Domů
Jaderné elektrárny
Švédsko plánuje masivní rozvoj jaderné energetiky
Švédská jaderná elektrárna Oskarshamn 3. Zdroj: Uniper
Zdroj: Uniper

Švédsko plánuje masivní rozvoj jaderné energetiky

Švédská vláda představila plán pro rozvoj jaderné energetiky v zemi zahrnující výstavbu nových jaderných bloků. Nejméně dva velké reaktory by měly být realizovány do roku 2035 a v případě bezuhlíkového energetického scénáře se počítá s až deseti reaktory do roku 2045.

V říjnu minulého roku přijala švédská vládnoucí pravicová koalice pozitivní postoj k jaderné energetice. Křesťanští demokraté, liberálové, moderáti a švédští demokraté zveřejnili koaliční dohodu o společné politice, označovanou jako Tidöská dohoda. V oblasti energetiky dohoda uvádí, že cílem energetické politiky je "změna strategie ze 100% obnovitelné na 100% bezfosilní". Tidöská dohoda předpokládá v roce 2045 spotřebu elektřiny země ve výši nejméně 300 TWh, což je dvojnásobek současné spotřeby.

Podpora vlády pro výstavbu velkých i malých jaderných reaktorů

Dohoda rovněž uvádí, že je nutné provést legislativní změny pro vytvoření podmínek k výstavbě a provozu malých modulárních reaktorů (SMR) ve Švédsku. Dále je třeba pro jaderné elektrárny zkrátit povolovací proces.

V lednu letošního roku představil premiér Ulf Kristersson a ministryně pro klima a životní prostředí Romina Pourmokhtari formální návrh na změnu švédské legislativy v oblasti jaderné energetiky. Cílem je odstranit současný zákon omezující počet provozovaných reaktorů a umožnit výstavbu reaktorů v nových lokalitách. Návrh legislativních změn byl otevřen veřejnému připomínkování po dobu tří měsíců. Vláda se 28. září definitivně rozhodla předložit návrh zákona parlamentu. Změny v zákoně mají nabýt účinnosti 1. ledna 2024.

Vystoupení zástupců švédské vlády k představení plánu pro jadernou energetiku. (Zleva) ministryně financí Elisabeth Svantessonová, ministr pro trh práce a integraci Johan Pehrson, ministryně energetiky a obchodu Ebba Buschová a předseda Podnikatelského výboru Tobias Andersson. Zdroj: Švédská vláda

"Nové jaderné zdroje jsou nezbytné pro stabilní a spolehlivý energetický mix, jak pro spotřebitele, tak pro podniky. Je tedy přirozené, že stát bude muset převzít v rámci energetické expanze velkou finanční roli. Poslední roky ukázaly, jak nákladné je nebudovat jadernou energii," uvedla ministryně financí Elisabeth Svantesson.

Klíčové aspekty plánu expanze švédské jaderné energetiky

Prvním bodem v rozvoji jaderné energetiky ve Švédsku je výzva k jmenování koordinátora pro jadernou energetiku, jehož úkolem bude podporovat práci na odstraňování překážek a podpora nových jaderných zdrojů. Koordinátor rovněž stanoví potřebu dalších opatření. Důležitou rolí koordinátora bude shromáždit všechny relevantní partnery, aby bylo možné definovat jasný směr pro efektivní expanzi.

Druhým bodem je potřeba vyjasnit finanční odpovědnost státu prostřednictvím modelu sdílení rizik. Vláda již dříve navrhla zavést pro jaderné zdroje státní záruční úvěry ve výši 400 miliard SEK (cca 858 miliard Kč). Tyto záruky však samy o sobě zřejmě nebudou dostatečné ke stimulaci nové výstavby. Aby se zlepšily podmínky a vytvořily další pobídky k investicím do jaderné energie, musí být navržen rozšířený model sdílení rizik a financování s podílem státu.

Finský jaderný reaktor Olkiluoto 3. Zdroj: TVO

Třetím bodem je nová politika, která umožní uvedení do provozu nové jaderné zdroje o celkovém výkonu nejméně 2500 MWe nejpozději do roku 2035.

Čtvrtým bodem je příprava cesty pro "masivní expanzi nové jaderné energie do roku 2045". "Vzhledem k dlouhodobé transformaci energetiky bez fosilních zdrojů do roku 2045 je nutná expanze, která by odpovídala například deseti novým velkým reaktorům," uvedla vláda.

