Domů
Plynárenství
Putin: Rusko bude pokračovat v dodávkách plynu na světové trhy
Gazprom budova
Zdroj: Gazprom

Putin: Rusko bude pokračovat v dodávkách plynu na světové trhy

Rusko bude pokračovat v nepřetržitých dodávkách zemního plynu na světové trhy. V dopise pro energetickou konferenci v katarském městě Dauhá to uvedl ruský prezident Vladimir Putin. Jeho vyjádření přichází v době, kdy se západní země chystají zavést proti Rusku sankce kvůli situaci na východě Ukrajiny, informovala dnes agentura Reuters.

Rusko je největším dodavatelem plynu do Evropy a napětí kolem Ukrajiny vyvolalo obavy z přerušení dodávek. Před možným přerušením dodávek plynu z Ruska v neděli varoval také český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Ruský prezident v pondělí podepsal výnosy, kterými uznal nezávislost separatistické Doněcké lidové republiky a Luhanské lidové republiky ve východoukrajinském Donbasu. Zároveň nařídil ruské armádě, aby na jejich území zahájila „misi k zajištění míru“.

Gazprom
Ilustrační foto

Západní země postup Moskvy odsuzují a plánují nové sankce vůči Rusku. Německo již dříve signalizovalo, že je v případě útoku na Ukrajinu připraveno do sankcí proti Rusku zahrnout i německo-ruský plynovod Nord Stream 2.

Ceny zemního plynu v Evropě se po událostech na východě Ukrajiny zvyšují. Cena klíčového termínového kontraktu na plyn s dodáním v březnu dnes krátce po 11:00 SEČ vykazovala ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku proti pondělí nárůst o téměř pět procent na 76 eur (zhruba 1860 Kč) za megawatthodinu (MWh). Je ale daleko pod maximy z loňského podzimu, kdy vystoupila nad 170 eur za MWh.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(37)
Lukáš
22. únor 2022, 12:40

Keď chce eu a usa skutočne sankcionovať rusko tak nech stopnu dodávky plynu, či sankcie len take ake sa nám hodia?

My potrebujeme ruský plyn a oni zas naše €€€, plyn bude tiecť aj ked bude peklo na zemi...

Kto ma čas a náladu môže si naštudovať problematiku a význam plynovodu sila sibíra 2. Tento keď sa dokončí už tak rusi moc nebudú potrebovať europsky trh.

Jimi
22. únor 2022, 13:54

Sila sibiře 2 sice propojí vnitřní plynovody Ruska s Čínou (což Sila Sibiře 1 neudělala), ale kapacita bude stejných 38 miliard kubíků jako má první Síla sibiře. Do Evropy Rusko ročně posílá 170-200 miliard kubíků. Takže nejde o nic, co by rusáky zachránilo. Navíc Čína má vyjednaný daleko lepší ceny než Evropa, takže další důvod proč Rusko nesmí přijít o evropského zákazníka.

Ale doufám že do roku 2030 o nás přijde a pak zkrachuje.

Mirek
22. únor 2022, 15:00

Rusko postaví LNG plynovod ze Sachalinu nejen pro Čínu, ale i Koreu, Japonsko a jiné. Dále chce stavět LNG plynovod do Pakistánu. Takže Rusko na Evropě asi není tak moc závislé. Navíc, jistě si tyto všechny sankce předem spočítalo. Otázka je, kdo na tom bude tratit více.

