Domů
Obnovitelné zdroje
Zpráva: Výroba elektřiny z OZE v ČR v posledních letech stagnuje
Obnovitelné zdroje energie
Obnovitelné zdroje energie: Zdroj: Public Domain (Pixabay)

Zpráva: Výroba elektřiny z OZE v ČR v posledních letech stagnuje

Loni bylo v České republice vyrobeno z obnovitelných zdrojů 9404 gigawatthodin elektřiny, meziročně o 2,2 procenta méně. Podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny činil 10,7 procenta. Nejvíce elektřiny se vyrobilo z bioplynu (27,7 procenta), dále z fotovoltaických elektráren (24,9 procenta), biomasy (22,5 procenta) a vodních elektráren (17,3 procenta). Nejméně byla zastoupena výroba z větrných elektráren (6,5 procenta) a odpadu (1,1 procenta). Vyplývá to ze Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2018, kterou v pondělí projedná vláda. ČTK má materiál k dispozici.

Zatímco výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v posledních letech stagnuje, výroba tepla z těchto zdrojů a biopaliv roste. V roce 2017 se vyrobilo 9666 terajoulů, meziroční nárůst činil 8,8 procenta. V období let 2010 až 2017 vzrostla výroba tepla z obnovitelných zdrojů 2,5krát, uvádí zpráva. Biomasa předloni zaujímala 74,1 procenta, dalšími zdroji jsou odpady, bioplyn a tepelná čerpadla.

Bioplynová stanice
Ilustrační foto

Česká republika plní cíl Státní politiky životního prostředí, který vyplývá z evropské směrnice z roku 2009 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů. Podíl těchto zdrojů na konečné spotřebě energie měl být do roku 2020 třináctiprocentní, cíl byl splněn v roce 2013, předloni pak hodnota pro Česko činila 14,7 procenta. V Evropské unii podíl obnovitelných zdrojů na konečné spotřebě v roce 2017 meziročně vzrostl ze 17 na 17,5 procenta.

Státní energetické koncepce pak ČR dává za cíl dosažení podílu obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny v rozmezí 18 až 25 procent do roku 2040. Loni podle zprávy činil tento podíl 10,7 procenta.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
energetik II
5. prosinec 2019, 15:30

Zvýšit za 22 let 2018 - 2040 podíl výroby elektřiny z OZE z 11 na 18 % , to není zrovna ambiciozní úkol. Když roku 2040 bude 82 % elektřiny u nás vyráběno stále mimo OZE zdroje, co to tedy bude za zdroje ? Rok 2050 pak bude už jen za 10 let !

Milan Vaněček
5. prosinec 2019, 16:59

Je to neskutečná ostuda, takovéto nesmyslné plánování, to už skoro předčí bolševika. V roce 2040 bude třetina elektřiny z jádra když se podaří prodloužit Dukovany ?? (žádná nová JE ještě nebude postavená, viz dobře informovaná paní inženýrka Drábová), a kdyby k tomu bylo jen 18 % z OZE tak z čeho bude těch zbývajících 49% ???

Zbývají jen fosilní paliva a spalování odpadu !!!

Soudruzi plánovači jsou nějak popletení. Asi ještě nezpozorovali že fotovoltaika je již 10 krát levnější než byla v roce 2009, kdy naplánovali její obrovský rozvoj (následující rok jsme byli první na světě v instalacích FVE na jednoho obyvatele).

Přitom by stačilo zrušit veškeré dotace a ponechat vývoj trhu, pak by fotovoltaika a vítr spolu s plynem u nás vše v roce 2040 převálcovaly.

Marek Kuchejda
5. prosinec 2019, 19:12

S tím větrem bych to tak optimisticky neviděl. Když to půjde hóóódně dobře, tak bychom se mohli dostat na max. 6-10 TWh. Lidé si prostě nenechají zničit svůj životní prostor. S fotovoltaikou budeme rádi na pětinásobku současného stavu. Tj dalších max. 13 TWh. Víc snad ekonomicky ani nelze zvládnout. Zbytek se bude muset vyrobit z plynu a jádra a částečně z uhlí. Myslím si, že časem panika opadne a zvítězí racionální pohled na energetiku. Co je to racionální pohled na energetiku? Je to zohlednění různého potenciálů OZE na jednotlivých územích. To co platí na moři, v přímořských oblastech nebo v polopouštích nemůže platit v české krajině uprostřed Evropy. Tak budou státy, kde bude převládat různé OZE a budou taky státy, které budou muset stavět na jádru. Je to stejné jako s tropickým ovocem. Můžeme snít o tom jak v tropech rozšiřují plantáže banánovníků a hned na to kritizovat naše zemědělce, že u nás žádné banány nepěstují.

