Index domácností (Vše)
1609Kč/měsíc
-0,58%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,51EUR/MWh
-0,1%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,17EUR/MWh
-1,26%
Ropa - Brent (Nov25)
67,65USD/Barel
-3,54%
Ropa - WTI (Nov25)
63,17USD/Barel
-3,88%
Emisní povolenky (Dec25)
76,6EUR/t
+0,82%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32EUR/MWh
-2,13%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
101,9USD/t
-0,23%
Index domácností (Vše)
1609Kč/měsíc
-0,58%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,51EUR/MWh
-0,1%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,17EUR/MWh
-1,26%
Ropa - Brent (Nov25)
67,65USD/Barel
-3,54%
Ropa - WTI (Nov25)
63,17USD/Barel
-3,88%
Emisní povolenky (Dec25)
76,6EUR/t
+0,82%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32EUR/MWh
-2,13%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
101,9USD/t
-0,23%

Fotovoltaické elektrárny jsou levnější. Od srpna se odepisují z daní rychleji, takže firmy ušetří ročně i statisíce

Ekonews.cz
14. srpen 2025, 18:21
17 komentářů
fotovoltaicke-elektrarny-jsou-levnejsi-od-srpna-se-odepisuji-z-dani-rychleji-takze-firmy-usetri-rocne-i-statisice

Odpisy fotovoltaik se od srpna mění. Výrazně se zkracuje doba odepisování z původních dvaceti let na pět až deset let, navíc je ho možné přerušit. Česko se novými pravidly přiblížilo Německu nebo Rakousku.

Od prvního srpna platí v Česku nová pravidla daňového odepisování fotovoltaických elektráren (FVE). Pro firmy i živnostníky budou výhodnější, přičemž využít je mohou už elektrárny pořízené od 1. července loňského roku. Nový způsob odepisování firmám může ušetřit až několik set tisíc korun ročně.

Až do srpna platil pro fotovoltaiky speciální režim daňových odpisů. FVE se odepisovaly rovnoměrně po dobu 240 měsíců, tedy rovných dvaceti let. Tento způsob odepisování nebylo možné přerušit, odpisy se stanovovaly s přesností na celé měsíce a povinnost zahájit odepisování vznikala následující měsíc po splnění podmínek pro odepisování.

„Tato pravidla byla zavedena od 1. ledna 2011 a jejich cílem bylo ukončit nepřímou podporu výroby elektřiny z ekologických zdrojů, zejména ze solárních zařízení, a potlačit takzvaný solární boom, který nastal po roce 2009. Doba 20 let byla ve srovnání s jiným majetkem poměrně dlouhá. Například dvojnásobná oproti majetku ve třetí odpisové skupině (sem patří různé stavební součásti a technologie, pozn. red.) a čtyřnásobná oproti majetku ve druhé odpisové skupině (například osobní auto, pozn. red.),“ říká Simona Fialová, daňová expertka z poradenské společnosti Ecovis.

FVE se daňově rozdělí na dvě části

Klíčovou změnou je zrušení speciálního paragrafu zákona o daních z příjmů, který upravoval časové odpisy pro fotovoltaické elektrárny. Namísto toho se od 1. srpna na FVE vztahuje obecný režim odpisování hmotného majetku.

„To znamená, že odpisování FVE se stane flexibilnějším, ale také náročnějším na správné zatřídění. Nově bude nutné rozdělit fotovoltaickou elektrárnu na dvě hlavní části,“ vysvětluje Fialová. První je stavební část, která zahrnuje prvky, jako jsou nosné konstrukce, základy, oplocení, přípojky pevně spojené se zemí nebo budovou a kabeláž spojená se zemí. Tato část bude obvykle zařazena do čtvrté, páté, nebo šesté odpisové skupiny, což znamená dobu odepisování 20 až 50 let.