Přesné množství a typ reaktorů "závisí na několika faktorech, včetně potřeb a míry rozvoje energetické soustavy, technologického pokroku a míst s novou výrobou a spotřebou elektřiny", dodala vláda.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(44)
Zdeves Pavel
22. listopad 2023, 18:01

Od roku 1990 postupně odstavovali bloky. Že jim stačí OZE. Pamatuji jak na Ringhalse 1 přišli ve smutečním. A pak současné prozření po té co jaderný průmysl bývalé ABB pohřbili.

Petr Poruban
22. listopad 2023, 20:09

Takové prozření čeká víc států. To bylo přece jasný. Fyzika se nedá ukecat.

Milan Vaněček
22. listopad 2023, 20:29

Obnovitelné zdroje-to je vítězství moderní fyziky a pokročilých technologií. U Švédů bych měl dotaz: kdo jim ty 2 reaktory do roku 2035 postaví a zprovozní. Možná to místní experti ví, ale zřejmě to je zas jen politický výkřik do tmy, nová vláda to musí chtít vše dělat jinak a další volby zase vše změní.

Ale věřím, že Švédsko, s výraznou vládní finanční podporou by to i ufinancovalo, je to nejdražší možná volba. Švédové brzy taky zjistí, že by pro ně větrné a vodní elektrárny byly mnohem levnější a rychlejší volba.

Emil
22. listopad 2023, 21:17

Vždycky pobaví když někdo za "vítězství moderní fyziky" považuje větrník.

Milan Vaněček
22. listopad 2023, 21:26

Moderní bezpřevodovková větrná elektrárna není větrník stejně tak fotovoltaika nejsou Galvaniho 2 kousky kovu spojené žabími stehýnkami.

Ale pochopit to vyžaduje technické vzdělání.

Emil
22. listopad 2023, 21:43

S převodovkou nebo bez, pořád je to větrník, Vaněčku, vzdělání naopak vyžaduje pochopit, že jsou i podstatně větší vítězství moderní fyziky než větrník.

Milan Vaněček
22. listopad 2023, 21:58

A fotovoltaika je pořád jenom něco jako voltaika s žabími stehýnky.... Tohle říkali "experti" před 30 lety....

Emil
22. listopad 2023, 22:06

O fotovoltaice jsem vůbec nic nepsal, Vaněčku, tak si své výroky vkládejte do úst někomu jinému. Rád bych vám připomněl, že je tu stále řeč o Švédsku, o kterém jste před chvílí sám napsal "Ve Švédsku je využití fotovoltaiky minimální, jsou hodně na severu."

Milan Vaněček
22. listopad 2023, 22:12

Ano, ve Švédsku vyrábí OZE (voda, vítr, biomasa) mnohem více elektřiny než jaderná energetika. OZE ve Švédsku dominují výrobě elektřiny=realita. A bude to ještě více platit i za 5let, i za 10 let,....

Emil
22. listopad 2023, 22:20

Větrník coby "vítězství moderní fyziky", o tom je tu řeč, Vaněčku. Na vaše s tím nijak nesouvisející pindy zvědavý nejsem.

Milan Vaněček
23. listopad 2023, 07:57

Ano Emile, "Na vaše s tím nijak nesouvisející pindy zvědavý nejsem."

Emil
23. listopad 2023, 08:12

Až na to že já jsem nic s tím nesouvisejícího nepsal, Vaněčku, na rozdíl od vás.

Pravoslav Motyčka
22. listopad 2023, 21:34

Ve Švédsku jde v zimě bez dostatku energie o život. OZE si vyzkoušeli dnes vyrábí slunce a vítr 35TWh el. energie to jsou 2 velké jaderné el. Jenže minulou zimu byly téměř bez elektřiny , a při -30° když přestane dlouhodobě fungovat topení pak je téměř jisté že by takový stav vedl k úmrtí velkého množství lidí na rozdíl třeba od Portugalska , kde mají v zimě 10° nad nulou a případný výpadek topení není ohrožující.

