Domů
Ropa
Cena americké ropy WTI spadla pod 12 USD, nejníže za 21 let
ropa, oil, rig
Zdroj: Flickr / Lindsey G / CC BY 2.0

Cena americké ropy WTI spadla pod 12 USD, nejníže za 21 let

Ropa
38 komentářů
20. duben 2020, 15:24
ČTK

Ropa dnes na světových trzích výrazně zlevňuje, vliv na pokles její ceny mají negativní dopady koronavirové krize na poptávku a částečně také obavy z nedostatku kapacit pro skladování suroviny ve Spojených státech. Cena americké lehké ropy West Texas Intermediate (WTI) s dodáním v květnu od rána odepsala více než třetinu hodnoty a sestoupila nejníže od roku 1999.

Krátce před 14:00 SELČ vykazoval květnový kontrakt na WTI pokles o 38,5 procenta na 11,23 dolaru za barel. Severomořská ropa Brent s dodáním v červnu ale ve stejnou dobu ztrácela pouze 6,1 procenta na 26,36 dolaru za barel.

Termínový kontrakt na WTI s dodáním v květnu v úterý vyprší. Červnový kontrakt před 14:00 SELČ ztrácel zhruba 11 procent a prodával se za 22,24 dolaru za barel.

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a její spojenci se tento měsíc dohodli na výrazném snížení těžby, aby kompenzovali pokles poptávky a podpořili cenu ropy. Podle některých analytiků však dohoda skupiny označované jako OPEC+ není dost výrazná na to, aby odstranila převis nabídky nad poptávkou.

„Netrvalo dlouho, aby trh poznal, že dohoda OPEC+ ve své současné podobě nebude stačit k obnovení rovnováhy na trhu,“ uvedl podle serveru BBC analytik Stephen Innes ze společnosti Axicorp.

Skupina OPEC+ se dohodla, že v květnu a červnu sníží těžbu o 9,7 milionu barelů denně. „Stále panují určité obavy, že snížení o deset milionů barelů denně nedokáže vykompenzovat destrukci poptávky,“ podotýká analytik společnosti CMC Markets Michael McCarthy.

Kvůli klesající aktivitě rafinerií se nyní zvyšuje objem ropy ve skladovacích zařízeních v USA, zejména v důležitém překladišti Cushing v Oklahomě. „Ještě nebylo dosaženo plné kapacity, ale panují obavy, že se tak stane,“ upozornil McCarthy. To je i jeden z hlavních důvodů, proč tak výrazně klesá cena ropy s dodáním v květnu, zatímco kontrakt s pozdějším dodáním je výrazně dražší.

Hlavní ekonom české investiční společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda ČTK řekl, že cenový rozdíl mezi ropou WTI a typem Brent je teď největší od roku 2015.

„Levná ropa a nezájem o paliva ale není postrachem jen v Texasu. S tím, jak na českých silnicích ubývají řidiči ochotní tankovat, klesá tuzemským čerpacím stanicím objem doplňkového prodeje – například nápojů či potravin. Z tohoto druhotného prodeje přitom v běžných časech měly často citelně vyšší marži než z prodeje samotných paliv,“ uvedl Kovanda.

„Ve výsledku jsou tak zejména mnohé menší pumpy existenčně ohroženy. Pokud současný stav bude trvat delší dobu, nelze vyloučit krach značného množství čerpacích stanic v ČR,“ dodal.

Ceny ropy v dolarech za barel (asi 159 litrů):

BURZATYPKONTRAKTAKTUÁLNÍ CENAPŘEDCHOZÍ ZÁVĚR
Londýn – ICEBrentčerven26,3628,08
New York – NYMEXWTIkvěten11,2318,27
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(38)
Lukas
20. duben 2020, 17:40

A to je dobre?! Aj napriek velmi nizkej cene ropy isla cena benzinu u nas hore, logika nenazranosti?

