Domů
Komoditní trhy
Ropa prudce zdražuje, reaguje na zabití íránského velitele
Těžba ropy

Ropa prudce zdražuje, reaguje na zabití íránského velitele

Ceny ropy se dnes výrazně zvyšují, severomořský Brent je nejdražší od loňského září. Trh reaguje na zprávy, že Spojené státy při nočním raketovém útoku v Bagdádu zabily velitele íránských elitních jednotek Kuds Kásema Solejmáního. Narůstají tak obavy, že zostření napětí na Blízkém východě by mohlo zkomplikovat plynulost dodávek ropy na trh.

Severomořská ropa Brent, která je považována za barometr vývoje cen ropy na světových trzích, krátce před 09:00 SEČ přidávala 3,1 procenta na 68,30 dolaru za barel. Americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) vykazovala nárůst skoro o tři procenta na 62,99 dolaru za barel.

Solejmání a několik dalších lidí zahynulo při útoku na konvoj u letiště v Bagdádu. Pentagon oznámil, že šlo o rozhodnou obrannou operaci, jejímž smyslem bylo ochránit americký personál působící za hranicemi a odradit Írán od dalších útoků.

„Rizika na straně nabídky zůstávají na Blízkém východě zvýšená. Můžeme vidět, že se dál zvyšuje napětí mezi Spojenými státy a bojovníky, které v Iráku podporuje Írán,“ sdělil agentuře Reuters analytik Edward Moya ze společnosti OANDA.

Irák je druhým největším producentem ropy v Organizaci zemí vyvážejících ropu (OPEC). Denně vyváží asi 3,4 milionu barelů suroviny – převážně z jižního přístavu Basra.

Ceny ropy v dolarech za barel (asi 159 litrů):

BURZATYPKONTRAKTAKTUÁLNÍ CENAPŘEDCHOZÍ ZÁVĚR
Londýn – ICEBrentbřezen68,3066,25
New York – NYMEXWTIúnor62,9961,18

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(29)
enegetik II
3. leden 2020, 14:30

Zabití generála Solejmáního, vítěze nad Islámským státem v Iráku, považuji za americkou prasárnu. Irácký premiér Mahdí již označil tento skutek za akt agrese a zbytečnou vraždu. Vyzval vládu k mimořádnému zasedání. Třetina obyvatel Iráku jsou šíité = 10 milionů a zabitý generál je jejich národní a náboženský hrdina. Duchovní vůdce šíitů Muktada Sadr již vyzval k vyhnání všech 5000 amerických okupantů z Iráku. Nyní tedy bude 10 000 000 proti 5000 okupantům. Držím palce domácím lidem proti sprostým okupantům.

Martin Pácalt
3. leden 2020, 15:41

Já děkuji naší detektivní kanceláři za rozbor... Krucinál, co bychom dělali bez vašich komentářů, které se tváří, že pocházejí od nějakého insidera.

Dejte tomu čas. Třeba se za půl roku dozvíme, že v něčem ten chlap jel. A nebo taky ne. Ale nedělejte závěry pár hodin po...

energetik II
3. leden 2020, 17:29

TO : Pácalt

Pokud vojenské síly USA zavraždí cizího generála na území cizího státu 12 000 km od hranic USA , pak to nepovažuji za nijak omluvitelné. USA ho obviňují, že se snažil "rozšiřovat vliv Iránu v zahraničí". A co snad dělají USA ?? Jejich války po roce 1945 už nikdo ani nespočítá , vždy se válčilo proti výrazně slabším, chudším a alespoň 10 000 km od břehů USA. Tedy v dalekém zahraničí. Vždy šlo o - "rozšiřování vlivu USA". Tedy USA svůj vliv ve světě silou a válkami rozšiřovat můžou a jiné velmoci nikoli ? Takže : Dvojí metr ? Já můžu úplně všechno ,ostatní nesmí vůbec nic ? A když si něco dovolí, tak je srovnám svými zbraněmi, třeba 20 000 km od svého území ?? Přeji panu Trumpovi k Novému roku : "Druhý Vietnam". USA si nic jiného nezaslouží. Jsou příliš zpupné a nafoukané. Zřejmě se tam už na Vietnamskou lekci zapomnělo. Přišla nová generace a potřebuje si prožít ten svůj : "Druhý Vietnam" ,dobře, mají ho mít ! Ukazuje se, jak je Severní Korea fantasticky prozíravá a chytrá ! Jedině jaderná bomba budí u USA patřičný respekt a chrání před útokem vojáků USA.

