Domů
Rychlé zprávy
Stát dá z rozpočtu na podporu obnovitelných zdrojů příští rok opět 8,5 mld. Kč
Fotovoltaická elektrárna

Stát dá z rozpočtu na podporu obnovitelných zdrojů příští rok opět 8,5 mld. Kč

Rychlé zprávy
26 komentářů
23. říjen 2024, 21:06
ČTK

Na podporu obnovitelných zdrojů energie v příštím roce vláda vyčlení ze státního rozpočtu 8,5 miliardy korun. Dotace tak bude stejná jako v letošním roce. Pokud se během roku ukáže, že částka není dostatečná, přijde ministerstvo financí s úsporami výdajů v jiných oblastech, řekl dnes novinářům ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Náklady státu na podporu obnovitelných zdrojů by se podle něj měly snížit díky lepšímu vyhodnocování výnosnosti jejich provozu.

Stanjura společně s ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem (STAN) představil návrh na snížení částky, kterou stát vyplácí na podporu obnovitelných zdrojů. Vláda chce přesněji a individuálně vyhodnocovat výnosnost provozu solárních elektráren, zejména těch uvedených do provozu v letech 2009 a 2010. Teprve na základě toho vyhodnocení bude poskytovat dotace.

Návrh vládní poslanci ve čtvrtek předloží jako pozměňovací návrh k dalšímu zákonu projednávanému ve Sněmovně, konečné schválení čeká Stanjura před třetím čtením státního rozpočtu. Věří, že opatření získají i podporu opozičních poslanců, protože jejich cílem je ušetřit peníze daňových poplatníků. Národní rozpočtová rada dříve kritizovala vládu, že návrh státního rozpočtu počítá s jinými pravidly pro vyplácení podpory na obnovitelné zdroje energie, než jaká platí podle současných zákonů.

V rámci omezení vyplácených dotací by měli provozovatelé podporovaných elektráren předkládat údaje o výnosnosti svých zařízení, zatímco dosud se posuzoval sektor daného typu elektráren jako celek. Takzvané vnitřní výnosové procento elektráren se navíc bude posuzovat i se zohledněním provozu po ukončení státní podpory. Vláda bude také podporu vyplácet na nižší úrovni než dosud, aby byla v souladu s tím, jakou veřejnou podporu Česku schválila Evropská komise. Od roku 2026 se také na starší obnovitelné zdroje energie bude vztahovat pravidlo, že v době záporných cen elektřiny na trhu se provozní podpora nevyplácí.

Vláda bude také podporu vyplácet na nižší úrovni než dosud, aby byla v souladu s tím, jakou veřejnou podporu Česku schválila Evropská komise. V současnosti je vnitřní výnosové procento pro solární elektrárny uvedené do provozu v letech 2006 a 2012 stanoveno na 8,4 procenta, podle ministerstva financí je to ale horní hranice a vnitřní výnosové procento může v souladu s evropskými pravidly klesnout až na 6,3 procenta.

Stanjura řekl, že nemá obavy z případných arbitráží proti Česku ze strany vlastníků solárních elektráren. „Všechna opatření jsou v souladu s evropskou legislativou i českým právním řádem,“ řekl. Česko podle něj nemění zásadně pravidla podpory, jen bude důkladněji kontrolovat jejich dodržování.

Analytik XTB Tomáš Cverna připomněl, že plánovaných 8,5 miliardy je tak stejná částka jako letos, nic se tak výrazněji nezmění. „Úsporná opatření v oblasti obnovitelných zdrojů mohou na jednu stranu zpomalit rozvoj energetických kapacit, na druhou stranu se stát staví do role správného hospodáře, protože hledí na efektivitu vynaložených prostředků,“ komentoval Cverna.