Střešní instalace fotovoltaické elektrárny. Zdroj: Pixabay

Druhou, technologickou část tvoří solární panely, měniče, střídače, rozvaděče, elektroměry, kabeláže a baterie, tedy zařízení přímo související s výrobou, ukládáním a distribucí elektrické energie. Tato část spadne do druhé, nebo třetí odpisové skupiny, což umožňuje odepisování po dobu pěti až deseti let. Bateriové systémy se nejčastěji řadí do druhé odpisové skupiny, takže se odepisují pouze pět let.

„Další významnou změnou je možnost přerušit daňové odepisování podle nových pravidel, což nebylo u starého režimu možné,“ dodává Fialová. To je výhodné v situacích, kdy by firma jinak dosáhla daňové ztráty, jelikož daňová ztráta prodlužuje možnou dobu daňových kontrol. Nový způsob odepisování se týká všech typů fotovoltaických elektráren a týká se i těch, které byly pořízeny s dotací.

Návratnost investice se zrychlila

Firmy by měly na novém způsobu odepisování FVE vydělat, protože se citelně zrychlí. Technologická část mnohdy tvoří 70 až 75 procent pořizovací ceny elektrárny a nově se bude odepisovat pouhých pět až deset let namísto původních dvaceti.

„To znamená významně rychlejší snižování daňového základu, a tím i nižší daňovou povinnost v prvních letech provozu FVE. Daňové odpisy se uplatní mnohem dříve,“ vysvětluje Fialová.

A kolik konkrétně mohou firmy ušetřit? Vezměme příklad investora, který pořídil FVE v lednu 2024 za deset milionů korun. Technologická část – tedy panely, měniče, rozvaděče a baterie – představuje 75 procent hodnoty a stála 7,5 milionu korun. Stavební část, tedy nosné konstrukce, základy a kabeláž spojená se zemí, představuje 25 procent hodnoty a stála 2,5 milionu korun. Zatímco ve starém režimu by takový podnikatel odepsal technologickou část až v roce 2044 a roční daňový odpis by činil 375 tisíc korun, v novém režimu technologická část spadá do třetí odpisové skupiny, což znamená dobu odepisování deset let. Roční daňový odpis bude činit za první rok 412 500 korun a další roky 787 500 korun. Celé zařízení bude odepsáno již v roce 2033.

Z příkladu je patrné, že při rovnoměrném odepisování je v prvním roce daňový odpis technologické části vyšší o 37 500 korun. Od druhého roku a dále až do úplného odepsání technologické části pod novým režimem je rozdíl ještě markantnější: roční daňový odpis je o 412 500 Kč vyšší.

„Vyšší roční daňové odpisy znamenají nižší daňový základ a v důsledku nižší daňovou povinnost v prvních letech provozu FVE. To vede k rychlejší návratnosti investice, protože firma má dříve k dispozici více peněz, které by jinak odvedla na daních,“ vysvětluje Fialová.

Místo 21 tisíc uspoří skoro sto tisíc

Nový způsob odepisování fotovoltaických elektráren si chválí například společnost Space Com z Humpolce, která má několik vlastních FVE a další plánuje. A zároveň se zabývá dodávkami FVE dalším společnostem.

„Pro nás jako pro technologickou realizační společnost zrychlené daňové odpisy fotovoltaiky otevírají nové obchodní příležitosti. Investice do solární energie bude dávat našim zákazníkům větší ekonomický smysl než kdy dříve,“ uvádí Martin Vašíček, obchodní ředitel Space Com. Změna odpisové doby je podle něj pozitivním krokem a bude mít efekt na zvýšení investic do solárních technologií v době, kdy zájem o fotovoltaická řešení i kvůli postupnému snižování dotací opadá.

Ilustrační foto: Unsplash

Ve Space Comu nyní zvažují obchodní model pro datové centrum, v němž by rádi akumulovali větší množství energie získané z FVE. U bateriového úložiště za jeden milion korun byl dříve odpis striktně stanoven na 50 tisíc korun ročně, což při současné sazbě 21 procent přinášelo daňovou úsporu ve výši 21 tisíc korun za první dva roky.