St
21. duben 2020, 12:40

Logika zvaná spotřební daň na uhlíková paliva + DPH. Nebylo by od věci, kdyby se dočasně daně snížili, abychom mohli levně jezdit. Byl by to super impuls pro ekonomiku.

energetik II
20. duben 2020, 19:20

Nevěřil jsem, že se ještě něčeho takového v životě dožiji, ale dnes už je to realita !! US ropa WTI je právě na neuvěřitelné hodnotě a to : 5 USD !!!!!! za jeden barel !! Ano , pět Dolarů ! Přitom ještě před pár týdny měla 60 Dolarů. Neuvěřitelné, ropa spadla na jednu dvanáctinu své hodnoty !!

Milan Vaněček
20. duben 2020, 19:43

V Německu je už druhý den silová elektřina zadarmo !!! OZE produkují velkou většinu elektřiny. Stačí na to pěkné počasí a mírný vítr. A FVE a VtE bude dál přibývat.

A teď si představte že někdo v regionu chce stavět drahou jadernou elektrárnu.

Láďa
20. duben 2020, 20:30

Tak zkouším si představit kdo bude provozovat elektrárny když bude muset dodávat elektřinu zadarmo. A kolik bude elektřina stát až zapadne sluníčko. A taky si zkouším představit kde se v lidech bere taková posedlost.

Milan Vaněček
20. duben 2020, 20:36

Láďo, fouká i v noci a i v noci je elektřina zadarmo. Naopak, ještě zaplatí za odběr. Všechny přečerpávačky v okolí berou co mohou. I naše!!!

viz https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/matrix/18.04.2020/20.04.2020/

Milan Vaněček
20. duben 2020, 20:50

Láďo, ČR taky nakupuje, ve 2 hodiny odpoledne sem teče 1,95 GW a ještě nám Němci zaplatí (44 Eur/MWh)

To je výkon Temelína, nejen to dostanem zdarma ale ještě nám zaplatí. Poslal jsem odkaz, za chvíli se objeví.

Láďa
20. duben 2020, 21:01

Já tomu rozumím jenom že to je krátkodobá výhoda pro nás a nevěřím že bude někdo dlouhodobě provozovat jakoukoliv elektrárnu a dodávat elektřinu zadarmo.

Milan Vaněček
20. duben 2020, 21:11

Pro nás krátkodobá výhoda, pro Němce to bude dlouhodobá výhoda. Každý úspěšný obchodník, když chce hodně prodávat, občas nabídne něco zadarmo.

Emil
20. duben 2020, 21:12

A ještě si zkuste představit, jak to asi bude vypadat, až nebudou mít 50 GW ve fotovoltaice ale 100 GW, jak plánují, a okolní státy si taky postaví svou, takže nebude kam exportovat...

Milan Vaněček
20. duben 2020, 21:20

Samozřejmě, Němci už mají v demonstračním provozu velkovýrobu vodíku. A budou mít víc než 100 GW ve fotovoltaice....

A máte pravdu, ČEZ už nebude mít kam exportovat, možná tak 10 měsíců v roce a tak bude strádat skoro celý rok v konkurenci levné elektřiny v regionu. Představte si (okolo 2035-2040) tu drahou jadernou investici jak bude skoro celý rok konkurence neschopná.

Láďa
20. duben 2020, 21:30

Můžete objasnit jaká je to je to dlouhodobá výhoda pro Němce dodávat elektřinu zadarmo? A jaká je to výhoda pro nás když ceny kolísají od nuly k nebesům? Nebude ta cena v průměru vyšší než z JE. Co mít velký zdroj se stálou cenou a výkonem to je taky nevýhoda?

Milan Vaněček
20. duben 2020, 21:51

Láďo, snad víte že levná silová elektřina je pro průmysl obrovská konkurenční výhoda.