Retroaktivní změna či snížení podpory pro soláry z let 2009 a 2010 by podle analytika Capitalinked.com Radima Dohnala byla nepřípustná. „To by dále zvýšilo pochybnosti podnikatelského prostředí o pevnosti domluv se státem, respektive trvalosti platnosti zákonů,“ vysvětlil. Nejvíce ohroženy by v takovém případě podle něj byly banky, které mají úvěrovou expozici více než 25 miliard Kč. „Takové omezení by pravděpodobně na několik kvartálů vedlo k nulovému inkasu daně z příjmů od bank,“ dodal Dohnal.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
Vladimír Šťastný
24. říjen 2024, 07:23

Když před více než dvaceti léty stavby OZE začínaly, tvrdila jejich propaganda, že dotace budou poskytovány 15-20 let a poté budou už tyto zdroje plně etablované na trhu a nebudou je potřebovat.....

Je to jenom bezedná díra na peníze a způsob, kterým bude elektřina jen dražší.

Milan Vaněček
24. říjen 2024, 08:24

Když před více než 50 lety jaderné elektrárny u nás začínaly, tvrdila jejich propaganda, že už za 20-30 let nebudou potřebovat státní podporu.

No a jaká je realita?

FVE již přímou podporu nepotřebují, ani investiční ani provozní. Ale zvykly si na ní....

Jaderné elektrárny bez podpory státu nepostavíte stále, je to velmi dlouhodobá investice.

Nicméně, i s nimi mohla být v ČR i v celé EU levná elektřina, jako byla v letech 2015-18.

Pak ale hlasatelé klimatické Apokalypsy přitvrdili, zvýšili závazky, dramaticky zvýšili cenu uhlíkových odpustků a to spolu s válkou na Ukrajině přineslo současnou drahou elektřinu, která ničí EU.

Emil
24. říjen 2024, 08:32

Nic takového před více než 50 lety nikdo netvrdil, Vaněčku, už proto že tehdy jejich stavbu stát nepodporoval ale přímo je stavěl. Investoval do nich a ta investice se mu bohatě vrátila. Už si zase vymýšlíte.

Milan Vaněček
24. říjen 2024, 09:30

Ano, stát je přímo stavěl, ty první JE. A pak už to mělo být tak výhodné, že to budou stavět soukromí investoři....

Realita je ale nyní jiná: opět je má stavět stát (státem vlastněné firmy, viz třeba Francie), elektřina je mnohem dražší než před 6-8 lety, proč asi-odpovězte na moje tvrzení v posledním odstavci.

Baton David
24. říjen 2024, 09:55

A co teprve v Německu, to jsou ceny tak vysoké že se musí umořovat prostřednictvím lipské burzy i do okolních států, děkujeme.. Jinak pokud to opravdu potřebujete vědět jak je to ve Francii tak i tam cenu zvedá narůstající podíl oze, a zanedbávaná údržba JE

Emil
24. říjen 2024, 10:04

"Před více než 50 lety" nikdo netvrdil, že "pak už to mělo být tak výhodné, že to budou stavět soukromí investoři".

Vítězslav Novák
24. říjen 2024, 10:29

Před 50 lety, Vaněčku, nikdo u nás nic takového tvrdit nemohl. Ba ani na mysl mu nemohlo a nesmělo přijít, že u nás, tedy v ČSSR někdy budou vůbec nějací soukromí investoři.

Vy jste mimo i co se novodobé historie týče...

Milan Vaněček
24. říjen 2024, 10:51

Před 50 lety to bylo ve světě, před 34 lety to přišlo i k nám.

Emil
24. říjen 2024, 11:00

Ne, Vaněčku, i tohle jste si vymyslel.

Karel Valenta
24. říjen 2024, 10:13

To si taky pamatuji. A navíc podpora třeba větrníků stoupla za 15 let z 2,2 Kč/kWh na 3,5 Kč/kWh.

Prostě naše přírodní podmínky větrníkům nepřejí a musíme je stále dotovat.

Jirka Líska
24. říjen 2024, 10:36

@Karel Valenta 24. říjen 2024, 10:13

Nárůst ceny podpory za vámi uvaděných 15 let, je přibližně v úrovni inflace, takže "reálně" to je podobné.

Karel Valenta
24. říjen 2024, 12:24

Však to píšu, k provozu větrníků jsou nutné stále provozní dotace.