„Naše firma může využít u baterií možnost zrychleného daňového odepisování, takže stejné úložiště odepíše nyní už za pět let. V prvním roce je odpis 200 tisíc korun a ve druhém 266 tisíc. Celkem daňová úspora činí 98 tisíc,“ vypočítává Vašíček.

Díky novele firma v prvních dvou letech uspoří oproti předchozímu režimu čtyřikrát víc. „To má zásadně motivační dopad na naše cash flow, návratnost investic i rapidnější plánování rozvoje FVE a inteligentní řízení energetických toků,“ pochvaluje si Vašíček.

Čím lepší dokumentace, tím snazší zatřídění

Pro úspěšný přechod na nový režim odpisování je pro firmy klíčová revize a dokumentace FVE. „Rozdělte FVE na stavební a technologickou část, to je zásadní pro správné zatřídění. Zajistěte také podrobnou dokumentaci. Patří sem projektová dokumentace, fotodokumentace, podrobný rozpočet a specifikace jednotlivých komponentů. Čím lépe zdokumentované, tím snazší bude správné zatřídění,“ radí daňová specialistka Fialová.

Dále je důležitá volba režimu. Firmy, které zařadily FVE do užívání před 1. srpnem 2025 a uplatňovaly starý způsob odpisu, mohou pokračovat v odpisování podle tohoto režimu. Pro FVE pořízené v období od 1. července 2024 do 31. července 2025 umožňuje novela volbu režimu: buď využití dosavadního, nebo přechod na nový režim podle toho, co firma uzná jako výhodnější. Pro FVE pořízené po 1. srpnu 2025 platí už pouze nový režim.

Dále je potřeba zatřídit jednotlivé části podle toho, do které odpisové skupiny patří. „Pozor na FVE pevně spojené s budovou. Nosná část může být považována za technické zhodnocení budovy, což navýší její vstupní cenu a bude se odepisovat s budovou, tedy spadne do páté, nebo šesté odpisové skupiny s dobou odpisu 20 až 50 let. To může odepisování pro tuto část prodloužit a být nevýhodné,“ upozorňuje Fialová.

Pro detailní propočty a správné zatřídění je podle Fialové nejlepší poradit se s daňovým poradcem. Zvláště u větších celků se nelze obejít bez odborných posudků. „Také doporučuji aktualizovat účetní software. Kvalitní systémy se na nové legislativní změny již adaptují a nabízejí podporu pro všechny přechodné varianty,“ říká Fialová.

Změna odpisů přichází po výhradách firem, které předchozí striktní režim vnímaly jako omezující a méně výhodný. Navíc do určité míry brzdil investice do obnovitelných zdrojů. „Změna přibližuje českou praxi odpisování FVE jiným evropským zemím, jako je Německo nebo Rakousko. Hlavním cílem je motivovat firmy k investici do obnovitelných zdrojů,“ dodává Fialová.

Převzato z internetového portálu EkoNews.cz, webu o byznyse a udržitelnosti.

Komentáře (17)

Honza Nedvěd14. srpen 2025, 21:24

Hlavní výhodou firemní FVE je to, že nezatěžuje distribuční sítě a tedy neplatí poplatek za distribuci. Takže se vyplatí, i když je silová elektřina zdarma. Navíc firmy s převážně denní směnou opravdu nepotřebuji stabilní příkon, právě naopak. Tento velmi jednoduchý fakt si málokdo uvědomuje. Přitom právě toto zcela promění energetiku. Levné baterie způsobí zásadní proměnu ve způsobu výroby a distribuce elektřiny. A velká energetika si přestane diktovat podmínky, naopak se bude muset přizpůsobit. A toto všechno proběhne dříve, než se uvede do provozu nový zdroj v Dukovanech.

