Ropovodu IKL slaví 25 let, ČR zbavil závislosti na ruské ropě
Výběr informací o ropovodu IKL, od jehož zprovoznění na české straně uplyne 25. března 25 let:
– Stavbu druhého ropovodu (vedle tehdy jediného ropovodu Družba přepravujícího ropu z Ruska) si vyžádala potřeba diverzifikace dodávek této strategické suroviny po rozpadu komunistického bloku a snaha o snížení závislosti na tehdy nestabilním a nevyzpytatelném Rusku.
– Česká vláda o stavbě rozhodla v únoru 1992. V dubnu 1994 byla podepsána česko-bavorská smlouva o převzetí a dělbě záruk za tzv. nepojistitelné škody na ropovodu.
– Stavba vlastního ropovodu byla na české straně oficiálně zahájena v září 1994, některé stavební práce ale začaly již v dubnu 1992.
– Česká část ropovodu byla zprovozněna 25. března 1996, na německé straně byl ropovod uveden do provozu 13. března 1996.
– Generálním dodavatelem stavby byly Vodní stavby Praha, hlavními subdodavateli Plynostav Pardubice, IPS Praha a ČKD Praha DIZ.
– Ropovod měří 347,4 km a vede z poloviny po německém a z poloviny po českém území. Původně plánovaná trasa z Ingolstadtu do rafinérií v Kralupech a Litvínově (odtud IKL) byla změněna a ropovod vede z Vohburgu an der Donau do Nelahozevsi u Kralup nad Vltavou. Odtud již ropa putuje do Kralup, případně do Litvínova ropovodem Družba.
– Délka liniové části ropovodu v ČR je 168,6 km. Objem ropovodu, který tvoří potrubí o průměru 700 mm, je zhruba 140.000 m3. Ropa jím proudí rychlostí 0,5 až 1,2 m/s. Celková přepravní kapacita za rok je 11,5 milionů tun.
– Ve Vohburgu u Ingolstadtu je napojen na Transalpinský ropovod (TAL) vedoucí z italského Terstu, kam tankery přivážejí ropu z celého světa.
– Ropovodem IKL se přepravuje ropa pocházející především z Kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky.
– Součástí stavby ropovodu bylo i vybudování Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi u Kralup. Zde byly již v červenci 1994 uvedeny do provozu první čtyři zásobníky, každý o kapacitě 50.000 m3. Loni zde byl uveden do provozu již sedmnáctý zásobník, areál má nyní celkovou skladovací kapacitu 1,675.000 m3.
– Ropovod vlastní a provozuje státní společnost Mero, která je jediným přepravcem ropy v ČR a vlastní a provozuje i českou část ropovodu Družba. Od prosince 2012 má Mero pětiprocentní podíl ve firmách vlastnících a provozujících ropovod TAL, což dává možnost přednostního využití jeho kapacity v případě nouze.
Mohlo by vás zajímat:
Jedno v článku chybí, kdo tu stavbu prosadil a podporoval - byl to Václav Klaus páni redaktoři.
To máte blbě, to byla vláda Václava Klause. Klause konkrétně k tomu museli donutit jeho ministři a koaliční partneři.
... Je dostatek dokumentů a pamětníků, které a kteří potvrzují totální opak. Václav Klaus byl vůbec největším odpůrcem Ingolstadtu. Iracionálním, schopným podlých manipulací a zákulisních triků, kterými se za jakoukoliv cenu do poslední chvíle snažil zabránit výstavbě alternativních produktovodů a prodloužit tak totální závislost na Rusku. Opakuji – pamětníků a účastníků oněch diskuzí na vládě i v ODS nebo ODA, kteří jsou schopni a ochotni tato fakta dosvědčit, je dostatek.
...Dlouhý, po domluvě s Klausem, se pak ještě na poslední chvíli omluvil a na zasedání vlády nepřišel - a poslal za sebe náměstka Sábelu, který podle jednacího řádu nemohl hlasovat. Klaus s Dlouhým se domnívali, že chybějící hlas bude při jistém počtu poslušných ministrů většinové ODS znamenat jejich vítězství. Hrdinou této kritické chvíle se stal ministr vnitra Jan Ruml, který jako jediný z ministrů ODS zvedl hlas proti Klausovi. Ingolstadt prošel o jeho jediný hlas.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se