Domů
Rozhovory
Co čekat od cen elektřiny a plynu v roce 2025? Pohled společnosti innogy - část II
Zdroj: innogy
Zdroj: innogy

Co čekat od cen elektřiny a plynu v roce 2025? Pohled společnosti innogy - část II

Od krachu Bohemia Energy, jednoho z největších dodavatelů elektřiny a plynu, uplynuly tři roky. Pro statisíce zákazníků, kteří si tehdy zvolili tříleté fixace cen, nyní nastává klíčový moment rozhodování. Současně už uběhla delší doba od energetické krize z roku 2021, ale trh stále nese její dozvuky. K tomu se přidává rostoucí tlak na regulovanou složku ceny elektřiny kvůli potřebným investicím do infrastruktury, která ovlivňuje náklady domácností i firem.

Jaký bude vývoj trhu s energetickými komoditami v roce 2025 a co přinese zákazníkům? Na to jsme se ptali hned několika dodavatelů elektřiny a plynu.

Druhá část rozhovoru s panem Davidem Konvalinou,  ředitelem maloobchodu společnosti innogy. 

Máte konkrétní doporučení pro zákazníky, jak si zajistit lepší cenu elektřiny a plynu?

Určitě se vyplatí sledovat naše nabídky. Už několik měsíců nabízíme za přechod k innogy velmi štědré finanční bonusy. Aktuálně od nás běžný zákazník může dostat při uzavření tříletých smluv dvanáct tisíc korun.
V oblasti úspor jsme pro veřejnost připravili uceleného průvodce s radami a tipy na úspory energií na stránkách setrimenergii.cz. Dá se tam najít vše od jednoduchých a beznákladových úsporných opatření až po investice do zateplení či fotovoltaické elektrárny.

Zákazníkům také doporučujeme, aby si sledovali svou spotřebu v naší aplikaci nebo webovém portále innosvět. I tak se dá ušetřit, a navíc budete mít jistotu, že vás nepřekvapí nedoplatek či přeplatek v ročním vyúčtování, protože si kdykoliv můžete podle potřeby upravit zálohy.

Jakým způsobem se připravujete na možné budoucí energetické krize nebo výkyvy v dodávkách?

Během nedávné energetické krize jsme jasně ukázali, že dokážeme pro naše zákazníky zajistit dostatečné objemy energií nejen pro stávající, ale i pro nově příchozí zákazníky. Ověřili jsme si, že dokážeme velice rychle a pružně reagovat na dění na trhu a například přizpůsobit produktovou nabídku.

Zvládli jsme také profesionálně odbavit obrovské návaly zákazníků v nouzi, kteří k nám přecházeli na začátku krize a pak také v režimu DPI.

Jak se vaše společnost připravuje na možnou digitalizaci energetiky, například implementaci chytrých elektroměrů nebo zapojení do chytrých sítí?

Je pravda, že počet zákazníků s průběhovým měřením se postupně bude zvyšovat s tím, jak distributoři mají naplánovány obměny měřidel. Zatím mají chytré elektroměry hlavně zákazníci s fotovoltaikou. Vyšší penetrace chytrých měřidel do budoucna jednoznačně umožní změnu chování zákazníků, lepší možnost predikce a plánování spotřeby a s tím i nové obchodní příležitosti.

Zatím jsme ve fázi, kdy tyto potenciální příležitosti vyhledáváme a analyzujeme. Digitalizace energetiky je šance nabídnout nové inovativní produkty a služby, ale musí o ně mít zájem zákazníci. Těch je aktuálně minimum.

Na základě našich zkušeností u zákazníků s fotovoltaikou, jen velmi málo klientů (zhruba 5 %) je ochotno upravit své chování v průběhu dne, i když jim to umožňujeme s produktem Dynamik, kde se cena mění na základě spotových cen. Spotové ceny jsou známé z předcházejícího dne a zdálo by se, že je maličkost místo v osm večer vyprat prádlo v poledne, kdy jsou ceny nízké, ale lidé své chování prostě měnit nechtějí.

Jak vnímáte trend komunitní energetiky? Plánujete v této oblasti zákazníkům nabídnout konkrétní řešení?

Zatím je na celém českém trhu nějakých deset tisíc zákazníků, kteří sdílejí elektřinu. Je otázka, do jaké míry se tento počet bude zvyšovat. V zásadě sdílí ti zákazníci, kteří mají přístup k nějakému zdroji energie, typická je fotovoltaika. Osobně si myslím, že jsme nyní ve fázi, kdy si to řada lidí chce prostě vyzkoušet. Co to bude znamenat, když elektřinu pošlu své mamince, tak jakou úsporu ona z toho bude mít.

Nedávno jsme si interně analyzovali skupinu těchto sdílečů. Z jejich faktur vyplývá, že v průměru nasdíleli 27 kWh. Když to přepočítáme do ceny, tak je to asi sto korun.

Ještě bych zmínil zásadní rozdíl. Obyvatelé bytového domu se sdílenou fotovoltaikou distribuční poplatky neplatí. Když ale sdílím ze své chalupy do bytu v Praze, tak jednoznačně distribuční poplatek platit musím, což je logické, protože využívám distribuci elektřiny.

Uvidíme tedy, jak se situace bude dále vyvíjet. Můj osobní názor je ten, že v případě, že sdílím v jedné lokalitě a nevyužívám distribuci, tak tam to smysl dává. V případě, že dochází k využívání distribuce, je to s otazníkem.

Osobně si myslím, že je to vhodné například pro municipality. Obec má třeba školku s fotovoltaikou a nasdílí si elektřinu do domu s pečovatelskou službou. To znamená, že sami sobě budou sdílet zdarma, tak pak to pak nějaký smysl má.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se