Pavel
21. duben 2020, 11:32

Mezi "levnou" elektřinou a elektřinou dotovanou z kapes německých spotřebitelů proudu je podstatný rozdíl. Tento stav totiž může skončit jediným škrtem pera. Mimochodem, uhýbáním od tématu se akorát ztrapňuješ.

St
21. duben 2020, 08:36

Zadarmo pro koho? Pro konečné spotřebitele určitě ne. To se jim to majitelům OZE dodává EE zdarma, když mají o jistý příjem z dotací.

A co budou Němci dělat až přestane svítit slunce a foukat vítr? Rádi si koupí EE třeba od nás a klidně i vyrobenou tou "zlou" jadernou elektrárnou.

Jinak ta jaderná elektrárna není tak drahá jak prezentujete. Přijde nás spotřebitele v našich podmínkách mnohem levněji než OZE a zálohy.

Martin Hajek
20. duben 2020, 21:26

Kontrakt WTI na květen uzavřel na -37,63 USD/barel.

Láďa
20. duben 2020, 22:07

Kristepane končím. Ptám se po třetí kdo bude dlouhodobě dodávat elektřinu zadarmo? Pokud pane Vaněček chcete opět odpovědět že elektřina zadara je pro nás výhoda tak to moc prosím nedělejte. Na to se fakt neptám.

St
22. duben 2020, 13:59

Pane Láďo, Vy vůbec neposloucháte kolegu Vaněčka. Ten tady vysvětluje, že slunce svítí a vítr fouká zcela zdarma. Tudíž jsou to natolik efektivní zdroje výroby EE, že za její výrobu budou dokonce spotřebitelům platit. Prostě krásný, zelený svět bez emisí. Nemůžete být přece tak zahleděný do fyzikálních a ekonomických zákonů. Musíte mít to správné, pozitivní myšlení.

Carlos
20. duben 2020, 21:14

Tak cena ropy WTI padla do oblasti záporných cen. Svět jak jsme jej znali skončil.

www. bloomberg. com/quote/CL1:COM

Milan Vaněček
20. duben 2020, 21:26

Carlosi, to je trh, nic nového pod sluncem. Já si ještě pamatuji jak bolševik křičel, když byla nadúroda (kávy v Brazilii): podívejte se na zahnívající kapitalisty v Brazilii, v lokomotivách topí kávou, ne uhlím. A u nás v té době bylo kafe extrémně drahé.

Carlos
20. duben 2020, 21:40

Ano, je to trh, ale žít v době kdy ropa, poprvé v historii je levnější než voda, to se jen tak nepodaří.

Ano, také si pamatuji jak asi před patnácti lety bylo obilí tak levné že se jím topilo v Hodoníně, ale to je problém nedostatečného provázání trhů a přepravních kapacit. Ale ropa, to co mělo být dražší a dražší, mělo dojít, aby spadla do záporných hodnot?

Milan Vaněček
20. duben 2020, 22:01

Carlosi, tak to málo pamatujete. Když jsem v roce 1969 studoval v USA tak tam byl benzin levnější než pitná voda v galonových demižonech. Taky jsem na to čuměl. Tenkrát ještě v Praze tekla z kohoutku voda pitná i pro kojence a byla prakticky zadarmo.

Ropa už byla v USA levnější než voda. A když jsem tam byl před asi 20 lety naposled tak byla zhruba tak drahá jako u nás Mattonka.

Carlos
20. duben 2020, 22:07

Ano, rozhodně toho tolik co Vy nepamatuji. Na druhou stranu, nebudu srovnávat Matonku s ropou, tu budu srovnávat s cenou z vodovodu a pochybuji že by v USA stála kohoutkovka více než 10 USD za kubický metr. I když nevím nakolik je pitná.