Milan Vaněček
22. listopad 2023, 21:51

Ve Švédsku je využití fotovoltaiky minimální, jsou hodně na severu. Ale vodní energetika jim dává nejvíce elektřiny, teprve na druhém místě je jádro (ale to bude brzy předstiženo-určitě před 2035 elektřinou z větrných elektráren, která již jádro dohání). To je realita. Jinak dřeva mají Švédové obrovské množství...

Pravoslav Motyčka
23. listopad 2023, 00:18

K té fotovoltaice ve Švédsku. Ono dotace jsou dotace. Přiznám se , že mám rád čísla asi je to vidět , ale k věci Švédsko mělo k roku 2022 stejný instalovaný výkon FVE jako ČR. Oni FVE nejsou z hlediska výroby tak špatné ve skutečnosti jižním Švédsku mohou FVE vyrábět cca 85% energie výroby u nás o okolí hlavního města i více , takže když člověk chce 10MWh ročně tak přidá proti ČR cca 2-3 panely a je to. Ten základní rozdíl je v tom ,že v ČR přece jen v zimě FVE fungují jenže ve Švédsku dávají FVE díky dlouhému dni v létě více než u nás jenže v zimě prakticky nic 10kW FVE tam dá v lednu cca 26W za hodinu - to není ani na spotřebu střídače, takže je to většinu nula a jen ve slunných dnech je nějaká výroba 2-3 hodiny denně. Pro jednotlivce znamená i ve Švédsku FVE citelnou úsporu už jen proto , že v mnohých oblastech je topná sezóna velmi dlouhá a topí se i v květnu kdy je ve Švédsku o hodinu delší den než u nás a

FVE vyrábí výborně , Problém je v tom, že stát musí zajistit elektřinu za přijatelné ceny 24/7 a občasná výroba , která pomáhá jednotlivým odběratelům není pro stát použitelná. Švédové žijí většinou ve velkých domech a mají 2 velká auta to vede v kombinaci s chladným klimatem k velké spotřebě zdrojů. Pro je stát nucen stavět nové jaderné el. , které dají dost energie pro provoz těchto domů , které jsou vytápěna tepelnými čerpadly v zimě jiné zdroje nejsou reálně dosažitelné.

richie
23. listopad 2023, 21:08

ad Milan Vaněček 22. listopad 2023, 20:29

... U Švédů bych měl dotaz: kdo jim ty 2 reaktory do roku 2035 postaví a zprovozní.

Barakah (komplet JE kde su 4 bloky/reaktory) postavili za 12 rokov...

Možná to místní experti ví, ale zřejmě to je zas jen politický výkřik do tmy, nová vláda to musí chtít vše dělat jinak a další volby zase vše změní.

obavam sa, ze tam uz vacsina "prozrela" ake vzdusne zamky su OZE

Ale věřím, že Švédsko, s výraznou vládní finanční podporou by to i ufinancovalo, je to nejdražší možná volba. Švédové brzy taky zjistí, že by pro ně větrné a vodní elektrárny byly mnohem levnější a rychlejší volba.

zial viac ako 20-rocne skusenosti nemecka ukazuju pravy opak .. a to nie su len vzletne reci, ale tvrde fakty

Milan Vaněček
23. listopad 2023, 21:24

Zkušenosti Švédů to ukazují, vodní a větrné elektrárny jim vyrábí víc elektřiny než jádro. A nemusí chodit do Německa, kde vítr a fotovoltaika v roce 2023 vyrobily mnohonásobně více elektřiny než ty zbytky německých JE....

Emil
23. listopad 2023, 21:56

Vodní ano, větrné ne. Zase to máte špatně, Vaněčku.

Milan Vaněček
23. listopad 2023, 22:07

Nechápete výraz A a B, či A plus B je větší než C. Proč máte ty zbytečné nechápavé poznámky, přece realitu, že vodní a větrné elektrárny (A a B) vyrábějí více než JE ve ŚVÉDSKU nezměníte?

Emil
23. listopad 2023, 22:31

1) O sčítání jste nic nepsal.

2) Není vůbec žádný důvod proč sčítat výrobu vodních a větrných elektráren a porovnávat je proti výrobě jaderných elektráren, kromě vašich účelových hrátek kterými se snažíte neustále něco překrucovat. Zrovna tak bychom mohli napsat např. "Zkušenosti Švédů to ukazují, vodní a jaderné elektrárny jim vyrábí víc elektřiny než větrné" a "dokázali" bychom pravý opak. Stejný nesmysl.

