Agentura EU navrhla rozsáhlou úpravu právního rámce pro elektrické sítě

Barbora Zimová
13. říjen 2025, 06:46
Bez komentáře
agentura-eu-navrhla-rozsahlou-upravu-pravniho-ramce-pro-elektricke-site

Agentura Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) navrhla možnosti zlepšení a zjednodušení právního rámce pro evropské sítě. Dokument, jenž navazuje na připravovaný balíček opatření Evropské komise, upozorňuje na problémy v plánování scénářů, hodnocení infrastrukturních potřeb i výběru projektů společného zájmu. Česká vláda současně spustila první výzvu z programu ELEGRID, která má podpořit modernizaci a posílení odolnosti elektrizační soustavy v ČR.

Dokument
publikovaný agenturou ACER reflektuje připravovaný Evropský balíček opatření pro elektrické sítě. Ten chce Evropská komise zveřejnit do konce tohoto roku. S předstihem proto vyzvala odbornou veřejnost k předložení podkladů v otevřených konzultacích ohledně souvisejícího právního rámce.

Doporučení agentury ACER se týkají především samotného rozvoje sítí na úkor povolovacích procesů nebo financování. Revize Nařízení TEN-E (EU/2022/869) je strukturována do čtyř klíčových tematických okruhů: tvorba scénářů rozvoje sítí, identifikace potřeb v oblasti infrastruktury, proces výběru projektů společného evropského zájmu a posuzování investičních žádostí a mechanismů sdílení nákladů. Nejedná se o právně závazný dokument, nýbrž stanovisko agentury ACER adresované normotvůrcům EU a dalším zúčastněným stranám.

Scénáře rozvoje

V rámci první kategorie identifikovala ACER jako problematické přetrvávající zpoždění, omezenou transparentnost, střety zájmů a nesoulad s národními klimaticko-energetickými plány (NKEP).

Současný proces tvorby scénářů přináší podle ACER dodatečnou složitost tím, že do něj kromě ní vstupuje více aktérů - Evropská komise, členské státy a Evropský vědecký poradní výbor pro změnu klimatu. Navrhuje proto posílit vlastní pravomoci v roli regulátora, případně Evropské komise.

Pětiletý cyklus NKEP časově nekoresponduje s Plánem rozvoje elektrických sítí (TYNDP), který je aktualizován každé dva roky. Data pro scénáře rozvoje poskytují provozovatelů přenosových soustav, avšak neprobíhá jejich dostatečná validace. Diskrepanci by chtěla agentura řešit sladěním časových harmonogramům a učinit relevantní data veřejně přístupná.

Kromě centrálního scénáře dokument s doporučeními také diskutuje vytvoření druhého nazvaného „Trendy a projekce“. Tato alternativa bude odrážet skutečný pokrok směrem k plnění politických cílů. Chce aby byl využíván pro elektřinu, plyn a vodík, a aktualizován i v souladu s Hodnocením zdrojové přiměřenosti elektrizační soustavy (ERAA).

Rozvoj infrastruktury

Probíhající energetická transformace si žádá urychlený rozvoj přenosové a distribuční infrastruktury. Legislativa stanoví, že při posuzování infrastrukturních mezer mají Evropští provozovatelé přenosových soustav elektřiny a plynu (ENTSO-E a ENTSOG) dát přednost alternativním řešením  před novou výstavbou, v praxi tento princip ne zcela uplatňují.

Pro předcházení zbytečným investicím agentura ACER navrhuje, aby u každého posuzovaného opatření v rámci TYNDP dotčené subjekty nejprve dokládaly, zda a jak zvažovaly alternativní řešení.  Tzv. non-wire neboli neinvestiční možnosti řešení mohou kapacitu posílit rychleji a s menšími náklady.

Proto je podle ní důležité, aby metodika hodnocení potřeb nebyla pouze v rukou provozovatelů sítí (ENTSO-E a ENTSOG), ale aby ji schvaloval nezávislý subjekt, například právě ACER. Ten zároveň může zvýšit transparentnost zveřejněním analýzy jednotkových investičních nákladů a podporovat tak sdílení dobré praxe napříč Evropou.