Josef
21. duben 2020, 00:19

To dlouho nebude. Ty dodávky jsou samozřejmě fiktivní nikdo nedodává aby ještě platil. Produkce ropy půjde rapidně dolů to opět vrátí cenu ke 40 USD.

energetik II
20. duben 2020, 21:25

TO : Carlos

Ano, stalo se neuvěřitelné !!!! Cena ropy WTI spadla z odpoledních + 9 USD na mínus !!!! 37,63 USD, tedy o 306 %. Jedná se o květnový kontrakt ropy. Teoreticky tedy , kdo chce prodat ropu WTI v květnu, tak musí kupujícímu tuto ropu také zaplatit. Tedy ropu neplatí kupující nýbrž prodávající těžař ! Těžko uvěřit.

Martin Hajek
20. duben 2020, 21:29

Tak ať žije elektromobilita, vlajková loď evropského automobilového průmyslu, na kterou v Bruseli nedají dopustit :-).

Milan Vaněček
20. duben 2020, 21:49

Pane Hájek, elektřina v Německu má nyní ještě zápornější cenu než ropa v USA. A elektromobily nesmrdí. A USA vyrábí mnohonásobně více elektromobilů než Evropa, to snad víte?

Milan Mach
21. duben 2020, 08:32

Pane Vaněčku,

Vy vůbec netušíte jak se obchoduje s elektřinou, neustale tady z toho děláte jakousi propagaci čehosi, o čem netušíte jak to reálně funguje. Jen to máte načtené z internetu a fyzicky jste to zažil maximálně ve svém domě.

Reálně všechny tyto výkyvy zaplatí samozřejme spotřebitel.

Milan Vaněček
21. duben 2020, 09:19

Pane Mach, na to stačí selský rozum, že vše zaplatí spotřebitel (ještě k tomu něco doplatí stát, tj my všichni, nejen spotřebitelé).

To je elementární pravda jako že dnes vyšlo slunce a zítra taky.

jde o to zda spotřebitel platí málo či hodně a hlavně nás zajímá kolik bude platit v příštích účtech.

Já si jen rejpnul do těch co říkají jak Temelín zachraňuje německou energetiku. A tady vidí na fyzickém toku elekřiny z Německa do Čech, jaká je realita když slunce svítí a jen trochu fouká. Takových dní jsou sto či více. A jak na tom může náš spotřebitel vydělat.

Teď se to projevilo, protože spotřeba elektřiny je malá a OZE v Německu jedou.

Až bude ekonomika zase normální a Německo postaví další desítky GW FVE a VtE tak to tady bude zase.

Tomu nové Dukovany nemohou konkurovat, to snad jako obchodník s elektřinou uznáte?!

Jara
21. duben 2020, 10:55

No tak predpokladejme ze uzasne Nemecko je tam kam my smerujeme s OZE. Nehlede na to se celkem stabilni zdroj VtE se u nas neda pouzit v takovem meritku jako v DE.

Nejak nevidim jejich nizke ceny el energie.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Electricity_price_statistics

A ano je to uzasne ze nam Helmut s Helgou plati za energii, ale ja osobne se do tohoto stavu dostat nechci, abych nekomu platil za to se si ode me koupi elektrinu!

Jsem pro zacit s budovanim/povolovanim JE nez se bude moci kopnout do zeme tak to budeme v tom roce 2030 utratime par mld za stavebni povoleni a kdyz by se videlo ze v dohledne dobe neni stale vase OZE v schopnem stavu dodavat 24/7 tak pokracovat ve stavbe, pripadne prejit na jiz funkcni OZE s nejakou rozumnou akumulaci.

Milan Mach
21. duben 2020, 11:10

Pane Vaněčku, nejsem obchodník, ale zákazník. Je mi celkem jedno z čeho se elektřina vyrábí a v podstatě i kolik bude stát i včetně distribuce. Důležitá je určitá stabilita prostředí. A to jak vidíte po masívním rozvoji obnovitelných zdrojů doopravdy není. Možná to pochopíte, když plně elektrifikujete svoje bydlení, naistalujete FVE s fyzickou baterií a elektřinu budete dokupovat v produktu SPOT. Když navíc provede hodinové vyhodnocení za rok a k tomu budete mít i elektromobil a záruky původu na dokoupenou elektřinu hluboce před Vámi smeknu.