Martin Prokš14. srpen 2025, 23:41

Nedobrý den,

Echt, četl jste vůbec ten článek? Chápete psaný text? Ten článek je výhradně o účetnictví na straně investice a jejích odpisech. Neboli jak správně účetně rozškatulkovat investiční náklady, jak je zaúčtovat a jak se to projeví v odpisech.

Cílené je to na projektanty a účetni, aby si byli vědomi co jeden od druhého potřebují nejlépe již ve fázi projektu, aby to pak v účetnictví v roční uzávěrce co nejlépe vycházelo a bylo to v souladu se zákony ČR.

Takže ty ideologické žvásty co jste napsal se k tématu vztahují jak?

Heil Gréta!

K Zemi hleď!

Kdo je John Galt?

Pavel Svoboda15. srpen 2025, 09:11

Pane Prokši, myslím, že těch nesmyslných pozdravů, otázek a asi názvů filmů je ještě málo, chtělo by to zabrat a přidat další. Třeba si pak budete připadat ještě zajímavější.

Martin Prokš15. srpen 2025, 10:24

Nedobrý den

K obsahové stránce článku ani příspěvků nemáte nic. Řešíte pouze formální stránku mého příspěvku a ani zde nejste ochoten (ochotni) zapojit hlavu ani vyhledávač.

Forma pozdravu je něco jako smajlík - pokus o vložení neverbální formy komunikace do jinak formálního psaného textu. Nedobrým dnem naznačuji, že to na co reaguji považuji za nesmysl, nad kterým mi rozum zůstává stát. Zdaleka ne všechny mé příspěvky jsou takto uvozené a ne všude připojuji kulturní ironické odkazy.

Je mi jasné, že po zdejší zelené úderce jakékoli logické argumenty stečou jako po teflonu, tak se pokouším používat ironii. Alespoň to není taková nuda to psát a snad i číst (jako je nuda třeba tento příspěvek). Zelená úderka tu může svobodně trolit nesmysly, proč já bych nemohl jí a Vás trolit ironií?

Ad kulturní odkazy. Kdyby jste zapojil jen trošičku paměť nebo vyhledávač, zjistil by jste:

Gréta Thunbergová je žijící osoba. Aktivistka, před pěti-šesti lety považována za živoucí dětskou bohyni, které světové špičky tleskali ve stoje, když jim z jeviště sprostě nadávala. Žádný film, realita. Pokud je Vám přes dvacet, měl by jste ji znát, i pozdrav Heil Gréta. Pokud jste ji jako nevhodnou pravdu již nevytěsnil z mysli.

Ano K Zemi Hleď! Je film. Kritika technologie moci bez morálních hranic. Stejně jako Vrtěti psem, nebo Iron sky. Vřele doporučuji ke shlédnutí a nekoukat na to jen jako na komediie, které protečou očima a ušima bez zamyšlení.

No a Kdo je John Galt? To je slavná věta z politického románu. Nemusíte s ním souhlasit, ale rozhodně stojí za přečtení a zamyšlení. Atlasova vzpoura (název toho románu) vyšel i v češtině. Poměrně nudná, tlustá kniha, ale důležitá a patří ke všeobecnému rozhledu.

Ale používám i jiné odkazy, byť ty tři nejčastěji.

Takže tentokrát třeba:

Ať žije Gaia! (to dost frčelo v devadesátkách v emo a zeleném hnutí)

Buduj vlast - posílíš mír!

Buduj Evropu - posílíš mír!

Honza Nedvěd15. srpen 2025, 14:14

Tak si tady Prokš hezky zahajloval a taky zaplevelil svým ideologickým bojem proti jiným ideologiím. A upustil slinu jedovatější než Greta, aniž by se jakkoliv argumentacne vymezil k mému prý ideologickému žvástu. Ovšem proč ideologickému, do toho už raději nezabrusuje. Prostě bizár se vším všudy.