Jirka Líska
24. říjen 2024, 12:49

@Karel Valenta 24. říjen 2024, 12:24

To ano, o tom není spor.

Zdůraznil jste navýšení podpory a já dodal, že je v podstatě o inflaci

Štěpán Major
24. říjen 2024, 11:14

Svátá pravda pane Valento!

Na této stránce máme mapu Německa a jeho větrníků https://www.nzz.ch/visuals/windkraft-in-deutschland-grosse-versprechen-kleine-ertraege-ld.1710681 .

Mapa pochází z článku

"Windkraft in Deutschland: Grosse Versprechen, kleine Erträge"

Na této mapě máte zobrazeny turbíny a je zde srovnáváno jejich využití, tj. doba kdy reálně dodávají energii do sítě a vydělávají. Zelené jsou ty vydělávající a ty co žijí čistě z dotací jsou červené. Mapa obsahuje 18000 turbín po celém Německu a bere v potaz pracovní úseky po jednotlivých hodinách za dobu deseti let.

Data byla zpracována pracovníky z Curyšské techniky (ETH Zürich)

Pro nás pro Čechy je obzvláště vhodné se podívat na efektivitu bavorských větrníků, které jsou velmi špatně výdělečné nebo lépe řečeno jejichž provoz je v principu ztrátový.

jiri sekerac
24. říjen 2024, 11:59

Karel Valenta, tak zrovna vetrniky by mel stavet CEZ a ve velkem, prostredky na to ma. Urcite lepsi nez pofiderni investice na Balkane a investice do technologickym firem. Znamy byl spolujimatelem a jednatelem vetrne firmy, a kdyz potreboval vhodny jerab na vymenu prevodovky, tak ceske firma vzdalena 25 km byla o ctvrtinu drazsi nez nemec ze vzdalenosti 200 km. Schazi zde etika podnikani a je nefunkcni trzni trh cehokoliv. Stat proste svymi korupcnimi zakazkami zkriminalizoval kapitalismus

Karel Valenta
24. říjen 2024, 12:30

Nevidím žádný důvod stavět tu větrníky, když jsou pro jejich výstavbu nutné všemožné dotace. Navíc jejich výstavba znamená totální zničení krajinného rázu.

Větrníky bez dotací na pobřeží s využitím okolo 40% či na nejlépe moři až 60% smysl mají.

Vítězslav Novák
24. říjen 2024, 18:28

A proč by měl ČEZ házet peníze do černé díry OZE? U těch je předem jasné, že výdělečné nikdy nebudou - pokud tedy patřičně nestoupne cena. Jenže pokud stoupne, tak další firmy utečou za levnější a klesne poptávka. Skanzen 19. století moc elektřiny ne(s)potřebuje...

Investice na Balkáně by měly smysl, kdyby tamní vlády dokázaly prosadit trh elektřinou. Jenže Bulhaři - a natož pak hrdí Orli Škipetarští - prostě platit nehodlají a místní politici to rádi svedli na "české zloděje". Bohužel ani EK s nimi nic nesvedla - i když jinak dokáže prosadit i to, že rum není rum a pohlaví je 65.

Vítězslav Novák
24. říjen 2024, 17:59

Příslib stálých dotací byl základní podmínkou, aby do té ekonomické sebevraždy vůbec někdo šel. Dnes, když Stanjura přišel se snížením dotací, vyhrožují solárníci - a větrníci se nepochybně přidají - že "žádný zahraniční investor už nebude v ČR do OZE investovat". No, já říkám "Kdyby tak pámbu dal!".

Ale ukazuje to jednoznačně, že OZE jsou stroje na dojení státu, které bez přisátí na státní cecík nemají smysl.

Karel Valenta
24. říjen 2024, 10:05

Je zajímavé, že za rozhodnutí minulých vlád ohledně POZE se této vládě nechce platit a hledá možnosti, jak minulé investory odrbat. Přesto vypisuje další provozní dotace pro větrníky a bioplynky, což zase budou muset řešit budoucí vlády. A na velké FVE parky nechtějí banky půjčovat a vypadá to, že se také čeká na vypsání provozních dotací.