energetik II
3. leden 2020, 17:50

Expertka OSN Calamardová dnes prohlásila, že USA porušily mezinárodní právo , když "mimosoudně zabíjely" na území cizí země pomocí dronu". Můj názor má tedy oporu u odborníků OSN na mezinárodní právo. Myslím, že se USA v rozšiřovaném používání dronů blížíme k nebezpečnému bodu. Stále více států je bude umět vyrábět a používat a dovedu si velmi dobře představit situaci, kdy iránskými gardami vypravená "civilní loď " dopluje někam 500 km od břehů USA a vypálí pak několik dronů s náložemi na Pentagon či rovnou civilní cíle. A zdůvodní to jak ?? Chtěli jsme se pomstít za smrt našich civilistů a vojáků,kteří zemřeli při americkém náletu na naše města. Tedy úplně stejně, jako svou akci zdůvodnily USA dnes.

Emil
3. leden 2020, 18:01

Loudile, nemohl byste se zase na nějaký čas stáhnout zpátky na ústředí? Už jste opět dost otravný. Vaše příspěvky s energetikou vůbec nijak nesouvisí.

Bizon
3. leden 2020, 20:35

Článek je o dopadech zabití Íránského generála, Energetik II se podle mně v tomto případě naprosto drží tématu. Že to USA v poslední době přehání a že je měřeno dvojím metrem je dnes naprosto zřejmé. Zabití Solejmáního bylo ale už dost přes čáru, zbytečně rizikové pro samotné USA. Zabili národního hrdinu a vytvořili mučedníká, podle mně se rozhodně zvedla šance na nějaký vojensko/terostistický odvetný útok.

Možností odvetného úderu je hodně, může to být "jen" hackerský útok o kterém se ani nedozvíme, ale ta možnost úderu střel s plochou dráhou letu a dronama vedená z lodě jak píše Energetik II je určitě taky realistická.

energetik II
3. leden 2020, 21:13

TO : Emil

Pokud jsme vinou USA v situaci, kdy se začíná přetřásat možný vznik Třetí světové války, což by se nás zajisté velmi týkalo !! a pokud jsou v názvu tohoto článku slova : "zabití iránského velitele" - pak se tohoto tématu držím. Ono se totiž, což vám jaksi uniká , vždy nutně řeší dvě související věci : Příčina a následek . Příčina je v tomto případě vražda iránského generála , následek = růst ceny ropy. Tyto dvě věci k sobě patří , nelze je oddělit. Někoho tady v diskuzi více může zajímat to, že díky růstu cen ropy bude na našich benzinkách možná platit o 20 haléřů za litr více, někoho naopak může zase zajímat ,proč tento problém vůbec vznikl a tedy se zajímá o tu prvotní příčinu růstu cen ropy = nechutnou vraždu. Mně ani tak nezajímá těch 20 haléřů, jako spíše příští vývoj ve velmi výbušné oblasti světa , kde na straně Iránu stojí Rusko s Čínou a naopak na straně USA "povinně " stojí NATO, tedy i my.

Emil
3. leden 2020, 21:20

Opravdu diskuse na typické energetické téma. Asi podobně jako na serveru o vaření rozebírat, zda je výhodnější vařit na ruském zemním plynu, nebo na americkém zkapalněném...

Carlos
3. leden 2020, 21:45

Emile,

pokud jste majitelem společnosti Tricatel, nebo jejím akcionářem, už to zajímavé být může :D Cent k cenu a je z toho milion.

Ale teď vážně, je to tu opravdu přeplněné nesmyslným proruským trollením. Problém je že se nám to přelévá už zase i na další a další weby. Naposledy se jich vyrojilo X na z dopravy. Nevím čím to je, ale nelíbí se mi to. Taková snaha o dominanci jejich narativu a názoru za každou cenu mi to přijde. I kdyby to bylo za cenu znemožnění jakékoliv jiné diskuse.