My jsme měli oblíbený slogan na škole: pij beer, posílíš mír. Kdyby to náhodou někoho zajímalo (ironie)

Jirka9453515. srpen 2025, 16:39

Pro Honza Nedvěd 15. srpen 2025, 14:14.

Uvědomujete si, že větou "Navíc firmy s převážně denní směnou opravdu nepotřebuji stabilní příkon, právě naopak." jste negoval zamýšlené vyznění příspěvku. Teda pokud jsem dobře pochopil, co chcete říct. Potom slovo žvást je celkem na místě.

Honza Nedvěd15. srpen 2025, 23:37

Víš Jirko, stačilo kdybys jsi si přečetl ještě o jeden komentář dále, kde Bob naprosto správně chápe co se myslí tím stabilním příkonem. Takže ne, není to žvást.

Bob15. srpen 2025, 10:16

Jediné, z čím jde bezvýhradně souhlasit je: "Navíc firmy s převážně denní směnou opravdu nepotřebuji stabilní příkon, právě naopak."

Firmy s jedno, nebo dvojsměnným provozem opravdu nemají stabilní příkon. Největší mají hned ráno, kdy FVE nevyrábí většinou vůbec (6:00), nebo málo (8:00). Naopak přes poledne mají spotřebu sníženou (obědová pauza).

Uvádím příklad 2 firem, kde jsem naposledy pracoval:

Jedna byl případ extrémní, kdy se na mém pracovišti na počátku směny natápěly pece (lakovna) a to byl jeden z důvodů, proč tam mimo FVE pořídili velké bateriové úložiště. Ráno byly jinak běžně překračovány 1/4 hodinová maxima. Druhý důvod: roboti. Na té lakovně byli 3 integrovaní do linky celé řízené počítačem. Nechtějte takovou linku uvádět znovu do provozu i po mikrovýpadku napájení (je "bliknou" světla). Problém nebyl v zálohování elektroniky, ale mechanické setrvačnosti.

Druhý případ: Velká kancelářská budova: opět jde o nákup rezervované kapacity na VN (čtvrthodinové maximum). Příkon znatelně stoupl kolem 8 hodin ráno, kdy přicházeli zaměstnanci a hromadně vařili ranní kávu. A to tam byla volná pracovní doba. Kdyby chodili všichni přesně na 8, bylo by to ještě horší.

josef zak15. srpen 2025, 14:26

dobry den, je to rekl bych o dost slozitejsi...tech faktoru je hodne

a) nesloulad sezonni vyroby fve a spotreby v roce (tj. pocet fve, ktere bude davat smysl instalovat ma hranici).

b) vte v cr zatim nic moc

c) 'levne baterie' by znamenaly take instalaci baterii v ramci velke energetiky, kde se to bude instalovat levneji a bylo by to efektivneji vyuzivano nez v malem meritku (uspora z rozsahu).

d) rozvoj elektromobility

e) propojeni site v evrope

... pokud bude domacnost, nebo firma instalovat neco (fve/vte/baterie) u sebe, tak spis nez kvuli usporam, tak kvuli risk managementu (predchazeni vypadkum vyroby apod.).

Jirka9453515. srpen 2025, 16:28

S poslední větou souhlas. Pojistit se proti možným zmatkům v síti, zaviněným ne zcela promyšleným přechodem na OZE, byl hlavní důvod stavby FVE. Investice se asi nikdy nevrátí. Zatím to vychází, že elektřinu budu mít po dobu životnosti FVE zdarma, přetoky tak akorát zaplatí paušální platby.

Pro Honza Nedvěd 14. srpen 2025, 21:24. Stejné nebo velmi podobné argumenty používali odpůrci dostavby JETE. Pokrytí základního zatížení bude třeba vždy. Jak by se dnes hodily čtyři bloky v Temelíně. Mohlo se počkat na modulární. Odpadl by celý cirkus kolem stavby v JEDU.