Pavel
22. únor 2022, 12:56

Stalo se presne to co jsem davno predpokladal - NS2 je oficialne u ledu. Nemci pochopili, ze to naprosto podelali. Diky nim ted trh s plynem vysoce volatilni, ponechan Rusum napospas. Nastesti maji Nemci urcitou sebereflexi a vzali zpatecku. Konecne. Bude to trvat dat veci doporadku, ale pujde to. Je nutne Rusko umravnit, snizit zavislost, prejit na dlouhodobe kontrakty. Trzni prostredi neni nic pro ty, kdo jej chteji zneuzivat. Obchod s Ruskem neni obchod jako kazdy jiny, ale vzdy politicko-strategicka hra. Lest a podvod neni pro Rusko hanba, ale cest a vitezstvi, pokud se povede. Super partner pro stavbu JE, ze?

miro novak
22. únor 2022, 13:06

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

co by sme bez tvojej analyzy robili? Hladam niekoho na strategiu pieskoviska pre deti na sidlisku.
.

koumák
22. únor 2022, 13:07

Napsal svůj názor, navíc pravdivý, o co ti jde?

miro novak
22. únor 2022, 13:16

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Honza Werich hovori, ze zvitezit nelze, takze mi nejde o nic.
.

Pavel
22. únor 2022, 13:53

Tak Miro hlavne vidi sam dobre ze mam pravdu, na jediny logicky argument se nezmuze, tak prska jedy. Na to jsme tady zvykli :)

Petr Hariprasad Hajič
23. únor 2022, 15:57

Nepochybuji o tom, že Rusové úmyslně uštrtili začátkem prosince kohouty s plynem proto, aby dostali EU pod ekonomický tlak a vytvořili si tak lepší pozici pro anexi Ukrajinyl.

Medvedzig
22. únor 2022, 16:35

Nekecajte sprostosti!!! Kto podporoval prevrat? Kto garantoval mierove riesenie v 2014? Neboli to nemci, francuzi a poliaci ,ktori sa podpisali pod dohodu s Janukovicom? Dohoda s touto kompaniou nema anihodnotu papiera ktory je nimi podpisany, hned degraduje!!!

Petr Hariprasad Hajič
23. únor 2022, 15:53

Souhlasím. To byla hra Angely Merkelové, která si naivně myslela, že když Rusku bude pomáhat, tak se to všem vyplatí. Moje babička říkala: Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění.

Naštěstí teď už Němci pochopili, že to takhle nejde a že Rusko může manipulovat s dodávkami jak se jim zamane a tím i politicky vydírat. Podle všeho krize v EU v dodávkách plynu z Ruska byla uměle vytvořená, aby měl Putin snazší cestu do Donbasu. Cesta vede přes jiné dodavatele a hlavně přes vodík.

petr
22. únor 2022, 12:58

Jediná šance jak donutit Rusko se chovat slušně je přestat s nimi obchodovat, tedy kupovat ropu a zemní plyn. Tyto dvě komodity + další suroviny tvoří dnes asi 67% jejich exportu a v tvorbě HDP je vliv tržeb ze západu rozhodující.

Pro EU to znamená okamžitě přestat využívat zemní plyn pro výrobu elektřiny a tepla a nahradit je jádrem , uhlím a OZE. Vytápění domácností pak orientovat na TČ + razantní investice do úspor paliv.

Všechny ostatní cesty jsou předem prohrané, Rusko musí být ekonomicky vykrveno, pak možná začne přistupovat k jednání jako partner do té doby jsme jim jen pro smích....

koumák
22. únor 2022, 13:11

Jenže aby se na takovém postupu domluvily státy EU. Zatím je stále v těch západních dost naivity se s Ruskem domluvit. My, středoevropané už víme, že to nejde, ovšem dosud naši zkušenost s Rusy nechtěli slyšet.

Jimi
22. únor 2022, 13:55

Tím my středoevropané myslíte třeba i Maďary, kteří podepsali dlouhodobou smlouvu na odběr ruského plynu?

koumák
22. únor 2022, 14:03

Ano, i Maďary, byť jejich současná reprezentace to nyní vede jak to vede. Také oni si však Ruského objetí zkusili a vsadím se, že už o něj nemají zájem. Jen se tady ukazuje, jak jsou naivní západní státy, když vidí priority evropského kontinentu v nepodstatných věcech typu gendrismu, Green Dealu, multikulti jsou schopni kvůli tomu vylučovat, místo aby na první místo svého konání dali mezinárodní a i vojenskou bezpečnost Evropy. Co se ukazuje -Putin to řekl jasně- v zahraniční politice je pro něj partner USA, EU nikoliv.... logické, když EU reprezentují politici II. až III. kategorie. I pro "Horní Voltu s raketami" jsme pro smích.