Josef Novak
3. leden 2020, 22:47

Solejmani byl přímo odpovědný za tisíce mrtvých na Blízkém východě. Byl přímo odpovědný za stovky mrtvých při

potlačování posledních demonstrací v íránských městech. Mnoho Íránců jeho smrt oslavuje. Trh s ropou může jeho smrt spíše uklidnit.

energetik II
3. leden 2020, 23:00

TO : Novák

Po vpádu žoldáků USA do Iráku 2003 tam bylo zavražděno 300 000 civilistů, souhlasil by jste tedy s atentátem na G.W.Bushe ?G.W. Bush je přímo odpovědný za smrt 300 000 Iráčanů.

Pavel
4. leden 2020, 21:32

Tak, tak, vzájemné sunnitsko šíitské podřezávání krků má dlouhou tradici a je krvavé, jen to jaksi nemá nic společného s Američany.

energetik II
5. leden 2020, 21:14

TO : Pavel

Neznáte absolutně nic. Uvedu jen dva případy z tisíců, kdy Američané přímo zabíjeli nevinné Iráčany.

Případ č 1. Armáda USA měla ohromný strach ze sebevražedných atentátníků, proto stanovila, že každé auto, které se bude blížit k jejich kontrolnímu stanovišti na silnici, musí zpomalit na max. 20 km/h. Ovšem v Iráku ne každý kouká na televizi a čte noviny. Proto jakási početná vesnická rodina vezoucí zeleninu na trh neměla o tomto nařízení ponětí a jela k US vojákům plnou rychlostí. US Armáda zahájila palbu, celá rodina zemřela.

Případ 2. Hlídka US Armády byla napadena místními partyzány. Po útoku partyzáni ujížděli autem ,které začal sledovat US vrtulník. Partyzáni zastavili u paneláku do kterého vběhli. Vrtulník podal zprávu na letiště, odkud startovaly US stíhačky, jež pak zasypaly dotyčný panelák raketami. Byla noc, lidé spali. Mrtvých civilistů byly desítky.

Pane Pavel neztrapňujte se svou neznalostí historie

Carlos
6. leden 2020, 00:18

Loudile, tak to linkujte, dejte sem odkaz na článek ve kterém se o tom píše. Nezlobte se, ale takových případů si na kohokoliv vycucám z prstu třeba dvaačtyřicet. Takže prosím, kde jste o tom četl?

Pavel
4. leden 2020, 21:29

Žvaníte z cesty. Porážku Islámského státu si mohou připsat Kurdové a Američané, určitě ne Iránci, kteří naopak svými ingerencemi v Iráku (např. dosazením neschopného šíitského fanatika Málikího do premiérského křesla Iráku) ke vzniku Islámského státu napomohli. Irán reprezentovaný Sulejmáním má na triku vraždění civilistů v Jemenu, v Sýrii, a konflikt mezi šíity a sunity v Iráku.

energetik II
5. leden 2020, 21:19

TO : Pavel

Nebýt odstranění Saddáma Husajna , tak tam žádný Islámský stát ani nemohl vzniknout. Saddám na to měl dost silnou armádu. Ovšem po odchodu Američanů 2011 zůstal Irák v totálním rozkladu.