Bob15. srpen 2025, 17:36

Kdyby se stavěly (instalovaly) FVE hlavně kvůli předcházení výpadkům výroby, tak by to bylo v pořádku. Případně na RD dobrovolně pro úspory.

Jenže ony se budou ve velkých firmách instalovat hlavně kvůli reportům ESG a na budovách kvůli povinnosti ze zákona a vyhlášek. Na nové veřejné budově už FVE být musí, na RD od 2030 a později i při každé rekonstrukci budovy stávající.

Už dnes obtížně splníte kritérium spotřeby neobnovitelné energie v RD bez FVE. Musíte stavět už jen NZEB (se skoro nulovou spotřebou energie). Jde to dosáhnout dobrou izolací (nejde jen o tloušťku) a optimálnímu návrhu (včetně optimalizace natočení do světových stran a oken). Což je rozhodně vhodnější, než FVE. Ale v budoucnu to nepůjde, FVE bude požadována v každém případě.

Izolovaný dům - v zimě (ale i v létě) minimum spotřeby energie.

Dům s FVE - hlavně v zimě bude odebírat více energie ze sítě, ale v celoroční bilanci bude klidně i ziskový, aktivní. Za rok vyrobí (mohl by) více, než spotřebuje. Nikoho už nezajímá, že jeho výroba ve FVE stejně bude muset být omezena.

Miloslav Černý17. srpen 2025, 16:46

Aby k tomu omezování nemuselo docházet budou se vyvíjet nové způsoby akumulace, o kterých se stále mluví hlasitěji a častěji již nezůstává jenom u častějšího klepání na dveře.

Bob17. srpen 2025, 17:35

K tomu omezování (domácích FVE) bude nevyhnutelně docházet.

V lepším případě dynamicky dle potřeb a ne "natvrdo" nepovolením, nebo pevným omezením přetoků.

Nové způsoby akumulace, zvláště pokud by výstupem měla být zase elektřina v rámci toho RD nebudou. Zvláště ne u rekonstrukcí stávajících budov a pokud by to mělo být na déle, než na 1 den. Přitom FVE budou brzo povinné i při rekonstrukci.

Pokud bychom chtěli využít opravdu všechny přetoky z nějaké zastavěné oblasti se 100% FVE v RD, museli bychom síť posílit zhruba na desetinásobek, než je nyní, abychom i polední přetoky v plné výši mohli přenést někam do místa spotřeby. Třeba do nějaké centrální akumulace (megapacku).

S tím, že příslušné náklady by museli odběratelé zaplatit. Pravděpodobně v násobně zvýšené platbě za distribuci (posílení sítí) i v drahé silovce uložené v akumulaci. Zvláště, pokud by ta akumulace elektřiny měla být sezónní.

richie18. srpen 2025, 16:31

ad Miloslav Černý 17. srpen 2025, 16:46

Aby k tomu omezování nemuselo docházet budou se vyvíjet nové způsoby akumulace, o kterých se stále mluví hlasitěji a častěji již nezůstává jenom u častějšího klepání na dveře.

stale rovnako tajnostkarsky - tuto mantru tu opakujete pravidelne ako p.Vanecek lacnu elektrinu z FVE .. ale pri poziadavke na konkretne sposoby akumulacie - nech vieme posudit ich realnost - nic .. a to opakovane a dlhodobo ..

Martin Prokš18. srpen 2025, 14:59

Nedobrý den,

Přeci jen ztratím s Vámi ještě nějaký čas.

Citace (Honza Nedvěd 14.8.2025 - 21:24): Hlavní výhodou firemní FVE je to, že nezatěžuje distribuční sítě a tedy neplatí poplatek za distribuci. Takže se vyplatí, i když je silová elektřina zdarma.