Milan Vaněček
24. listopad 2023, 10:37

Jestli to nevíte, vodní i větrné elektrárny jsou nedílnou součástí OZE, jaderná energetika je něco zcela jiného (neobnovitelná, nerecyklovatelná, .nebezp....)

Emil
24. listopad 2023, 10:49

Jestli to nevíte, vůbec není podstatné jestli je něco tzv. "obnovitelné", do této škatulky spadá kdeco, klidně pálení amazonských pralesů, podstatné je co se považuje za udržitelné a nízkoemisní, a v tomto ohledu je jaderná energetika minimálně na stejné úrovni jako ty tzv. "obnovitelné" zdroje. Zrovna tak není o nic hůře recyklovatelná a o nic více nebezpečná, jde jen o další vaše výmysly, které s realitou nemají vůbec nic společného.

Milan Vaněček
24. listopad 2023, 11:27

Ten Váš příběh o tom, co Vy považujete za důležité, pozvolna, pod tlakem (finanční) reality a narůstajících vědeckých poznatků a pochybností, mizí.

Recyklovatelnost, žádný nebezpečný odpad, nízká cena, technický pokrok, to jsou klíčové pojmy v našem reálném světě pro 8 či více miliard lidí, z nich většina žije v mnohem chudším světě než lidé v EU.

Emil
24. listopad 2023, 11:47

Vaněčku, to není "můj" příběh o tom, co já považuji za důležité, to je příběh Švédska (o kterém je tento článek), co Švédsko považuje za důležité. A ten nikoliv pozvolna ale docela rychle míří naprosto opačným směrem než vy se tu neustále snažíte malovat.

Ostatně se o tom psalo i na tomto serveru, cituji: "Švédští zákonodárci včera dali zelenou úpravě energetických cílů země, které tak již nebudou vyžadovat k dosažení uhlíkové neutrality výrobu veškeré elektrické energie z obnovitelných zdrojů, nýbrž nefosilních zdrojů. Malá, avšak významná změna tak otevírá cestu výstavbě nových jaderných bloků"...

oenergetice. cz/jaderne-elektrarny/svedsky-parlament-otevrel-upravou-energetickych-cilu-cestu-vystavbe-novych-jadernych-reaktoru

Povšimněte si, že i pod tímto článkem jste rozdával své rozumy, tvrdil jste dokonce že za to může Gréta, a teď se zase snažíte předstírat, že nic takového vůbec neexistuje, a že je to prý můj příběh. Tak si tu přestaňte vymýšlet vlastní alternativní realitu a držte se faktů, které jasně říkají opak toho co tvrdíte vy.

Milan Vaněček
24. listopad 2023, 12:34

Otvírá to cestu jádru, ale jen na papíře. Vyšší bezpečnost a hlavně levnější cena a rychlejší realizace výstavby-jen to může otevřít cestu jádru v EU a USA, přiškrcenou havariemi, neustálým prodlužováním doby výstavby a několikanásobným zdražováním během výstavby nových jaderných reaktorů.

To je realita, zákonodárci mohou odhlasovat cokoli, technici a finance rozhodnou.

Emil
24. listopad 2023, 12:52

Neotvírá to cestu jádru jen na papíře, bezpečnost je u moderních reaktorů dostatečně vysoká a cenově to taky není nijak dražší cesta. "Realita" je hlavně to, že vaše věštby typu "Je zřejmé že Švédsko dosáhne 100% OZE i bez JE" se opět ukázaly jako liché a sami Švédové tuto cestu opustili, přestože pro ni mají podmínky jako málokdo v Evropě.

Milan Vaněček
24. listopad 2023, 14:20

Bezpečnost je vyšší, ale pořád je havarie při nečekaném odstavení všech možností chlazení reaktoru NEVYHNUTELNÁ. To je čistá fyzika u reaktoru velikosti 0,5 či 1 či 1,5 GW elektrického výkonu (1,5 či 3 či 4,5 GW výkonu tepelného - o odvod tepla tu jde).

A jak je to s tou cenou a rychlostí výstavby - to v přímém přenosu ukazují dva uchazeči pro výstavbu Dukovan2. Je to zoufalé.

