Domů
Plynárenství
Chorvatsko zprovoznilo terminál na zkapalněný zemní plyn na Krku
Ilustrační foto. Plovoucí terminál na LNG u chorvatských hranic.

Chorvatsko zprovoznilo terminál na zkapalněný zemní plyn na Krku

Chorvatsko zprovoznilo nový terminál na zkapalněný zemní plyn (LNG) na ostrově Krk. Podle chorvatské tiskové agentury Hina to oznámil ředitel společnosti, která má provoz zařízení kotvícího u pobřeží Jaderského moře na starosti. Terminál umožní diverzifikaci dodávek plynu nejen do Chorvatska, ale i do okolních zemí.

„LNG tanker Tristan Ruby se 143.000 metry krychlovými zkapalněného zemního plynu připlul v pátek (dnes – pozn. ČTK) do plovoucího LNG terminálu v Omišalju, čímž začal komerční provoz tohoto terminálu,“ uvedl Hrvoje Krhen, šéf firmy LNG Hrvatska.

Podle Krhena připlula loď ze Spojených států. Vykládka potrvá do 3. ledna a po zpětném zplynění poputuje zemní plyn soustavou plynovodů ke koncovým zákazníkům.

Plovoucí terminál na Krku může ročně přijmout až 2,6 miliard metrů krychlových zemního plynu, přičemž na příští tři roky jsou veškeré kapacity rezervované.

Plány na stavbu LNG terminálu podle agentury Reuters vznikly před více než dvaceti lety a původní představa byla postavit terminál na souši. Kvůli byrokratickým průtahům a odporu místních obyvatel i ochránců životního prostředí se realizace projektu několikrát odložila. O variantě plovoucího terminálu rozhodla až současná pravicová vláda.

Terminál na Krku umožní diverzifikaci dodávek zemního plynu do Chorvatska, které dosud spoléhalo na dovoz z Ruska a na vlastní těžbu. O import plynu přes terminál na Krku projevily zájem i některé okolní země, v první řadě Maďarsko.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Denis
1. leden 2021, 22:37

Terminál bude sloužit i jako bezpečnostní pojistka v případě, kdyby Kreml zavřel plynové kohoutky.

PetrV
2. leden 2021, 06:25

2,6 mld m3 ročně kapacita je pro evropu lví pšouk s drahým zkapalněným plynem.

Jen kapacita Nordstream 1+2 je 110 mld.m3.

Navíc trasy přes turecko, ukrajinu, polsko apod. Navíc pobaltí.

Pro chorvaty jako pojistka možná, 80 procent spotřeby plynu v Evropské unii nenahradíte jedním symbolickým terminálem s drahým LPG plynem.

Tipl bych si, že Alžírsko dodává do Evropy více plynu nežli všechny terminály LPG v EU.

PetrV
2. leden 2021, 06:25

2,6 mld m3 ročně kapacita je pro evropu lví pšouk s drahým zkapalněným plynem.

Jen kapacita Nordstream 1+2 je 110 mld.m3.

Navíc trasy přes turecko, ukrajinu, polsko apod. Navíc pobaltí.

Pro chorvaty jako pojistka možná, 80 procent spotřeby plynu v Evropské unii nenahradíte jedním symbolickým terminálem s drahým LPG plynem.

Tipl bych si, že Alžírsko dodává do Evropy více plynu nežli všechny terminály LPG v EU.

Martin P
2. leden 2021, 18:18

- tipujete? Takže nevíte,

- víte jaký je rozdíl mezi LNG (o kterém je článek) a LPG?

- víte, že nejde o jediný evropský terminál již postavený nebo brzy uvedený do provozu? Plynovou diverzifikaci diverzifikaci dodávek do Evropy neřeší jen tento terminál...

Martin V.
2. leden 2021, 04:10

Žádný Tristan, loď se jmenuje Tristar Ruby a stále na Krku kotví.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/1291

Zajímalo by mne, jaké jsou dnes možnosti chorvatských, maďarských a dalších plynovodů přepravit plyn dál na sever, např. do Česka.

PetrV
2. leden 2021, 09:53

Dle entsog Chorvati plánují od terminálu Krk nový plynovod do Slobodice a z Rogatce do Lučka u Záhřebu, ale ten je pokračováním TAL.

Slibem nezarmoutíš a když populisticky postavíš terminál, tak musíš mít i trubky. Kde soudruzi chorvati a poláci udělali chybu?

Navíc v chorvatsku bývá i zemětřesení, což trubky nemají rády.

Pavel
3. leden 2021, 22:05

"zemětřesení trubky nemají rády" tak to se místními volksrusáky vychvalovaný turkstream má na co těšit. V turecku jsou zemětřesení mnohem častější.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se