Docela rád bych takové hodnocení reálného místa spotřeby viděl. Jinak celkem nemáme o čem diskutovat. Všechno co tu jinak píšete jsou většinou slátaniny teoritika.

Milan Horák
21. duben 2020, 12:34

Pane Vaněčku, já si zase rejpnu do těch co glorifikuji OZE. Vy vůbec neuvažujete o energetické bezpečnosti státu! Vůbec nepřipouštíte, že poměrně stabilní situace v Evrope a ve světě tu nemusí být navždy. Vidíme to na současné situaci, kdy jsou zavřene hranice a státy se přetahují o ochranné prostředky. Myslíte, že nám někdo dodá energii, když dojde k nějaké vyhrocené situaci? OZE s baterkama nikoho nezachrání, kdežto jaderné palivo můžete mít skladem na pár let. To je jeden z aspektů, který by se měl brát v úvahu při nekritickém zavádění OZE a vyzdvihováním toho, jak je to laciné. Důležité je nastavit správny energetický mix a uvažovat všechny reálné možnosti.

St
21. duben 2020, 08:40

Chtěl bych žít ve Vašem světě plného OZE, elektřiny zdarma a elektromobilu do každé rodiny.

Luboš
21. duben 2020, 09:57

Jenom nechtějte prosím nic zadarmo! V Libyi měli před cca 10-ti lety život jako v pohádce - zdarma byty, nezaměstnaní neplatili nájem, měli luxusně vysokou podporu v nězaměstnanosti, většina občanů měla zdarma elektřinu, všichni občané zdarma vzdělání, zdarma lékaře, za hubičku potraviny, v pouštní zemi měli nejdražší vodovod na světě, pitná voda stála pětinu ceny oproti ceně pitné vody v ČR a jak to dopadlo? "Rebelové za podpory západních mocností" vyvraždili legitimní vládu za účelem ochrany demokracie a již nikdy v Libyi nic zadarmo kromě kulky do hlavy nebude.

St
21. duben 2020, 12:43

Ještě by jste měl dodat, že bývalí Kadáfího kamarádi z Evropy mu dlužili ranec peněz. A taky si Muamar dovolil koupit od rusů novou protiraketovou ochranu. Bohužel pro něj mu ji nestačili včas dodat.

Milan Vaněček
21. duben 2020, 15:10

Vezmu to popořadě: ad Mach - já jsem teoretik, ale Němci jsou praktici, že ano? Ti nemluví ale jednají. a siť mají stabilnější než my (dle statistik poruch).

ad Horák - energetická bezpečnost ČR to jsou pouze lokální zdroje, to jest uhlí, slunce, vítr, voda, biomasa, bioplyn.

Dovážený uran štěpený v ruských elektrárnách VVER či nafta nebo zemní plyn to nejsou.

ad St - nedočkáte se toho

ad Luboš - nejsme Libye, nemáme ropu

ad St - byl jsem zrovna v Paříži, když Kadáfí dostal na Sorboně čestný doktorát. Nepatrně symbolických demonstrací okolo, jinak v pohodě. Významná státní návštěva (tenkrát). Viz Karel Havlíček Borovský, cituji:"Tak to chodí na tom světě každou chvíli jinák, dneska ctí tě za svatého, zítra budeš sviňák."

Láďa
21. duben 2020, 16:00

Palivem pro JE se na rozdíl od zemního plynu, ropy nebo sluníčka a větrů snadno zásobit na mnoho let dopředu.

St
21. duben 2020, 19:58

Tak nějak a je jedno zdali svítí slunce, fouká vítr je venku zima či teplo. Navíc nedochází k devastaci životního prostředí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se