energetik II
3. leden 2020, 22:57

TO : Carlos

Opět se dostáváme k tématu "trolení". Třeba : "proruské ,pročínské, proiránské a já nevím jaké ještě". Ovšem lze člověka s jiným názorem na věc považovat za : "trola" ??? Já mám jeden názor na věc ,ten svůj a pokud někdo vysloví názor opačný , musí to být jedině "trol" ?? Nyní se třeba řeší schodek státního rozpočtu za 2019 = 28 mld. Kč. Vláda tvrdí, že je to naprosto v pořádku, opozice tvrdí, že je to : "naprosto v nepořádku". Pane Carlosi, označte mi prosím, kdo je v tomto sporu ten váš :"troll", zda vláda či opozice. Mají totiž zcela odlišné názory ! A zde tedy musí existovat nějaký ten : "Troll". Nikdo nikomu nebrání se v této diskuzi svobodně vyjádřit ! Ať se tu svobodně vyjádří třeba 200 lidí, kteří mne "zcela ubijou svými pádnými argumenty" ! Zatím ovšem vidím jen pana Bizona, který se postavil na mou stranu a pana Emila , který je zase proti mně. A právě to je základ demokratické diskuze. Pokud Admin "seškrtá" všechny diskutující, co "nejsou v lajně", pak tu máme zase totalitu jako vyšitou a jsme zase před rokem 1989. Přitom svoboda je právě to, mít ve společnosti na jednu věc nebo událost více, třeba i protichůdných názorů. Co je na tom proboha špatného ? Já tvrdím, že zabití generála v Iráku přinese jen víc mrtvých a dalších problémů, včetně růstu cen ropy, než kdyby zabit nebyl , pokud má někdo jiný názor, ať ho sem napíše, nikdo mu nebrání. Růst cen ropy nasype další miliardy do kasičky Putinovi. Trump mu tak vlastně nahrál na smeč.

Martin Pácalt
4. leden 2020, 11:00

Tak jak vy některé věci popisujete je typickým vzorkem míchání polopravd a vyloženě výmyslů. Pár poznámek jak rozlišit trolla od normálního průměrného diskutujícího "Franty Koudelky z mokré čtvrti":

1) nepoužíváte jméno a příjmení, jste skrytý za "nick", popř. vyměšlené jm.+příjm. Kdybyste něco argumentačně nedal , nechcete mít ostudu u sousedů ?,

2) vytváříte dojem se svým suverénním vystupováním, že o tématu máte informace ze zákulisí, přitom vaříte z vody, informace jsou neověřitelné,

3) obhajujete jednání režimů, kde je naprosto programově decimováno vlastní obyvatelstvo. (USA sice nejsou dokonalé, ale přesto se tam každoročně snaží dostat stovky tisíc lidí, na rozdíl od Iránu, Číny, Ruska)

4) oháníte se demokracií, přitom jediným vaším příspěvkem je pouštět do éteru vlastní názory bez rizika, že za ně ponesete odpovědnost (souvisí s bodem 1).

Takže se nedivte, že váš názor třeba já osobně nebudu brát nikdy moc vážně.

energetik II
4. leden 2020, 11:39

TO : Pácalt

1. Jméno a příjmení tady nepoužívá většina diskutujících - energetik, Josef, Emil, Carlos, ....atd. Kolik je v republice Josefů či Emilů ? Desítky tisíc. Tedy jsem se jen přizpůsobil naprosté většině v této diskuzi.

2. Když si projdu své příspěvky, tak opravdu nevidím , co jsem "vařil z vody" :

- irácký premiér Mahdí skutečně vraždu označil za akt agrese

- skutečně vyzval k zasedání parlamentu a vlády

- třetina obyvatel Iráku jsou šíité /zhruba platí/

- zabitý generál byl jejich hrdina / platí/

- Muktada Sadr vyzval k vyhnání Američanů z Iráku /pravda/

...atd, atd. Mé informace pocházejí ze zpráv Seznami, Idnes, Čt,....

Moje úvaha, a nevím, proč by se nesměly psát úvahy o budoucím dění, o napadení území USA iránskými drony je stále platná a dost možná na ni v budoucnu dojde. Irán již oznámil, že vlastní "interkontinentální dron" vysokého doletu.

3. Ověřte si informace o imigraci do Ruska, neznáte fakta. Pokud USA r. 2003 zahájily agresi proti Iráku, které následně padlo za oběť 300 000 místních lidí, nepovažuji je za demokratický stát. Nechápete vůbec společenský vývoj ve světě , státy, které prošly jiným vývojem a mají dnes demokracii , nemají právo zabíjet vůdce a generály státům na jiném stupni vývoje. Když to trochu přeženu, dle vás , kdyby třeba od roku 1300 existoval v Evropě plně demokratický stát "X", tak by jeho armáda měla právo zabít : Karla IV, Marii Terezii, generéla Laudona, Jana Žižku, Napoleona, Kutuzova, cara Mikuláše, .... protože to všechno byli představitelé totalitních nedemokratických režimů ??? Pokud jde o Čínu, ta pro své obyvatelstvo dělá daleko více než demokratické vedení Indie.