Odpověď: ne, to není kritérium ekonomické výhodnosti. Nezapočítáváte odpisy a střednědobé a dlouhodobé náklady na údržbu a provoz. FVE (nebo cokoli jiného) se vyplatí, pokud za požadovanou dobu ekonomického užívání daná investice přinese více, než kolik stojí celkové náklady tohoto řešení (nejsem ekonom, tak pokud jsem to neřekl přesně, tak se na mě nezlobte). Snadno se může stát, že za tuto dobu se náklady nevrátí - doba návratnosti bude příliš dlouhá a firmě to nebude dávat ekonomický smysl.

------------

Citace (Honza Nedvěd 14.8.2025 - 21:24): Navíc firmy s převážně denní směnou opravdu nepotřebuji stabilní příkon, právě naopak.

Odpověď: Stabilní příkon nepotřebují, to je pravda. Ale stabilní napájení s možností kdykoli dosáhnout minimálně na nasmlouvaný garantovaný příkon potřebují. Tak jak např. popisoval Bob na kterého se odvoláváte - při nabíhání směny, při nabíhání linky, kdykoli jindy když je potřeba (abych zůstal u příkladů které dával on). Protože když máte třeba i jen na vteřinu výpadek, umřou počítače (no to se ještě někdy zálohovat dá, pokud je to jen v kW), ale umřou třeba i výrobní CNC (zlomí nástroje, zakopne osa a zabije se právě obráběný výrobek), naruší se chod linky a vypadne série zmetků, ... A to už bývají škody poměrně znatelné. Takže ne, konstatntní příkon nepotřebujete, ale stabilní přípojku se zaručenými parametry ano.

------------

Citace (Honza Nedvěd 14.8.2025 - 21:24): Tento velmi jednoduchý fakt si málokdo uvědomuje. Přitom právě toto zcela promění energetiku. Levné baterie způsobí zásadní proměnu ve způsobu výroby a distribuce elektřiny. A velká energetika si přestane diktovat podmínky, naopak se bude muset přizpůsobit.

Odpověď: A toto je již jen Vaše dojmologie a věštění z křišťálové koule, se kterými nesouhlasím. Abych nepoužíval ta dvě ošklivá slova co nemáte tak rád.

------------

Citace (Honza Nedvěd 14.8.2025 - 21:24): A toto všechno proběhne dříve, než se uvede do provozu nový zdroj v Dukovanech.

Odpověď: V tomto bohužel máte pravděpodobně pravdu (vědomně se dopouštím podobného věštění z křišťálové koule, které se mi nelíbilo u Vás). Stávající směr energetiky je již natolik daný a pokřivený, že dopady pocítíme a již před nimi není úniku. To o co se hraje je pouze to, jak hluboká a dlouhá ta krize bude a zda/jak rychle se z ní vyhrabeme. Dukovany 5/6 nebudou včas spuštěny, na to se už moc zaspalo. Ale jak se říká, lépe pozdě nežli později... (toliko zase k mým ideologickým žvástům)

Heil Gréta!

K Zemi hleď!

Kdo je John Galt?

Petr Hariprasad Hajič21. srpen 2025, 15:10

To, co popisujete je dost pravděpodobný vývoj. Souhlasím i s časovým horizontem. Jaderná energie je drahá a rozvojové země tonto mezikrok k CO2 neutrální energetice jednoduše vynechají i za tu oběť, že síť bude méně stabilní. JE si mohou dovolit bohatší země. Je to vidět i z toho, že většina (drtivá) zemí s převahou JE je v Evropě: Francie, Ukrajina, Belgie, Slovensko, Maďarsko, mají nad 40% el. en. v JE, Švédsko a Jižní Korea kolem 30%. Víc zemí takový podíl nemá. Ani USA a ani Rusko nikterak neoslňují v procentuálním zastoupení JE (cca 20%). Čína má něco kolem 5%.

Honza Nedvěd15. srpen 2025, 08:54

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Podivné hajlující individuum stižené obsesí z pubertálního dítěte mi přeje špatný den: tak to je opravdu bizár, to mě pobavilo.
.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se