hellokitty
23. únor 2022, 10:09

vedeli by ste mi dovysvetlit ako vojenska bezpecnost ochrani europu pred polarnym vortexom a vetrami s poryvmi 181 km/h? ked je teda ten green deal taky nesmysl a zmena klimy asi neexistuje nebo co

Richard Vacek
22. únor 2022, 15:47

Rusko ma třetinu světových zásob surovin. EU se klidně může střelit do kolena a odepřít si je. Číně to vadit nebude. A Rusko má vysoký obchodní přebytek, takže se mu dočasně sníží.

Michael
22. únor 2022, 17:37

Upřesnění k poslednímu odstavci: Rusko nebude nikdy přistupovat k jednání jako partner, takový koncept v jejich mentalitě neexistuje. Nad Rusem buď držíte karabáč, nebo ho drží nad vámi on - to je jediné nastavení vztahů, kterému rozumí a uznávají. Takže pokud nechceme být pod nimi, musíme překonat naši tendenci k rovnocennému partnerství a tvrdě je dostat dolů.

minduton
22. únor 2022, 21:23

Rusko byl a je svět sám pro sebe. Na nějaké vykrvování kašlou. Přečtěte si něco o Napoleonově invazi do Ruska, to asi vystihuje nejlépe ruskou mentalitu.

Jinak dnes jsem četl článek, že mají jen snad 18% podílu dluhu a devizové rezervy natolik objemné, že by min. 2 roky nepotřebovali od EU ani Euro za plyn.

Typický Evropan má ve zvyku vše hned přepočítávat na peníze a zda se to vyplatí či nevyplatí - takhle Rus nepřemýšlí.

Maly Jarda
22. únor 2022, 13:08

Je evidentní že USA (a Británie) vedou ekonomickou válku nejen proti Rusku ale i proti Evropě , a zejména proti Německu

.. všechny ty sankce ekonomicky poškodily jen a pouze Německo ( a Evropu) .. Rusko si prostě začalo vyrábět co potřebovalo samo a zbytek koupí v Číně .

Američané by si samozřejmě přáli aby Putin zastavil dodávky plynu .. pak by prodávali svůj LNG do Evropy spolu s jejich přáteli demokraty z Kataru ne 5x ale 10x predražený

miro novak
22. únor 2022, 13:14

Skoda, ze niektori vedia pocitat az do troch. Neodobrat plyn od Ruska znamena odobrat ten isty plyn od niekoho druheho, takze zarobi na tom iny dodavatel a Rusko. Doplati na to jednoduchy clovek s jednoduchym myslenim. Pri pocitani do troch skuste pokracovat do pol stvrtej, aby ste rano v zrkadle nevyzerali ako …

hlpb
22. únor 2022, 13:24

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze
miro, můžeš psát jazykem, který není stejné jako jazyk, který používá člen tvého kmene Babiš. Jinak se to po tobě nedá číst, a je to stejná komedie jako motýle, rake atd.atd.
.
.

koumák
22. únor 2022, 14:04

A kde ho ten "druhý" vezme? Ze které kapacity plynovodu, prosím?

Jan Veselý
22. únor 2022, 14:27

Nebo jako zdroj energie a chemickou surovinu použít něco jiného. Jsou tohle na vás moc složité počty?

Mirek
22. únor 2022, 15:04

Například?

Jan Veselý
22. únor 2022, 15:22

Uran, uhlí, Slunce, vítr, voda, dřevo, ... A taky pomocí lepších oken, dveří, polystyrenu, skelné vaty, ... můžete ušetřit obrovská kvanta plynu na topení. Dáte vydělat českým výrobcům.