Výběr projektů společného evropského zájmu

Projekty společného zájmu (PCI) mají napomáhat členským státům EU v dosahování  cílů, jež si schválily jako závazné. Identifikované problémy související s rozvojem elektrických sítí jsou z hlediska implementace i nedostatků stávajícího regulačního rámce.

Velký počet regionálních pracovních skupin komplikuje koordinaci a spravedlivé hodnocení projektů, a zvyšuje tím administrativní zátěž.  Praktikovaný jednotný přístup k projektům různé vyspělosti může vést k nedostatečnému zohlednění rizik, nákladů a potřeb financování.

Po samotné identifikaci potřeb infrastruktur chybí systematické vyhrazení potřebných kapacit i kontrola, zda vybrané projekty doopravdy pokryjí veškeré identifikované nedostatky.

Agentura ACER proto doporučuje v rámci organizačních změn nahradit stávajících 14 prioritních koridorů a oblastí 4 celoevropskými tematickými skupinami: koridory pro přenos elektřiny na pevnině a na moři, vodíkové koridory, chytré elektrické sítě a chytré plynovodní sítě. Dále chce agentura definovat kritéria pro pokročilé projekty, které budou dokládat svoji vyspělost, a ty méně pokročilé, které budou prokazovat řešení potřeb infrastruktury.

Posuzování investičních žádostí a mechanismů sdílení nákladů

V současnosti existují alespoň tři různé mechanismy, které umožňují sdílení nákladů a přínosů projektům zaměřeným na přenos a distribuci elektřiny. Přeshraniční alokace nákladů (CBCA) v případě projektů společného zájmu, kompenzace mezi operátory (ITC) a rozdělování příjmů z přetížení (CID). Žádný z nich nedokáže zajistit spravedlivé rozdělení benefitů vyplývajících z přeshraničního obchodu.

Doporučení agentury ACER se v dokumentu omezují pouze na modifikaci právního rámce souvisejícího s CBCA. Nařízení TEN-E, o jehož úpravu ACER usiluje, se totiž zaměřuje výhradně na něj. Současná praxe ukazuje, že CBCA je často žádané pouze pro splnění podmínek pro CEF granty, jež jsou zřízené pro rozvoj transevropských sítí ve vybraných oblastech. Chybí předběžný přehled rozdělení přínosů a proces neumožňuje včasnou koordinaci mezi státy.

ACER na základě toho doporučuje vyhnout se provázanosti mezi CBCA a CEF granty, umožnit paralelní nebo dvoufázový proces. Spolu s tím předkládá ke zvážení zavedení předběžného hodnocení potenciálních beneficientů již při výběru projektů společného zájmu, aby mezi státy fungovalo spravedlivé sdílení nákladů a přínosů.

Podpora modernizace a odolnosti elektrizační soustavy v ČR

Na nezbytnost preventivních investic do samotných elektrických sítí EU upozornila ve zveřejněných pokynech Evropská komise již v červnu.

Ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí ohlásila v první polovině září spuštění první výzvy v rámci programu ELEGRID. Ta se zaměřuje na modernizaci a zvyšování odolnosti elektrizační soustavy. Zejména pak na podporu opatření vedoucích ke zvýšení připojitelnosti obnovitelných zdrojů energie.

Od 29. září 2025 do 29. ledna 2027 poběží sběr žádostí prostřednictvím  Agendového informačního systému SFŽP ČR. O podporu se mohou přihlásit provozovatelé přenosových soustav nebo provozovatelé distribučních soustav na území s více než 90 000 připojenými odběrnými místy.

Celková alokovaná částka z Modernizačního fondu pro účely programu činí  10 miliard Kč. Žadatelé mohou předkládat projekty s požadovanou dotací v maximální výši 25 % alokace výzvy na jeden projekt a 50 % alokace na žadatele či propojené podniky.

Podporu vyplácenou ex post může žadatel použít na veškeré náklady bezprostředně související s realizací projektu. Finanční podporu realizuje Státní fond životního prostředí formou jednotkových dotací odpovídajících rozsahu zvýšení kapacity elektrizační soustavy (Kč/MW). Dotace ovšem nepředstavuje refundaci konkrétních výdajů, ale příspěvek na dosažený (a technicky doložený) výstup.

Na webových stránkách programu je možné zjistit stav čerpání prostředků v návaznosti na poslední aktualizaci.

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se