Milan Vaněček
5. prosinec 2019, 20:49

Fotovoltaika není jako tropické ovoce, u nás i v sousedním Německu je to jako pěstování obilí. Němci mají zhruba 50 GW instalovaného "nameplate výkonu", plánují 160 GW (před rokem 2040), my s našimi klimatickými podmínkami můžeme obdobně plánovat osmkrát méně, je nás 10 milonů a Němců 80, oba státy jsou průmyslové, především s vyspělým strojírenstvím.

Takže klidně můžeme plánovat 20 GW nameplate výkonu fotovoltaiky, bez dotací, což nám vyrobí (už to víme z naší praxe) cca 22 TWh elektrické energie za rok, převážně během 8 měsíců v roce. Jakmile rozvinete technologie Power to gas či power to liquid, tak můžete instalovat ještě mnohem více fotovoltaiky a budete mít energii na celý rok.

A nová fotovoltaika je už v současnosti s "levelized cost of electricity" v německých i českých klimatických podmínkách na poloviční ceně než nově stavěné JE ve Francii či Finsku.

A za 10 či 20 let rozdíl v ceně bude ještě mnohem větší, fotovoltaika ještě levnější a jádro dražší. A fotovoltaiku postavíte mnohem rychleji než jadernou elektrárnu. Výroba elektřiny z OZE u nás může vyrůst z těch 11% na 40% i více v roce 2040.

Kamil Kubů
6. prosinec 2019, 09:48

Pane Vaněčku, LCOE je pokřivený ukazatel, v němž vychází jaderná energie jako nesmírně drahá vůči čemukoliv. Je to tím, že se z důvodu "provonatelnosti" různých zdrojů pro jaderné elektrárny počítá stejná doba návratnosti vložené investice jako pro OZE zdroje, tedy obvykle 20 let. Skutečnost, že dnešní elektrárny, ale i ty o něco starší mají životnost třikrát delší výpočty LCOE ignorují. Kdybyste premisu obrátil a udělal srovnání na bázi životnosti nejtrvanlivějšího zdroje, zjistil byste pravděpodobně nemilou pravdu, že v dlouhodobém horizontu je hromadná stavba OZE ekonomická sebevražda, které brání jenom příliv dotací.

Miroslav Zachariáš
5. prosinec 2019, 22:45

S tím nezbývá než souhlasit.

Zrušit veškeré dotace a nechat vývoj trhu se mi zdá jako dobrý nápad.

Sice se žádné FVE a větrné elektrárny nevybudují, ale plyn to opravdu všechno převálcuje.

Důvod je prostý - FVE/VTE je konkurence schopné jen proto, že jsou dotace (přednostní garantovaný odběr vyrobené elektřiny). V okamžiku kdy budou o spotřebu konkurovat německým a dalším, tak cena MWh na trhu nebude 50 EUR/MWh (garantované ceny v německu), ale budou nuceni tu energii dodávat za 5 EUR nebo levněji. No a plynové zdroje budou na koni, protože budou dotovány z platby za systémové služby - neboť je nutné je udržet.

Richard Vacek
6. prosinec 2019, 06:01

Bez akumulace to mají OZE těžké. Na Německu vidíme, že další FV nemá cenu stavět, protože už teď kolem poledne není o další elektřinu zájem a spotová cena jde k nule. A o to vyšší je pak cena v době, kdy nesvítí/nefouká, protože ne-OZE zdrojům se musí zaplatit i zahálení okolo poledne.

Díky OZE mají Němci nejdražší elektřinu. A protože nemají rádi JE, tak tu elektřinu vyrábějí se spoustou CO2 a drbou si hlavu, jak nesmyslné plány si dali.