4. Nevím, proč by měl v demokracii někdo nést odpovědnost za svůj vlastní názor , k demokracii různost názorů patří.

P.S. Považuji vás za člověka, který chce mít svět jen černobílý, DOBRO a ZLO . Svět takový ale není. Drobný příklad = památník Vlasovcům v Řeporyjích. Ti samí lidé , kteří v uniformách Wehrmachtu bestiálně vraždili r. 1944 polské povstalce ve Varšavě, se pak v květnu 1945 postavili proti Němcům v pražském povstání a pomohli Pražanům zvítězit, 300 jich tam padlo. Pokud dnes Vlasovce hodnotí obyvatelé Varšavy , jsou to vraždící bestie, starosta Prahy Řeporyje je má zase za své osvoboditele a staví jim pomník. To samé Bandera na Ukrajině , jeho organizace zavraždila na 100 000 hlavně polských civilistů , když "etnicky čistil" Ukrajinu, dnes mu na Ukrajině staví pomníky.

Martin Pácalt
4. leden 2020, 22:50

"4. Nevím, proč by měl v demokracii někdo nést odpovědnost za svůj vlastní názor , k demokracii různost názorů patří."

:-DDDDDDDDDDDD

Tím se leccos vysvětluje i potvrzuje.

energetik II
5. leden 2020, 18:01

TO : Pácalt

Můžete mi tedy vysvětlit váš názor na tu - "zodpovědnost za vlastní názor v demokracii " - na různé třeba mezinárodní události ?? Pokud třeba : středoškolský student, starobní důchodce , šofér trolejbusu, prodavačka v sámošce,....atd. vysloví veřejně svůj názor v hospodě, na ulici při čekání na tramvaj, nebo v internetové diskuzi ,.... který není v souladu se státní ideologií, například :" Je správné, že Rusko připojilo Krym". Koho nebo co je tím vlastně - "ohroženo" ?? Když nějaký šofér trolejbusu nebo penzista souhlasí s připojením Krymu ?? Svědčí to o jediném, že lidé v ČR nejsou nějaké tupé ovce ,co -"všechno žerou". Jiná věc by ovšem byla , kdyby tohle tvrdila učitelka svým žákům v rámci výuky nebo dokonce nějaký důstojník naší armády by o tom přesvědčoval své podřízené. Tihle lidé jsou placeni státem, takže ti by měl "držet linii", oni jsou za to placeni. Jakou "linii" má ovšem držet penzista či servírka, to mi není jasné.

Martin Pácalt
4. leden 2020, 22:52

Josef, Emil, Carlos tady nepředvádí to co vy, ty body měly platit společně en bloc, ne že si jeden vyberete a začnete s ním šermovat.

Bizon
4. leden 2020, 11:22

Jo, pestrost společensky přijatelných názorů v poslední době klesá nejen u nás=/ Zamýšlet se nad informacema a nevěřit všemu je podle mně základ, ale čím dál častěji je člověk co jen napapouškuje oficiálná propagandu označován za ruského trolla. Většinu informací které se nám nehodí do krámu taky jednoduše shodíme ze stolu jako "ruskou propagandu".

Žádný stát/velmoc ve skutečnosti není "ten hodný", to jsou pohádky. Írán má určitě temná tajemství a za sebou hromadu mrtvol, ale všechny naše invaze do Íráku mají na svědomí dohromady 500 000 lidí, s Lybií a Sýrií je to přes milion mrtvých, takže nemáme nikomu co vyčítat.