Nynější postup vlády ohledně snížení již slíbené podpory hodně investorů znejistí.

Milan Vaněček
24. říjen 2024, 10:10

Potřebujeme jenom investory, kteří budují bez dotací. A stát má dát jedinou jistotu: že nedopustí dotace jejich konkurenčním firmám a že nebude přijímat nesmyslné závazky z Bruselu.

Karel Valenta
24. říjen 2024, 10:16

Investor jde do banky a ta mu řekne, že to bez dotací nebude vydělávat. Tak co s tím ?

Milan Vaněček
24. říjen 2024, 10:48

Nic, buď je to dobrý investor, co umí levně stavět a vydělávat a má u banky dobrou historii výdělečných investic, a ten úvěr dostane,

nebo je to zlatokop co jde především po dotacích (takových firem se tu vyrojilo spousta třeba v souvislosti s dotačním boomem FVE na střechách)... a tomu ať banka půjčku neposkytne,

Karel Valenta
24. říjen 2024, 12:20

Mě připadá investiční podpora OZE nyní nadbytečná a investiční podpora by měla jít do bateriové akumulace, aby spotové ceny neklesaly do záporu. Baterie jsou nyní na cenových minimech a příjmy z povolenek nejsou nekonečné. Viz vyjádření NNR k návrhu SR:

"Za problematické NRR považuje zejména příjmy z prodeje emisních povolenek, které jsou rozpočtovány ve výši 30 mld. Kč. Tato částka nebere dle NRR v potaz stažení emisních povolenek do rezervy tržní stability (MSR), které bylo schváleno na konci května 2024, a tedy i snížení počtu emisních povolenek určených k dražbě v roce 2025. K naplnění příjmů uvedených v návrhu ve státním rozpočtu pro rok 2025 by tak průměrná cena emisní povolenky v roce 2025 musela být zhruba 104 EUR, což je vzhledem k historickému vývoji i k současné úrovni ceny emisní povolenky krajně nepravděpodobné až nerealistické. Zároveň by nesmělo dojít k dalšímu stažení emisních povolenek do MSR v průběhu příštího roku. Na základě výše uvedeného lze tedy předpokládaný příjem označit za nadhodnocený o cca 10 mld. Kč. "

Vítězslav Novák
24. říjen 2024, 18:31

Pokud je to dobrý - tedy inteligentní - investor, tak od toho dá ruce pryč, jakmile se doslechne, že dotace nebudou.

A udělá dobře.

Petr Zelený
24. říjen 2024, 14:16

Napadají mne dvě možnost co může dělat

1) Kontaktovat čínského výrobce, aby si vyžádal vyšší dotace od čínské vlády - stejně už panely dotuje, tak kde jen o výši dotace

2)Jít to Německa nebo Rakouska a zkusit škemrat o dotace tam. Pro ČR je úplně jedno jestli elektrárna stojí na jejím území nebo v sousední zemi - elektřina tam doteče, pro ni je jen důležité jestli na ni musí přispět dotací nebo ne. Čím méně se FVE s dotací v ČR se postaví, tím levnější elektřinu bude mít, protože dotace využije na něco smysluplnějšího

Milan Vaněček
24. říjen 2024, 17:05

Dotace tak jak to u nás děláme jsou naprostá zkáza. Zatímco Čína si doma vyrobí pro vlastní spotřebu a pro export špičkové fotovoltaické panely, větrné elektrárny, baterie či elektromobily, a vyrábí to se ziskem (samozřejmě jen ti nejlepší a největší, ale v ostrém konkurenčním boji), tady to zdegenerovalo a každý volá po dotaci či zaručené vysoké ceně (CfD).

Jen se zde oficielně všichni shodnou: CO2 je jed.

Čína má státní kapitalismus, zanedbatelnou inflaci, levné peníze na investice v perspektovních, vybraných oborech, levnou energii (to je ta správná "dotace").

V USA mají levnou energii a daňové úlevy pro investice v Americe zase ve vybraných perspektivních oborech.

Jen EU se zabývá klimatickou ideologií a neustálou regulací.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se