To jak bude Švédsko dál pokračovat v energetice bude záležet především na tom, jak se která vláda rozhodne, a vlády se v demokracii střídají, ani Milan ani Emil jim do toho kecat nemusí, oni se rozhodnou (či nerozhodnou, můžeme jen tipovat).

Emil
24. listopad 2023, 14:54

1) Cituji: "pořád je havarie při nečekaném odstavení všech možností chlazení reaktoru NEVYHNUTELNÁ" - blábol. Gravitaci ani přirozenou konvekci odstavit nelze, Vaněčku. To je ta čistá fyzika.

2) Jediné co je "zoufalé" jsou vaše pokusy neustále překrucovat fakta. I ta údajně "zoufalá" cena a rychlost je pořád mnohem lepší než co se "povedlo" za stejnou dobu zemím, které se chovají podle vašich představ.

3) Vláda už se rozhodla a "překvapivě" se rozhodla v naprostém rozporu s tím o čem vy jste tvrdil, že je "zřejmé". Tedy se vaše věštby opět nenaplnily.

Milan Vaněček
24. listopad 2023, 16:28

Ad 1) gravitaci opravdu nezastavíte, ale ta nádrž s vodou Vám dojde za pár dní (pro jednu značku a velikost reaktoru to jsou 3 dny, to jsou firemní data). 1+GWe reaktory jsou moc velký.

Emil
24. listopad 2023, 16:55

Takže najednou sám uznáváte, že "při nečekaném odstavení všech možností chlazení reaktoru" není havárie "NEVYHNUTELNÁ", ale naopak je minimálně tři dny čas na to, dopravit k reaktoru např. vrtulníkem nebo jinými prostředky malé mobilní čerpadlo, kterých má samozřejmě každá elektrárna ve svém havarijním plánu několik na různých místech v záloze, a takovým čerpadlem doplnit nádrž vodou. To je pravý opak toho vašeho "NEVYHNUTELNÁ", to je naopak "VELMI SNADNO VYHNUTELNÁ".

Milan Vaněček
24. listopad 2023, 17:06

Ne, to co říkám bylo v praxi již odzkoušeno na několika jaderných reaktorech na světě.....

Praxe ukázala že pravdu jsem měl já a ne Vy. Věci v realitě nejsou tak jednoduché, jak se jeví od klávesnice počítače.

Emil
24. listopad 2023, 17:32

Opět si vymýšlíte, Vaněčku, naopak bylo "v praxi již odzkoušeno na několika jaderných reaktorech na světě", že u moderních reaktorů je "při nečekaném odstavení všech možností chlazení reaktoru" v každém případě dostatek času chlazení reaktoru bez problémů obnovit. Praxe ukázala že jste pravdu neměl a že tu "od klávesnice počítače" plácáte jeden nesmysl za druhým. Jak sám pokrytecky píšete jiným: "proč pořád diskutujete to, co nedokážete posoudit a čemu nerozumíte?"

Milan Vaněček
25. listopad 2023, 09:22

Je vidět, že nechápete správně psaný text a nechápete co jsou to fyzikální zákony.

Opakuji, pochopte to: "pořád je havarie při nečekaném odstavení všech možností chlazení reaktoru NEVYHNUTELNÁ. To je čistá fyzika u reaktoru velikosti 0,5 či 1 či 1,5 GW elektrického výkonu (1,5 či 3 či 4,5 GW výkonu tepelného - o odvod tepla tu jde)".

Emil
25. listopad 2023, 10:51

Je vidět že psaný text nechápete vy, Vaněčku, a ještě si k tomu hloupě vymýšlíte. I kdybyste to zopakoval 100×, pravdou se to nestane. Gravitaci ani přirozenou konvekci odstavit nelze. To jsou fyzikální zákony, které té havárii u moderních reaktorů zabraňují.

Navíc krásně ukazujete, že jaderným reaktorům ani jaderné fyzice vůbec nerozumíte. Při nečekaném odstavení reaktoru v řádu sekund tepelný výkon klesá na jednotky procent nominálního výkonu, takže není vůbec potřeba odvádět "1,5 či 3 či 4,5 GW výkonu tepelného" ale jen desítky MW. Zbytkový tepelný výkon neustále exponenciálně klesá.