Ultimátně pořád platí právo silnějšího zahalené do nějakých politických keců. Silnější se prostě rozhodne, a kecy o ochraně svobody a demokracie jsou až ex-post racionalizace ať je o výchoďáky, zápaďáky, písečnáky, arabáky... Věřit bezmezně jakékoliv vládě je blbost která z vás udělá pouhou ovci.

energetik II
4. leden 2020, 11:52

TO : Bizon

Ano, bohužel, dnes opět spějeme k bodu, kdy v ČR bude uznávána "jediná pravda" a pokud se najde někdo, kdo se opováží říkat něco jiného, tak bude umlčen , vymazán, vygumován,...atd. Je to vidět ve vytváření těch různých agentur, které mají desítky pracovníků, kteří celý den nedělají nic jiného než čtou diskuze , články, příspěvky ... vyhodnocují tzv. "dezinformace" a jejich původce. Je zde vidět snaha vytvořit - "nového občana" , ochráněného od všech jiných informací, než těch z ČT a ČRo, kterým musí na 100 % věřit.

Ivan Novák
4. leden 2020, 11:54

Zpátky ke zdejším kořenům: nutno tedy držet energetiku ČR proti uplatnění práva vnějšího silnějšího přiměřeně odolnou; aby těm silnějším po zhodnocení nákladů a výnosů vyšlo, že působit u nás jinak, než standardní vzájemně výhodnou ekonomikou, se jim nerentuje.

Carlos
4. leden 2020, 13:33

V tom případě musíme provést taková opatření aby se podařilo ještě lépe využít našich přírodních podmínek a to co nejrychleji. K tomu by bylo třeba mobilizovat soukromý kapitál, který momentálně leží ladem, to by se dalo přes OZE, ale to by se na to musela upravit legislativa, která tomu teď tak nějak nepřeje. Také by se hodilo více využít dostupný hydropotenciál, máme tu ještě některá místa, která by šla využít i bez větších dopadů na přírodu, ale nevím, jestli by to vyšlo ekonomicky, možná by tam muselo dojít k nějaké investici ze strany státu. Další věc, která by to mohla ovlivnit by byl repowering, nemalé množství MVE je stavených podle výkonu původní elektrárny, nebo mlýna, pily a tedy hluboko pod potenciálem. například jsou elektrárny s výkonem kolem 100kW na místech kde by se pohodlně dala postavit elektrárna o 500kW. Atd.

Pak samozřejmě bude třeba provést některá opravdu velká opatření, ale také by to nemuselo být složité.

Podstatná je ale otázka, jestli se energetická bezpečnost má zajišťovat stylem. "Stále vyrábí", nebo "Je schopna vyrobit". To je dost zásadní a musí se to zhodnotit v dlouhodobém horizontu, protože nevhodně zvolený postup může stát z dlouhodobého hlediska ekonomiku příliš mnoho peněz. Už se to tu jednou takto zvrtlo, udělat to tak podruhé by bylo velmi nerozumné.

Jan Veselý
5. leden 2020, 08:04

V dlouhodobém horizontu je to jednoduché. Pokud bude česká výroba levnější než zahraniční, jsou ty snahy bezpředmětné, pokud bude zahraniční výroba levnější, je ekonomicky škodlivé pro 95% ekonomiky, co není výroba elektřiny, držet stálou domácí výrobu. Je třeba "jen" držet zdroje pro případ nouze. To je o řád až dva levnější.

Carlos
6. leden 2020, 01:30

V případě opravdu velkých elektráren, zejména tepelných, není moc o čem diskutovat, problém bych viděl trochu u vodních elektráren, současných a nových, případně u geotermálních zařízení. Tam by to nemuselo být tak jednoznačné. Například co se týká možné elektrárny mezi Vranovem a Znojmem, nebo na jiných podobných lokalitách.

energetik II
5. leden 2020, 18:41

Jen pro dokončení této diskuze. Dnes zasedl /v květnu 2018 demokraticky zvolený/ irácký parlament , který přijal rozhodnutí o ukončení pobytu všech zahraničních vojsk na svém území , hlavně jde o 5200 žoldnéřů z USA. Kdysi od nás takto stěhoval vojáky SSSR pan Kocáb. Min. zahraničí Iráku si dále předvolalo velvyslance USA a velmi tvrdě odsoudilo vraždění cizích státních příslušníků na svém území. Irák dále požádal RB OSN o tvrdé odsouzení "činnosti USA" na svém státním území. V Iráku také pobývá pár desítek našich vojáků, počítám , že budou "odlifrováni spolu s Američany". Tolik tedy závěrečná tečka k tomuto problému. Mně se to velmi líbí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se