Domů
Německo
Švédsko zamítlo výstavbu podmořského elektrického napojení na Německo
Podmořské kabelové vedení NordLink. Zdroj: TenneT
Zdroj: TenneT

Švédsko zamítlo výstavbu podmořského elektrického napojení na Německo

Německo
23 komentářů
14. červen 2024, 17:42
ČTK

Švédská vláda zamítla žádost o vybudování nového podmořského elektrického spojení mezi Švédskem a Německem. Stockholm to podle agentury Reuters dnes zdůvodnil tím, že německý trh s elektřinou není dostatečně efektivní.

„Nemůžeme propojit jižní Švédsko, které má velký deficit ve výrobě elektřiny, s Německem, kde dnes trh s elektřinou nefunguje efektivně,“ uvedla švédská ministryně energetiky Ebba Buschová.

„Hrozilo by, že to povede k vyšším cenám a k nestabilnějšímu trhu s elektřinou ve Švédsku,“ dodala.

Provozovatelé sítí Svenska Kraftnat a 50Hertz usilovali o to, aby projekt Hansa PowerBridge umožnil dodávat do Německa více energie z obnovitelných zdrojů ze severských zemí. Dovoz z Německa měl zase přispět k bezpečnějším dodávkám elektřiny v jižním Švédsku.

vjn kpc

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
richie
14. červen 2024, 21:07

"...Dovoz z Německa měl zase přispět k bezpečnějším dodávkám elektřiny v jižním Švédsku..."

blbost jak ... ale na toto im nastastie Svedi neskocili

"..Provozovatelé sítí Svenska Kraftnat a 50Hertz usilovali o to, aby projekt Hansa PowerBridge umožnil dodávat do Německa více energie z obnovitelných zdrojů ze severských zemí..."

ano toto je pravy dovod, ale Svedi sa nenechali ukecat aby Nemecko na nich parazitovalo a este viac im pokazilo vnutorny trh/ceny

Jiří Ing.Linda
15. červen 2024, 15:18

Švédsko se rozumně brání připojení na síť energetickych sebevrahů. Dopadlo by, jako my.

Miloslav Černý
15. červen 2024, 10:10

Až ta oboustranná výhodnost bude zjevná, opětovně se k tomu vrátí. U nás můžeme podobně vyhodnotit spousta podobných projektů, všechno má svůj čas.

Petr
15. červen 2024, 10:29

Klasické evropské ochranářství a strach ze zahraniční konkurence… Obava švédských energetiků, že je převálcují německé větrníky a reexportovaná francouzská elektřina z jaderek.

cudla
15. červen 2024, 10:56

No spíš bych to viděl, že nechtějí mít problémy jako v Německu. Tam ještě zvítězil rozum občasné zdroje jsou cestou k drahé elektřině a o ekologii ani nemluvě, stačí se podívat na tom jaká je "čistá" Německá energetika v zimě.

Jan Veselý
16. červen 2024, 08:59

V zimě 2023/24 na tom byla celkem dobře, 61.8% podíl OZE. Za pět let jim ten podíl vyskočil o 20.5 procentních bodů nahoru, Takže jsou na tom v zimě už výrazně lépe než Česko, v podílu čistých zdrojů, v měrných emisích škodlivin do ovzduší z výroby elektřiny, v měrných emisích CO2 i spotové ceny elektřiny mají v průměru nižší.

Němce akorát dost trápí drahý zemní plyn, nebýt OZE, které mají svoje, byli by na tom ještě mnohem hůře. Ten drahý plyn je pro ně menší zlo, druhá možnost pro ně byla morálně, politicky a strategicky nepřijatelná.

jan Klimeš
15. červen 2024, 11:08

A neni to spis o tom, ze nemecko ma celkovou bilanci vyvozu zapornou.

A to vlastne diky uspechu pokroju v OZ, kdy v lete nebo kdyz fouka, tak ceny jdou do zaporu a nikdo ji nechce, ale v noci a v zime stoupa do nesmyslu.

Provozovat JE jako doplnkovy zdroj. To je moc ;)

Jan Veselý
15. červen 2024, 12:05

To máte těžké, vysvětlujte někomu, že je fakt rozdíl mezi "mají zápornou bilanci import-export" a "nejsou schopni si sami zajistit elektřinu".

A pokud by opravdu byla pravda to, co říkáte, je to naopak pro Švédy ten nejlepší argument proč tu propojku mít. není nic příjemnějšího než levně koupit a draze prodat. Hlavně pro Švédy (a Nory) s jejich instalovaným výkonem vodních elektráren, u kterých mají velkou svobodu rozhodování, kdy je zapnout a kdy vypnout.

jan Klimeš
15. červen 2024, 14:16

Souhlas, vase argumenty jsou logicke a souhlasim s nimi, ze technicky je vyhodnejsi se pripojit a vyuzivat vyhod vetsi site, ale...

Ale legislativa EU, ta logicka nekdy neni.

