Počet prodaných aut na LPG v Česku se letos zdvojnásobil na 1985 vozů
Počet nově zaregistrovaných automobilů na LPG v Česku se během prvního pololetí meziročně zdvojnásobil na 1985 vozů. O téměř tři čtvrtiny se pak zvýšil zájem o přestavby na LPG, v některých servisech mají nyní plno až do října. Důvodem zvýšené poptávky je zdražení benzinu a nafty. Oznámili to dnes zástupci České asociace LPG.
Zkapalněný ropný plyn (LPG) byl letos podle nich po benzinu a naftě třetím nejčastěji registrovaným pohonem. S drobným odstupem následují elektromobily a plug-in hybridy. „Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021 a rok 2022 výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ uvedl výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.
Celkem je v Česku registrováno zhruba 8,6 milionu vozidel všech kategorií. Celkový prodej nových osobních aut v ČR v prvním pololetí meziročně klesl o 12,3 procenta na 98.916 vozů. Důvodem poklesu byly přetrvávající problémy ve výrobě, v dodávkách komponent a logistice, vyplývá z dat Svazu dovozců automobilů.
Podle statistik ministerstva dopravy v prvním pololetí podstoupilo přestavbu na LPG nebo CNG 3795 vozů. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží. Podle odborníků se nicméně v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží je letos asi 12 procent. „Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3300,“ uvedl technik strakonické společnosti Autogas – Centrum Evžen Procházka. V první půli loňského roku to bylo asi 1900 dodatečných přestaveb na LPG.
Výhoda LPG spočívá podle asociace mimo jiné v rozsáhlé síti čerpacích stanic. Odběrných míst je v Česku skoro 1000. Podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu je v tuzemsku kolem 7600 čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 4000 z nich. Převážná většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzin a naftu.
Asociace uvedla, že LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzinu. V posledních týdnech, kdy stál benzin v průměru více než 47 Kč/l, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ uvedl Indráček.
Za první pololetí bylo v EU registrováno 131.869 nových LPG automobilů, což je meziročně více než čtvrtinový růst. V prvním čtvrtletí přibylo nejvíc registrací nových LPG vozů v Německu (288 procent), ve Francii (77 procent) a ve Španělsku (42 procent), vyplývá z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Mohlo by vás zajímat:
Pokud je auto vybaveno LPG pohonem přímo z automobilky, pak to je asi lepší volba, než si LPG pohon nechat montovat dodatečně někde u malé firmy. Jezdit oproti benzínu za polovic není k zahození, teplé zimy jsou pro používání LPG taky výhodné.
Přímo z automobilky někdy bývají "zamknuté" řidicí jednotky LPG, nebo jsou rovnou integrovány do řidicí jednotky motoru. To výrazně ztěžuje řešení problémů (autorizovaný servis si s LPG nemusí vědět rady, nezávislá LPG dílna by si rady věděla, ale do jednotky se nemůže připojit). Překvapivě docela často se stává, že automobilka si u dodavetele vybere nekvalitní LPG vstřikovače, měla to tak třeba Škodovka se svou Octavií LPG. Výhoda naopak je, že automobilka většinou použije kvalitnější hlavu válců.
Auto na LPG je celkově nejlevnější alternativa v osobní automobilové dopravě, bylo to tak před 20 ti lety a dokud stát LPG nezdraží tak to bude platit stále. Bohužel provoz má svoje nevýhody - nemožnost parkování v podzemí , časté revize , dražší technická vyšší cena servisu atd.
Každá alternativa vůči benzínu má své nevýhody. Každý si musí vyhodnotit, zda na to přistoupí, nebo ne. Každoroční revize mi nepřišly jako problém. Spíše to parkování je dosti omezující a nejde jen o podzemní parkování, ale většinou ten zákaz mají i nadzemní parkovací domy. A co je nejhorší, tak často až u vjezdové závory.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se