Milan Vaněček
25. listopad 2023, 11:01

Ano, zbytkový výkon exponenciálně klesá. Souhlas. Záleží na tom ale, z jak vysoké hodnoty a jaká je časová konstanta. A právě pro velké reaktory z existujících materiálů to dopadne tak, jak píši. To už je "experimentálně odzkoušené" ve Fukušimě.

Emil
25. listopad 2023, 11:19

Nedopadne to jak píšete, Vaněčku, opět si vymýšlíte. Moderní reaktory jsou konstruované jinak než byly ty ve Fukušimě, takže k odvodu zbytkového tepelného výkonu nepotřebují čerpadla jako reaktory ve Fukušimě, k odvodu zbytkového tepla stačí pasivní odvod tepla přes stěny kontejnmentu, havárie tedy není nevyhnutelná, ale naopak se jí takto navržený systém umí krásně vyhnout, a to i v případě že všechny ostatní systémy selžou.

Karásek
22. listopad 2023, 20:57

Švédové se přesvědčili, jak je to s výstavbou nové JE podle sousedního Finska. Tam tu realizaci nového bloku s Francouzi litují, protože se stavba protáhla o 12 let a projekt se mnohonásobně prodražil.

Emil
23. listopad 2023, 16:00

Nevymýšlejte si, Karásku. Nemají žádný důvod litovat toho, že mají zbrusu nový nízkoemisní zdroj, který spolehlivě vyrábí přes 10 TWh elektřiny ročně s výrobní cenou okolo 50 €/MWh, a který ji může vyrábět klidně až do konce tohoto století.

Zdeves Pavel
22. listopad 2023, 22:36

Pane Vaněček měli na to 40 let co se o to pokoušeli a tvrdili, že OZE je jediné. Tak že by to ještě nestačilo? Nebo že by zase ta fyzika v energetice?

Milan Vaněček
23. listopad 2023, 21:35

Fyziku a ekonomiku v energetice vidíte přesně zde:

pv-magazine.com/2023/11/23/solar-module-prices-may-reach-0-10-w-by-end-2024/

Cena solárních panelů v 2023 jde k 10 centům za Wpeak. To je tisícina ceny co byla kdysi, kdy fotovoltaika začínala za ropné krize v sedmdesátých letech.

A roční objemy výroby FV panelů jsou už letos přes 300 GWp a brzy budou 1 TW výkonu (nových FVE) ROČNĚ.

Víte co to je když Vám ve světě přibývají stovky GWp a během pár let to budou TERAWATTY ROČNĚ? Znáte nějakou podobnou technologii výroby elektřiny která se tak bouřlivě rozvíjí??

To je přímá CELOSVĚTOVÁ demonstrace symbiozy nejmodernější hi tech výroby za nejlevnější cenu.

Ano, v energetice rozhoduje fyzika a cena.

Emil
23. listopad 2023, 22:00

Řeč je stále o Švédsku, Vaněčku, kterému je ta "celosvětová demonstrace" na dvě věci...

Pravoslav Motyčka
24. listopad 2023, 22:06

Ano pane Vaněčku je to super že budou levné panely jenže ona je levná i kvalita , takže ušetříte 1000 za 1 panel 20 tis kč na 10 FVE , pak ještě takových 30 na baterii takže 50 000 úspora super , jenže za 15 let nebude mít ani panely ani baterii. Kdežto když si koupíte pořádné panely celoskleněné a pořádnou baterku , která vydrží 20 a více let. Tak Vám to ve výsledku vyjde levněji , protože když si koupíte FVE výkonu , který vám vyhovuje tak do ní nemusíte investovat desítky let. Říkám Vám ,že firmy co toto nasadí budou za pár let krachovat, protože nebudou chtít plnit záruky.

Richard Vacek
23. listopad 2023, 06:38

Plán je jedna věc, realizace druhá.

Vzhleden k tomu, že jaderné plány má spousta zemí, ve kterých sny narazily na realitu, kde chce Švédsko nalézt potřebné výrobní kapacity a protřebné specialisty na realizaci něčeho takového?

richie
23. listopad 2023, 21:14

Ano, toto je legitimna pripomienka .. vzhladom na dlhodobo umelo tlmenu oblast moze byt skutocne problem s dostupnou kapacitou .. nuz uvidime ..

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se