Jan Veselý
22. únor 2022, 17:38

Nemyslím. Dřevo roste i ve střední Evropě. Loni jsem koupil plný náklaďák dřeva od obce, dělali na obecním prořízku. 1500 Kč za dřevo, 500 Kč za dovoz :-) Z Brazílie nebyl ani kousek.

Omega
22. únor 2022, 15:16

Bohužel máte pravdu. Aktuálně bere EU z Ruska 35-40% své spotřeby. Pokud zapojíme veškerou existující infrastrukturu pro jiné dodavatele, jsem schopni tu spotřebu snížit až na 20%.

Na víc aktuálně neexistuje infrastruktura - a vybudovat jí je na minimálně 5 let.

No třeba Německo přehodnotí své priority a znovu zprovozní své odstavené jaderné elektrárny. To se dá reálně stihnout za 2-3 roky.

minduton
22. únor 2022, 21:34

20% ti bude pořád chybět, nehledě na fakt, že s ohledem na rostoucí vnitřní spotřebu např. Alžírsko v průběhu 7-10 let už nebude mezi vývozci plynu (vnitřní spotřeba Alžíru činí cca 50 bcm, vývoz je nějakých 35 bcm - stačí tedy růst domácí poptávky +6% a za 9 let nebude co vyvážet).

Takže to pak půjde do klinče a zpátky k 30, 40%.

Petr Hariprasad Hajič
23. únor 2022, 16:04

Jdou jinou cestou. OZE a výroba vodíku. Jasně to proklamovali. Za 3 roky můžou být dost daleko, aby to začalo fungovat. Za deset let můžou vyrábět dost na to, aby pokryli výpadky z Ruska. Je to můj odhad podložený současným tampem růstu OZE v Německu.

Petr Hariprasad Hajič
23. únor 2022, 16:00

Je to jiná možnost. Vodík, vodík, vodík. Chce to ale čas. Nevím, jestli ho máme, ale ale Německo se snaží. ČR nikoli.

Milan Vaněček
22. únor 2022, 16:42

O co méně EU spálí plynu, o to více musí spálit uhlí. To platí při jakémkoliv realistickém zateplování, úsporách, růstu FVE a VtE.

A do 10 let žádné nové JE nepostaví, a Němci a většina EU je rozhodně stavět ani nechtějí.

Výsledek: zpomalení Energiewende o cca 10 let nebo prodloužení pálení uhlí hodně přes 2030.

Zpomalení ale neznamená zastavení Energiewende.

miro novak
22. únor 2022, 16:56

Len aby potom nenastalo zrychlenie. Cuvania.

Realisti to v pripade Energiewende vidia uz teraz. Zeby znamy to vyrok Krok vpred, dva kroky vzad? Ale to by som citoval vasho ideoveho predchodcu a to vy neradi, ze?

De Carbon
22. únor 2022, 19:21

Skoda ze smlouvu na Dukovany nedostal rossatom. To by bylo srandy. A pak bysme mohli zavrit vsechny kdo to protlacovali. Od zhora az dolu.

Richard Vacek
22. únor 2022, 22:12

Myslíte, že Rosatom nedostaví elektrárnu v Maďarsku?

hlpb
23. únor 2022, 07:21

i to je pravděpodobné, Bulharsko také aktuálně řeší jak vycouvat z ruské JE

Emil
23. únor 2022, 07:33

Bulharsko z ruské JE vycouvalo už v roce 2016, kdy projekt v Belene oficiálně zrušilo a zaplatilo Rosatomu 400 milionů Eur za dosud vyrobené a dodané vybavení. V loňském roce se objevovaly informace o tom, že toto vybavení bude použito pro výstavbu nových bloků v lokalitě Kozloduy, kde by měly stavět americké firmy. Aktuálně Bulharsko žádné závazky vůči Rusku ohledně stavby jaderných elektráren nemá.

reuters.com/article/us-bulgaria-russia-energy-idUSKCN11N0P9

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se