat elektrárnu a bude působit jako prvek mezi společností Rolls-Royce a finančními partnery.

Inovace

Velkou inovací britského SMR je „seismický vor“ pro zvládání zemětřesení. Ten se skládá z betonového podstavce o rozloze více než 6000 metrů čtverečních, ležícího na kulovém loži, které zajišťuje odolnost vůči záchvěvům.

Dalším inovativním prvkem je střecha zařízení. Ta má umožnit bezpečný provoz za jakéhokoliv počasí, a tím snížit náklady díky vyšší jistotě v době výstavby.

Původně plánovaný výkon zařízení byl 440 MW elektrických, ale díky projektovým limitům bude možné provozovat elektrárnu s celkovým výkonem 470 MW. Pro odvod tepla z reaktoru budou využity 3 chladící smyčky s vertikálními parogenerátory. Palivem je uvažován klasický UO2 s obohacením do 5 %.

Zdroj úvodního obrázku: rolls-royce.com

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
pr
18. únor 2021, 16:15

Powerpointoví a Visioví mágové ve firmě už svou práci udělali. No a teď s nimi ke strojům. Makejte chlapci. Máte zpoždění. Abyste nedopadli jako Světlík s CNG.

Jan Veselý
18. únor 2021, 16:35

470MW je malý reaktor odkdy?

Martin P
19. únor 2021, 08:21

V kontextu velikosti celé britské energetiky asi ano :-D.

Kozák
18. únor 2021, 18:19

Jaderná energetika je ekonomický propadák, tak proč by tzv. modulární reaktory měly být výjimkou. O ekologických dopadech se netřeba zmiňovat.

Martin P
19. únor 2021, 08:19

To "vykládejte" o ekonomice původních bloků Dukovan a Temelína. Není akcionáře ČEZ, který by nebyl rád, že je podnik v portfoliu má.

Matěj
19. únor 2021, 11:33

Me by celkem zajimaly to Vase stanovisko, ohledne ekologickych dopadu malych modularnich reaktoru? Mohl byste se o tom trochu rozepsat, dat data do souvislosti a porovnat to s ostatnimi konvencnimi zdroji energie? Diky

Kozák
19. únor 2021, 19:12

Ekologické dopady všech jaderných elektráren, tedy i těch s modulárními reaktory jsou vyhořelé palivo, radioaktivní jaderné zařízení i ekologické následky předního palivového cyklu, tedy těžby uranu a výroby paliva. Stačí to?

Milka
20. únor 2021, 20:41

Mluvíte o ekologických dopadech JE. Jenže tyto dopady se týkají zařízení vyrábějícího na několika hektarovém pozemku s využitelností přes 80% a s nulovými emisemi skleníkových plynů. Narozdíl od větrných elektráren, které jsou rozlezlý po celém Německu s výraznými ekologickými dopady.

Vinkler
18. únor 2021, 19:56

Dánský ostrov 731 miliard Kč na 3 GW =244miliardy/1GW

Dukovany 160 miliard na 1,5 GW = 107 miliardy/1GW

Reaktor nahoře 60 miliard na 0,5 GW 120 miliard/1GW

Ostrov je 2x dražší,

Není jasná jaká akumulace

a jaké vedení je v ceně.

Větrníky bude nutno po cca 10-20 letech vyměnit a baterie taky.

Pokud odhadnu náklady na výměnu na 1/3 jde o

náklad 317 miliardy na GW.

JE ve formě malé i velké je 2,5x levnější investičně, než ostrov s OZE.

Kozák
18. únor 2021, 20:43

A co jaderná elektrárna na ostrově. A mimochodem, kdo přišel na ten nesmysl s tou cenou Dukovan. Tak to nebude ani ve snu.

Vinkler
19. únor 2021, 07:48

Kolik bude stát dle vás? Vy máte křišťálovou kouli? Já ne a poroto jsem se podíval co říká google. Zkuste taky.