Petr Zelený
15. červen 2024, 18:52

Jestli to dobře chápu, tak Jižní Švédsko už teď má velký podíl OZE a slabé připojení k dalším částem Švédska. Připojení Německa to jen zhorší, protože po tom slabém připojení ještě bude chtít parazitovat Německo na úkor obyvatel v jižním Švédsku. Život ve vesnici se zásobovánou samoobsluhou nezlepší když ji nepravidelně vykoupí autobusy Němců a nebo ji také nepravidelně zahltí pojízdné Německé prodejny ... Prodejna má sice někdy vyšší tržby, někdy ale někdy žádné a celkově lidem se bude žít lidem ve vesnicí lépe při takovém cirkusu?

Jan Veselý
16. červen 2024, 08:48

@Zelený - Odkdy vybudování nového vedení zhoršuje situaci s dodávkami elektřiny? To jako, že Švédi kvůli tomu začnou být německých protektorátem a Němci jim budou krást jejich elektriku? Nenechte se vysmát.

Emil
16. červen 2024, 09:14

Jestliže se mezi dvěma zeměmi, kde v jedné je situace dobrá a ve druhé špatná, vybuduje nové vedení, logicky to situaci v té první zhorší a ve druhé zlepší. Pokud je ta první země malá a druhá velká, snadno se může stát, že to v té první zhorší hodně a ve druhé zlepší málo.

Jan Veselý
16. červen 2024, 22:15

@Emil: A taky si mohou vzájemně prospívat při řešení problémů.

Emil
15. červen 2024, 20:57

Švédové (a Norové) to samozřejmě vidí jinak než pan Veselý, co je pro ně výhodnější, a upřednostňují nižší ceny elektřiny před vyššími výnosy jejich energetických firem. Nakonec to může být s tím bonusem, že se k nim přestěhují za levnější elektřinou německé firmy.

Jan Veselý
16. červen 2024, 08:44

Já jim to rozhodnutí neberu, Emile. Rozhodli se, že košile je jim bližší než kabát a je to jejich volba.

A mimochodem, proč by se německé firmy měly zrovna stěhovat do, pro elektřinu, deficitní oblasti, kde je problém dopravit jí odjinud?

Emil
16. červen 2024, 09:03

Švédsko není deficitní oblast, je to po Francii druhý největší exportér elektřiny, a pro firmy je podstatná cena elektřiny, která je tam mnohem nižší než v Německu, tak proto.

Jan Veselý
16. červen 2024, 22:24

Jižní Švédsko je deficitní a sami Švédové přiznávají, že mají problém tam dopravit elektřinu. Ten článek, pod kterým diskutujeme, je celkem krátký a je to tam zmíněno 2x. Měl byste znát, že Švédsko je rozděleno do 4 obchodních zón právě kvůli omezením daným přenosovými sítěmi a velikostí země. Z Malmö je to do Lipska stejně daleko jako do Stockholmu a Mnichov je k němu o 200 km blíže než Umeå.

Emil
17. červen 2024, 06:09

Já samozřejmě vím že Švédsko je rozdělené na více obchodních zón, ale já jsem o té jižní zóně vůbec nic nepsal, psal jsem o Švédsku jako celku, které deficitní není, a o tom že se tam za levnější elektřinou mohou přestěhovat německé firmy, které se logicky nemusí stěhovat zrovna jen na jih Švédska do té deficitní zóny. Můj příspěvek byl ještě kratší než článek a přesto jste nepochopil o čem píšu.

Petr
15. červen 2024, 16:25

Elektřina za záporné ceny je obrovskou investiční příležitostí. U jaké jiné energie máte možnost čerpat zdroj a ještě si za to nechat platit.

Jiří Ing.Linda
15. červen 2024, 15:19

Moc do toho nevidíš, nebo nechceš.

Petr
15. červen 2024, 16:29

Připomeňme si, že jižní Švédsko vyrábí elektřinu prakticky jen z OZE. Aktuálně 20 % jejich energie v síti je z Německa, naopak 23 % exportují do Litvy.

Petr prochaska
16. červen 2024, 09:23

Švédi mají jaderky - tím pokryjí část stáleho zatížení, pak mají vítr a hlavně mají vodní elektrárny. Tento mix jim zajišťuje soběstačnost a nízké ceny elektřiny. Kdyby se připojili kabelem k Německu, tak musí řešit velké přebytky v době, kdy svítí a fouká v Německu a tudíž i nízké ceny a naopak nedostatek elektřiny v době, kdy nesvítí a nefouká, což by v toto období zvýšilo ceny.

Prostě nyní je pro ně asi výhodné kabel nepostavit, do budoucna kdo ví.

Peter
16. červen 2024, 10:44

Svedi su prepojeny s Danskom 2 kablami (plus jeden na Bornholm). Danso je prepojene s Nemeckom troma dalej jeden Norskom, Holanskom Anglikom. Nie su prepojeny priamo ale su. Situacia sa velmi nezmeni ked pribudne jeden kabel navyse. Ten kabel pribudne o 5 mozna 10 rokov neskor.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se