JVr
5. prosinec 2019, 21:30

Ano, těch 18% v porovnání s potenciálem není zrovna moc.

Ale celkem to odpovídá schopnostem našich leaderů, od kterých bohužel nevidíme významný posun k podpoře obnovitelných zdrojů... alespoň v té legislativní rovině (nemluvím o dotacích).

Dokonce jsem přesvědčen, že pokud nedojde ke změně, tak budeme mít problém naplnit i těch 18%, což naznačuje tato stagnace.

Michal
6. prosinec 2019, 06:18

OZE je OZE pouze díky hře s čísly. Když se započítají i emise na neustálou výrobu těchto krátkodobých zdrojů, najednou tu máme tuny toxických výrobních emisí, znečištěné oceány, zdevastované stavy ptactva a netopýrů, hory betonu atd., proti kterým je i uhlí čistý zdroj. A to se nebavíme o tom, že u OZE se ignorují i náklady na akumulaci, bez které oze nebude fungovat a to jsou další hromady vytěžených surovin a devastace přírody. Nedělejme si iluze, že má OZE něco společného s ekologií, je to jen nechutná politická hra s eko náboženskými voliči.

energetik II
6. prosinec 2019, 11:55

TO : Michal

Ano, i u OZE zdrojů by se mělo psát, jaké dopady jejich výstavba přináší. Jediný příklad, Čína postavila obří vodní elektrárnu Tři soutěsky. Na její stavbu užila 50 milionů !! tun betonu . K výrobě cementu je třeba uhlí a energie, ...atd. atd. Nyní produkuje už čistě, ovšem co ta 20 let dlouhá stavba ! Jak ta byla "čistá" ?? Nejde jen o vodní elektrárny, týká se to všech druhů OZE.

juro
6. prosinec 2019, 08:43

Je fajn mít vlastní zdroje výroby elektřiny, přesto si myslím že v průběhu 10. let budeme třeba 50% dovážet z míst kde ji vyrobí levněji a víc EKO.

PE
6. prosinec 2019, 10:03

FVE na klic za pul mega ,navratnost 120LET .CERNE OVCE CT 1 25.11.!!! Dobry byznys,kdo si to da na strechu??? A po to m vyhodnem solarnim paskvilu,uz vubec NE. Pekne to pohnojili...a ted se lidem DIVI!!!

Filip
7. prosinec 2019, 15:39

Kdyby se na veškeré věci co spotřebováváme uvalila uhlíková daň za výrobu, těžbu surovin a dopravu, dopadnou FV panely a stridace z Asie bídně, de facto by se zrušila globalizace. Evropa by se reindustrializovala. Přestalo by to pokrytectví, že si bohaté země dělají čistou zahrádku kterou se chlubí ale hnůj nechávají sousedům. V tomto kontextu dopadají FVE špatně, velmi špatně. Jakýkoliv zdroj je tak ekologický jaký přínos má z hlediska celkové produkce versus vložené suroviny, energie a environmentální stopa. Bohužel, uranove palivové tyče jsou o několik řádů jinde. S nastupujiccimi malými jadernými modulární i zdroji, bude tento rozdíl ještě markantnejsi

Milan Vaněček
7. prosinec 2019, 16:36

Za 10-20 let už bude uhlíková daň zase opuštěna, Orwelovština s "nízkoemisní=nízké CO2 emise" energetikou opuštěna následkem vědeckého pokroku v klimatologii a svět se orientuje,

podobně jako již nyní se orientují největší světoví emitenti CO2 a největší světové ekonomiky (Čína a USA),

na udržitelný rozvoj, ochranu přírody, obnovitelné zdroje, snížení emisí škodlivin (mikročástice s navázanými karcinogeny, oxidy dusíku) především ve velkoměstech a zvyšování životní úrovně v nerozvinutých zemích.

Stejně jako kdysi byla aktivistická kampaň proti nebezpečí globálního ochlazování (ale zcela ve stínu boje s komunismem), a nyní je aktivistická kampaň proti CO2 a globálnímu oteplování.

Tak snad konečně zvítězí technický pokrok, který umožní dominantní nasazení udržitelných a obnovitelných a čistých zdrojů energie (slunce, voda, vítr) ve výrobě elektřiny i v dopravě do roku 2050.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se