Pavel Diviš
19. únor 2021, 07:58

400 až 600 mld Kč, dle toho co se dnes staví

pr
19. únor 2021, 10:24

Už jsme dříve zde vyzkoumali, že cena 160 mld Kč za nově Dukovany je dle zvyku ČEZu přepočtena do roku 1968 aby byla porovnatelná s ostatními zde budovanými reaktory. Takže 160 mld Kč je jeho cena v roce 1968. V roce kdy bude dostavěno musíte tedy uvažovat cenu peněz zvýšenou o inflace a další vlivy od roku 1968.

A vyzkoumali jsme to na základě praktiky ČEZu započítávat do slibů ČEZu v začátku roku 1999, kdy se opět rozhodovalo o dostavbě/nedostavbě Temelína, o odstavení huhelných elektráren i ty které sešrotoval začátkem let devadesátých. A jeho praktiky zcela zbytečného provozování uhelných elektráren pro vývoz elektrické energie za hubičku.

Emil
19. únor 2021, 11:06

Tak to je úplný nesmysl.

Martin P
19. únor 2021, 08:17

Tak se na to podívejte takto: I kdyby měli pravdu ti, kteří říkají , že 1,2GWe v Dukovanech bude stát 300mld. Kč, stále jde o cenu srovnatelnou (téměř stejnou) s "ostrovem". Navíc jde o zdroj 3x životnější, s menšími nároky na neobnovitelné nebo těžko recyklovatelné zdroje a s 1,5x lepším koeficientem ročního využití. ;-)

Vinkler
19. únor 2021, 09:32

A ostrov v moři s větrem si postavit nemůžeme.

Petr
19. únor 2021, 07:17

Takže v Dukovanech už máme postavené supermódní malé sériové reaktory :)

Vinkler
19. únor 2021, 09:31

Viz o energetice:

Dodavatel Projekt Země výstavby Náklady investora na kW instalovaného výkonu

CGN Karachi 2,3 Pákistán 3500 eur/kW

EdF/AREVA – Siemens Olkiluoto 3 Finsko 5500 eur/kW

EdF/AREVA – Siemens Flamanville 3 Francie 7200 eur/kW

EdF/AREVA – Siemens Hinkley Point C Británie 7800 eur/kW

KHNP/KEPCO Shin Kori 4 Korea 2500 eur/kW

KHNP/KEPCO Barakah 1 SAE 3400 eur/kW

Rosatom Leningrad II-2 Rusko 2200 eur/kW

Rosatom Akkuyu 1 Turecko 4800 eur/kW

Rosatom Paks 5,6 Maďarsko 5000 eur/kW

Rosatom Hanhikivi Finsko 5500 eur/kW

Westinghouse Vogtle 3 USA 10.400 eur/kW

Výběrové řízení 2014 JE Temelín 3,4 ČR 4300 eur/kW

To je 1/4 až1/2 polovina toho co uvádíte.

Kozák
19. únor 2021, 12:12

Na papír to umí napsat každý. Co ale bude skutečnost až se to realizuje?

Vinkler
19. únor 2021, 15:02

Ale místo abyste si článek přečetl, zpochybňujete v tabulce skutečné údaje, ale bez důkazů.

Matěj
19. únor 2021, 14:28

Ja tu investici do jadra beru tak, ze me ta elektrarna nejspis prezije. Je to draha vec, ale splati se drive nebo pozdeji, ale urcite dlouho pred planovanou zivotnosti a ma potencial slouzit 60 let, i nasim detem. Poptavka po elektrine urcite dramaticky neklesne.

A kdyz si predstavim ty vlaky uhli denne, ktere jezdi do Pocerad, Prunerova, ... a vyleti kominem...

Z neuvazeneho rozhazovani nasi vlady mi ten reaktor v Dukovanech vadi nejmin.

Ps1x2
20. únor 2021, 08:28

Tento názor zcela sdílím.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se