11. prosinec 2017
Aktuální výroba v ČR
Snazší výstavbu horkovodu z Dukovan do Brna vláda zřejmě podpoří

Vláda ve středu zřejmě zaujme souhlasné stanovisko k návrhu novely zákona o urychlení výstavby dopravní a další infrastruktury, kterou ve Sněmovně předložil premiér Petr Fiala (ODS) spolu s dalšími koaličními a opozičními politiky. Stojí to v návrhu stanoviska pro jednání vlády. Předloha počítá s tím, že horkovod z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna i další stavby rozvodných tepelných zařízeních by měly patřit mezi významnou energetickou infrastrukturu, pro kterou bude možné hlavně lépe zajišťovat potřebné pozemky. V připomínkovém řízení se návrh nesetkal s nesouhlasem, například Svaz průmyslu ho podpořil stejně jako Hospodářská komora.
Novelu zákona podepsali zástupci ODS, ANO, KDU-ČSL, STAN a TOP 09. Vedle premiéra Fialy je pod ní podepsaná například předsedkyně klubu ANO Alena Schillerová nebo ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Za KDU-ČSL ji podepsal předseda klubu Marek Výborný. Předkladatelé uvádějí mimo jiné, že výroba tepla v Brně je v současné době až z 80 procent závislá na zemním plynu. „Urychlené schválení navrhované právní úpravy již v první čtení přiblíží nejen město Brno k dostupnému a cenově přijatelnému teplu z jaderné elektrárny Dukovany,“ napsali do důvodové zprávy.
Návrh podpořil například Svaz průmyslu a dopravy ČR. „Rozšíření vybraných staveb energetické infrastruktury a uvedení konkrétní stavby teplovodu z Dukovan do Brna v příloze přispěje v dílčích krocích povolovacího řízení a v oblasti zajištění majetkových práv k pozemkům potřebným pro realizaci stavby benefity, které mohou vést k urychlení výstavby,“ stojí v jeho stanovisku.

Desítky let starý záměr oživila situace na trhu s plynem i obavy o jeho dostupnost. Městská společnost Teplárny Brno a energetická společnost ČEZ uzavřely memorandum o spolupráci na přípravě horkovodu 20. června. Horkovod by mohl být v provozu do deseti let. O horkovodu se uvažovalo již v 80. letech minulého století, kdy elektrárna zahájila provoz. Před deseti lety už se projekt připravoval, ale nakonec byl pozastaven. Kvůli tehdejším nízkým cenám plynu nebyl ekonomicky výhodný.
S projektem počítají územně plánovací dokumentace Vysočiny, Jihomoravského kraje i přibližně čtyřsettisícového Brna. Horkovod má vést přes Oslavany, jeho trasa počítá také se dvěma tunely pod horou Holedná, jeden z nich, tunel Chochola, už je hotový, druhý je hotový zčásti.
Mohlo by vás zajímat
9. září 2018
7. listopad 2018
28. prosinec 2018
15. březen 2019
23. listopad 2019
6. prosinec 2019
10. říjen 2020
Komentáře (6)
Je to strategická věc, proč tedy nejde vybudovat horkovod rychleji?
rychleji iba vtedy, ak by na tom horkovode bol zavisly urad vlady. Ale pospolity lud?
A viděl jste, kudy KONKRÉTNĚ má ten horkovod jíti? Abych vám to připodobnil - nemá to příliš daleko k situace, kdy vezmete mapu a uděláte z rohu do rohu čáru podle pravítka.
Tak bude ultratěžké boje a těm lidem, co s tím budou bojovat (resp. proti tomu) je nějaké teplo pro Brno u p*.
Budou i filtry a odfiltrování jaderné energie pro radiátory?
A teď ještě, aby nám to plánování z huby do rukou vjeti ráčilo. V listopadu 2017 psaly noviny, jak si od podzimu 2020 občané Českých Budějovic užijí tepla z Temelína, už jen 27km nesložitých trubek zakopat do země + pár čerpadel ... bohdá stihnou příští topnou sezónu.
Doufám, že ten horkovod patřičně naddimenzují, tak aby v zimě dodávaly teplo pouze Dukovany a SAKO. Někde jsem četl, že se snad plánuje pouze na 50 % kapacity co Brno potřebuje. Tzn. že by se v zimě zbytečně musel pálit plyn a štěpka. :/
Má zde k tomu někdo přesnější informace ?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.